ouder paard met peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:33

Mijn tuiger merrie heeft een beetje dom gedaan in de wei en nu heeft ze een serieuze peesblessure. De dierenarts heeft een Peroneus Tertius ruptuur vastgesteld. Nu dus boxrust. Heb haar inmiddels op 1/3 van haar normale brok staan per voerbeurt, met veel hooi.Ook krijgt ze nog wat Seniores Priores om haar op gewicht te houden, per voerbeurt een halve schep aangemaakt.Omdat ze veel minder brok krijgt heeft ze er ook een vit brokje bij van Metazoa
Wat kan ik nog meer doen om het herstel te bevorderen? Ik voer sinds een week een supplement bij (Joint Power). Nu ben ik niet zo van de supplementen, maar wil het gewoon proberen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:15

Weet niet hoelang je boxrust gaat geven, maar bij boxrust zou ik krachtvoer geheel weglaten. Allemaal opgekropte energie wat niet eruit kan.

Mijn merrie was ook al ouder toen ze een peesblessure kreeg en heb ik een jaar laten revalideren 24/7 op de wei.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 22:26

twinducklin schreef:
Weet niet hoelang je boxrust gaat geven, maar bij boxrust zou ik krachtvoer geheel weglaten. Allemaal opgekropte energie wat niet eruit kan.

Mijn merrie was ook al ouder toen ze een peesblessure kreeg en heb ik een jaar laten revalideren 24/7 op de wei.


Weet niet hoe groot jou merrie is, maar die van mij is een tuiger merrie van 1.70m, op de wei mag ze nu absoluut nog niet. Volgende week echo en dan hopen we meer te weten. Ze staat nu een 5 weken op rust en is rustig....

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:33

Als je helemaal boxrust geeft zou ik inderdaad geen krachtvoer geven zoals hierboven gezegd. Een supplement bijvoeren voor pezen en gewrichten kan zeker geen kwaad hoor! Je hoort daar veel toch veel verbetering mee bij mensen die het later gingen voeren. Verder kost een peesblessure eigenlijk gewoon heel veel tijd en heel consequent zijn als je straks mag gaan stappen. Uiteraard kun je kijken naar bv lasertherapie, maar ook dingen als fysio, je kunt ook denken aan speciaal beslag mocht dit jouw paard kunnen helpen.

Mijn merrie was bijna 22 toen ze peesblessures kreeg. Ze is nu bijna 23 en nog niet uitgerevalideerd. Zij had ook meerdere blessures aan meerdere benen. Er is een paar keer iemand geweest voor lymfe drainage, fysio waarbij wij oefeningen hebben gekregen om haar beter te laten staan. Verder krijgt ze een supplement van NAF voor pezen en gewrichten en heeft ze een opbouw schema die wij strak aanhouden. Mijn merrie heeft alleen nooit box rust gehad, vanwege de leeftijd wilde mijn DA dit niet doen, ze was bang dat mijn merrie dan stijf zou worden en het dus averechts voor haar zou werken. Verder stond mijn pony na 2 maanden ook gewoon in de wei al dan niet op een kleiner stukje en wanneer ze dat niet stond in de uitloop waar zij wel gewoon wat kan bewegen. :) ze mag nu wss bijna beginnen met het opbouwen in draf en staat komende tijd dus nog op dezelfde manier in de wei/stal.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:54

Wat heeft grote te maken met wel of niet boxrust?

Een peesblessure duurt gewoon wat langer als je het in de wei laat genezen. Wat Heidilover ook aanhaalt, dit was in overleg met dierenarts besproken. Van boxrust zou ze alleen stijver worden. Mijn merrie was 22 toen ze peesblessure kreeg. Door verkalking waren de pezen kwetsbaarder en ze was gewoon weggegleden met draven op het gras bij bijrijder. Niks extreems verder gebeurt. Paard stond al 24/7 buiten in kuddeverband. Heeft 2 weken apart gestaan met een rustig maatje en toen weer gewoon bij de kudde. Het is maar waar je voor kiest.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:14

Ik zou ook geen krachtvoer meer geven, maar alleen de Metazoa. Dat zou toch voldoende moeten zijn met voldoende ruwvoer en een liksteen.

Sterkte met het herstel!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:19

Op stoffelijk niveau zou je 'm silicium kunnen geven. Dat is een belangrijke bouwstof voor pezen (en spieren, botten, kraakbeen enz).

Overigens zou ik je paard wel iets van een vitaminekorrel geven, en inderdaad wat minder krachtvoer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:32

Wat is ouder? En hoe was haar conditie? Wat krijgt ze aan ruwvoer?

