Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:03

s_v schreef:
Ik geef inderdaad elke maand een weekje psyllium vezels door hun voer de veearts lachte me nog net niet uit omdat ik het elke maand doe, maar een keer zandkoliek is meer dan voldoende :j ...

Ik vroeg me eigenlijk meer af of er specifieke plantjes zijn die de spijsvertering ondersteunen :)

Dat takken gunstig zijn ivm de vezels wist ik indd. Leuk voor de paardjes want ze vinden ze lekker, ze zijn leuk om mee te spelen en het is goed voor ze *\o/*


ik zal een shortlist samenstellen. Welk deel van de spijsvertering? maag of darm?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:06

belle_boef schreef:
Is de walnoot al noot ook slecht voor paarden? Die van mij zijn gek op het blad en vandaag heeft er ook een de noot ontdekt


Walnoot bladeren mag met mate maar beter niet en de noten zijn een No Go ze bevatten tannine.
Tannine zit ook in eikels en ik denk dat jullie die verhalen wel kennen van wat dat met paarden doet.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:22

Kruiden/Planten ter ondersteuning van de spijsvertering:

Maagdarmkrampen
Algemeen: duizendblad, grote engelwortel, karwij, venkel, hysop, echte kamille, citroen melisse, pepermunt, basilicum, wilde marjolein, anijs, rozemarijn, salie, tijm, winter linde, echte valeriaan
Stress gerelateerd:citroen melisse, echte valeriaan

Verstoorde darmflora
grote klit (grote klis), bijvoet, wilde cichorei, echte kamille, olijfblad, weegbree, echte tijm, blauwe bosbes

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:43

Diertjec schreef:
Interessant topic dit, ik kom voor mn merrie niet veel verder dan gewone knotwilgen hahah.

Diana, wat is het verschil tussen 'echte' kruiden en deze kruiden zonder 'echt' ervoor?


Echte is een soort kamille, er zijn meer dan 1 kamilles.

WIKIPEDIA:
Kamille (Matricaria) is een geslacht uit de composietenfamilie (Asteraceae).

In Nederland en België komen twee soorten voor:
Echte kamille (Matricaria recutita, synoniem: Matricaria chamomilla en Chamomilla recutita)
Schijfkamille (Matricaria discoidea, synoniem: M. matricarioides)

Reukeloze kamille (Tripleurospermum inodorum, ook Matricaria maritima) behoorde voorheen ook tot dit geslacht, maar wordt tegenwoordig tot het geslacht klierkamille (Tripleurospermum)gerekend.

Ook soorten uit het geslacht schubkamille (Anthemis) dragen de naam kamille, bijvoorbeeld:

Gele kamille (Anthemis tinctoria)
Stinkende kamille (Anthemis cotula)
Valse kamille (Anthemis arvensis)Er zijn ... soorten kamille bijvoorbeeld.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:22

Olikea schreef:
Vraagje, ik krijg vijgentakken aangeboden, maar kan eigenlijk niet vinden of paarden dit mogen hebben.
Is er hier iemand die dit weet=


Vijg als vrucht is eetbaar voor paarden. Vijgenblad is volgens de permacultuur niet eetbaar voor mensen want het sap in het blad brengt brandwonden voort. Ik zou dit zelf niet durven geven aan mijn paard. Over de takken kan ik zo snel niets vinden maar ik zal erin duiken.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:49

Hazelaar is momenteel favoriet!

Rozenbottel kun je zo geven, gedroogd verliest het de vitamine C voor een groot deel. En je kunt ze inderdaad allemaal geven. Rozenbottels van nieuwe planten uit het tuincentrum bevatten wel bestrijdingsmiddelen die zou ik eerst met rust laten.

Snijbonen zijn ook peulvruchten dus die kun je geven.

Witlof vind mijn paardje heerlijk! en dat is nu erg goedkoop yeah net als veldsla.
Ik vind het leuk om seizoens groente te geven.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:07

miesnaom schreef:
Stille volger xd
Kan je dit rauw geven?


jazeker, sterker nog..... zeker NIET gekookt geven

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:14

Maken jullie wel eens pompoensoep? wist je dat je de pitten kunt drogen en aan je paard geven?
Ze vinden het heerlijk.

Pompoenpitten bevatten 30 tot 51% essentiële vetzuren, waaronder omega 6 en 3 vetzuren.
In pompoenpitten zitten veel mineralen, vooral zink en selenium en in mindere mate calcium, magnesium en fosfor. Aan vitamine vooral E en in mindere mate B.

