hooivoerautomaat zelf bouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 20:43

In de loop van de afgelopen jaren zijn er verschillende topics voorbij gekomen... maar ik heb weinig kunnen terugvinden over zelfgemaakte systemen die goed werkten op de langere termijn.
Is er al iemand geslaagd in het uitvinden/ maken van een dergelijk systeem?

Ik voer nu 2x per dag, maar soms komt 1x per dag wel even fijn uit.... 1x pd gebruik maken van een automatisch systeem zou een uitkomst zijn.
Ideetjes?!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:47

Simpelste optie :
Hek dat zelf opend gesloten vastzetten met zo'n systeem : https://www.novel.co.nz/product/356247 batt-latch , dat is een programmeerbare hekopener op een zonnepaneeltje. Hooi (of toegang wei) er achter en klaar. (Zet wel dat hek goed onder stroom dat ze er niet tegenaan gaan duwen om er eerder bij te kunnen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:04

Sta je op een stalling of heb je ze aan huis? Wij voerden ook altijd twee keer per dag. Nu voeren we hooi uit een ruif (niet automatisch omdat we helaas geen stroom hebben) waar voor 2 dagen hooi in past :) voor ons ideaal, maar als je niet onbeperkt hooi wil/kan voeren natuurlijk niet. Ben benieuwd wat er verder aan tips voor automatische voermachines voorbij komt, wie weet voor in de toekomst..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 12:15

tamary schreef:
Simpelste optie :
Hek dat zelf opend gesloten vastzetten met zo'n systeem : https://www.novel.co.nz/product/356247 batt-latch , dat is een programmeerbare hekopener op een zonnepaneeltje. Hooi (of toegang wei) er achter en klaar. (Zet wel dat hek goed onder stroom dat ze er niet tegenaan gaan duwen om er eerder bij te kunnen.


Ik vind die batt-latch een mooi ding.... ik kende het, maar vind het wel erg duur eerlijk gezegd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:04

Ik ook, maar optie is het wel.
Van wat ik zie is alle electronica op dit punt duur en je zit altijd met een stroombron om het te laten werken. Zelf maken zal kunnen, maar dan zit je met groot spul en accu's. Uiteindelijk zou je wel eens op eenzelfde/vergelijkbaar bedrag kunnen uitkomen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:07

Ik voer op dit moment ook gewoon één keer per dag: grote fijnmazige hooinetten goed vullen en er is altijd nog over.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 13:10

https://www.chickenguard.com/shop/

Zag iemand die het hiermee heeft gedaan. Een hoek afzetten waar een voerbak achter staat, en deze chickenguard released dan een greep met elastieken koord.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:15

Oeh, ik volg dit even, maar dan om de wei open te zetten (althans, daar kun je die release-dingen wel voor gebruiken, zo te zien).

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:19

Hier ook lang gezocht naar een systeem wat ik zelf kan maken.
Toch besloten te investeren voor een systeem wat voor mij gebouwd wordt.
Ik heb nu 3 hooikasten van HTTP://www.hooivoerautomaat.nl

Beste investering sinds tijden. Makkelijk in te stellen, duidelijk en goed te bedienen systeem. Tijdens montage krijg je een goede uitleg en ik heb ze nu 3 weken en mijn paarden zien mij al niet meer als wandelende voermachine. Ik voerde ze hiervoor zelf 4 tot 5 keer hooi per dag.
Nu krijgen ze graszaadhooi en stro in netten en weidehooi in de kasten. Hierdoor hebben ze meestal de hele dag eten tot hun beschikking.

Afbeelding

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:21

@lovelance; Hoeveel porties hooi zitten er op een dag in?
Ik volg even mee....heb echter wel één pony met stofallergie dus dan moet ik ook nog een oplossing vinden voor het geweekte hooi.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 29-04-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 13:21

Ziet er erg goed uit Lovelance. Zo'n kast kost je ongeveer zo'n 700/ 800 euro per stuk he?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:27

Wat fijn!!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:42

Ninx schreef:
Ziet er erg goed uit Lovelance. Zo'n kast kost je ongeveer zo'n 700/ 800 euro per stuk he?


Klopt! Ik had wel de mazzel dat ik kast 3 tweedehands over kon nemen.

Er zitten 6 porties in. Maar je kan tot 32 keer een tijd instellen per 24 uur. Dus je zou bij wijze van spreken meerdere keren de kast opnieuw kunnen vullen. Stel dat je 2 keer per dag vult dan heb je al 12 voer momenten.

Ik heb er voor gekozen om sochtends eerst de netten te vullen en in de bakken te doen, dan krijgen ze een flinke portie luzerne en Vitalbix, dat eten ze terwijl ik vul.
Om 12 uur valt de eerste plank
Dan 15:00
18:00
21:30
1:00
5:00

Ze eten een half uur tot 3 kwartier van het hooi van de planken.

Edit: de planken zijn kunststof, die moeten tegen nat hooi kunnen, maar hoe de kast en de aandrijving het houdt durf ik niet te zeggen.

Nog een toevoeging, de tweedehands kast is al 7 jaar oud en werkt nog perfect. Kan dus ook wel zeggen dat ze lang mee gaan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: hooivoerautomaat zelf bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:42

Tjee, dat is wel erg fijn zeg! Dan heb je wel even een uitgave, maar met 1x pd dag vullen ben je dan ook echt klaar en hoef je niet bang te zijn dat ze te lang zonder staan.
Ik vind het de overweging wel waard!

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 01:00

Maar voor deze kasten zul je wel netstroom nodig zijn denk ik?