Mijn oudere ruin had een peesblessure op iets jongere leeftijd. Vorig jaar op 19jr leeftijd nog een keer en die loopt altijd 24/7 en dat werkt voor hem juist heel goed. Na de scan wel op kleine paddock, maar niet opgesloten. Ze staan normaal met zn 4en, maar toen 2 om 2 en hij dus met shet op kleine paddock met hooi. Juist omdat ze in een stal veel te kort draaien. Op een kleine paddock waar ze niet kunnen rennen, kunnen ze wel iets bochten maken ipv draaien. En ze blijven gewoon gezond tussen de oren. Zij gaan nooit naar binnen, dus geen heen en weer geloop.

Bij de eerste keer ook meteen 24/7 buiten gezet en is toen goed genezen. En net als nu maakt hij gewoon bosritjes. Naar meer bouwen we niet meer op, hij is 20 en ritjes zijn voldoende.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:06

twinducklin schreef:
Wat heeft grote te maken met wel of niet boxrust?

Een peesblessure duurt gewoon wat langer als je het in de wei laat genezen. Wat Heidilover ook aanhaalt, dit was in overleg met dierenarts besproken. Van boxrust zou ze alleen stijver worden. Mijn merrie was 22 toen ze peesblessure kreeg. Door verkalking waren de pezen kwetsbaarder en ze was gewoon weggegleden met draven op het gras bij bijrijder. Niks extreems verder gebeurt. Paard stond al 24/7 buiten in kuddeverband. Heeft 2 weken apart gestaan met een rustig maatje en toen weer gewoon bij de kudde. Het is maar waar je voor kiest.


Ik heb een poging gedaan om haar buiten te zetten op een inieminie stukje maar de dame ging op een stukje van 4x6m compleet uit haar plaat. Galopperen langs te draad, steigeren, draven. Denk dat ik meer kapot maak dan dat het beter wordt als ik haar buiten zet. Nu staat ze op stalrust in een box van 6x3m en kan ze naar buiten kijken en blijft ze rustig. Het andere paard staat 's nachts bij haar en overdag kan die via een paddock naar de wei...

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:14

superpony schreef:
Wat is ouder? En hoe was haar conditie? Wat krijgt ze aan ruwvoer?

Mijn oudere ruin had een peesblessure op iets jongere leeftijd. Vorig jaar op 19jr leeftijd nog een keer en die loopt altijd 24/7 en dat werkt voor hem juist heel goed. Na de scan wel op kleine paddock, maar niet opgesloten. Ze staan normaal met zn 4en, maar toen 2 om 2 en hij dus met shet op kleine paddock met hooi. Juist omdat ze in een stal veel te kort draaien. Op een kleine paddock waar ze niet kunnen rennen, kunnen ze wel iets bochten maken ipv draaien. En ze blijven gewoon gezond tussen de oren. Zij gaan nooit naar binnen, dus geen heen en weer geloop.

Bij de eerste keer ook meteen 24/7 buiten gezet en is toen goed genezen. En net als nu maakt hij gewoon bosritjes. Naar meer bouwen we niet meer op, hij is 20 en ritjes zijn voldoende.


Mijn merrie wordt 20 dit jaar, liep wedstrijden aangespannen in de L dus zeer goede conditie. Flink hooi, 100gr Metazoa 1/4 schep of minder brok, 1/2 schep Seniores Priores en een supplement (Jointpower van Horseflex) per voerbeurt. Staat nu in een box van 3x6m waar ze naar buiten kan kijken en blijft redelijk rustig staan. Loopt wel wat heen en weer. De blessure is aan het achterbeen.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:20

Up-date!
Inmiddels de echo gehad en daar kon je redelijk goed zien dat de pees kapot was. Wat je echter niet goed kon zien was of ie helemaal door was. Je zag nl ook de typische streepjes van pees/spierweefsel er naast/ omheen zitten. Weer 7 weken rust erbij gekregen (wat ip ook voorspeld was)
Zet haar nu buiten in het zonnetje aan de paal als ik de stal ga doen, kan ze toch even buiten genieten, en zo nu en dan wil ze een zandbad nemen. Op stal ligt ze ook wel. Op de terugweg van 10m staan wat groene sprietjes gras die ze dan lekker opeet....

