Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 11:50

Mijn paard is reeds 14,5 jaar en loopt nog in de sport. Deze valt jaarlijks in rond de winterperiode. Ik heb al van alles geprobeerd, namelijk zupa, alpengrun muesli, alpengrun mash, luzerne, bietenpulp, ...

Het paard stond oorspronkelijk 24/7 buiten met onbeperkt hooi samen met een welsh pony met overgewicht. Bloed geeft geen abnormaliteiten. Het paard begon de laatste weken gruwelijk in te vallen. Daarnaast stond hij plots mank en had pulsatie in zijn been. Zijn zool was extreem dun, vandaar de pijn.

Op advies van de veearts zet ik hem 's nachts binnen (apart van de pony) met onbeperkt voordroog en droog hooi apart. Daarnaast geef ik 3x per dag 1 kilo gastro+ samen met 0,5 kg havens mix. Het paard eet de combi gastro+ en mix zeer traag. Hij doet er meer dan 1,5 uur over. De gastro+ apart gaat beter. De voederbeurten dat ik weinig tijd heb, geef ik de gastro+ dus ook zonder de mix.

Nu geef ik voordroog van jopack. Ik geef hem telkens 9 kilo voor de nacht. Dit eet hij amper voor de helft op. Het droog hooi raakt hij niet eens aan. Er liggen 's morgens ook nog resten havens mix in de voerbak.

Ik weet niet hoe ik dit paard meer op gewicht kan houden in de winter. Elk jaar krijgt hij hetzelfde probleem. Hij draagt ook dekens in de winter.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:53

wanneer zijn de tanden gecontroleerd?
maagzweren zijn uitgesloten?

indien beide bovenstaande ok zijn,zou ik eens mijn hooi en voordroog laten analyseren.
als beiden bitter weinig voeding bevatten,kijk je beter naar hooi/voordroog die meer bevat.

en wat voor werk doet dit paard?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:54

Is er in het bloed ook gekeken voor Cushing?

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:32

De tanden zijn in november nagekeken. Was geen enkel probleem. Maagzweren zijn niet uitgesloten, doch is er waarschijnlijk sprake van maagirritatie. Als ik een standaard sportbrok geef, eet hij het vlot op. Dat deed hij in het verleden niet toen hij een maagzweer had (8 jaar geleden).

Er is niet gekeken voor cushing daar het probleem zich enkel in de winter voordoet en buiten het rank blijven er niets anders 'abnormaal' zichtbaar is. De vacht blinkt en is normaal, paard drinkt normale hoeveelheden, ... .

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:35

Dit paard springt parcoursen van 1,15m ongeveer. Momenteel wordt er niets mee gedaan vanwege de problematiek.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:20

Wij hebben een merrie van ongeveer 1.65 en 21j en ze weegt 570kg. Omdat ze hoest van hooi krijgt ze ook voordroog (Jowadel). Ze krijgt dit 's avonds in een slowfeedernet. Overdag eet ze samen met de andere paarden nat hooi. Met een pak van 20kg doe ik 4.5 keer, dus ongeveer 4.4kg per keer. Als ik meer geef laat ze het liggen.
Trouwens op de verpakking staat 1kg/100kg lichaamsgewicht.
Dus ik denk dat het niet zo gek is dat je paard geen 9kg opeet.

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 13:23

Klopt, maar als ik op paardnatuurlijk etc. lees, zou hij 10 a 12 kilo moeten eten.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:26

Een paard wat te mager is moet gewoon onbeperkt ruwvoer hebben.

Maagzweer, of een irritatie aan de maag of de darmen is ook het eerste waar ik aan denk. Dat soort dingen los je helaas niet goed met voer op. Ik zou voor dit paard aan de ene kant medische hulp inschakelen en aan de andere kant zorgen voor onbeperkt hooi. Waarom geef je een paard met pulsatie en dunne zolen in vredesnaam voordroog?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:27

Heb je ook al ander voer geprobeerd? ander hooi/voordroog? Evt iets van grasmix of compact gras?
Jouw paard is in ieder geval een beetje kieskeurig denk ik. Wat opzich niet heel erg is, eerder onhandig.

Die senioren slobber is ook geen optie?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:28

Als het gebit in orde is en bloed ook zoals je aangeeft zou ik seniores priores van subli gaan proberen. Dat is een mooi voer waar ze goed van bijtrekken.
Wij hebben half december een zwaar vermagerde fries gekocht, ribben en rug en bekken alles lag bloot en kon je stuk voor stuk alles tellen. Nu zijn we ruim 6 weken verder en zie je eigenlijk niets meer van dat alles. Ik ben heel voorzichtig begonnen met 2x daags een halve schep onderhoudsbrok en 1 volle schep sp van subli, daarnaast met het hooi begonnen en dat opgebouwd. Na 2 weken zal je al verschil. Nu krijgt hij 2 scheppen sp per dag boven op de 2 halve scheppen basisbrok en onbeperkt hooi. Hij begint te glanzen en ziet er bijna normaal uit op de bespiering na dat heeft wat meer tijd nodig.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:36

Ik heb jammer genoeg hetzelfde probleem met mijn 6 jarige merrie, in de zomer is er geen enkel probleem maar elke winter is het van dat |o. Ik heb ook al van alles geprobeerd en niks lijkt maar te werken...

Ik geef ze nu sinds een maand maisvlokken bij en ik heb de indruk dat er wat bij is nu, maar nog steeds te mager :n. Ze loopt in een kudde met deken op, altijd buiten met heel kwalitatief voordroog, care for life pavo, elke dag een pavo koek en een schep maisvlokken...

Ik volg hier even mee en hopelijk kom ik de gouden tip hier tegen!

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:45

Koper schreef:
Een paard wat te mager is moet gewoon onbeperkt ruwvoer hebben.

Maagzweer, of een irritatie aan de maag of de darmen is ook het eerste waar ik aan denk. Dat soort dingen los je helaas niet goed met voer op. Ik zou voor dit paard aan de ene kant medische hulp inschakelen en aan de andere kant zorgen voor onbeperkt hooi. Waarom geef je een paard met pulsatie en dunne zolen in vredesnaam voordroog?


Zoals je reeds kunt lezen in de openingspost krijgt mijn paard reeds onbeperkt ruwvoer. Ik geef voordroog omdat daar meer eiwitten inzitten. Hij heeft naast zijn voordroog altijd droog hooi ter beschikking.

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:47

kiwiwitje schreef:
Heb je ook al ander voer geprobeerd? ander hooi/voordroog? Evt iets van grasmix of compact gras?
Jouw paard is in ieder geval een beetje kieskeurig denk ik. Wat opzich niet heel erg is, eerder onhandig.

Die senioren slobber is ook geen optie?


Grasmix en compact gras eet hij moeilijk, idem voor alle soorten granenvrij voer zonder melasse. Hij is idd zeer kieskeurig..

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:59

LiHo schreef:
kiwiwitje schreef:
Heb je ook al ander voer geprobeerd? ander hooi/voordroog? Evt iets van grasmix of compact gras?
Jouw paard is in ieder geval een beetje kieskeurig denk ik. Wat opzich niet heel erg is, eerder onhandig.

Die senioren slobber is ook geen optie?


Grasmix en compact gras eet hij moeilijk, idem voor alle soorten granenvrij voer zonder melasse. Hij is idd zeer kieskeurig..

Is er een reden dat ie granen vrij en melasse vrij te eten krijgt?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:29

Ik zou hooi/voordroog gewoon onbeperkt blijven aanbieden en ook lucerne blijven voeren (inderdaad voor de eiwitten).
Verder heeft jouw paard calorieën nodig en zou ik naar een krachtvoer gaan zoeken dat een hoog aandeel plantaardige olie en vetten bevat (bijvoorbeeld de vitalbix active+ en nutrimash)

Vul dit aan met calorieën uit pure olie. Dit kan al goedkope zonnebloemolie zijn, maar lijnzaadolie is qua verhoudingen het beste.

Als je paard een melasse (suiker) junkie is (is die van mij ook) dan kan je van het geheel een slobber trekken met een scheutje ranja of appelsap erbij. Bij mij gaat dan alles met smaak naar binnen.

Mijn paard wordt op zware tour niveau getraind en kan je blijven voeren zonder dat hij zwaar wordt. Viel ook altijd af in de winter. Deze manier van voeren heeft ervoor gezorgd dat hij ruim 50 kg in een maand is aangekomen (op een weegschaal gewogen). Ik heb ook per week een stand foto gemaakt destijds. Je ziet hem gewoon groeien.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:58

LiHo schreef:
Koper schreef:
Een paard wat te mager is moet gewoon onbeperkt ruwvoer hebben.

Maagzweer, of een irritatie aan de maag of de darmen is ook het eerste waar ik aan denk. Dat soort dingen los je helaas niet goed met voer op. Ik zou voor dit paard aan de ene kant medische hulp inschakelen en aan de andere kant zorgen voor onbeperkt hooi. Waarom geef je een paard met pulsatie en dunne zolen in vredesnaam voordroog?


Zoals je reeds kunt lezen in de openingspost krijgt mijn paard reeds onbeperkt ruwvoer. Ik geef voordroog omdat daar meer eiwitten inzitten. Hij heeft naast zijn voordroog altijd droog hooi ter beschikking.

Voordroog heeft per definitie een fermentatieproces ondergaan, daardoor is het niet zo geschikt voor paarden en zeker niet voor paarden met maag- en/of darmproblemen. Je paard moet de eiwitten die je wil voeren wel kunnen opnemen en dat lukt zo slecht als het voer de darmen en de maag alleen maar verder irriteren. Bovendien heeft hij nu ook geen eiwitten nodig maar energie. Bij voorbeeld een geschikte vetsoort. Ook dingen als seniores priores kun je prima gebruiken om er weer gewicht aan te krijgen maar het lijkt mij raadzaam om er dan eerst voor te zorgen dat de bacterieën in de darmen en de maag in elk geval niet nog verder structureel worden verstoord.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:22

Misschien kan je kuil proberen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:06

Extra eiwit zal hij idd nodig hebben om terug spieren op te bouwen.
Je zou kunnen uitkijken naar een alternatief voor de havens mix. Mijn oudje deed het goed op Pavo nature's best; voor zover ik kan zien is dat ongeveer hetzelfde als de havens mix, maar misschien vindt hij dit lekkerder. Van mijn DA moest het vooral voeder zijn waarvan de granen 'geploft' waren zodat ze makkelijker verteren.
Of je zou kunnen proberen schijfjes wortel tussen het voer te mengen.
Er zijn veel paarden die aan het eind van de winter vermageren, ze schijnen een soort biologische kalender te hebben die zegt dat het tijd is voor vers gras ipv hooi en andere droge kost. Helaas is hun biologische kalender elk jaar te vroeg.

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 11:05

Nog een nieuw probleem. Mijn paard staat dus sinds kort 's nachts op stal. De eerste nacht at hij redelijk. Nu is hij precies in staking en eet amper voordroog, hooi en havens mix. Hij stond vanaf half 11 binnen en vanmorgen om half 8 weigerde hij door te eten. Hij was gebrand om naar buiten te gaan met als gevolg dat hij zijn schep gastro+ nieteens opat... Hopeloos zoiets

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:12

warme slobber?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:14

Maagzweer geeft een typisch beeld van bijna niks meer te willen eten dus misschien daarvoor toch laten behandelen?

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:22

Dat kan per paard verschillen Balte, mijn oude merrie had ook maagzweren, heel erg zelfs, was een binnenvetter en een enorm hard paard, liet eigenlijk niets merken op het gapen na. Bij onderzoek bleken er meerdere te zitten, zij at gewoon door en gaf dus eigenlijk bijna geen symptomen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:22

Ik raad je aan om je paard te laten scopen, om elke verdenking van een maagzweeruit te sluiten. Dan, wat voor dierenarts of tandarts heeft er naar de tanden gekeken? Uit ervaring weet ik dat er erg veel verschil in is. En als volgende, is hij L ontwormd voor bloedworm?

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 13:31

Voor alle duidelijkheid. Hij eet 's middags wel heel goed zijn gastro+ en 's avonds vliegt hij er ook op. Enkel 's nachts en 's morgens als hij binnen staat wilt hij bijna niet eten.
Romeo Vangoethemd heeft de tanden nagekeken. Hij is met equest pramox laatst ontwormd. Ik weet zeker als ik slobber geef van havens, hij dit zonder problemen zal eten.Ik probeer dat nu echter te mijden vanwege het hogere aandeel granen.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Hoeveel kg voordroog, hooi en brok voeren aan te mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:39

Er bestaat ook graanvrije slobber. Mijn paard krijgt de bergwiesen mash van Marstall. Om extra aan te zetten zou je ook pavo speedibeet kunnen voeren. Niet alle paarden vinden het lekker, ik voerde het altijd samen met de bergwiesen mash en dan vond hij het heerlijk.