Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 21:47

Varkensgras hier ook bekend … maar nog niet om te geven, hier laten ze het wel staan!

Vanavond weer hop geplukt, om te proberen te planten, op water gezet voor wortels te laten groeien.
Vorige keer is het niet gelukt, helaas … :x maar vind de hopbellen zo mooi :j
En al wat te snoepen gegeven :9 maar wederom hoefden ze het niet.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:20

Ik was van de week wat zuuring uit de weide aan het halen, maar kwam ook fris jonge maria distel tegen.
Die heb ik eruit getrokken en in de paddock gegooid. Ondanks die enorme stekels, aten de paarden het maar al te graag!
Zelfs met dikke handschoenen aan prikte het nog. En de paarden eten dat dan zo op.... brrrr.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:21

belle_boef schreef:
Hier al flink rozenbottels aan het oogsten.


Hebben jullie nog ideeën om voor de winter te verzamelen?

Hoe bewaren jullie de rozenbottels voor langere tijd? Gewoon aan de lucht laten drogen? Ik heb er hier op het erf en in de omgeving al heel veel gespot, maar twijfel om er veel te plukken of laten zitten en steeds vers te plukken (maar hoe lang blijven ze aan de plant goed?)

Verder hebben wij een wilg in de tuin die ik ieder jaar knot en dat doe ik dus gewoon heel de winter lang per tak. Die ik dan meteen meenemen naar de paarden.

Het frambozen snoeisel uit de tuin vinden ze ook heerlijk. En verder ben ik ook nog een beetje zoekende wat ik in de winter kan gaan geven.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:39

missfalki schreef:
Varkensgras hier ook bekend … maar nog niet om te geven, hier laten ze het wel staan!

Vanavond weer hop geplukt, om te proberen te planten, op water gezet voor wortels te laten groeien.
Vorige keer is het niet gelukt, helaas … :x maar vind de hopbellen zo mooi :j
En al wat te snoepen gegeven :9 maar wederom hoefden ze het niet.

Groet Karin.


Je mag hier altijd een bos hop komen halen ! :D
Jeetje, wat een ellende die plant :')

Ik wist niet dat paarden dit eten. Weer wat geleerd :)*
Maar idd, in het ene weiland staan er een paar planten maar daar komen ze dus niet aan...

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:57

Wat een super leuk topic. Heb hem helemaal doorgelezen. Veel geleerd. Ik ga op onderzoek uit.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:51

Rozenbottels drogen is mij nog niet gelukt. Het moet snel drogen anders gaat het schimmelen.
Misschien als je ze doorsnijd dat het beter lukt. Je kunt ze drogen in de oven op 80 graden maar dat duurt ruim 3 uur.

Het is misschien handig om nu bij een aantal komen een makering te plaatsen. Straks als het blad eraf is kun je ze bijna niet meer herkennen.

Takken kun je in de winter ook nog geven en de knoppen in het voorjaar zijn ook heel voedzaam.

Nu en in de winter kun je vaak nog grote weegbree vinden, duizendblad, vogelmuur, veldkers, paardenbloemblad, soms kleefkruid en dovenetel. Hangt er wel van af hoe streng de winter wordt.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:52

29 september geeft ik weer een workshop wildplukken voor paarden in Houten mocht je meer info willen stuur me gerust een pb.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:59

Maken jullie ook verzorgings producten voor je paard?
Ik maak zelf calendulazalf, honingzalf en smeerwortelzalf echt super leuk! ben nu een jaar bezig.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:38

een vraagje. Wilgen zijn goed voor paarden zeggen ze. Maar zijn alle soorten wilg goed en gezond of zijn er ook giftige wilgen voor paarden? En hoeveel mogen ze maximaal hebben? We hebben een wei waar een grote vijver in ligt. Deze vijver doet het helaas op het moment niet zo goed met als gevolg veel begroeiing in plaatsen waar water hoort te staan. Deze begroeiing is voornamelijk een "water munt" (als ik het goed heb?) en een wilgen ras. We zouden deze wilgen willen voeren mits gezond en goed, of ze in die wei zetten na wat flink onderhoud. Maar hoeveel wilg is slecht voor ze? Kan ik ze zonder gevaar zo op die wei zetten of heel veel snoeien en voeren?
En natuurlijk als laatste, welk wilgenras is het en klopt de watermunt?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:05

Er is geen wilg die giftig is. Je kunt het dagelijks gerust geven maar bij alles geld met mate.

Het lijkt inderdaad watermunt. Je kunt een blaadje plukken dan ruik je het snel genoeg.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 16:43

Vandaag opnieuw wilgentakken op mogen halen en geplant hopelijk gaan ze aanslaan,
bij de vorige geplante heb ik mijn vraagtekens, ze zien er erg bruin uit.
Grond was ook erg droog en nam het water niet goed op
gevolgd door de hoge temperaturen van 40 graden ….
Trof ook weer veel grote engerlingen in de grond,
dan lukt het ook niet zo met de zaadjes en plantjes >;)

En natuurlijk ook snoeptakken meegenomen voor de paardjes.
Dat viel goed in de smaak :9

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:47

Onze appelbomen hebben veel “aangevreten” gaatjes. Deze durf ik niet goed te geven, ook niet leuk natuurlijk voor de insecten die in de appel wonen :). We hebben een boom van circa 80 jaar oud. De appels zijn groot en niet zo zoet, deze eten onze paarden eigenlijk liever.
Rond deze tijd worden ook mangels oftewel voederbieten aangeboden. Voor een paar euro krijg je hier al gauw een stuk of 20 van die dingen. We geven ze om de 2 dagen per paard 1, hebben ze ook lekker lang wat te doen.
De wilgen hebben wij een keer in het voorjaar van de groenafdeling van de stort meegenomen en die deden het toen beter dan toen we ze in het najaar plantten.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 18:44

Nu de takken hun bladeren kwijt zijn, is het moeilijk het verschil te zien
tussen de verschillende soorten …
Op het moment kan ik weinig geschikts meer vinden …

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:27

Vandaag nog weegbree, duizendblad en paardenbloemen geplukt. Heel mooi blad, vers en groen, nomnomnom.

