Voer zonder lucerne gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 18:25

Wie weet krachtvoer zonder lucerne en een laag suiker en zetmeelgehalte?
Paard krijgt nu fiberforce maar krijgt jeuk en mok van de lucernestengels.
Is ook gevoelig op de maag.
Wie o wie heeft de gouden tip?


Anoniem

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:27

Agrobs heeft veel.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:32


Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:48

Bietenpulp en/of grasbrok. De bietenpulp is qua energie gelijk aan haver, maar goed voor gevoelige maag/darmen en laag in suiker/zetmeel. Grasbrok kan hoger zijn in suikers afhankelijk van bemesting en moment van maaien, maar veel paarden die last hebben met gras, kunnen wel tegen (koeien)grasbrok.

Die bietenpulp (wel weken) kan je ook (deels) meteen voor het rijden geven, laagje in de maag maakt minder gevoelig voor maagzuur (bv bij maagzweren) en daarmee makkelijker met rijden (geen pijn).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:54

Inderdaad Pure Feed is luzernevrij en veel van Agrobs ook.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 10:10

Allemaal bedankt voor het meedenken! Bietenpulp en Gras brok krijgt hij al, maar is voor zijn werk als sportpaard waarschijnlijk niet genoeg. Purefeed en agrocobs ga ik naar kijken,maar is wel lastig qua verkrijgbaarheid en kostbaar.
Vroeg me af of iemand weet of er ook paarden zijn die wel allergisch zijn voor de pure luzerne stengel,maar niet voor luzerne in een brokje? Dan is er wellicht meer keus?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:20

Hayster Healthy Herbs van Voergezond doet mijn paard het super op! Zij gaat hoesten van alle vormen van lucerne. Er zijn hier 8 verschillende brokjes van, ook voor paarden die veel moeten presteren. Ik ben erg tevreden!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:02

Met de hoge energiewaarde die bietenpulp heeft zou je ook bij een sportpaard nog best een eind moeten komen. Tenzij je daarnaast erg arm ruwvoer hebt. Maar goed, je geeft ook nog grasbrok.
Maar puur haver daar nog bij ofzo voor energie vind je geen goed idee? Of gaat het je juist om aanvulling van eiwitten nog?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:03

Is de voedingswaarde van speedybeet ook hoog genoeg denk je? Is immers suikerarm dacht ik. Zou speedybeet, Grasbrok, goed hooi en een vitaminebrokje voldoende zijn?

Anoniem

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:06

Ik meen dat speedibeet gelijk staat aan basiabrok?
Maar dat kan djilna je zo zeggen.
Ik geef er ongeveer 450 gram van en mijn pony is er enorm van aangekomen ( was de bedoeling).
En dat met drie weken.
Ga nu minder geven, maar denk dat ik t een finne basis vind.
Met grasbrok erbij weet ik niet of de calcium- fosfor verhouding nog oké is?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:08


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:11

Gewone bietenpulp zit idd hoger, SpeediBeet zit op 12MJ/0,83 EWpa. Dus meer onderhoudsniveau.
En olie aanvullen?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:12

Op zich is de voedingswaarde van speedibeet goed genoeg 5% suiker of 10% suiker maakt ook weer niet zo veel uit op dat vlak, maar besef wel dat je met het droge gewicht moet rekenen als je kijkt naar de voedingswaarde. Een gewone voerschep speedibeet is zo'n 800g (droog!), dat betekent dat het ongeveer 800g basisbrok vervangt qua hoeveelheid energie (ewpa, soort kcal). Als je 2 scheppen basisbrok wilt vervangen, bij elkaar ±2300g, moet je dus zo'n 3 scheppen speedibeet voeren (±2400g). Meer dan dat zou ik overigens ook niet voeren zonder het te compenseren met tarwezemelen of haver.

Je kan trouwens ook kijken voor Arie Blok pulpbrok, deze heeft een suikergehalte van uit mijn hoofd gezegd 6.5% (kijk even op de zak, daar staat het op). Het moet wel langer weken (4 uur minimaal), maar kost maar 12.50€/25kg in plaats van 12.95€/15kg.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:17

Anoniem schreef:
Ik meen dat speedibeet gelijk staat aan basiabrok?
Maar dat kan djilna je zo zeggen.
Ik geef er ongeveer 450 gram van en mijn pony is er enorm van aangekomen ( was de bedoeling).
En dat met drie weken.
Ga nu minder geven, maar denk dat ik t een finne basis vind.
Met grasbrok erbij weet ik niet of de calcium- fosfor verhouding nog oké is?

Oeps, vergat te melden dat hij ook nog wat zemelen krijgt. Weet alleen niet of de verhoudingen allemaal kloppen. Paard is in opbouw na een blessure en wil de Fiber force nu skippen. Ik denk aan nagenoeg onbeperkt hooi, 1/3 kan speedybeet (droog gemeten),1/2 kan Havens grasbrok, 1/2 kan natte zemelen en 100 Gr. Marstall force. Verder extra vitamine E, magnesium en lijnzaadolie. Als hij weer verder in het werk komt, nog aanvullen met een muesli of granenmix?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Voer zonder lucerne gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 11:25

Bedankt allemaal voor het meedenken hier. Paard is sensibel en heeft veel looplust. Wil natuurlijk wel alles in de juiste verhouding voeren en voldoende bouwstenen geven voor conditie en dergelijke. Iemand tips voor de juiste verhouding?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:44

Om nog even een aanvulling te geven op dit topic, sinds kort is Hippostar en Besterly samen gegaan onder de naam Equifirst, zij hebben ook een aantal producten zonder luzerne. O.a. de condition cube, linamix, booster mix, vital cube en vital grain.

Daarnaast schijnen de Pavo Energycontrol, Cavalor Pianissimo en Subli kruidenmuesli ook zonder luzerne te zijn.

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:47

Niello schreef:
Allemaal bedankt voor het meedenken! Bietenpulp en Gras brok krijgt hij al, maar is voor zijn werk als sportpaard waarschijnlijk niet genoeg. Purefeed en agrocobs ga ik naar kijken,maar is wel lastig qua verkrijgbaarheid en kostbaar.
Vroeg me af of iemand weet of er ook paarden zijn die wel allergisch zijn voor de pure luzerne stengel,maar niet voor luzerne in een brokje? Dan is er wellicht meer keus?

Als het bij ons in een brokje zit verwerkt samen met andere bestanddelen, is er niks aan de hand. Voer ik gewoon de luzerne puur, kan ik de DA bellen.

In der Ruhe liegt die Kraft.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:49

Equimix van Horsefood zit ook laag in suiker en zetmeel (is onderhoudsmuesli, maar dus een compleet voer). Zit geen luzerne in.

In der Ruhe liegt die Kraft.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:51

vur schreef:
Niello schreef:
Allemaal bedankt voor het meedenken! Bietenpulp en Gras brok krijgt hij al, maar is voor zijn werk als sportpaard waarschijnlijk niet genoeg. Purefeed en agrocobs ga ik naar kijken,maar is wel lastig qua verkrijgbaarheid en kostbaar.
Vroeg me af of iemand weet of er ook paarden zijn die wel allergisch zijn voor de pure luzerne stengel,maar niet voor luzerne in een brokje? Dan is er wellicht meer keus?

Als het bij ons in een brokje zit verwerkt samen met andere bestanddelen, is er niks aan de hand. Voer ik gewoon de luzerne puur, kan ik de DA bellen.


Kan je de symptomen benoemen die hij dan krijgt?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:44

Hij hoest dan zijn longen uit zijn lijf zodat ie er bijna in stikt. Zo sneu.

In der Ruhe liegt die Kraft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, carin0903, chery, LaDonna75 en 53 bezoekers