Pompoenpitten zijn ook wormafdrijvend. Het cucurbinezuur in de pitten verlamd de wormen tijdelijk en zorgt hierdoor voor uitdrijving, dit werkt alleen bij de juiste dosering. Gebruik dit alleen op advies van een fytotherapeut met ervaring bij dieren.
Verder zijn pompoenpitten voor mensen heel gezond en ondersteunend voor diverse prostaat en blaasklachten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:50

Vers kan ook maar dat is wat lastig bewaren dat gaat schimmelen.
Je geeft niet alle pitten in 1 keer maar elke dag een beetje, maximaal een handje per dag.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:11

Ik organiseer wildplukwandelingen voor paarden en de nieuwe data voor 2019 zijn bekend.
Mochten jullie interesse hebben kan ik wat meer informatie geven (wil hier geen reclame maken ;) )

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:40

Houten midden nederland, voor groepen vanaf 5 personen kom ik ook op locatie :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:01

Leuk!!

Mijn lavendel gaat niet zo goed er slaan maar 2 stekjes aan lijkt het.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:44

Karin_deB schreef:
Wie o wie kan mij vertellen wat dit is en of het kwaad kan dat het in mn wei staat?

1:
[ [url=m/WZbgk5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AKvXgr.jpg]Afbeelding[/url] ]

2:

[ [url=m/5DnJsg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/svMdHy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is duizenblad.
http://www.floravannederland.nl/planten/duizendblad

niet giftig

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:03

ukie schreef:
De tweede is kruiskruid, weghalen dus :)


dat denk ik ook, uitsteken met wortel en al

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:06

De foto's waar veel op staat zijn wat lastig te zien. De paarse bloem heeft wat weg van een geranium maar het blad niet. Kun je een close up foto maken?
Er staat ook muur tussen en nog een plantje dat wat weg heeft van vergeet me niet.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:06

Afbeelding

Kennen jullie deze groene doorzetter al?
Vogelmuur heet het en het is een van mijn favorieten. Hij groeit nog volop!

De belangrijkste werkzame inhoudsstoffen zijn: saponineglycosiden, de flavonoïde rutine, vitamine C, coumarinen, hydroxycoumarinen, carboxylzuren, triterpenen, vette olie, silicium, magnesium en kalium.

Nu worden jullie vast ook enthousiast!
Vette olie
Magnesium
Kalium
Silicum
Oelala en helemaal gratis en voor niets te vinden in je eigen omgeving.

Het is samentrekkend, windverdrijvend, verzachtend, vochtafdrijvend, slijmoplossend, laxerend, verkoelend en wondhelend.

Het plantje is redelijk makkelijk te determineren. Je vind vogelmuur op akkers, in randen van plantsoenen en ook in tuinen. Ze zijn vaak vrijwel het hele jaar door de te zien.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:26

Mijn paard heeft nu de val op smalle weegbree ze trekt er echt naar toe bij het wandelen zo leuk!

De werkzame stoffen of fytonutriënten in weegbree zijn:
aucubine,
kiezelzuur,
xanthofyl,
enzymen,
vitamine c,
looistof,
minerale zouten.

De weegbree is gezond en werkt daarom versterkend voor het immuunsysteem en preventief tegen alle ziektes. Het werkt bloedzuiverend, tegen eczeem, schurft en wonden helen sneller als je er een gekneusd weegbreeblaadje op legt.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:46

weegbree smal, duizendblad en soms vind ik nog wat kamille in het "wild".
In de kruidentuin heb ik gisteren nog goudsbloem, venkel, artisjokblad en luzerne geplukt.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:08

Ik kwam een leuke blog tegen:

Culinaire herfsttips voor je paard

In Natuurlijk paarden houden, Natuurlijk weidebeheer, Natuurlijke paardenvoeding by Sietske Metz1 november 20181 Comment

Wie denkt dat er met het naderen van de herfst voor paarden en voor ons buiten steeds minder te beleven is, heeft het mis! In deze blog ontdek je wat je allemaal in je tuin of op je erf voor je paard kan doen, hoe je een lekkere herfstsalade (inderdaad, voor je paard!) samenstelt en hoe je van een buitenrit een culinaire wandeling maakt.

Paarden zijn van nature dieren die zeker niet alleen gras eten! Van oorsprong vullen paarden een groot deel van de dag met het zoeken naar eetbare planten, takken, twijgen en kruiden. Wil je je paard zo natuurlijk en paard-eigen verzorgen, dan is het zinvol om in deze natuurlijke behoefte te voorzien. In de herfst doe je dat bijvoorbeeld met de volgende tips!

paarden planten kruiden herfst

November, de planten gaan in rust, maar wij niet!
Het is herfst, het blad valt langzaamaan van de bomen en dat houdt in dat het beste seizoen om planten te planten er weer aankomt. Zodra planten hun bladeren laten vallen, komen ze in hun winterrust en dat is de allerbeste periode om te gaan aanplanten! De grondtemperatuur is nu nog hoog waardoor nieuwe aanplant alvast gaan wortelen, op zoek naar voedsel en vocht. Bomen en struiken die in deze tijd aangeplant worden, hebben daardoor een voorsprong ten opzichte van planten die na de winter worden aangeplant!

