Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 17:36

Wow, bedankt voor alle adviezen! Ik kon niet eerder reageren vanwege werk, maar echt fijn!!

Ik ga een zak SP halen en zal even kritisch naar haar temperatuur kijken. Denk dat ik het wel extra lekker ga maken de eerste keren in de hoop dat ze het wil proberen.

Hebben jullie SP opgebouwd of gelijk de aanbevolen hoeveelheid gegeven? Ze is niet heel gevoelig voor HB gelukkig, maar ik wil niets uitlokken.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:14

superlotje schreef:
Wow, bedankt voor alle adviezen! Ik kon niet eerder reageren vanwege werk, maar echt fijn!!

Ik ga een zak SP halen en zal even kritisch naar haar temperatuur kijken. Denk dat ik het wel extra lekker ga maken de eerste keren in de hoop dat ze het wil proberen.

Hebben jullie SP opgebouwd of gelijk de aanbevolen hoeveelheid gegeven? Ze is niet heel gevoelig voor HB gelukkig, maar ik wil niets uitlokken.

Ik heb eerst 1 schep klaargemaakt en gekeken of ze het wilde eten, daarna gelijk helemaal over.
Ik zou ook eerst kijken of ze het gewoon "kaal" wil eten, als ze het dan niet wil kan je altijd nog wat toevoegen. De meeste paarden vinden het van zichzelf al erg lekker. Als je t eerste smakelijker gaat maken en daarna ineens weglaat kan ik me voorstellen dat ze t daarna niet meer zo graag eet, ook omdat ze dan al een andere smaak gewend is

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 20:09

Heb alles nog even rustig doorgenomen. Met zulke dingen merk ik echt dat ik geen netwerk van paardenmensen om me heen heb, maar gelukkig heb ik jullie.
Zal vanavond ook het centrale topic doornemen.

Ik was al te laat uit werk om SP voldoende lang te kunnen weken voor het voeren, dus ga nu morgen beginnen. Zal het niet gelijk opleiden SuperZodiaX. Dank voor de tip.

Lotjes temperatuur was gelukkig normaal. Ook haar oren zijn warm van de aanzet tot aan de punt, dus heb nu niet het idee dat ze het koud heeft. Ze heeft ook wel echt een functionele vacht. Heel dik en wollig. Niet van die loze lange haren die geen warmte vasthouden.

Het is ook niet dat ze uitgemergeld is hoor. Ze is gedurende haar leven dik tot veel te dik geweest, dus wel wat reserve. Ik kan geen ribben voelen maar zie wel dat ze spier verliest op het midden van haar rug. Dat hoort natuurlijk ook bij de leeftijd, maar toch. Sinds kort kan ze heen en weer rollen in de weide, wat voorheen niet ging. Dus ook daaraan merk ik dat ze afvalt.

Morgen probeer ik wel een goede standfoto te maken, voor het idee.
En maandag dierenarts dus, want ze had net ook al moeite om een flinke boterham naar binnen te werken..

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:24

Voor spierverlies gaat de sp niets doen. Daarvoor moet je (goede) eiwitten voeren. B.v door lucerne. Die lucerne kan je eventueel ook door de sp heen roeren. Maar eerst maar eens met alleen sp beginnen. En voor een shet misschien ook niet gelijk een hele voerschep droge sp, maar begin eens met 1/3 of een halve schep. En dan wel weken natuurlijk.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:36

Ja bij ons gaat het om een D pony die 3 scheppen per dag krijgt totaal. Voor een shet is dit natuurlijk veel minder. Aanbevolen is 1 schep per 100 kg gewicht als ze niks anders qua ruwvoer meer eten. Dus het is even kijken hoeveel de goede hoeveelheid is voor de jouwe

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 20:47

Een standaard schep is één kilo droog gewicht? Of is dit heel dom?
Luzerne leek mij idd ook geschikt te zijner tijd, maar wel stap voor stap.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:02

superlotje schreef:
Een standaard schep is één kilo droog gewicht? Of is dit heel dom?
Luzerne leek mij idd ook geschikt te zijner tijd, maar wel stap voor stap.


