Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 20:17

justkid schreef:
Is er ook andere stalling in de buurt? ik zou toch even rond gaan kijken net wat Mirandafuego hierboven zegt.
Daar gaat ook nog wel even tijd over heen.
Dit is wel een erg lompe manier van inscharen in mijn ogen en jouw paardje heeft daar nog last van. Het kan ook best nog goedkomen natuurlijk maar het is ook jouw gevoel wat je er nu bij hebt. Of je hem daar met een gerust hart kunt achterlaten wanneer je er juist geen tijd voor hebt.


Als ik 100% zeker weet dat hij meer dan voldoende ruwvoer krijgt wel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:23

Dan moet je dat regelen met de pensionhouder :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 05:00

Wat ook nog kan is dat de kwaliteit van het voer minder is. Dan eet hij wel maar krijgt minder voedingsstoffen binnen.

Wat Lucerne bijvoeren zou mij dan nuttig lijken. Edit: Ik zie dat je dat al doet.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 05:55

Hoe lang staat hij nu in de huidige groep? Ze hebben soms wel even tijd nodig om te wennen. Ik kon mij destijds ook niet voorstellen dat het ooit goed zou komen tussen de leider van de kudde en mijn paard. Maar na een paar weken was het opeens goed dat mijn paard ook mee at!

En kijk inderdaad eens kritisch naar de hoeveelheid en naar de kwaliteit ruwvoer. Dat kan flink verschillen.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:30

Ik heb mijn merrie eind april verhuist naar een andere stal. Ik had geen idee hoe ze zou gaan reageren, stond al ruim 6 jaar op haar oude stal.
Nu is zij ook een echte binnenvetter.

Ik heb daar ook aangegeven dat ik geen idee heb hoe ze zou gaan reageren. Op haar oude stal liet ze nieuwelingen altijd duidelijk merken dat ze maar goed op afstand moesten blijven.
Ze staan daar maar een halve dag op het gras en daarnaast in een grote paddock met schuilstal (zomer 24/7 buiten, winter nacht op stal).
We hadden afgesproken om haar toch gelijk in de groep te zetten, maar wel het moment dat alles het gras opging.
Tuurlijk heeft ze hier en daar een klein plekje opgelopen maar na een paar dagen was het ook goed. En is ze daar goed op haar gemak. Wel merk ik dat ze harder aan de andere hangt, iets wat ze eerder niet deed.
Maar afgevallen is ze niet.



Afbeelding

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:34

Ik denk niet dat de stress komt van het verhuizen op zich, maar wel van het moeten aanpassen aan een heel andere manier van leven.
Qua voer gaat hij van vooral gras naar vooral hooi. Hooi is minder voedzaam dan gras en ook minder smakelijk.
Als er dan nog andere paarden zijn die hem lastigvallen tijdens het eten kan het best zijn dat hij maar net genoeg eet om zijn ergste honger te stillen en dan verder geen moeite meer doet.
Hooi eten in een grote groep vind ik geen fijne manier van voeren. Het past ook niet bij de natuur van een paard, van nature scharrelen ze een schraal kostje bijeen van een groot terrein. Ze hebben dan geen enkele reden om ruzie te maken. Als je een groep paarden samenzet op een beperkte oppervlakte en dan een grote hoop hooi geeft, dan voer je hen op een manier die bij roofdieren past, niet bij paarden. En dan heb je idd het risico dat er voernijd ontstaat. Meerdere voerplekken helpt ook niet altijd, als er een paard met voernijd bij is kan het best zijn dat die al die voerplekken wil controleren en vaak van plaats wisselt. En dat er dan constant onrust is tijdens het eten.
En drinkt jouw paard wel voldoende? Is het water dicht bij het hooi of moet hij daar een eindje voor lopen?
Buiten het eten op zich kan het ook zijn dat hij zich teveel beperkt voelt als hij minder ruimte heeft dan tevoren. Hoeveel paarden staan er op welke oppervlakte? En is de oppervlakte niet teveel versnipperd? Staat het in verbinding met een grote weide waar jouw paard zich zou kunnen terugtrekken of moet hij de hele tijd in de voerpaddock en gangen blijven?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 08:43

Kelly_ann schreef:
Wat ook nog kan is dat de kwaliteit van het voer minder is. Dan eet hij wel maar krijgt minder voedingsstoffen binnen.