Hier nog veel hazelaar in het blad.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 19:54

Laatste tijd nog wel wat takken kunnen geven van de wilg en hazelaar
de linde laten ze allebei liggen.

Lente kriebels beginnen nu toch wel weer te komen dus
begonnen met het kleine stukje tuin voor de paardjes om te spitten …
de opbrengst was nauwelijks iets, maar wel veel wortels onder het zand …
ook waren er al heel veel kleine engerlingetjes …

Weet nog niet zo goed wat ik erin wil gaan zetten …
Kamille vinden mijn beide paardjes erg lekker
maar daar is helemaal niets van opgekomen …

Sta open voor (meer) inspiratie :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:22

Engerlingen is droogte, lage ph en slecht bodemleven (heb die krengen ook). Flink compost er in en zak kippengrit (welkoop eigenmerk profijt is schelpenkalk nl).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 21:35

tamary schreef:
Engerlingen is droogte, lage ph en slecht bodemleven (heb die krengen ook). Flink compost er in en zak kippengrit (welkoop eigenmerk profijt is schelpenkalk nl).


Dat het droog is, dat klopt, heb heel veel water gegeven van het zomer met die hitte,
maar trok nauwelijks de grond in …
Compost voor verrijking van de grond maar wat is de functie van het kippengrit?

En ook altijd veel meikevers is ook altijd weer veel engerlingen vicieuze cirkel ….

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:51

Kalk en dus betere ph, alleen schelpenkalk is een langzame kalk en dan hebben de planten meer tijd om het op te nemen. Hier noodzakelijk, want zandgrond.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 21:59

Dank je voor de aanvulling, zit zelf ook op zandgrond.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 17:27

Vond gisteren met googlen dat kamillezaadjes niet toegedekt moeten worden met aarde,
alleen licht aandrukken in de grond ….
Benieuwd of dat met esparcette ook zo is, want daar kwam ook niets van op ….

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-20 21:08

tamary schreef:
Engerlingen is droogte, lage ph en slecht bodemleven (heb die krengen ook). Flink compost er in en zak kippengrit (welkoop eigenmerk profijt is schelpenkalk nl).



:)) de zak profijt gevonden bij de Welkoop, is 10 kg
maar heb je enig idee hoeveel grit op een vierkante meter (zand) grond goed is … :?

Nu de regen opgehouden is en je weer gewoon kunt lopen, zonder te soppen en te glijden
in de wei, ziet de grond in het betreffende tuinstukje er heel apart uit,
de grond is daar echt heel droog :wow:

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:27

Jeej, de bermen beginnen weer vol te staan met lekkere snackjes voor onze vriendjes! Vandaag ben ik al even op prospectie gegaan, morgen ga ik lekker met een grote tas op pluk wandeling :j

Nu vond ik hier in de omgeving veel wilde viooltjes, weten jullie of die ook eetbaar zijn? Aangezien gewone viooltjes eetbaar zijn voor mensen :) Het lijkt mij wel een leuke kleurrijke toevoeging aan de 'salade' :))

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:41

s_v schreef:
Jeej, de bermen beginnen weer vol te staan met lekkere snackjes voor onze vriendjes! Vandaag ben ik al even op prospectie gegaan, morgen ga ik lekker met een grote tas op pluk wandeling :j

Nu vond ik hier in de omgeving veel wilde viooltjes, weten jullie of die ook eetbaar zijn? Aangezien gewone viooltjes eetbaar zijn voor mensen :) Het lijkt mij wel een leuke kleurrijke toevoeging aan de 'salade' :))


Je kunt ook paardje meenemen naar buiten en zelf laten scharrelen wat ze nuttig en lekker vinden :j
Doe ikzelf paar keer per week, zeker nu ook goed voor eigen conditie (en mentaal ;) )

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:46

Ja heerlijk!
Ik wil morgen weer kleefkruid meenemen, dat groeit hier bij huis met bossen tegelijk.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:27

Peetstap schreef:
s_v schreef:
Jeej, de bermen beginnen weer vol te staan met lekkere snackjes voor onze vriendjes! Vandaag ben ik al even op prospectie gegaan, morgen ga ik lekker met een grote tas op pluk wandeling :j

Nu vond ik hier in de omgeving veel wilde viooltjes, weten jullie of die ook eetbaar zijn? Aangezien gewone viooltjes eetbaar zijn voor mensen :) Het lijkt mij wel een leuke kleurrijke toevoeging aan de 'salade' :))


Je kunt ook paardje meenemen naar buiten en zelf laten scharrelen wat ze nuttig en lekker vinden :j
Doe ikzelf paar keer per week, zeker nu ook goed voor eigen conditie (en mentaal ;) )


Zo deed ik het vorig jaar inderdaad... Samen op pluk wandeling gaan is super tof voor ze. Terwijl 1 van de 3 mee op wandeling mocht plukte ik lekker een hele tas vol voor de 'achterblijvers' :D

Maar ondertussen ben ik 35 weken zwanger en vind ik het niet meer het alles beste idee om nog aan de hand te gaan wandelen met de paardjes... Het is hier momenteel heel druk met landbouw verkeer, dus ik neem liever niet het risico dat er eentje zou schrikken en mij bv. omver trekt :=

Hebben jullie een idee wat betreft de bosviooltjes? :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers