Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 15:05

Ik heb al op voervergelijk gekeken, maar kom daar niet helemaal goed aan uit!
Mijn paard stond voorheen op Fiberforce, omdat ze weer opgepakt mocht worden, werd ze best druk.
Hier ben ik toen goed in gaan lezen in de Pianissimo. Nu vraag ik me echt af, waar zit meer in qua suiker?

Zit er over te denken weer terug te stappen naar de fiberforce.
Paard heeft redelijk aanleg om dik te worden, ze zit nu op een prima conditie!
Tuurlijk mag er altijd iets af, maar niets erbij! De ribben zijn duidelijk voelbaar.

Ook kwam de Strucomix Sensitive, en de Subli zonder voorbij?
Wat zouden jullie doen?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:42

Waar kwam je niet precies uit? Ik zie op voervergelijk dat er in de pianissimo 32% suiker/zetmeel zit en in de fibreforce 8% :)

Die van mij loopt ook met behoorlijke regelmaat en doet het super op de fibre force :)

In de strucomix zit 21% en in de subli zonder 33% (dus wat ze nou met "zonder" bedoelen is mij niet helemaal duidelijk)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:43

Pianissimo bevat meer suikers dan fiber force.
Pianissimo bevat ook maïs en granen.

Mijn dierenarts raad mij fiberforce aan voor mijn paardje die snel schrikkerig is.

Pianissimo:
Prestatie Matig/Zware arbeid
Gebruik Aanvullend voer
Suiker 4% tot 7%
Zetmeel Gemiddeld (25% - 35%)
Energie Laag (EWPa >0,75 - 0,85)
Eiwit Laag (RE >10 - 11)
OCD Nee
Zonder melasse Nee
Zonder granen Nee
GMO vrij Nee
EKO Nee


Fiberforce:
Gebruik Aanvullend voer
Suiker Minder dan 4%
Zetmeel Zeer laag (< 15%)
Energie Zeer laag (EWPa < of = 0,75)
Eiwit Laag (RE >10 - 11)
Bij aandoeningen
Hoefbevangenheid
Maagzweren
Spierbevangenheid
Insulineresistentie
Slechte spijsvertering / Diarree
Spierstijfheid
Ziekte van Cushing
Equine Metabool Syndroom
OCD Nee
Zonder melasse Nee
Zonder granen Ja
GMO vrij Nee
EKO Nee

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:53

Letizia schreef:
Waar kwam je niet precies uit? Ik zie op voervergelijk dat er in de pianissimo 32% suiker/zetmeel zit en in de fibreforce 8% :)

Die van mij loopt ook met behoorlijke regelmaat en doet het super op de fibre force :)

In de strucomix zit 21% en in de subli zonder 33% (dus wat ze nou met "zonder" bedoelen is mij niet helemaal duidelijk)



Inderdaad de subli zonder. Zou ik in mijn belevenis toch echt denken dat er niks in zit!


Art_Ificious schreef:
Pianissimo bevat meer suikers dan fiber force.
Pianissimo bevat ook maïs en granen.

Mijn dierenarts raad mij fiberforce aan voor mijn paardje die snel schrikkerig is.

Pianissimo:
Prestatie Matig/Zware arbeid
Gebruik Aanvullend voer
Suiker 4% tot 7%
Zetmeel Gemiddeld (25% - 35%)
Energie Laag (EWPa >0,75 - 0,85)
Eiwit Laag (RE >10 - 11)
OCD Nee
Zonder melasse Nee
Zonder granen Nee
GMO vrij Nee
EKO Nee


Fiberforce:
Gebruik Aanvullend voer
Suiker Minder dan 4%
Zetmeel Zeer laag (< 15%)
Energie Zeer laag (EWPa < of = 0,75)
Eiwit Laag (RE >10 - 11)
Bij aandoeningen
Hoefbevangenheid
Maagzweren
Spierbevangenheid
Insulineresistentie
Slechte spijsvertering / Diarree
Spierstijfheid
Ziekte van Cushing
Equine Metabool Syndroom
OCD Nee
Zonder melasse Nee
Zonder granen Ja
GMO vrij Nee
EKO Nee


Mijne had op een gegeven momenteel te veel energie. Toen werd mij pianissimo aangeraden.

Maar als er echt zooveel % verschil in zit qua suikers. Ga ik weer terug op de Fiberforce.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:04

Granen geven ook energie (daarom werd vroeger vaak haver en gerst gevoerd aan dravers). Pianissimo bevat granen fiber force niet.

In mijn ogen nav voer vergelijk zou ik fiber force nemen. (Wat ik ook aangeraden kreeg door mijn dierenarts bij voeradvies)

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 17:15

Art_Ificious schreef:
Granen geven ook energie (daarom werd vroeger vaak haver en gerst gevoerd aan dravers). Pianissimo bevat granen fiber force niet.