Wat Lucerne bijvoeren zou mij dan nuttig lijken. Edit: Ik zie dat je dat al doet.


Ik heb altijd lucerne bijgevoerd, ook voor spieropbouw, omdat hij nog zo groen is.. Dit voer ik al wel meer. Maar normaal kon hij het doen op een halve kg, vitamine poeder en wat lucerne. Inmiddels voer ik nu meer dan 2 kg (slobber, bietenpulp, lucerne, vitamine brok vitalbix en nog wat muesli).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 08:46

DiantaM schreef:
Hoe lang staat hij nu in de huidige groep? Ze hebben soms wel even tijd nodig om te wennen. Ik kon mij destijds ook niet voorstellen dat het ooit goed zou komen tussen de leider van de kudde en mijn paard. Maar na een paar weken was het opeens goed dat mijn paard ook mee at!

En kijk inderdaad eens kritisch naar de hoeveelheid en naar de kwaliteit ruwvoer. Dat kan flink verschillen.


Hij staat nu bijna 3 weken in de groep. Het gekke is dat de vorige verhuizing (toen ik hem kocht zeg maar) ging het eigenlijk vrij wel gelijk goed. Ik heb daar nooit problemen ervaren met afvallen of stress in de kudde. En nu wel.. Ik zie bij hem gedrag verandering. Het hooi is minder vet (voor droog) dan wat ik had (kuil).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 08:50

kiki1976 schreef:
Ik heb mijn merrie eind april verhuist naar een andere stal. Ik had geen idee hoe ze zou gaan reageren, stond al ruim 6 jaar op haar oude stal.
Nu is zij ook een echte binnenvetter.

Ik heb daar ook aangegeven dat ik geen idee heb hoe ze zou gaan reageren. Op haar oude stal liet ze nieuwelingen altijd duidelijk merken dat ze maar goed op afstand moesten blijven.
Ze staan daar maar een halve dag op het gras en daarnaast in een grote paddock met schuilstal (zomer 24/7 buiten, winter nacht op stal).
We hadden afgesproken om haar toch gelijk in de groep te zetten, maar wel het moment dat alles het gras opging.
Tuurlijk heeft ze hier en daar een klein plekje opgelopen maar na een paar dagen was het ook goed. En is ze daar goed op haar gemak. Wel merk ik dat ze harder aan de andere hangt, iets wat ze eerder niet deed.
Maar afgevallen is ze niet.

[ [url=m/RisebL.jpg]Afbeelding[/url] ]



Toen ik Flynn kreeg was het geen probleem om hem in de groep te zetten. Hij werd niet opgejaagd en mocht ook gewoon bij de groep eten. Ook had hij dan maar een klein plekje qua wondjes. Nu lag zijn hele rug open. Hij heeft van nature niet de neiging om boven aan te staan. Hij is vrij onderdanig, maar in die kudde stond hij gemiddeld. Het was ook een stabiele kudde. Hij stond er graag bij en nu niet.. Hij wilt nu met mij mee dat is nooit zo geweest. Ik zie gedragsverandering en dat voelt niet goed. Naast het afvallen. Vorige keer viel hij niet af, hij werd juist dikker.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 08:54

Sclimpre schreef:
Ik denk niet dat de stress komt van het verhuizen op zich, maar wel van het moeten aanpassen aan een heel andere manier van leven.
Qua voer gaat hij van vooral gras naar vooral hooi. Hooi is minder voedzaam dan gras en ook minder smakelijk.
Als er dan nog andere paarden zijn die hem lastigvallen tijdens het eten kan het best zijn dat hij maar net genoeg eet om zijn ergste honger te stillen en dan verder geen moeite meer doet.
Hooi eten in een grote groep vind ik geen fijne manier van voeren. Het past ook niet bij de natuur van een paard, van nature scharrelen ze een schraal kostje bijeen van een groot terrein. Ze hebben dan geen enkele reden om ruzie te maken. Als je een groep paarden samenzet op een beperkte oppervlakte en dan een grote hoop hooi geeft, dan voer je hen op een manier die bij roofdieren past, niet bij paarden. En dan heb je idd het risico dat er voernijd ontstaat. Meerdere voerplekken helpt ook niet altijd, als er een paard met voernijd bij is kan het best zijn dat die al die voerplekken wil controleren en vaak van plaats wisselt. En dat er dan constant onrust is tijdens het eten.
En drinkt jouw paard wel voldoende? Is het water dicht bij het hooi of moet hij daar een eindje voor lopen?
Buiten het eten op zich kan het ook zijn dat hij zich teveel beperkt voelt als hij minder ruimte heeft dan tevoren. Hoeveel paarden staan er op welke oppervlakte? En is de oppervlakte niet teveel versnipperd? Staat het in verbinding met een grote weide waar jouw paard zich zou kunnen terugtrekken of moet hij de hele tijd in de voerpaddock en gangen blijven?