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:27

Koud afspuiten is ook goed voor het herstel, maar ik kan uit je verhaal niet opmaken of je dat al doet of niet.
Al een verwachting wanneer ze mag gaan stappen? Als ik het goed begrijp zit je nu al op 7 weken boxrust en komt daar nog 7 bij? 3 maanden alleen in een stal staan lijkt me mentaal niet erg goed voor een paard

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:28

Bij een merrie van die leeftijd zou ik overwegen om haar uit de sport te halen en met pensioen te doen en dus lekker de wei op te gooien 24/7 :(:) Boxrust vind ik persoonlijk sowieso paard onwaardig en helemaal op die leeftijd. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Sterkte er mee!

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:29

Nooit leuk zulke blessures.. En balen van nog meer boxrust. Volgens mij wel een lekker ruime stal. Heb je het met je da ook grhad over eventueel gewoon 24/7 t land op? Dat ze nu op het land uit der plaat gaat is niet gek, gezien de rust. Maar als ze altiid buiten staat gaat ze toxh niet altijd uit haar plaat?
Verder voer je volgens mij ook prima. Lekekr veel ruwvoer zodat er altijs iets te knabbelen is. Ik zou zelf geen krachtvoer geven. Alleen wat vitamine korrel. Paard heeft geen krachtvoer nodig op rust, ook geen groot paard.

Succes met het herstel. Hoop dat het helemaal goed komt!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:24

Ik snap dat ze uit haar plaat gaat, maar meestal stabiliseert dat wel als ze 24/7 buiten kan lopen in een stabiele kudde.
6x3 is een ruime stal, maar blijft een stal.

Eerlijk gezegd hoor ik niet veel verbetering en zie ik dus nadelen aan de boxrust. Ten eerste heb je een minder goede bloedsomloop door het stilstaan. Ook al is het een pees, is bloedsomloop belangrijk voor een herstel.

Op een stal van 3x6 maakt een paard veel draai bewegingen. Als jij er bent, zal ze rustig lijken, maar een paard draait 24uur lang in die stal.

Na deze boxrust heeft je paard geen verbetering. Echter is het mentaal en voor de rest van het lijf niet goed. Zat voorbeelden zie ik van paarden die door boxrust van het een in het ander rollen.

Als je bijv kijkt naar een trilplaat die veel gebruikt wordt bij peesblessures, is dat niet veel anders dan heel veel beweging in korte tijd.
Ik mis daarom ook het stappen aan de hand op het harde. Ondanks dat mijn ruin 24/7 buiten stond op zand, stapten wij toch 1 a 2x daags op het harde.

Als je paard bij losgooien erg uit zijn plaat gaat, is eerst aan de hand stappen ook verstandig. Ik heb lange tijd een paard buiten gezet met een blessure die dan vreselijk tekeer ging op een veel te kleine paddock en ook nog eens alleen moest staan van het baasje. Ik stapte haar eerst 10minuten en als ik voelde dat ze ontspande, zette ik haar pas buiten. Ik zette haar dan wel naast andere, rustige paarden.

Idealer is iets als een paddock paradise waar bewegen wordt gestimuleerd in afstand en verdeelt over de dag ipv gekke buien tijdens een losgooi moment.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:54

Blijft ze ook uit haar plaat gaan als je haar buiten zet? Of is het maar voor even? Mijn pony ging namelijk toen ze de wei weer op ging ook wel een aantal keer uit haar plaat, maar daarna was het over en ging ze uiteindelijk toch lekker eten.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:58

Up-date

Inmiddels een filmpje laten zien aan de veearts van Rosa die even in de winterpaddock staat en wat heen en weer loopt. Hij ziet er zo niets aan, maar adviseert om haar niet 24/7 buiten te zetten, ivm de rust die ze nodig heeft en om te voorkomen dat beide dames gaan lopen spelen met elkaar. Ze mag een uurtje per dag naar buiten mits ze zich rustig houd. Voorlopig gaat dat goed, maar houd beide dames wel gescheiden en Amy wel in de buurt.
Voor diegene die denken dat de stal een stal binnen is, mijn stal is een schuilstal die afgesloten is door een landhek, Dus ze kan de hele dag naar buiten kijken en heeft contact met mijn andere merrie die wel buiten staat en daardoor staat ze vaak rustig te kijken en samen te dutten....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ouder paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 01:53

Ik vind het echt een vrij typisch antwoord. Hij ziet haar wat heen en weer lopen, maar verder ziet hij niks aan haar. Daarna toch 24/7 afraden en wel 1 uurtje buiten? Rust?? Rust roest en werkt vaak juist tegen het herstel. Een paard heeft beweging nodig en is daar geheel op ingesteld. Juist ook om te herstellen, afvalstoffen af te voeren etc.
Je plek klinkt fijn hoor, maar ik vind het echt een heel slecht advies en ook niet van deze tijd meer.