Ja 1 grote schep is ongeveer 1 kilo

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 21:05

Zoals beloofd een foto, dan hebben jullie een beeld. Ik vind haar er niet bepaald ondervoed uitzien, maar ze heeft dan ook een enorme vacht (en baard :') ) en ik weet niet precies hoeveel pony daaronder zit.
https://imageshack.com/i/pmCfBJgpj
Het lukt me alleen als link..

Het voelt als een wonder: Lotje heeft SP gegeten.
Ik had een ruime 300 gram klaargemaakt, waarvan ze bijna alles heeft opgegeten. Toen de bodem in zicht was is ze verdergegaan met hooi. De SP was toen ook echt niet meer interessant.
Ze deed er wel lang over vonden ik en haar vriendjes die even buitengesloten werden.

Ik denkt dat ik morgen weer dezelfde hoeveelheid maak en dan kijk of ze wel alles op eet.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:09

superlotje schreef:
Zoals beloofd een foto, dan hebben jullie een beeld. Ik vind haar er niet bepaald ondervoed uitzien, maar ze heeft dan ook een enorme vacht (en baard :') ) en ik weet niet precies hoeveel pony daaronder zit.
https://imageshack.com/i/pmCfBJgpj
Het lukt me alleen als link..

Het voelt als een wonder: Lotje heeft SP gegeten.
Ik had een ruime 300 gram klaargemaakt, waarvan ze bijna alles heeft opgegeten. Toen de bodem in zicht was is ze verdergegaan met hooi. De SP was toen ook echt niet meer interessant.
Ze deed er wel lang over vonden ik en haar vriendjes die even buitengesloten werden.

Ik denkt dat ik morgen weer dezelfde hoeveelheid maak en dan kijk of ze wel alles op eet.

Het is ook best veel hoor omdat het uitzet. Ik voer het dus ook verdeeld in 4 porties per dag, maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen haalbaar is als je ze niet aan huis hebt staan. En ik zet een emmer neer elke voerbeurt en met de volgende beurt vervang ik de emmer. Als ze dan niet in 1 keer alles opeten, gaan ze vaak later er wel weer aan verder als het weer een beetje gezakt is

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:21

Wat een lief ding om te zien <3

Fijn dat ze het lekker vond, misschien moet ze er nog een beetje wennen en kun je rustig aan de hoeveelheid opbouwen.

Anoniem

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:39

Als de verminderde eetlust is ontstaan sinds ze op de PPID medicatie is gezet dan zou ik die niet meer via de mond geven maar rectaal inbrengen, in de kont dus.
Hier kregen twee PPIDers last van smaakverlies toen ze de diagnose PPID + medicatie kregen, eentje liep steeds halverwege de bak voer weg en de ander lustte alles maar 3 dagen, uiterlijk een week, en dan niet meer. Daar hebben we driekwart jaar mee aangerommeld en alle soorten voer geprobeerd (niets lustte hij definitief, zelfs wortels niet) toen de paardentandarts langskwam (ook dierenarts) en zij gaf ons de tip om het rectaal in te dienen. Het wordt namelijk via de slijmvliezen opgenomen en dat is een groot slijmvlies, dus de werking zou gelijk blijven alleen zou hij niet meer die vieze smaak in zijn mond hebben van de pil. Blijkbaar smaakt die pil ontzettend smerig en blijven ze dat ook nog heel erg lang proeven na het eten. Dat hebben we dezelfde dag geprobeerd en de volgende dag hadden we weer de oude veelvraat terug. Dat kan dus ook nog een optie zijn.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 00:20

@SuperZodiaX: Ze staan inderdaad niet aan huis. Op zich zou ik best 2xdd kunnen bijvoeren, als ik het klaar zet wordt dat 's ochtends voor me gedaan. Alleen moet ik even uitvogelen wat handig is. Dat het nu vriest 's nachts helpt al niet echt en daarnaast zijn de pony's helemaal vastgeroest in het ritme. 's Ochtends gaat het hek naar de weide open, wat voor Lotje het hoogtepunt van de dag is. Ik zie nog niet helemaal voor me hoe ze dan rustig haar ontbijt gaat eten.. Dat komt wel.

