voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:23

Hallo,

Ik heb intussen naar een paar voerleveranciers gemaild maar ook graag even jullie mening :)

Situatie: 7 jarige paint merrie met aanleg tot dik zijn

-ze krijgt 4 a 5x per week beweging, gaande van matige training tot meerdere uren het bos in
- elke dag 15 u weidegang op arme grond, dus wel gras maar 'dun' gras
- op stal snachts droog hooi in een slowfeeder
-ze krijgt nu smorgens en savonds een kleine schep havens gastro + ivm plattere mest met de
basisbrok van havens
-panel 5 getest dus geen pssm
-vitamine E waardes zijn bijna bij elk onderzoek aan de minimumgrens, de rest is wel ok

begin dit jaar was haar vitamine E echt veel te laag, dus een kuur gestart van 3 maanden supplement (global medics vitamine E), nadat de kuur gedaan was hebben we nog een maand gewacht en opnieuw bloed laten trekken, de waarde was omhoog gegaan maar nog maar net aan de minimumgrens


Voordat ik opnieuw een kuur geef, wil ik eens overwegen of ik mss het voer kan veranderen.
Het moet dus geen sportbrok ofzo zijn, en aangezien ze aanleg heeft tot dik worden, iets met niet teveel suikers of eiwitten.
Ze moet ook niet pittiger worden, dit zit wel goed haha.
Liefst ook een voer dat niet snel slecht wordt omdat ze de enige is (evt 2 shets ook maar die krijgen sowieso maar een handje vol) die het zal eten.

Iemand tips of advies?
:D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nayla op 03-07-18 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:25

Kijk eens naar het gamma van St Hippolyt, heel goed voer met zeer hoge vitamine en mineralen gehaltes.
Zelf heb ik mijn paard Equiguard gegeven en Sempermin.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:26

Chevivit, te bestellen bij agradi. Elke dag 1 drupje over je normale voer. Het lijkt duur maar doordat je er zo weinig van heeft doe je er lang mee.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:27

...bedenk: vitamine E is een vitamine die 'vetoplosbaar' is - er zal dus een hoeveelheid vet nodig zijn wil je dier de vitamine E kunnen opnemen.
Hoeveel vet - dat is een volgende vraag.

Suiker is niet direct nodig.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:36

Je paard gezond en fit verkoopt precies wat je zoekt

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:47


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:49

je kan de natuurlijke vit. E voeren van healthy origins.
deze is zonder selenium. dat gehalte is vaak wel goed.
ik heb deze lang gevoerd aan mijn pony die na bloedonderzoek een zeer lage waarde vit. E had.
Bevat geen suiker, zout, zetmeel, gist, tarwe, gluten, koren, barley, vis, schaaldieren, noten, eieren, zuivel, conserveringsmiddelen of kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Bevat soja.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:50

Gypsy schreef:
Chevivit, te bestellen bij agradi. Elke dag 1 drupje over je normale voer. Het lijkt duur maar doordat je er zo weinig van heeft doe je er lang mee.


Inderdaad... Dit over het suikervrije voer doen. Goede ervaringen mee.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 15:08

Alvast bedankt, ik ga ze al eens bekijken, de reden waarom ik evt het voer wil veranderen is haar aanleg tot dik zijn, mss dat een ander voer beter past bij haar maar haar toch de nodige dingen geeft voor het werk wat ze doet :) en dan gelijk iets voor de vit E
Ze heeft niet graag poedertjes, dus de druppels zijn ook een optie

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:27

de healthy origins vit.e zijn capsules. eten ze zo op door hun voer.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 10:52

ik heb ondertussen reactie gehad van Havens , ze raden de natural balance aan maar als ik de inhoudstabel bekijk zit de vitamine E gelijk aan wat ze nu krijgt (gastro+), het voer wat ze aanraden : het zetmeel is dubbel zoveel, suikers en eiwit is minder, vet is ongeveer gelijk
dit lijkt me dan minder geschikt voor haar aanleg tot dik worden (zetmeel)? Of zijn er nog dingen die meespelen van inhoud op dat vlak?
Ik wil eerst zoeken naar een compleet voer vooraleer ik blijvend met supplementen begin, als het niet anders kan, ga ik die wel bijgeven natuurlijk :)

Anoniem

Re: voer met extra vitamine E maar weinig suikers/eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:02

Een compleet voer (vitamine/mineralenbrok) met alleen maar natuurlijke vitamine E is Victorious Secret 200. Mijn paard heeft jarenlang op andere high end vitamine/mineralenbrokken gestaan en deed het daar heel netjes op, maar sinds we VS200 voeren heeft hij voor het eerst in zijn leven superlosse spieren die je echt over zijn lichaam kunt rollen. Als ik terugkijk dan waren de spieren in zijn rug en kont hiervoor altijd stijver en harder aanvoelend.
Het lijkt erop dat synthetische vitamine E minder goed verwerkt wordt, en ik heb bovendien gelezen dat synthetische vitamine E de opname van natuurlijke vitamine E verhindert.