Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:52

29 september geeft ik weer een workshop wildplukken voor paarden in Houten mocht je meer info willen stuur me gerust een pb.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:59

Maken jullie ook verzorgings producten voor je paard?
Ik maak zelf calendulazalf, honingzalf en smeerwortelzalf echt super leuk! ben nu een jaar bezig.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:05

Er is geen wilg die giftig is. Je kunt het dagelijks gerust geven maar bij alles geld met mate.

Het lijkt inderdaad watermunt. Je kunt een blaadje plukken dan ruik je het snel genoeg.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:27

Vandaag nog weegbree, duizendblad en paardenbloemen geplukt. Heel mooi blad, vers en groen, nomnomnom.

Hier nog veel hazelaar in het blad.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:28

Leuk dat dit topic nog actief is.

Wat is het droog he? Wat ik nu pluk is wilde peen, bijvoet, riet, knoopkruid, duizendblad, smalle weegbree, bramen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:32

Jessol schreef:
Hilary schreef:
Gewoon knippen en neerleggen. De rest gaat dan (bij ons in elk geval) vanzelf.

Heel erg bedankt! Enkel het paarse bloemetje afknippen of ook een deel van de plant zelf?


Ik zou ze niet allemaal afknippen en er een paar laten staan. Die zaaien zich dan uit en heb je volgend jaar ook weer planten die weer gaan bloeien het jaar erop.

Bij ons aten ze de plant zo op over de draad heen helaas hebben we ze dit jaar niet.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:33

Amigo_tje schreef:
Ik wou even polsen om zeker te zijn....

Noorse esdoorn is ok om in een paardenwei te zetten, hè? Gewone esdoorn is dat niet, zo weet ik. Maar Noorse esdoorn is gewoon ok, dacht ik, hè?


De Noorse is niet giftig, wanneer hij er staat kun je hem laten staan. Om te planten zou ik een andere keuze maken.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:36

Sfh1992 schreef:
Ik ga thuis wat kruiden zaaien zodat ik het eens in de zoveel tijd mee kan nemen naar stal en in de "salade" kan doen :)

De volgende kruiden wil ik gaan zaaien (misschien dat jullie leuke toevoegingen hebben):

- Kamille
- Goudsbloem
- Phacelia
- Korenbloem
- Viola Tricolour
- Valeriaan
- Hysop

Afgelopen weekend zijn we door het bosje bij de club gewandeld met een emmer, de plantenapp PlantNet en google. Veel braambladen, fluitekruid, brandnetels, kleefkruid en paardenbloembladeren kunnen vinden!


Mooi lijstje! Valeriaan eten ze niet zo graag dacht ik. Misschien nog venkel toevoegen en peterselie. Phacelia weet ik eigenlijk niet of ze dat eten die ken ik alleen als bijenplant.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:37

MarliesR schreef:
Die van mij eten het gewoon altijd wel :+

Ik was een beetje sip, ik had heel veel kleefkruid rond een oude wilg groeien. Mijn man heeft dit weekend een ronde gemaaid met de bosmaaier en heel enthousiast ook al mijn kleefkruid mee gemaaid, beeeeetje jammer haha! Gelukkig groeit het ook nog op een andere plek.


Dat is jammer inderdaad dat zou mij ook sip maken

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:35

Alle onbespoten rozenbottels zijn geschikt. Je zou zeggen met hitte en zon kun je snel drogen maar het beste droog je donker en goed geventileerd de geplukte planten.

Rozenbottels kun je in de over drogen dat kan nu nog prima. Pluk niet alles dan hebben de vogels ook nog wat in de barre winter.

Voordat je de rozenbotteks op een bakplaat legt, maak je ze schoon van takjes, puin, rotte bessen. Verdeel de rozenbottels gelijkmatig over de bakplaat. Verwarm de oven voor op 55 graden. Zet de bakplaat 8 uur in de oven. Laat de deur een beetje opem. Schep de rozenbottels af en toe om om te voorkomen dat ze aanbranden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:38


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:27

zaadjes in de mest is mij nog niet opgevallen, zal eens een paar methopen op de track inspecteren :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:50

Wij hebben een gemengde haag maar ik zie dat de ene sneller groeit dan de ander. Wanneer ik opnieuw zou aanplanten zou ik steeds een paar meter van dezelfde soort planten.

Je kunt nog witte moerbei doen, haagbeuk, kornoelje, zwarte bes, els.

Wanneer de paarden niet aan beide kanten van de haag kunnen eten dan moet je aan de buitenkant nog een randje overhouden waar je zelf kun lopen om die kan te snoeien.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:53

Isapaardje schreef:
GraceZarif schreef:
De blaadjes en takken trouwens zonder de scherpe dorens!