@Shirley: Dank je wel. :o Ik ben nog steeds verliefd.
Van de laatste jaren ben ik gewend dat ze het meeste eten geen blik waardig gunt, dus was erg blij dat het erin ging.

@Xyzutu2: Dank voor de tip. Ik heb rectaal toedienen al eerder overwogen toen het innemen een periode een ramp was. Volgens mij ook nav een bericht van jou. Dat gaat nu gelukkig wel goed.
Ik heb het idee dat het nu echt het gebit is wat problemen geeft. Maar als ze zacht voedsel ook weer gaat weigeren zal ik het uitproberen. Lieten de jouwen het gewoon toe rectaal? Temperaturen vind Lotje al niet heel tof, maar misschien is het ook gewenning.

Anoniem

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:34

Wij hadden van die latex handschoenen en een potje vaseline, daar roerden we even met de vinger door, pilletje erop plakken, 8-) naar de staart lopen en daar een een paar minuutjes de billen en de staart aaien/masseren/kriebelen tot het paard ontspant en jou niet meer interessant vindt en dan de pil erin, en dan nog een minuutje rond de staart aaien/kriebelen/masseren. Dat ging bij 2 pony's op die manier eigenlijk vanaf het begin goed en ik heb zo ook mijn eigen paard die bang was geworden van de thermometer (dierenarts met haast >;) ) in een dagje van zijn thermometer-angst afgeholpen. Als je consequent eerst aait/masseert en dan pas het pilletje/thermometer erin doet dan wordt dat aaien/masseren al snel het commando voor rustig stilstaan en de behandeling ondergaan, en dan schrikken ze dus ook niet meer van als hun staart ineens opzij getrokken wordt en er een pil/thermometer in wordt geduwd.

Toevallig moeten we laatst op onze nieuwe stal van alle paarden de temperatuur meten en omdat ik dus al een jaar lang dingen in paardenkonten had gestopt :') kreeg ik de vraag of ik de drie protesterende paarden wilde doen. Ik had die paarden nooit getraind, maar op die manier kon ik van alledrie meteen de temperatuur meten, en kon het bij de pechvogel van de drie het temperaturen zelfs zes keer herhalen omdat de termometers op bleken te zijn zonder dat hij weer flipte.

Bij temperaturen laat ik de paarden trouwens altijd even aan de termometer ruiken tot ze het niet meer interessant vinden zodat ze weten welk voorwerp er rond hun lichaam beweegt, maar dat zou ik bij de PPIDpilletjes niet doen want die willen ze vaak niet in hun buurt hebben. 8-) Bij de pillen zou ik gewoon naar de achterhand lopen en daar staart en achterhand aaien/kriebelen/masseren tot het paard ontspant, en dan de pil erin.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:43

Fijn dat je het zo uitgebreid hebt uitgelegd Xyzutu2. Zal de volgende keer op jouw aardige manier tempen en houd het rectaal geven van prascend in mijn achterhoofd.

Dierenarts is geweest: het gebit viel hem mee en er hoeft nu niets aan gedaan te worden. Er kunnen natuurlijk wel andere redenen zijn om moeite te hebben met eten wegslikken, maar ook uitwendig voelde hij niets en ik ga op haar leeftijd niet aan invasie onderzoeken beginnen. Wel is er bloed afgenomen en moet ik vooral doorgaan met bijvoeren want hij vindt haar wat schraal.
Ik dan ook gaan opbouwen naar 2x dd, maar moet even uitvogelen hoe dat handig kan. De zorg in de ochtend wordt nl door anderen gedaan.

De SR vindt ze duidelijk erg lekker, dus jullie advies klopte volledig. Gisteren kwam ze al verwachtingsvol naar me toe toen ze de voerbak zag. Toen ze na een kwartier alleen meer bezig was met het apart zijn van haar vrienden dan net eten heb ik de stal opengezet. Toen ging ze als een echte heks haar eten beschermen voor de anderen. }>
Op termijn wil ik nog olie of luzerne toevoegen, maar ben daar wel voorzichtig mee. Als ze denkt dat er met haar eten 'gerommeld' is wil ze het nl niet meer.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:13

Even een update, al is het maar voor mezelf..