Hij komt van een hele grote weide met alle ruimte. Er werd op mijn vorige stal wel hooi gevoerd 2 x per dag hoor. Daarnaast kon hij dan nog wat scharrelen. Dus hij stond daar niet volledig op het gras. Nu heeft hij ook beide alleen ander soort hooi. Hij heeft nu duidelijk minder ruimte. Het water en het hooi staan niet dicht bij elkaar. De voerplekken staan niet ver van elkaar af. Een paard heeft enorme voernijd. Die stormt letterlijk op de hooibakken af. Hij heeft wel een weide aan het einde van de gangen waar hij terug kan trekken. Er staan vier paarden op de oppervlakte.. Maar ik weet niet hoeveel dit is. Ik denk dat hij op zijn oude stal zeker wel 3 hectare aan grond had.. En nu zeker maar 1/3 ongeveer van die 3 hectare. De gangen lopen wel naar de weide toe en de voerplek.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:24

Gizeppie schreef:
DiantaM schreef:
Hoe lang staat hij nu in de huidige groep? Ze hebben soms wel even tijd nodig om te wennen. Ik kon mij destijds ook niet voorstellen dat het ooit goed zou komen tussen de leider van de kudde en mijn paard. Maar na een paar weken was het opeens goed dat mijn paard ook mee at!

En kijk inderdaad eens kritisch naar de hoeveelheid en naar de kwaliteit ruwvoer. Dat kan flink verschillen.


Hij staat nu bijna 3 weken in de groep. Het gekke is dat de vorige verhuizing (toen ik hem kocht zeg maar) ging het eigenlijk vrij wel gelijk goed. Ik heb daar nooit problemen ervaren met afvallen of stress in de kudde. En nu wel.. Ik zie bij hem gedrag verandering. Het hooi is minder vet (voor droog) dan wat ik had (kuil).


Nee maar de samenstelling vsn een kudde kan veel effect hebben. En de wijze waarop iets is opgebouwd. Ik zou denk ik het nog een paar weken een kans geven, in combinatie met veel ruwvoer. Is hij dan nog steeds ongelukkig weet je wat je moet doen

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 09:26

DiantaM schreef:
Hoe lang staat hij nu in de huidige groep? Ze hebben soms wel even tijd nodig om te wennen. Ik kon mij destijds ook niet voorstellen dat het ooit goed zou komen tussen de leider van de kudde en mijn paard. Maar na een paar weken was het opeens goed dat mijn paard ook mee at!

En kijk inderdaad eens kritisch naar de hoeveelheid en naar de kwaliteit ruwvoer. Dat kan flink verschillen.


Nee maar de samenstelling vsn een kudde kan veel effect hebben. En de wijze waarop iets is opgebouwd. Ik zou denk ik het nog een paar weken een kans geven, in combinatie met veel ruwvoer. Is hij dan nog steeds ongelukkig weet je wat je moet doen[/quote]

Daar zit ik inderdaad wel aan te denken. Ik heb al wel aangekaart bij de pensionstal houder dat ik mij zorgen maak over het gewicht. Ik denk dat de samenstelling veel invloed heeft. De pony's mag hij gewoon bij, maar het grote paard jaagt hem weg. Als dat grote paard in de buurt is gaat hij bij mij schuilen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:33

Ja maar dat kan opeens weer veranderen. Dan sta je opeens verbaasd te kijken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 09:34

DiantaM schreef:
Ja maar dat kan opeens weer veranderen. Dan sta je opeens verbaasd te kijken.