Ik zag pas mijn jonge pony de meidoornplanten snoeien. Ik dacht auw, ik prik me altijd aan die stekels en zij vreet zo de toppen eruit alsof er geen doorn aan zit :+

Helaas hebben wij nu langs de wei zwarte nachtschade, heel veel zwarte nachtschade.
Dat had een kruidenstrook moeten worden, maar hoe we ook maaien, bijzaaien en nachtschade trekken, het is bijna onbegonnen werk inmiddels.
Ik baal dus enorm, want moet nu continu alles maaien, ook de goede kruiden (weegbree, klaversoorten, paardenbloem, kleefkruid, brandnetel, kamille, bijvoet, duizendblad).

En ik wil binnenkort de wilg gaan stekken, want daar zijn ze echt dol op.
Weet iemand welke tijd het beste is om te stekken?


In de toppen zitten geen stekels zo slim zijn ze wel :)

Nachtschade vind het erg leuk om nieuw ingezaaide grond. Zorg ervoor dat ze niet in het zaad komen.

Wilg kun je volgens mij altijd wel stekken behalve wanneer het vriest. Als het vriest moet je de takken nog even bewaren, je kan ze inkuilen in zand tot het niet meer vriest.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:46

Maartje_M schreef:
Diana_Mabel schreef:
Wij hebben een gemengde haag maar ik zie dat de ene sneller groeit dan de ander. Wanneer ik opnieuw zou aanplanten zou ik steeds een paar meter van dezelfde soort planten.

Je kunt nog witte moerbei doen, haagbeuk, kornoelje, zwarte bes, els.

Wanneer de paarden niet aan beide kanten van de haag kunnen eten dan moet je aan de buitenkant nog een randje overhouden waar je zelf kun lopen om die kan te snoeien.


Bedankt voor de tips! Kornoelje had ik er inmiddels ook op staan.
Paarden kunnen er aan 2 kanten aan :) ik wil geen hele strakke heg dus ongelijke groei vind ik niet zo erg


Het gaat niet om het visuele maar bij ons wordt de moerbei letterlijk verdrongen door de meidoorn waardoor de moerbei niet goed kan groeien.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:47

Prairy schreef:
Wat een interessant topic, ik ga het op mijn gemak eens doorlezen :) Druk bezig met aanplanten ter voorbereiding op het aanleggen van een soort paddock paradise rondom ons voedselbos, erg leuk om eens te kijken wat er wel en niet mogelijk is.


Super tof!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:21

Prairy schreef:
Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)


Gelderse roos is giftig voor paarden. Ze eten het over het algemeen niet.

Welke kornoelje heb je besteld? ze zijn niet allemaal geschikt voor paarden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:27

Leuk dat jullie allemaal de ruimte hebben om echt te planten! ik hoop ook ooit een plek te bezitten waar ik me helemaal uit kan leven.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:00

Die is ok, die staat ook op paard en plant.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:01


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:00

MarliesR schreef:
Prairy schreef:
Leuk dat je ook besteld hebt!

Als je een aantal wil laten uitgroeien tot een boom, hang er dan iets aan de stam. Dan weet je later nog wat het is. Van een aantal herken ik wel wat het is, maar van het meeste wat ik vorig jaar geplant heb weet ik het niet meer.

Maar jij hebt dus al een dag waarop je ze kunt halen? Ik heb helaas niks gehoord... Gisteren nog een mail gestuurd of er al iets bekend was voor de planning.


Dat is wel een goede tip! Gebruik jij daar bepaalde watervaste labels voor oid?

Ik heb vandaag even mailcontact met ze gehad, en waarschijnlijk wordt ik een verdeelpunt hier :D Hij gokte op eind november voor deze regio.


Wat gaaf Marlies!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:04

Voor wat betreft het markeren van de planten met de soortnaam is het niet een idee om dat te digitaliseren? Kun je niet een QR code aanmaken en die dan printen en insealen en aan de plant bevestigen met een touwtje?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:24

klopt is meer werk het was maar een ideetje

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:58

neile schreef:
Hier ga ik ook volgen, ik ben er ook al een paar jaar mee bezig maar nieuwe ideetjes zijn altijd welkom. Mijn bestelling van laatst bij Natuurpunt België is de mist in gegaan door Corona, alle bestellingen zijn opgeschort. Baal wel, maar gelukkig had ik net via Paard en Plant een grote bestelling gedaan. Ik maak er een werkje van om ieder jaar wel weer iets bij te zetten.


klinkt goed, laat je niet tegen houden door corona *\o/*

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:59

Love_Mirra schreef:
Super! Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Dan hebben de paarden pech en gaan de takken straks mee naar huis en in water en daarna in de grond.


Nu hebben ze pech maar later hebben ze wilgentakken in overvloed als de takken aanslaan.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers