-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Showjump123
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-01-18

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 18:50

-
Laatst bijgewerkt door Showjump123 op 07-06-18 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Sportpaard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:52

Van de sportbrok af en enkel fiberforce, naast dat je paard eigenlijk meer buiten hoort te zijn, zeker nu het weideseizoen is..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Sportpaard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:54

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:54

Eh je sluit haar 24 uur per dag zo ongeveer op in een klein hokje. Ze kan dus niet vet verbranden. Maar wel geef je enorm veel krachtvoer? Dan zou elk paard dik worden.

Paard hoort lekker 24 uur per dag op de wei / paddock. Lekker spelen, rennen, grazen en gek doen.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:55

Paard meer naar buiten, want dit is echt veel te kort!

En geen sportbrok meer, en hooi alleen nog maar in een slowfeeder geven.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:55

Waarom in de nacht maar een beetje hooi.
Of krijgt ze later op de avond nog hooi
Als ze in de nacht zo weinig hooi krijgt snap ik wel dat ze moeilijk mest.
Ze heeft ook wel erg weinig beweging over de hele dag gezien. Dat is ook niet best voor de mest.
Laatst bijgewerkt door cam op 07-06-18 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Sportpaard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:01

Stoppen met al die brok, enkel vitamine korreltje, en na het werk een schepje slobber met vit e en selenium. Verder onbeperkt graszaad hooi.

Showjump123
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 19:02

-
Laatst bijgewerkt door Showjump123 op 07-06-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:03

Showjump123 schreef:
Nou ik sluit haar zeker niet 24u per dag op in een hokje.. ze komt elke dag in de molen en wordt bijna elke dag gereden. Als ik haar langer in de wei doe zal ze nog meer aankomen door het gras! Een paddock hebben we helaas niet. Ik ken veel grote stallen in de omgeving met 1.40 paarden waarbij ze precies hetzelfde doen. Ik dacht er zelf ook aan inderdaad het krachtvoer iets te minderen en te vervangen door de fiberforce.


Niet vervangen gewoon stoppen met al die brok is zo onnodig!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:04

Dus 1 uur stampmolen en 1,5 uur rijden en poetsen en 30 minuten weiland en 22 uur op stal Nee ze staat geen 24 uur op stal. :(
Laatst bijgewerkt door cam op 07-06-18 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:04

Ik zou ook minderen met de brokken maar vind het echt oprecht zielig dat het paard maar zo weinig buiten komt.

Je zegt dat ze elke dag wordt gereden. Dat is een uur. Even heeeeeeeeeeel ruim gerekend komt ze dan 2 uur uit de stal. Dan nog een uurtje molen. Dat maakt samen 3 uur. De overige 21 uur staat ze op stal. Echt ontzettend sneu

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Sportpaard laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:05

Om nog maar niet te spreken van een gebrek aan contact met soortgenoten. Ik vind dit ook oprecht heel sneu.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:05

Showjump123 schreef:
Nou ik sluit haar zeker niet 24u per dag op in een hokje.. ze komt elke dag in de molen en wordt bijna elke dag gereden. Als ik haar langer in de wei doe zal ze nog meer aankomen door het gras! Een paddock hebben we helaas niet. Ik ken veel grote stallen in de omgeving met 1.40 paarden waarbij ze precies hetzelfde doen. Ik dacht er zelf ook aan inderdaad het krachtvoer iets te minderen en te vervangen door de fiberforce.



En waar is je paard zijn vrije beweging naar toe? Die heeft je paard helemaal niet. Best is om je paard nu volledig van de brok te halen en zo veel mogelijk tot zelfs 24/7 buiten. Het is zo'n zonde dat er stallen zijn die dit management aanhouden en de paardeneigenaars hier ook mee akkoord gaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:07

Mijn paarden staan 24/7 in de wei en zijn echt niet te dik hoor. Gras staat kniehoog ook nog. En ik heb 'm al drie weken niet gereden door drukte en een lichte kreupelheid door een tikkie van een ander paard. Maar: mijn paarden bewegen de hele dag. Ze hebben schuilstallen, een paddock, een track waar we hooi voeren en weidegang.

Ik weet trouwens niet hoe groot de molen is, maar meestal is dit niet de beste beweging die je een paard kan geven, constant op een cirkel.

Dat veel andere paarden op dezelfde manier gehuisvest worden in jouw omgeving betekent niet automatisch dat het ook goed / gezond / goed welzijn is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:09

Showjump123 schreef:
Nou ik sluit haar zeker niet 24u per dag op in een hokje.. ze komt elke dag in de molen en wordt bijna elke dag gereden. Als ik haar langer in de wei doe zal ze nog meer aankomen door het gras! Een paddock hebben we helaas niet. Ik ken veel grote stallen in de omgeving met 1.40 paarden waarbij ze precies hetzelfde doen. Ik dacht er zelf ook aan inderdaad het krachtvoer iets te minderen en te vervangen door de fiberforce.


Onze 1.45 & 1.60 paarden staan gewoon lekker buiten hoor.
Niet 24/7 maar minimaal 5 uurtjes en ook nog een keer molen + beweging.

Staan op stuk minder krachtvoer als wat jij voert.