Ja hij mag er wel bij staan als er voldoende hooi is. Maar als het hooi opraakt niet meer.. Waar ik mij zorgen over maak is dat hij invalt. Want dat is nooit zo geweest..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:35

Herkenbaar en vet ellendig als je paard zoveel afvalt in hele korte tijd. Ik heb het ook meegemaakt bij een verhuizing van weide naar PP was hij in 1 week circa 100kg kwijtgeraakt door stress en ander voer. Dat is best veel als je paard nog geen 500kg weegt. Heb direkt gehandeld : na 1 week meteen door verhuisd naar de buren met stal en grote wei (dus geen PP). Probleem opgelost. Later nog een keer verhuist naar een 24/7 buiten plek en geen grammetje afgevallen.
Ik denk dat je het antwoord al weet TS op je vraag. Je schrijft voortdurend dezelfde dingen: het gemis aan grote ruimte(wei) en de niet sociale kudde(leider). Je kunt wel bijvoeren tot je een ons weegt (bij wijze van spreken) maar een "niet blij" paard zal niet snel aankomen, is mijn beleving.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 09:46

elbony schreef:
Herkenbaar en vet ellendig als je paard zoveel afvalt in hele korte tijd. Ik heb het ook meegemaakt bij een verhuizing van weide naar PP was hij in 1 week circa 100kg kwijtgeraakt door stress en ander voer. Dat is best veel als je paard nog geen 500kg weegt. Heb direkt gehandeld : na 1 week meteen door verhuisd naar de buren met stal en grote wei (dus geen PP). Probleem opgelost. Later nog een keer verhuist naar een 24/7 buiten plek en geen grammetje afgevallen.
Ik denk dat je het antwoord al weet TS op je vraag. Je schrijft voortdurend dezelfde dingen: het gemis aan grote ruimte(wei) en de niet sociale kudde(leider). Je kunt wel bijvoeren tot je een ons weegt (bij wijze van spreken) maar een "niet blij" paard zal niet snel aankomen, is mijn beleving.


Ja ik heb ook een E-pony die eerst zeker wel 500 kg woog. Ik denk dat hij nu veel minder weegt. Het probleem is dat ik hier in de omgeving weinig mensen ken.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:54

Ik denk dat je paard gewoon te weinig hooi krijgt.Ik heb zelf een 24/7 stalling met 8 paarden ,bij mij zijn ze eigenlijk te vet de winter uit gekomen.Ze krijgen hier wel vrij onbeperkt voordroog. Dat is een eerste snee van eigen land.Ik zet altijd 1 hooibak meer neer als dat er paarden zijn en met genoeg ruimte uit elkaar anders krijg je een claimer die alle bakken opeist
Een nieuwe paard gaat bij mij 14 dagen apart naast de kudde zodat ze kunnen neuzen. Dan gaan ze samen los en dan zorg ik dat de weien open staan zodat er ruimte is.Inscharen doe ik altijd alleen in het weide seizoen dan vinden paarden het gras toch belangrijker als een nieuwe paard.
Ik zou zoals nog mensen al adviseren toch eens rondkijken naar een andere stalling of nog eens met de pensionhouder overleggen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:09

Mensen willen vaak te snel een paard introduceren in een reeds bestaande groep. Neem de tijd en geef je paard de tijd. Hier heeft het een half jaar geduurd voor een paard helemaal op zijn plek was in de groep. :j Nu vormen zij een ''kudde''.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:19

Gizeppie schreef:
zacharyhill schreef:
paard van mijn zus heeft ruim 6 maanden moeten wennen at erg slecht en je zag dat ze het niet fijn had. mijn merrie had ook erg heimwee maar minder. het komt goed maar dat heeft tijd nodig. hou het wel goed in het oog.


Oke øke, heeft jouw paard wel kunnen wennen uiteindelijk? Want hij is op dit moment echt niet happy. Hij is liever bij mij dan in de kudde.. Dat baart me zorgen..


Ja beide paarden hebben goed kunnen wennen, Mijn paard moest eerst niets weten van mij en ik kon er weinig mee. Ik heb zelfs overwogen haar terug te brengen. terwijl bij mijn zus het andersom was. was mijn zus in huis was weigerde haar paard te eten. Ze moest daar echt bij blijven. Nu zijn beide paarden echt op hun gemak en voelen zich goed thuis. Mijn paard moet toch al weinig van vreemde hebben maar nu is ze echt mijn meisje en is ze goed op haar gemak.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:30

Mijn haflinger een half jaartje geleden ook verhuisd van 23/7 stal naar 24/7 buiten in een paddock Paradise. Ze at de eerste week ook slecht, maar na een paar weken had ze haar plekje echt wel gevonden. Was wel wat afgevallen ook. Nu moest ze laatst op stal zijn vanwege een kneuzing, ze was zo blij toen ze in de paddock weer mocht. Ik heb me de eerste weken ook enorm zorgen gemaakt maar mijn pony was na 2 a 3 weken al wat meer op haar plek . Verschilt verder wel paard. Nu staat ze zowat bovenaan in de kudde.