paarden hagen planten

De rustperiode van planten duurt tot april, daarna komen de planten in nieuw voorjaarsblad. Dat betekent dat je de komende 5 maanden lekker aan de slag kunt om dat ene hoekje nog groener, of dat andere stukje nog kleurrijker te maken. Voor jezelf, en voor je paarden natuurlijk

Op mijn kwekerij beginnen de mensen weer naar hagen voor in hun tuin te vragen. Wist je dat je ook hagen voor paarden aan kan planten? Met soorten als rozenbottel, zwarte bes, linde, hazelaar en framboos maak je simpel een gezonde eetbare haag voor rond je paddock of op je erf. Wel even zorgen dat de paarden niet bij de jonge aanplant kunnen komen… Komend voorjaar oogst je dan al de eerste jonge scheutjes voor je paard! En het ziet er natuurlijk prachtig uit, zo’n gemengde haag! Ook de vogels en insecten zullen je dankbaar zijn…

herfst salade paard

Wat eten we vandaag? Herfstsalade!
Je denkt in dit seizoen misschien niet meer aan een lekkere salade… Nou, zeker weten dat je de meeste paarden heel blij kan maken met een vitamine rijke herfstsalade op basis van bijvoorbeeld braamblad, de nog groene toppen van de druif, enkele malse wilgentwijgjes, en dat alles gemengd met wat rode biet en gegarneerd met rozenbottels. Klinkt goed, niet?

Kijk eens rond wat er in je directe omgeving nog allemaal te vinden is, dat is vaak meer dan je denkt. Mijn paarden maak ik er regelmatig blij mee, en door te variëren blijft de verrassing groot! Niets is zo leuk als zelf een gezond extraatje voor je paarden klaarmaken. En wat extra vitaminen kunnen we voor de lange winter allemaal wel gebruiken

Culinaire rit
Als ik samen met mijn paard een rit ga maken staan we regelmatig stil om even iets lekkers te snoepen (hij, en ik ook!). Wat blaadjes van de hazelaar, een glanzend rode rozenbottel, hier en daar een verlate framboos en wat citroenmelisse uit de kruidentuin.

kruiden paarden

Plantenkennis is natuurlijk onontbeerlijk als je culinair gaat stappen met je paard. Maar sommige planten zal je vast herkennen of in je eigen tuin hebben staan. Laat de teugels eens vieren en kijk waar de voorkeur van jouw paard naar uit gaat! Je zal merken dat je paard door de seizoenen heen wisselende voorkeuren heeft. Niet iedere plant is ieder moment namelijk even smaakvol.

Zo, ik ga weer naar buiten. Geniet van de herfst. Er is – samen – zo veel te beleven! De volgende keer vertel ik meer over wat jonge scheuten en knoppen van planten in het voorjaar voor je paard kunnen betekenen, en van welke kruiden jij en je paard allebeide kunnen eten!

Paard&Plant heeft als doel het aanbieden van eetbare planten voor paarden en het verspreiden van kennis hierover zodat je als paardeneigenaar zelf een gezonde en uitdagende leefomgeving voor je paard kan creëren! In een serie blogs lees je wat Sietske op haar groene en paardvriendelijke erf allemaal doet met paardenplanten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:25

Oh jeetje helemaal geen tijd gehad voor dit topic... ga even snel terug lezen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:53

tamary schreef:
Sparren en dennen, ene was wel goed, andere niet en dan zeker niet voor drachtige merries. Ik ben alleen altijd kwijt welke welke was.


Grove den mogen paarden eten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:54

Citaat:
GinkoD


Volgens mij is de boom niet inheems. Mijn voorkeur gaat uit naar inheemse bomen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:05

ukie schreef:
Weet iemand of wilde margriet veilig is voor paarden? Zou graag een randje naast de wei willen zetten.


Ik weet het eigenlijk niet. Misschien weet iemand anders het? Anders kun je ook een andere bloem kiezen zoals goudsbloem. Daar kun je dan ook weer heerlijke calendula zalf van maken.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:06

Hisbiscus bloemen zijn eetbaar, de plant weet ik niet.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:08

Op 15 juni geef ik een wildplukwandeling in de regio Nijmegen. Als ik het goed heb zijn er een aantal in dit topic waarbij dit aardig in de buurt komt.

http://deoorsprong.eu/index.php?id_product=89&controller=product

In Houten zijn de wandelingen 13 april, 11 mei, 21 juni (midzomer editie) en 7 juli.

Voor groepen vanaf 5 personen kan ik in overleg ook op locatie komen.

Kosten voor wildplukwandelingen zijn 15 euro incl btw.
Je krijgt hiervoor de wandeling, thee met een versnapering, de wildplukkaart en de reader.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers