Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 21:47

Ha bokkers,

De laatste tijd ben ik me wat meer aan het verdiepen in voeren, maar merk wel, hoe meer je je erin verdiept, hoe ingewikkelder het wordt ;-)

Een onderwerp waar ik in geïnteresseerd ben, is eiwitten. Jaren geleden moest ineens iedereen eiwitarm voeren, omdat eiwitten slecht zouden zijn voor het paard.
Inmiddels is die hype zo ongeveer overgewaaid. Nu staat er op sites van voerfabrikanten (o.a. Pavo) dat het hooi in Nederland steeds eiwitarmer wordt, en dat sportpaarden al snel een tekort aan essentiële aminozuren hebben. Zijzelf bieden ook een ruwvoertest aan. Dan vraag ik me gelijk af, hoe sterk is die daling dan, is dat een sterke afname of een hele lichte trend die ze er graag uitlichten.
Vervolgens ga je zoeken op eiwitten en aminozuren, en kom je nogal wat verschillende waardes tegen. Zo zit er altijd verschil tussen Ruw Eiwit en VREp, maar ook als de essentiële aminozuren zijn aangegeven, kunnen die behoorlijk verschillen. Er zijn voeders met hogere waarden essentiële aminozuren, die naar verhouding een lagere VREp hebben. Er zijn mega dure muesli's te koop die speciaal voor Spieropbouw zouden zijn, echter kom je met een merriebrok op gewoon dezelfde waarden uit. En je kunt zelfs supplementen kopen waar speciaal de aminozuren in zitten. Omdat ik het nogal ingewikkeld vind om de informatie goed op betrouwbaarheid te beoordelen (voederfabrikanten kunnen ons van alles wijs maken, en er vervolgens flink op verdienen), dit topic.

Daarom wat vragen aan (ervarings)deskundigen:
- hoe groot is de kans nou echt, dat je paard via zn ruwvoer, dat (bijna) onbeperkt aangeboden wordt, te weinig essentiële aminozuren binnen krijgt?
- vul je deze aminozuren al snel aan met een normale sportbrok/muesli, of zijn er echt situaties te bedenken waarin je paard een speciaal duur voer nodig heeft met extra aminozuren?
- wie heeft het dieet aangepast naar eiwitrijker (en waren dan de Ruwe Eiwit, de VREp of de essentiële aminozuren hoger?) en heeft hier daadwerkelijk verschil door gemerkt?
- zijn er ervaringen met eiwitarm voeren (in de tijd dat dat een hype was), dat er toen ook daadwerkelijk veel arm bespierde paarden rondliepen?

Met andere woorden, wat is commerciele praat en wat is daadwerkelijke praktijkervaring.

Alvast bedankt!!


suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:01

Dat het hooi steeds eiwit armer wordt klopt. Er mag steeds minder bemest worden en dat zie je nu terug in de bodem. Boeren krijgen ook steeds meer te maken met tekorten onder de koeien, die weer aangevuld moeten worden met mineralen over het voer.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:11

Ik heb inderdaad flink groei gezien qua spieren door bij te voeren met flink merriebrok (opfokpaard, dus geen enkele training verder) of Nature's best (voor een basismuesli vrij hoog in vrep) en luzernebrok (18% ruw eiwit, dus waarschijnlijk zo'n 11/12% vrep), in dat geval bij een 5-jarige die niet echt getraind werd (1 a 2x per week voornamelijk in stap aan de longe voor 20 minuten).

En ook bij allerlei andere paarden heb ik verschil gezien, hoewel ik daar minder persoonlijk bij betrokken was en daardoor minder duidelijk over het trainingsprogramma kan praten.

De hoeveelheid stikstof die op het land mag, wordt steeds lager. Hierdoor wordt de hoeveelheid eiwit in het gras ook lager en de hoeveelheid suiker juist hoger (gras wordt geremd in groei door te weinig eiwit en blijft daardoor met een extra voorraad energie in de vorm van suiker zitten).

Over het algemeen is het gemakkelijker om "gewoon" bij te voeren door middel van krachtvoer of luzerne, maar er zijn gevallen waarbij het paard niet de extra kcal (Ewpa) nodig heeft, maar toch achterblijft in bespiering. Dan kan een supplement met een zeer hoog eiwitgehalte wel degelijk zijn nut hebben. Ook specifieke aminozuren kunnen effect hebben, maar dat is zeker niet de eerste stap die je zet.