Sofie (l)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:38

Myrthe_x schreef:
Mijn haflinger een half jaartje geleden ook verhuisd van 23/7 stal naar 24/7 buiten in een paddock Paradise. Ze at de eerste week ook slecht, maar na een paar weken had ze haar plekje echt wel gevonden. Was wel wat afgevallen ook. Nu moest ze laatst op stal zijn vanwege een kneuzing, ze was zo blij toen ze in de paddock weer mocht. Ik heb me de eerste weken ook enorm zorgen gemaakt maar mijn pony was na 2 a 3 weken al wat meer op haar plek . Verschilt verder wel paard. Nu staat ze zowat bovenaan in de kudde.


Ik sta nu bijna 3 weken op de stal, maar werk weinig verschil. Ik moet hem enorm bijvoeren om hem niet nog dunner te laten worden. Ik maak mij erg zorgen.. Je zou zeggen dat er na 3 weken wel rust komt. Dat vind ik nu niet het geval..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:39

[/quote]

Ja beide paarden hebben goed kunnen wennen, Mijn paard moest eerst niets weten van mij en ik kon er weinig mee. Ik heb zelfs overwogen haar terug te brengen. terwijl bij mijn zus het andersom was. was mijn zus in huis was weigerde haar paard te eten. Ze moest daar echt bij blijven. Nu zijn beide paarden echt op hun gemak en voelen zich goed thuis. Mijn paard moet toch al weinig van vreemde hebben maar nu is ze echt mijn meisje en is ze goed op haar gemak.[/quote]

Kregen ze wel voldoende te eten? Of hoe was het voer verdeeld?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:48

Ik zou wat anders gaan zoeken. Vooral als ze zo interen en er niet onbeperkt hooi is, dat zorgt er ook voor dat die grote blijft jagen.

Welke regio zit je? Er zijn vast Bokkers die wat weten en kunnen helpen :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Beaminde

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:49

Ik lees even mee!

Ik zit letterlijk in dezelfde situatie en met mijn handen in het haar. Van potdicht op stal 3x per dag naar buiten en 2 voerbeurten naar 7.00-20.00 naar buiten in paddock en s'avonds/s'nachts met een lekkere dot hooi op stal.

In februari heb ik haar overgebracht, het zijn vrij dominante kudde dus ook ik heb enorm veel wondjes gehad. Het gaat echt al steeds beter, knuffelen al meer en rust is wedergekeerd. Echter hou ik een paard over met te weinig eetlust, slechte vacht. Verdenking van Ernstige maagzweer en dus de hele ronde naar de kliniek wat ik gehoopt te kunnen overslaan dit jaar toch weer moeten doen.

Volgende week maag scopie, zorg dat je paard zijn maag rust krijgt, die van mij mocht niet altijd eten.. stress en opjagen heeft dit waarschijnlijk veroorzaakt. Je kan je paard misschien wel helpen door GastriVet te geven. (heb ik ook vanaf maart gestart). Of een ander middel/poeder wat het wat minder geïrriteerd maakt.

Zodra je paard blijft afvallen hou dan rekening met dat hij op een bepaald punt niet zwakker mag worden. Anders duurt het allemaal nog langer.

Wellicht heeft iemand hier nog goede tips maar dit is waar ik midden in zit.

Zoals de zon de bloemen kleurt,
zo kleuren de paarden het leven.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 10:55

MarjanB schreef:
Ik zou wat anders gaan zoeken. Vooral als ze zo interen en er niet onbeperkt hooi is, dat zorgt er ook voor dat die grote blijft jagen.

Welke regio zit je? Er zijn vast Bokkers die wat weten en kunnen helpen :)


Ik zit in Epe, Heerde/Vaassen zijn ook een optie. Ik ben vooral opzoek naar een plek waar hij voldoende te eten krijgt en buiten komt in een groep. Op stal staan vind ik oke, als het alleen in de avond is.. Maar vooral kudde verband en veel hooi is voor mij echt een must..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers