TIPS voor aankomen Shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 21:49

HoiHoi,

Ik heb een Shetlander van 23 jaar met slechte (tot geen boven tanden) en koliek gevoelig....
Hij krijgt 2x per dag een groot hooinet aan hooi en basis brok met daily plus.
Meer hooi aanbieden kan niet ivm met in een groep staan waar ze zo min mogelijk eten mogen. Daarnaast houdt hij niet van hooi en eet het nauwelijks.
In de winter hebben we seniores twee keer per dag gegeven maar dit lust hij nu dus niet meer. Ik ben (tijdelijk) terug gegaan op basis brok, want hier doet hij het al 22 jaar op!
Hij heeft slechte tanden waardoor hij niet genoeg gras meer binnen krijgt (bekent bij de DA)

Ik ben hevig opzoek naar wat WEL werkt. Hebben jullie tips?

I love the way you love me


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:52

Slobber? Bietenpulp?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:22

Kijk ook in deze topics voor tips.

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Seniores priores met geweekte grasbrok.
Desnoods wat lucerne en een goede vitaminekorrel.
Hier doen de oudjes het goed op marstall force.
De seniores moet je mengen met wat musli, of geweekte grasbrok dus,dan vinden ze het wel lekker :j
Teveel basisbrok is niet erg goed om aan te komen,zeker voor een koliekgevoelig dier niet.
dan moet je toch kijken naar ruwvoer of een vervanger dus zoals de seniores priores,grasbrok,bietenpulp.
Er zijn nog wat andere middelen in de winkel te krijgen

Maar basisvoer is wel ruwvoer of gras he, dus zoveel mogelijk als er in gaat aan hooi.

Een oude pony die niet goed kan eten zou eigenlijk apart moeten...doen wij trouwens wel
Oudere paarden staan lekker dik in het gras en de jongeren niet..misschien kijken naar een plekje waar dat wel mogelijk is of op je huiige plek kijken naar andere mogelijkheden?l

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:37

Natures best is eventueel ook in te zetten als ruwvoervervanger, maximaal 1kg/100kg ideaal gewicht, wel rustig opbouwen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:49

In de zomer wordt Seniores Priores wanneer het warm is snel zuur.

Ik zou het dus eens proberen om het op een koele plek te maken en ook niet te lang te laten staan.

silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:00

Klinkt misschien raar, maar een goede paardentandarts erbij.
Bij ons oudje zijn een poosje geleden de boven en onder tanden eruit gegaan.
Na een paar dagen slobber kon hij alweer gewoon muesli eten en hooi en gras.
Hadden we echt niet verwacht, maar hij is er zo van opgeknapt. Pony ziet er nu zo mooi uit
en goed op gewicht ! Shetlandertje van 20 jaar en 95 cm groot.
Je ziet er helemaal niets van, maar het dier is weer helemaal pijnvrij en happy.
We zagen er erg tegen op om het te laten doen, maar geen moment spijt gehad.
Veel succes met je pony Y;(

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:09

Heb je er al eens een goede (!) tandarts bij gehad? Eentje die verdoofd en elektrisch vijlt? Waarschijnlijk lust hij het hooi wel maar kan hij het gewoon niet goed weg krijgen.

Je kan ook eens kijken naar bijvoorbeeld pavo 18+ , dit kan je zowel droog als nat voeren. Van Hartog heb je grasmix en andere producten welke ook als aanvulling en zelfs geheel ruwvoer kunnen vervangen.

Maar ik zou eerst een goede tandarts proberen en een andere stalling (of je huidige stal maar dan een andere mogelijkheid daar), want een oude/magere pony in een groep zetten die zo min mogelijk mogen eten is natuurlijk niet zo handig.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:33

Geweekte grasbrok met wat slobber of de brok. Grasbrok heb je van Hartog, Agrobs en vast veel meer merken.

Het seniorenvoer van Master wordt vaak beter gegeten dan de SP.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:47

Dank voor alle reacties!
- Andere stalling gaat niet gebeuren (hij staat al 22 jaar bij mijn ouders en ben daar nog zeer blij mee!)
- Apart zetten heb ik inderdaad ook al aan gedacht, maar wil het eerst proberen met ander voer.
- Ik ga even uitzoeken welk voer die jullie beschreven hebben mij het beste voor hem lijkt!

I love the way you love me

silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:41

Als je pony last heeft van zijn mond dan zal geen enkel voer het gewenste resultaat opleveren !

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:44

Geloof dat dat niet is wat TS wil horen :D

silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:48

Susanne schreef:
Geloof dat dat niet is wat TS wil horen :D


TS vraagt naar Tips die wel werken :D

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:02

xxlinde schreef:
Dank voor alle reacties!
- Andere stalling gaat niet gebeuren (hij staat al 22 jaar bij mijn ouders en ben daar nog zeer blij mee!)
- Apart zetten heb ik inderdaad ook al aan gedacht, maar wil het eerst proberen met ander voer.
- Ik ga even uitzoeken welk voer die jullie beschreven hebben mij het beste voor hem lijkt!