In de tijd dat eiwitarm voeren een hype was, was ik een manegeruiter. Maar schrale rugspieren was inderdaad behoorlijk gebruikelijk zowel bij de manegedieren als bij de pensionpaarden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 22:26

suffie schreef:
Dat het hooi steeds eiwit armer wordt klopt. Er mag steeds minder bemest worden en dat zie je nu terug in de bodem. Boeren krijgen ook steeds meer te maken met tekorten onder de koeien, die weer aangevuld moeten worden met mineralen over het voer.


Mineralen en eiwitten zijn toch twee verschillende onderdelen in het voer?
Maar niet best als de koeienboeren hun koeien niet genoeg eiwitten weten te voeren via het kuilvoer (en mais?), want dat zullen toch wel even andere gehaltes zijn dan bij paarden die er alleen zelf maar spieren van hoeven te krijgen, en niet weet ik hoeveel liter melk op een dag produceren.
Voeren boeren ook extra eiwitten via supplementen of brok oid?

Mizora, thanks voor de info.
Wat is dan het verschil tussen 'gewoon' bijvoeren, of een muesli/supplement bijvoeren waarin echt specifieke aminozuren verwerkt zijn?
En hoe groot is het aantal paarden dat het op 'gewoon' bijvoeren niet redt?

Ja ik heb ook al heel wat schrale ruggen gezien in mijn 'carriere', weet alleen niet of dat nu minder is. Krijg sowieso al wel eens rugpijn bij het zien van sommige zadels en hoe ruiters erop zitten, dus kan ook atrofie zijn. Maar interessant dat je dus wel echt duidelijke verschillen hebt gezien! Maar kan dus ook gewoon met merriebrok van 50 cent de kilo, ipv bijv. Pavo topsport van 1,46 de kilo of Subli Atleet wat nog veel duurder is.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:26

suffie schreef:
Dat het hooi steeds eiwit armer wordt klopt. Er mag steeds minder bemest worden en dat zie je nu terug in de bodem. Boeren krijgen ook steeds meer te maken met tekorten onder de koeien, die weer aangevuld moeten worden met mineralen over het voer.


Eiwitten kan je niet aanvullen met mineralen. Het zijn twee verschillende dingen.

Verder doen voedingsmiddelenfabrikanten er alles aan om je te laten geloven dat je een product nodig hebt. Als je graag wilt weten of het ruwvoer dat je voert goed zit zou ik het gewoon eens laten testen, dan weet je gelijk de samenstelling.

Elk bad heeft er eendje.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 22:28

badeendje schreef:
suffie schreef:
Dat het hooi steeds eiwit armer wordt klopt. Er mag steeds minder bemest worden en dat zie je nu terug in de bodem. Boeren krijgen ook steeds meer te maken met tekorten onder de koeien, die weer aangevuld moeten worden met mineralen over het voer.


Eiwitten kan je niet aanvullen met mineralen. Het zijn twee verschillende dingen.

Verder doen voedingsmiddelenfabrikanten er alles aan om je te laten geloven dat je een product nodig hebt. Als je graag wilt weten of het ruwvoer dat je voert goed zit zou ik het gewoon eens laten testen, dan weet je gelijk de samenstelling.


Als ik het laat testen bij Pavo, krijg ik hun waardes, en zij zeggen wat ze hoog en laag vinden. Wie bepaalt wat weinig en veel is. En als het arm is, dan geef je toch gewoon meer hooi?
Mijn paarden hier thuis kan ik van bepaalde partijen zelfs niet onbeperkt voeren, omdat ze dan gewoon te dik worden.
Maar testen kan idd wel een indicatie geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:29

Mizora schreef:
In de tijd dat eiwitarm voeren een hype was, was ik een manegeruiter. Maar schrale rugspieren was inderdaad behoorlijk gebruikelijk zowel bij de manegedieren als bij de pensionpaarden.


Grappig dat je dat schrijft, nu ik terugdenk was dat bij de maneges/ponyclubs hier in de buurt ook zo. Die kale ruggetjes waren zo normaal dat ik eigenlijk niet anders wist dan dat dat zo hoorde. Pas veel later kwam ik erachter dat die spieren links en rechts van de ruggengraat bol kunnen/horen te zijn, en dat er achter het schouderblad geen kuil hoort te zitten. Als mensen het toen hadden over spieren dan ging het eigenlijk puur over een gespierde hals en een gespierde kont.