Ik zou de krachtvoer halveren!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:11

Peanutbutter schreef:
Showjump123 schreef:
Nou ik sluit haar zeker niet 24u per dag op in een hokje.. ze komt elke dag in de molen en wordt bijna elke dag gereden. Als ik haar langer in de wei doe zal ze nog meer aankomen door het gras! Een paddock hebben we helaas niet. Ik ken veel grote stallen in de omgeving met 1.40 paarden waarbij ze precies hetzelfde doen. Ik dacht er zelf ook aan inderdaad het krachtvoer iets te minderen en te vervangen door de fiberforce.


Onze 1.45 & 1.60 paarden staan gewoon lekker buiten hoor.
Niet 24/7 maar minimaal 5 uurtjes en ook nog een keer molen + beweging.

Staan op stuk minder krachtvoer als wat jij voert.

Ik zou de krachtvoer halveren!

Oh jippie, maar 17 uur per dag opgesloten worden in een wc / badkamer. *\o/*

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:11

En de OP is weg..

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:12

Citaat:
Hoi!

Ik heb een sportpaard van 1.75, 6 jaar oud,
Ze wordt 5 a 6 x per week gereden en loopt op L/M niveau. Ze loopt dagelijks een uur in de molen en komt 3/4x pw een half uurtje in de wei (en daar staat niet extreem veel gras in)

Ik heb haar alleen te dik en krijg haar niet magerder! Momenteel krijgt ze het volgende:

Ochtend 7 uur
0,5 kg Cavalor Fiberforce
1 kg Sportbrok havens
Normaal hooi

Middag 1 uur
0,5kg Cavalor fiberforce
0,5kg Linastar (lijnzaadbrok)
Klein beetje hooi (in een slowfeeder)

5 uur
0,5 kg Cavalor Fiberforce
1 kg Sportbrok havens
Normaal hooi

9 uur
2 bakken zemelen met 2 handjes slobber voor de smaak opgelost in water tot een papje met wat lijnzaad olie.
Klein beetje hooi

Ik voer haar de fiberforce (mengsel met lucerne met maar 3% suiker) en de zemelen omdat ze soms lastig van haar mest af komt. De zemelen en de fiberforce verhelpen dit heel erg, en daarnaast is ze nog jong en moet zware arbeid verrichten dus de eiwitrijke fiberforce heeft ze nodig voor spieropbouw.

Ik voer haar 4x per dag Ivm dat doorlopend ruwvoer goed is voor ze, Ivm koliek etc.

Ze doet het eigenlijk qua prestatie erg goed op dit voer, alleen dus Iets te dik.
. wat zal ik gaan minderen?? Ik vind niet dat ik veel voer voor zo’n groot paard.



OP leeghalen is beetje sneu, niet?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:12

Met zo'n gebrek aan inzicht en kennis bij de eigenaar ben ik echt wel benieuwd naar een foto van dit paard...

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:13

maximuss schreef:
Met zo'n gebrek aan inzicht en kennis bij de eigenaar ben ik echt wel benieuwd naar een foto van dit paard...


Die komt er vast niet

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:13

Een 6 jarige van 1.75m zou ik sowieso niet vaker dan 4 x per week een half uurtje rijden. Je sloopt die grote paarden als je zo jong al zoveel rijdt.
2 x per dag een halfje sportbrok en onbeperkt niet te rijk ruwvoer. Laat die andere zooi weg.

En verder lekker naar buiten.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: -

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:14

Had net een hele reactie getikt met allerlei tips, is de OP weg :+

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:15

Selina schreef:
Citaat:
Hoi!

Ik heb een sportpaard van 1.75, 6 jaar oud,
Ze wordt 5 a 6 x per week gereden en loopt op L/M niveau. Ze loopt dagelijks een uur in de molen en komt 3/4x pw een half uurtje in de wei (en daar staat niet extreem veel gras in)

Ik heb haar alleen te dik en krijg haar niet magerder! Momenteel krijgt ze het volgende:

Ochtend 7 uur
0,5 kg Cavalor Fiberforce
1 kg Sportbrok havens
Normaal hooi

Middag 1 uur
0,5kg Cavalor fiberforce
0,5kg Linastar (lijnzaadbrok)
Klein beetje hooi (in een slowfeeder)

5 uur
0,5 kg Cavalor Fiberforce
1 kg Sportbrok havens
Normaal hooi

9 uur
2 bakken zemelen met 2 handjes slobber voor de smaak opgelost in water tot een papje met wat lijnzaad olie.
Klein beetje hooi

Ik voer haar de fiberforce (mengsel met lucerne met maar 3% suiker) en de zemelen omdat ze soms lastig van haar mest af komt. De zemelen en de fiberforce verhelpen dit heel erg, en daarnaast is ze nog jong en moet zware arbeid verrichten dus de eiwitrijke fiberforce heeft ze nodig voor spieropbouw.

Ik voer haar 4x per dag Ivm dat doorlopend ruwvoer goed is voor ze, Ivm koliek etc.

Ze doet het eigenlijk qua prestatie erg goed op dit voer, alleen dus Iets te dik.
. wat zal ik gaan minderen?? Ik vind niet dat ik veel voer voor zo’n groot paard.



OP leeghalen is beetje sneu, niet?

_/-\o_

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: -

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:17

Fijn, Selina :) Ik was ook al aan het terugklikken om de OP op te duikelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: -

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:18

Waarom is de openingspost en de rest weg? Er werd hier toch heel normaal gereageerd?