Mis inderdaad de tandarts nog een keer laten komen in je verhaal... Hier ook een shetlander met een slecht gebit, waar de tandarts helaas ook twee keer per jaar moet komen.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:09

silvia58 schreef:
Als je pony last heeft van zijn mond dan zal geen enkel voer het gewenste resultaat opleveren !

En dat geldt ook voor de darmen. Als zijn mond pijnvrij is en de spijsvertering verder normaal is dan kun je idd op zoek naar een voeder wat aanzet.

TS is Coolstance Copra misschien een idee? Dat is kokosmeel, bevat veel vezels en vet en weinig suiker. De meeste paarden vinden het smakelijk, als je het langzaam opbouwt. Je kunt het droog voeren, dan is het een poeder, maar je kunt het ook aanmaken met water en er zo een soort slobber van maken. Daardoor is het ook voor een pony met een minder goed gebit goed te eten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:38

Staan er meer shets/ kleine ponys bij? Anders kan je misschien een draad spannen waar hij onderdoor kan maar de anderen niet en daar rijker hooi voor hem plaatsen, als de ruimte er is in ieder geval om zoiets te doen

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:41

Bij onze shet zaten de boven en onder tanden zo los, dat het tandvlees ontstoken was.
Dat gaf zoveel pijn dat hij nog wel kon eten, maar het niet echt goed meer ging.
Nadat de tandarts hem verlost had van al die ellende, kon hij binnen een paar dagen
weer eten. Hij eet echt alles weer en ziet er zo mooi uit <3 . Ook gras eten gaat prima.
Dus als een shet 22 jaar op dezelfde plaats staat en dezelfde voeding krijgt dan denk ik dat
ander voer niet de oplossing is. Of je het nou weekt of niet. Slobber is dan ook geen oplossing.
Hij moet gewoon ruwvoer en gras kunnen eten.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:10

silvia58 schreef:
Susanne schreef:
Geloof dat dat niet is wat TS wil horen :D


TS vraagt naar Tips die wel werken :D


Ja dat was natuurlijk sarcastisch, aangezien meerdere mensen de tandarts (en dan wel een goede!) aanraden en het helemaal nergens terugkomt in het verhaal.

Met alleen voer ga je er niet komen vrees ik.

xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 18:51

Thnxx voor de tips, ik ga de tandarts weer laten komen!

I love the way you love me

xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 18:52

Maddy_Paola schreef:
Staan er meer shets/ kleine ponys bij? Anders kan je misschien een draad spannen waar hij onderdoor kan maar de anderen niet en daar rijker hooi voor hem plaatsen, als de ruimte er is in ieder geval om zoiets te doen


helaas 3 andere shetlanders, waarvaan hij het minst graag onder draadjes door gaat... dus dat ik geen oplossing. Maar als het echt moet gaan we ze splitsen (twee worden sneller dik en twee minder snel!)

I love the way you love me

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:16

Als ie ook weinig hooi eet zou ik iets zoeken wat ook ruwvoer vervangt en niet alleen een krachtvoer dat aanzet. Zoals al eerder genoemd kan je een grasbrok zoeken, vaak kan/moet je die geweekt voeren. Daarbij kan je dan iets geven wat de benodigde mineralen en vitaminen behoefte aanvult

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

xxlinde

Berichten: 81
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 20:17

Kaatje_S schreef:
Als ie ook weinig hooi eet zou ik iets zoeken wat ook ruwvoer vervangt en niet alleen een krachtvoer dat aanzet. Zoals al eerder genoemd kan je een grasbrok zoeken, vaak kan/moet je die geweekt voeren. Daarbij kan je dan iets geven wat de benodigde mineralen en vitaminen behoefte aanvult

Ik voor al twee keer per dag behoorlijk wat daily plus! Dit is ook ruwvoer en goed voor de darm stimulering (DA heeft dit bevestigd). Ik heb gelezen dat grasbrok ook koliek opwekkend kan zijn? weet niet of dit waar is, maar als dit zo is doe ik dit liever niet.

Mensen wel ervaring met pavo 18 plus? Ik zit er over na te denken om dit te voeren in combinatie daily plus.

I love the way you love me

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:30

Compactgras van Hartog een optie?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:07

Mijn stalgenootje voerde dat aan haar (inmiddels overleden) paard. Die deed het er erg goed op en ze was er heel tevreden over. Je kunt het ook nat voeren als je wilt.

Mirjam79

Berichten: 1697
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: TIPS voor aankomen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:16

Hier ook een positieve gebruiker van pavo 18 plus muesli. Mijn merrie deed het er super op. Daarnaast kreeg ze regelmatig (om de dag) slobber van pavo.

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:37

Heb nog nooit koliek van grasbrok gehad,maar je moet het gewoon goed weken.
En ik doe dan daar dus pavo 18 plus doorheen zodat het lekkerder is.
Gaat hier prima :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 bezoekers