Paard dikker krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 15:43

Beste,

Sinds een maandje heb ik een nieuw paard. Een 8 jarige unitedxcocktail van 170cm.

Maar meneer is een beetje aan de dunne kant. Zijn vorige eigenaar was een dierenarts en die heeft alles nagekeken en lichamelijk is er niks mis met hem!

Hij staat nu overdags buiten met hooi, en binnen ook met hooi. 'sochtends en 's avonds kreeg hij een halve schep draversbrok, maar van degene waar ik hem heb staan heeft gezegd dat hij sowieso nu een hele moet. Ook krijgt hij nu elke avond slobber maar volgens de staleigenaar zit daar weinig in.

Dus nu mijn vraag hoe krijg ik hem dikker? Ik heb al gelezen van maismeel maar de lees ik verschillende dingen over.

Hier een foto van hem.
Afbeelding

Goedenmiddaghhh


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:49

Krijgt hij al merriebrok? Zo niet, dan zou ik daarmee beginnen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:53

Geduld hebben is denk ik belangrijker. Een paard in ene overvoeren is erg risicovol! Zorg dat hij de gehele dag door hooi kan eten (of bouw weidegang op) en kijk over een maand of 3 hoe hij er dan voor staat.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 16:02

maximuss schreef:
Krijgt hij al merriebrok? Zo niet, dan zou ik daarmee beginnen.



Nee, daar zat ik ook al over na te denken. Maar dan merriebrok van plaats draversbrok?

Goedenmiddaghhh

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 16:04

Princesj schreef:
Geduld hebben is denk ik belangrijker. Een paard in ene overvoeren is erg risicovol! Zorg dat hij de gehele dag door hooi kan eten (of bouw weidegang op) en kijk over een maand of 3 hoe hij er dan voor staat.



Geduld heb ik zeker. Buiten heeft hij met een vriendje een grote bak staan met hooi wat om de dag wordt bij gevuld of om de 2 dagen. ligt eraan hoeveel er nog in zit. Helaas groeit het gras niet hier.

Goedenmiddaghhh

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:15

Voer je echt hooi, of voordroog?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:23

Misschien maar eens behandelen tegen maagzweren? Ook al toont een paard niet de klassieke symptomen, toch kunnen ze zweren hebben en dan krijg je inderdaad zo'n schraal paard dat maar niet vol wil worden.
Hier zijn nu twee paarden (die elders in training hebben gestaan) succesvol behandeld met Ranitidine (voor humaan gebruik). Dit kostte maar een fractie van wat ik hier op Bokt altijd lees over dure medicijnen.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:14

Merriebrok inderdaad :j

En als extra ruwvoer zou je luzerne kunnen geven. Wij hebben die zonder melasse. Geef je meer dan 3kg/dag moet je wel compenseren met bv zemelen om de scheve calcium-fosfor verhouding weer recht te trekken.

Don't take anything for granted

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 17:15

Princesj schreef:
Voer je echt hooi, of voordroog?



Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zit in een verpakking. Dus denk voordroog

Goedenmiddaghhh

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 17:15

hoogendroog schreef:
Misschien maar eens behandelen tegen maagzweren? Ook al toont een paard niet de klassieke symptomen, toch kunnen ze zweren hebben en dan krijg je inderdaad zo'n schraal paard dat maar niet vol wil worden.
Hier zijn nu twee paarden (die elders in training hebben gestaan) succesvol behandeld met Ranitidine (voor humaan gebruik). Dit kostte maar een fractie van wat ik hier op Bokt altijd lees over dure medicijnen.



Dankjewel! ik ga daar even naar kijken!

Goedenmiddaghhh

EFDHorses
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-08-15
Woonplaats: Venray

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:43

Krijgt hij al echt onbeperkt hooi? Dat is eigenlijk wel stap 1.
Verder vind ik voor zo'n type paard ook 1 kilo wat aan de lage kant. Ik zou dan kiezen voor een andere brok, draversbrok is gericht op paarden die echt serieus moeten werken dus daarvan krijgt hij ook vooral meer energie. En als hij daardoor drukker word, verbruikt hij ook meer en schiet het niet op. Basis of merriebrok is een goede vervanger en eventueel wat luzerne of slobber bijvoeren wil ook nog weleens helpen.

@EFDHorses
Dressuurpaarden en pony's, training en instructie

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 22:24

EFDHorses schreef:
Krijgt hij al echt onbeperkt hooi? Dat is eigenlijk wel stap 1.
Verder vind ik voor zo'n type paard ook 1 kilo wat aan de lage kant. Ik zou dan kiezen voor een andere brok, draversbrok is gericht op paarden die echt serieus moeten werken dus daarvan krijgt hij ook vooral meer energie. En als hij daardoor drukker word, verbruikt hij ook meer en schiet het niet op. Basis of merriebrok is een goede vervanger en eventueel wat luzerne of slobber bijvoeren wil ook nog weleens helpen.



Ja snachts volle grote hooi en nog los. wat nooit op is in de ochtend. en buiten altijd. Dankjewel. ja nu 2 x per dag 1 schep dan en voordat ik naar bed ga nog slobber. ( woon op het terrein dus kan het altijd in de gaten houden)

Goedenmiddaghhh

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:42

Ik vind 'm niet te dun. Hij is wel wat onbespierd.

Als je je paard dikker wil krijgen met voer moet je, naast dat je de tanden laat checken door een bekwame tandarts, eerst zeker weten dat zijn darmen al die voeding ook goed kunnen opnemen. Alle eventueel aanwezige verstoringen weghalen. Als hij bij voorbeeld een schimmeltje in de darmen heeft of beschadigingen door wormen (ik noem maar even wat) kun je voeren wat je wil, echt veel dikker zal hij er niet van worden. Ik heb er zo eentje, die kan ik in de winter helemaal vol proppen maar ze valt af waar je bij staat. Die heeft echt energetische ondersteuning nodig, en dan kan ze het met een normale hoeveelheid voer prima af en blijft het vlees netjes op d'r ribjes.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Paard dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:45

Je kan ook kijken naar subli priores dacht ik , is voor oudere paarden maar helpt goed als dikmaker !
Wel goed aanmaken met water en laten weken

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, asm_kayleigh, BlueStocking, GrapeshotBot, jitskenienke, Meganv en 66 bezoekers