Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 18:43

Hoi Bokkers,

ik vraag me even iets af, nu ik een verloren stukje wei gehooid heb,
hoe zit dat eigenlijk met natuurhooi (dus onbespoten en onbemest).
Zitten daar veel kruiden in?
Hoe weet je dat er geen JKK in zit of herfsttijloos?
Herken je de kruiden die erin zitten?

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 09:05

Niemand die het geeft aan zijn paard?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:04

Wat is nou je vraag? Denk je dat je nu natuurhooi gemaakt hebt? Of wil je weten hoe mensen de planten in het hooi herkennen? Dat is toch een kwestie van oefening en je kennis over plantjes uitbreiden?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:07

:+ na mijn ritje op de motor afgelopen week ( in de Eifel ) zou ik dat natuurhooi maar vergeten. overal jacobskruiskruid, herftstijlroos. en bordjes aan de weg. mooi natuurhooi

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:12

Er was hier op walcheren een boer die onbemest/onbespoten hooi van bermen, veldjes etc van de gemeente maaiden, droogde en inpakte en in de winter aan zn paarden gaf. Alle 3 dood door dat ‘natuurhooi’ wat jij omschrijft.

Gewoon niet doen dus, zodra die planten gedroogd zijn herken je ze echt niet goed meer en de kans dat je er een aantal mist is groot en je paard gaat eraan.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:14

Ik heb het twee seizoenen gekocht en gevoerd. Natuurhooi of te wel hooi van onbemestte wei.
Maar voor mij nooit meer. Ik heb nog nooit zoveel kilo's krachtvoer moeten voeren om mijn toch wel redelijk sobere pony's op gewicht te houden.

Verder hadden ook twee pony's na bloedonderzoek tekorten van selenium, magnesium en vitamine E.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:17

Hier wordt er natuurhooi gevoerd, ook aan het melkvee. Eigenlijk heel schoon hooi en voor mijn paard ideaal dat het onbemest is :) .
Wel is het ‘eigen’ land, we maaien etc alles zelf dus hebben er wel oog op voor het geperst word tot pakken. Op die manier weet je natuurlijk al of je (on)kruid in je pakken hebt of niet.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 16:27

Koper schreef:
Wat is nou je vraag?

Of er veel "kruiden" inzitten,
hoe je weet dat er wel of geen JKK of Herfststijlloos in zit ? (Veel mensen kopen het in, dus hoe weet je het, heb je garanties?)
Of mensen de kruiden herkennen ...
Dit zijn dus de vragen die ik in de OP heb gesteld.

Koper schreef:
Denk je dat je nu natuurhooi gemaakt hebt?

ja, land dat niet belopen wordt, niet bemest en niet bespoten. Natuurlijk is de term natuurhooi vrij voor interpretatie. Maar dit komt toch wel aardig in de buurt denk ik dan.

Koper schreef:
Of wil je weten hoe mensen de planten in het hooi herkennen? Dat is toch een kwestie van oefening en je kennis over plantjes uitbreiden?

ja, ik zou het straf vinden dat hier zoveel botanisten zitten, ik ben zelf graag bezig met planten en hun werking maar ik kan het gros van de weideplanten niet.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 16:30

xChantal94 schreef:
Hier wordt er natuurhooi gevoerd, ook aan het melkvee. Eigenlijk heel schoon hooi en voor mijn paard ideaal dat het onbemest is :) .
Wel is het ‘eigen’ land, we maaien etc alles zelf dus hebben er wel oog op voor het geperst word tot pakken. Op die manier weet je natuurlijk al of je (on)kruid in je pakken hebt of niet.


Wij hebben ook eigen land die we hooien, maar deze wordt wel bespoten. Nu hebben we een stuk gehooid die nooit bespoten en bemest is en daar staan toch veel variatie op van planten. Ik vraag me af of die ongekende planten niet erg schadelijk kunnen zijn. In mijn ogen heeft dit natuurhooi toch een grotere variatie van planten erin zitten dan regulier hooi. Daar kom je met moeite een ander plantje tegen. Ik wil graag even peilen hoe gerust andere mensen erin zijn ;-)

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:33

De balen gras of hooi of Hoe je het wilt noemen wat ik ken wat hier uit de natuurgebieden komt, moet je vooral heeeeeeeeeeel ver weg houden van dieren. Die gebieden zien geel van het JKK en dat wordt gemaaid en geperst. Niemand hier in de omgeving wil dat hooi hebben en het wordt dan ook afgevoerd.

Herftsstijlloos komt hier nog niet zoveel voor volgens mij.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:34

Wij halen al jaren het gemaaid gras uit bermen net over de grens bij ons. Daar staat geen jkk.
Mooi lang en goed gedroogd hooi waar we ons veel geld mee uitsparen. :)
Is niet lang de grote weg maar de kleine landweggetjes.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:49

Vicky_Belle schreef:
Koper schreef:
Of wil je weten hoe mensen de planten in het hooi herkennen? Dat is toch een kwestie van oefening en je kennis over plantjes uitbreiden?

ja, ik zou het straf vinden dat hier zoveel botanisten zitten, ik ben zelf graag bezig met planten en hun werking maar ik kan het gros van de weideplanten niet.

En dus zou je het kunnen leren :)*

Het is niet zo dat alles wat onder de noemer natuurhooi gaat de zelfde plantjes bevat natuurlijk. Dat verschilt van plek tot plek. De samenstelling kan wisselen per perceel en per snede. Het is een goede gewoonte om je hooi te bekijken, er aan te ruiken en voelen, planten die je tegenkomt en niet kent op te zoeken zodat je ze leert kennen, en zodat je te weten komt welke grassoorten er in je hooi zitten bij voorbeeld. Ongeacht van wat voor land het komt. Kijken, ruiken, voelen, oefenen. Goed hooi, slecht hooi, middelmatig hooi. Zodat je leert wat je in je handen hebt. Dat is een kwestie van oefening, er is niet één theoretisch antwoord op.

Overigens bestaat er geen plant die herfststijlloos heet. Het is herfsttijloos.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 21:20

Koper schreef:
Het is niet zo dat alles wat onder de noemer natuurhooi gaat de zelfde plantjes bevat natuurlijk. Dat verschilt van plek tot plek. De samenstelling kan wisselen per perceel en per snede. Het is een goede gewoonte om je hooi te bekijken, er aan te ruiken en voelen, planten die je tegenkomt en niet kent op te zoeken zodat je ze leert kennen, en zodat je te weten komt welke grassoorten er in je hooi zitten bij voorbeeld. Ongeacht van wat voor land het komt. Kijken, ruiken, voelen, oefenen. Goed hooi, slecht hooi, middelmatig hooi. Zodat je leert wat je in je handen hebt. Dat is een kwestie van oefening, er is niet één theoretisch antwoord op.

Overigens bestaat er geen plant die herfststijlloos heet. Het is herfsttijloos.


ja beetje te rap getypt, in mijn OP staat het juist ;-)

Jij spreekt vooral over grassoorten, ik bedoel echt alle planten behalve gras. Ik heb thuis een grote perma cultuur moestuin en zit al jaren in groepen die planten wisselen en ruilen. Dus ik vind mezelf best een redelijke plantenkenner. Ik ken er bijvoorbeeld veel meer dan de gemiddelde mens (gewoon omdat het me keihard interesseert) Daarnaast hooien we al meer dan 10 jaar onze eigen percelen (die we ook steeds sproeien en bemesten). Daarvan weet ik dat het enkel gras is met af en toe een distel, zuring of boterbloem De meeste die kunnen aan mij vragen welk onkruid dit of dat is, maar als ik naar die ene wei kijk moet ik zelf in mijn haar krabben en t antwoord schuldig blijven. Ik ken die wilde soorten eigenlik niet, de familie zou ik misschien juist kunnen raden maar het blijft gokken. Ook zijn er heel veel soorten compleet onherkenbaar na drogen, dus ik vraag me oprecht af hoe mensen daarmee omgaan. Zeker zij die natuurhooi kopen bij een foerage handel. Ik heb het dus niet over gras maar over de andere planten.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:00

En hoe moeten wij dat dan weten zonder zelfs maar een foto?

Dit soort vragen is nou typisch iets wat ik zou voorleggen aan die groep op Facebook. Het is een Britse groep, ze weten daar veel. Volgens mij heet het iets van paddock plants field flowers hedgerow herbs.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:37

Wij hebben laatst een stel balen 'natuurhooi geperst'. Met het maaien werd er al een kaart gemaakt van de af te voeren en de te hooien stukken. Dat werd een heel kunstwerk, maar het resultaat is mooi hooi met hier en daar een klein beetje (on)kruid.

Vorig jaar hebben we hetzelfde gedaan met (voordroog)kuil en dat is erg goed bevallen.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:36

Het nadeel van onbemest schraal land is dat gras suikers gaat aanmaken. Als je dan ook nog op het verkeerde moment maait heb je hooi met een hoog suiker gehalte en is de kans op hoefbevangenheid groter en dat is nou juist iets wat veel mensen denken te voorkomen met dat natuurhooi :')

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:18

ik begrijp termen als natuur hooi niet goed.

Het komt meestal van graskanten, of weides waar geen of weinig onderhoud aan wordt gepleegd.
Met alle natuurlijke kruiden komen juist de ongewenste giftige mee.
niet alleen zuring, janskruid maar heel vaak ook JKK en herfsttijloos. en van graskanten de McDonalds verpakkingen of zelfs blikjes.

misschien eens een idee om het hooi te laten analyseren zodat je weet wat je voerd?

Er zijn natuurlijk ook anderen die JKK verwijderen en de wei anders beheren.
goed hooi is uitzich al een natuurlijk product, het gaat er dus om om een betrouwbare leverancier te vinden. Goed hooi mag ook een prijskaartje hebben.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:28


tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:43

Dat is toch ook gewoon logisch?

Wij zitten in natuurgebied.
Hier maken ze ook 'natuurhooi'
Ik wil het nog niet als ze er geld bijgevn.
Er zit jkk in en zonder overdrijven zitten er meer distels dan gras in.

Ook bij 'natuur'hooi zou wat controle mogen komen.
Neem nu bv simpelweg een distel.
Is niet schadelijk,maar de paarden eten hier ook echt niet graag gedroogde stekels in hun hooi....

Jorex

Berichten: 9935
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wie maakt of koopt natuurhooi, kruidenhooi, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:49

Ik heb onbemest uitgebloeid gras en kruiden als hooi dat speciaal voor die man zijn eigen Shetlanders op die manier wordt gehooid. Mijn twee shetten doen het er dan ook erg goed op. Ik denk dat dat soort hooi van beheerde stukken land zonder raar onkruid erin en dan uitgebloeid gras het beste hooi is wat je kunt krijgen qua suikerarm.