Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:50

In een topic kwam ik het voeren van hennepzaad aan paarden tegen.
( daar oa voor jeuk/ eczeem).
Nu was ik wat aan het lezen en zag ik dat het ia rijk is aan aminozuren en vitamine e.
Best een mooie aanvulling op een rantsoen leek mij?

Wie voert dit? Merk je bepaalde resultaten?
Waar haal je het goedkoop en eten ze het goed?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:41

Ik voer mijn paard nu ongeveer 18 dagen 50 gr gemalen hennepzaad. Ik koop het bij de welkoop de zakjes vogelvoer 800 gr voor 3 euro. Ik las op de site van bio-ron hoe gezond het moet zijn voor paarden. Mijn paard krijgt eigenlijk geen eiwitten, dus hennepzaad leek mij een mooi product aangezien het vol eiwitten en vetten zit. Ik maal de zaadjes voor 2 dagen. Heel kort malen, anders heb je een vette klont. Ik heb de ongepelde zaadjes dus die wil ik iets open gebroken hebben voor ik het voer. Bang dat ze anders heel in der poep liggen haha.

Daarnaast krijgt zij 100 gr equilin balancer, 100 gr agrobs alpen grun mash en 30 gr diatomeeenaarde of 50 gr moeder aarde van bio ron. Oja en onbeperkt duits kruidenhooi.

Mijn paard eet het heel goed en ik vind haar een stuk relaxter sinds ik het voer. Zij heeft weinig last van vliegen, muggen en jeuk. Maar of dat door het hennepzaad komt....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:52

Waar maal je dit in? Bv even met een keukenmachine ofzo?
Of in een vijzel?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:54

Ik heb een magic bullet blendertje staan ideaal. Vijzel vind ik te veel werk haha.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:21

Ik heb het laatst over deze gehad, die iemand al gebruikt voor haar paarden om div redenen.

http://www.pferdefutter-pferdehanf.de

Lijnzaad doe ik op stal met een houten vijzeltje, maar ene klein koffiemolentje is wel handiger. Ik vind alleen geen eentje zonder stroom en met stroom moet ik moeilijk gaan doen waar al mn spullen staan.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:07

Dat vind ik ook niet zo handig, ik bewaar
M’n voer thuis dus kan wat fijn maken voor vertrek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:32

Ja, dan thuis een molentje en gemalen meenemen. Koffiemolentjes werken super en kosten een tientje. Dat werkt echt beter dan mn houten vijzeltje.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:33

Goed idee.
Maar vooralsnog ben ik vooral benieuwd of meer mensen t voeren. En wat resultaten ervan zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:25

Ja, ik weet een paar mensen die het voeren. Vooral paarden die wat ouder zijn, artrose, slechte mest, spierbevangen zijn geweest, hb/ir en eczeem.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:51

Toch jammer dat t hier niet bekend lijkt verder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 01:20

Ik weet van enkele mensen dat ze klaar zijn met bokt, vanwege de eeuwige anoniem gevoerde discussies en strijd.

Op pit-pit staat bijv waar het goed voor is voor de mens. En je hebt al producten voor honden, dus het is uitproberen of afwachten.

Voor mensen is het al langer bekend, maar hoor je ook relatief weinig.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:27

superpony schreef:
Ja, ik weet een paar mensen die het voeren. Vooral paarden die wat ouder zijn, artrose, slechte mest, spierbevangen zijn geweest, hb/ir en eczeem.

Vertel me alsjeblieft meer. Ik heb er eentje met artrose en eentje met eczeem + gevoelig voor hoefbevangen. Beide 18+ dus ze voldoen zo te zien helemaal aan de doelgroep.

Eigenlijk heb ik dus de zelfde vraag als TS, ik volg met grote aandacht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:59

Koper, je kan lezen waar het goed voor is bij de Duitse link. Ik heb zelf eerst CBD gebruikt voor de honden en 1 paard. ( en mezelf )
Ik vond de cbd olie lastig geven en doseren, dus heb toen hennepzaad olie gegeven. Ik ben zelf niet zo van teveel olie, dus heb nu de hennepzaad van pit-pit en geef ze allemaal en de honden er wat van. Op zich niet echte problemen, maar onze paarden zijn 19, 20, 20 en 25, met wat kleine dingetjes al dan niet uit verleden, dus kijken of we die nog kunnen wegpoetsen. Mn ene ruin heeft wel luchtwegproblemen en wat minder spieren.
Mn merrie van 25 doet het super, maar straks richting de winter zou dit dan blijvend zijn en of de curcuma, even kijken hoe het gaat.

Mn ene hondje heeft snel last van dr oren ondanks speciaal dieet.

Ik zelf nam cbd voor reuma, maar heb ook chronische darmziekte en merkte dat het daar ook op werkt, ondanks dat ik het daar niet voor nam en daar niks op verwachte, viel het me erg op.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:02

Mja, een link in het Duits heb ik niet zo veel aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:04

Tja, daar is het te koop en al veel meer gebruikt dan hier. Mijn Duits is slecht, maar het is vrij duidelijk waar het goed voor is.

Je zal het toch per paard moeten bekijken en proberen.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:04

Ik voer nu zo’n drie a vier maanden hennepzaad aan mijn Haflingerruin van 23 met zomereczeem, omdat ik van diverse mensen had gehoord dat ze goeie resultaten hadden geboekt.
Ik moet zeggen dat ie heel veel minder last heeft van zijn zomereczeem en staat zelfs zonder deken, waar dat vorig jaar écht niet kon. Of het door het hennepzaad komt??? Verder weinig verandert in zijn rantsoen.

Ik geef 50-60 gr per dag door zijn voer heen en haal gewoon de hennepzaad van de vogelvoerafdeling bij het tuincentrum.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:13

Maal jij het ook of geef je het zo?

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:16

Ik geef het zo. Heb inderdaad ook al een aantal keer gelezen dat het eerst gemaald wordt. Misschien dat ik dat nog eens ga proberen om te kijken of dat nog verschil maakt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:17

Ik geef het ongepeld in zijn slobber als deze is afgekoeld.
Ik geef het sinds een week nu.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:27

Ik ben er sinds vandaag mee begonnen. Heb bij de tuinen een klein zakje gehaald, gepeld en biologisch. Vind er een best sterke geur aan zitten, maar mijn pieperd eet het zo op.
Begin met 15 gr, bouw dan op naar 60gr.

Paard is vorig jaar meerdere keren hb geweest, is ir, heeft zomereczeem en heeft nu bloedwormen. Hierdoor veel te mager en inmiddels alle bespiering weg. Voor mij dus welkom ivm de vetten, eiwitten, vitamine b en magneisum.
Zal hier graag mee blijven lezen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:10

Heb net vraag gesteld bij agradi waar ze de ongepelde versie verkopen en hun zeiden het gewoon zo te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:11

Slmt9 ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.!
Ik wil het gaan geven met vitaminekorrel, wat agrobs grunmusli en magnesium..
Maar heb nu nog een lading lijnzaadolie...
En olie én hennep lijkt me wel weer wat veel

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:15

Ik ben inmiddels van de vitaminekorrel af, gestopt met vitalbix en geef nu alleen vitamine/mineralen poeder van phytonics. Gaat er ook in als zoete koek.
Ik geef ook lijnzaadolie (150ml ivm het aankomen) en lijnzaad (omdat hij alleen op zand staat). Dus hier gaat er een hoop zaad en olie doorheen ;)

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:17

Bewust zon “ radicale”” stap gemaakt?
Ik heb nog vitalbix staan maar denk dat ik overstap op iets geconcentreerders..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:21

Inmiddels heb ik de Duitse link gelezen en het viel inderdaad mee :)

superpony schreef:
Ja, dan thuis een molentje en gemalen meenemen. Koffiemolentjes werken super en kosten een tientje. Dat werkt echt beter dan mn houten vijzeltje.

Wat ik me nog afvraag is of je dan het beste gemalen, gepeld of ongepeld zaad kunt geven? Of maakt het niet uit?