Nu het warmer is en de vacht vlak ligt is al beter te zien dat er niet heel veel pony onder zit. :(

SP gaat er 's avonds goed in, al zijn de hoeveelheden nog niet zo groot als ik zou willen (250-300 gram ongeweekt). 's Ochtends haalt ze haar neus ervoor op. Er gaat een dopje lijnzaadolie bij, wat ik rustig wat wil opvoeren.

Luzerne vandaag voor het eerst toegevoegd, maar dat is ze duidelijk niet van plan te eten. Dat hoofd. :')
Misschien nog wat basisbrok mixen met de SP? Dat at ze wel eens vrijwillig voor ze zich erin ging verslikken.

ACTH-waarde en algemeen bloedbeeld was goed gelukkig. Hoewel ik zelf wel zou willen weten waar het verslikken vandaan komt is het niet in het belang van de pony om verder onderzoek te doen. Dus ik hou het hierbij en hoop haar nog een poos gelukkig te kunnen houden.
Het gras begint al voorzichtig te groeien, dat is ook hoopvol.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:17

Seniores priores! Ideaal!

Eventueel lekkerder maken met wat brokjes of muesli.

Ik zou bij zo'n oudje niet alleen algemeen bloedbeeld doen, maar ook lever, nieren etc mee nemen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:22

Is zeker ideaal. Was zo blij dat ze het lekker vond.

Nieren en lever waren ook goed idd. Wist niet hoe ik het het handigste kon omschrijven.

Het is zo'n omschakeling voor me. Heb 15 jaar lang mijn best gedaan om haar wat gewicht kwijt te laten raken en nu is dat dus in vrij korte tijd omgeslagen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:26

Probeer die SlobberMash van Pavo nou eens erbij te doen, wie weet smult ze er dan alles veel vlotter van op!
Je kunt ze ook in kleinere zakjes kopen om eens te proberen.
Ik wil je ook gerust wat sturen als Lotje eens wil proeven?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:33

Is dat de lekkerste slobber? En dan van Pavo? Zat er toevallig naar te kijken op voervergelijk.

Ik zal kijken of ik hier een kleine verpakking kan krijgen. Anders weet ik je te vinden. :o

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:38

Shirley schreef:
Hier nog een enthousiaste Seniores Priores voerder!
Zijn er maar weinig die het niet lusten, maar ik maak het dan stiekem wel wat smakelijker door het te mengen met SlobberMash van Pavo :o

Tweede bijkomend voordeel daarvan is, mocht je om wat voor reden dan ook eens te laat zijn met het aanmaken van je Priores, je de Mash ook een keertje puur kan geven omdat ze al aan de smaak gewend zijn en het in handomdraai klaar is om gegeten te worden :Y)

Ik geef het driemaal daags vers gemaakt en op kamertemperatuur.
Vinden ze duidelijk lekkerder dan zo'n koude klets en het blijft dan ook smeuïger.
Een uur of 4-6 vantevoren klaarmaken met heet water en alles is prima uitgebroeid en afgekoeld!

Dekentje vind ik ook een aanrader +:)+


Ik quote mijn eerdere bericht even ;)

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:57

Ik zou idd de sp niet koud geven maar als het gaat een beetje lauw of eventueel mengen met warme slobber. Mijn ervaring is dat ze met dit weer liever geen grote koude hap naar binnen werken.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 22:12

Shirley schreef:
Ik quote mijn eerdere bericht even ;)

Ik had hem er al bijgezocht. Dank je wel.



@ Corientjuh: De afgelopen dagen had Lotje geluk, want toen kwam ik vanaf huis. Zal er als ik vanaf werk kom en de voerbak uren in de auto staat wat warm water bij doen voor ik het geef.

Ik merk wel dat ze nu echt de omslag van winter naar zomer aan het maken is. Vorige week stond de vacht nog mooi rechtop. Nu volledig vlag en plots enorm in de rui.
Ik ga haar helpen dmv scheren, kan ze de energie in andere dingen dan de rui stoppen.