In mijn ogen nav voer vergelijk zou ik fiber force nemen. (Wat ik ook aangeraden kreeg door mijn dierenarts bij voeradvies)


Thanks! Gister 2 nieuwe zakken gekocht. Die moet ze maar even opmaken, en dam de fiberforce!

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:16

Ik voerde cavalor fiber force, maar ben nu geotendeels overgestapt op vitalbix daily complete. Is een goed product.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:26

De Zonder van Subli Zonder staat voor zonder haver en melasse. Er zit wel gewoon gerst, mais, tarwe en zonnebloem in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:31

Remark schreef:
Ik voerde cavalor fiber force, maar ben nu geotendeels overgestapt op vitalbix daily complete. Is een goed product.

Dat kon volgens mijn dierenarts niet, vitalbix kon niet gegeven worden als volwaardig voer naast hooi. Als supplement wel.

Ik kijk zo even wat de reden was dat het niet kon.
Het hele voeradvies is wel berekend op wat mijn paard nodig heeft (en berekend op volbloed ivm Arabisch bloed in mijn paard).

Edit ik stuur u voor de voedingsadviezen graag door naar mijn volgtopic waarin ik alles neerzet (printscreen van voedingsadviezen)
Art_Ificious @ [PP] [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Maar van uitgaand dat je enkel hooi en vitalbix voert is deze interessant:

Grijze lijn is de aanbevolen waarde
Groen ruwvoer
Oranje vitalbix
Afbeelding

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 17:50

Vitalbix valt af. Te duur, en uiteindelijk is het alleen maar een soort van vitamine brokje. Dat is mij verteld, en kom dit op meerdere sites tegen. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:54

Banyu schreef:
Vitalbix valt af. Te duur, en uiteindelijk is het alleen maar een soort van vitamine brokje. Dat is mij verteld, en kom dit op meerdere sites tegen. :)

Dat is wat mijn dierenarts ook zei. Niet volwaardig als krachtvoer maar wel als vitamine/mineralensupplement voor erbij.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 18:03

Art_Ificious schreef:
Banyu schreef:
Vitalbix valt af. Te duur, en uiteindelijk is het alleen maar een soort van vitamine brokje. Dat is mij verteld, en kom dit op meerdere sites tegen. :)

Dat is wat mijn dierenarts ook zei. Niet volwaardig als krachtvoer maar wel als vitamine/mineralensupplement voor erbij.



Klopt helemaal.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 14:24

Ik kreeg van Subli de Dieetmix als advies.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Cavalor Fiberforce, of Pianinissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:53

Het is me niet helemaal helder wat je wilt bereiken met voer?
Vitalbix naast kwalitatief hoogwaardig hooi levert voldoende energie én voldoende mineralen en vitaminen. Het is bij normale voergift (ca 300 gram per dag) ook niet duur te noemen.
'Oppakken' en 'oppakken' zijn ook twee verschillende dingen. Tenzij jouw paard dagelijks minimaal Z-niveau training loopt, is het werk eigenlijk altijd licht of matig te noemen en daarmee hoef je naast een vitaminekorrel eigenlijk niets te voeren.

Dat gezegd hebbende, zijn er méér merken naast Cavalor, Subli en Pavo natuurlijk.

Subli dieetmix is een voer dat lijkt op cavalor fiberforce qua idee. subli zonder is puur melassevrij en havervrij. Haver is eigenlijk voor veel paarden overigens lang zo'n slecht idee niet als tarwe en gerst en mais, en dáár hoor je dan weer niemand over...

Zelf voer ik mijn haflinger die 4x per week arbeid verricht (lichte arbeid, maar dat verrichten de meeste niet-topsport-paarden) nu een mix van Equifyt Greenpower en Horsefood Fiber Complete Mix. Die laatste is ook in de strekking van cavalor fiberforce en subli dieetmix.

Wanneer je wel laag in suikers wil voeren en niet per se veel luzerne wenst, is ook de Horsefood Happy Summer Mix wel een interessante misschien.

Zeker een paard met aanleg om dik te worden, wil je eigenlijk laag in de energie voeren, dus zou je met hooi + supplementatie goed uit de voeten moeten kunnen, maar ik vermoed dat je een krachtvoer wil voeren?

Kijk ook eens naar Equifyt alfalfamix en equifyt greenpower, horsefood fiber complete mix, horsefood happy summer mix, subli dieetmix, eventueel mijten quattro als je geen waarde hecht aan vezelgehalte, marstall heeft bijv de faser light die je zou kunnen proberen ook. allemaal voer dat niet heet zou moeten maken (paarden kunnen altijd reageren, zeker luzerne kán effect hebben), maar wel energie levert.