Brok nodig mbt weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Brok nodig mbt weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 05:37

Hoi Bokkers,

Mijn paarden worden al snel dik, nu staan ze op de wei, maar is brok dan echt nog nodig ivm vitamines/mineralen?

Redden ze het zonder brok? Of moet ik echt bijv vitaminebrok of hun normale brok bijgeven?

Ze staan overigens stil en doen niets :Y)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Brok nodig mbt weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:43


HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:55

Genoeg hooi en vitaminekorrels moeten voldoende zijn.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 20:12

HorseTopShop schreef:
Genoeg hooi en vitaminekorrels moeten voldoende zijn.



Hooi is echt te veel, weide is net twee dagen open dus staat echt genoeg op. Heb een hectare voor 3 paarden :)

Bedankt! Dan haal ik even vitaminekorrels

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:35

Staan ze daar 24/7? Je zegt dat je paarden snel dik worden, dan zou ik juist wat minderen met de wei en meer op de paddock oid met hooi. Vitaminebrokje is sowieso wel aan te raden :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 01:00

Susanne schreef:
Staan ze daar 24/7? Je zegt dat je paarden snel dik worden, dan zou ik juist wat minderen met de wei en meer op de paddock oid met hooi. Vitaminebrokje is sowieso wel aan te raden :)

Dit. Paarden worden niet dik van vitaminebrokken, en over het algemeen ook niet van krachtvoer. Ze worden wel dik van bij voorbeeld veel suiker. Lees: gras.

Wat krijgt 'ie nu te eten dan? Je schrijft dat hij al brokken krijgt, wat zijn dat voor brokken en hoe veel geef je 'm daarvan? Waarom overweeg je om er een vitaminebrok bij te geven?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Brok nodig mbt weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:59

Weidegang maakt dik. Grof hooi en een vitaminekorrel niet. Als je paard 24/7 op de weide staat (en op dei weide groeit ook echt iets), dan zul je best veel moeten bewegen om te voorkomen dat ze dik worden. En zelfs met 24/7 gras hebben ze in NL vaak een tekort aan natrium, koper en zink. Idealiter staan 'good doers' dus niet 24/7 op grasland, maar slechts beperkte tijd en de rest vd tijd met grofstengelig, arm hooi en een balancer/ vitaminekorrel.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Brok nodig mbt weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:01

Het meeste gras en ruwvoer heeft niet de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen.
Dit hangt helemaal af van de bodemkwaliteit. In de meeste gevallen is het bijgeven van vitamine en mineralen noodzakelijk. Als je de juiste kiest is het geen dikmaker.