Hier heb ik ervaring met eiwitten bijvoeren in een wat apartere context: mijn paard was goed op gewicht maar maakte extreem moeilijk eiwitten aan. Hij zou meer dan genoeg ruwvoer krijgen, maar spieren kwamen er maar niet op. Toen ben ik esparcette bij gaan voeren in plaats van grasbrok, voor meer essentiele aminozuren, aangezien ik dacht dat hij misschien een eiwitopnameprobleem had en toen nam de bespiering ineens iets toe. Om dat effect door te trekken ben ik whey poeder gaan voeren en dat had ook duidelijk effect. Dus specifiek eiwitten bijvoeren hielp in ons geval om meer spieren te krijgen - alleen bleek later dat hij gewoon structureel te weinig ruwvoer kreeg en dat het eiwitgebrek dus vooral kwam door gebrek aan hooi met alle eiwitten die daarin zitten. Maar los daarvan hielp de hoeveelheid eiwitten ophogen bij dezelfde hoeveelheid voer (grasbrok vervangen door esparcette + wheypoeder) duidelijk bij de aanmaak van spieren.

Na de ontdekking van het ruwvoerprobleem zijn we verhuis en nu krijgt mijn paard 24/7 ruwvoer en is nu dus obees. >;) Spieren aanmaken in de bovenlijn blijft wel lastig omdat hij een bouwfoutje in de rug heeft die de bespiering verkeerd verdeelt. Omdat ik vanwege het afslanken nu zijn hooi deels vervang door stro ben ik dus weer begonnen met whey bijvoeren omdat ik wel minder hooi wil geven om hem weer op gewicht te brengen, maar niet de eiwitten die daarin zitten wil verliezen.
Wij zijn dus zo'n geval waarbij er wel extra eiwitten nodig zijn voor een goede bespiering, maar waarbij er geen suikers/koolhydraten/vetten extra gewenst zijn want het paard is qua vet meer dan dik zat.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 22:32

Interessante ervaring Xyzutu!
Jij voert dus eiwitten bij, om de verhouding eiwitten/energie recht te trekken.
Bij een wat magerder paard zal dat dan minder snel aan de orde zijn.
Tenzij er misschien opvallend veel suiker in het hooi zit, dan wil je misschien niet teveel brok bij hoeven voeren voor de suikers.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:38

Bij koeien kan je het (deels) aanvullen met ureum, en dat wordt als mineraal over het voer (door de mix) gedaan. En mineralen wordt vaak ook gewoon voor de term brok gebruikt bij de koeien, dus een Sojabrok valt dan ook onder mineralen.

Bij koeien zie je het overigens meer voor komen bij mais-rantsoenen, als het rantsoen voor 60, 80 of zelfs 100% uit mais bestaat, moet je veel meer eiwit bijvoeren dan bij een 0 of 20% maisrantsoen (oftewel een (vrijwel) volledig grasrantsoen). Daar kan dan naar het ureumgehalte in de melk voor gekeken worden.

Bij verreweg de meeste dieren kan dat gewoon met een merriebrok, mits ze zo veel brok mogen hebben (niet te dik worden). Ter vergelijk: pavo condition heeft 8% vrep, pavo lac weide heeft 12% vrep en pavo podo grow heeft 13% vrep. Pavo topsport heeft 17% vrep.

Of subli: basisbrok 8% vrep, prestatiebrok 9.5%, merriebrok 12%, veulenbrok 13.5% en atleet 28.1%.

Als je puur eiwit wil bijvoeren, kan je beter 1kg atleet voeren dan 3kg basisbrok, zeker als het paard gevoelig is voor dik worden of voor maagzweren.

Hoe groot het aantal paarden is dat het op gewoon bijvoeren niet redt, durf ik zo niet te zeggen. Ik heb al bij heel veel paarden een flinke groei gezien, maar het is juist bij de paarden die schraal gevoerd moeten worden i.v.m. (risico op) overgewicht of insulineresistentie dat je het niet redt met gewoon bijvoeren.

Hoewel vrep wel een indicatie geeft, zie je bij heel goedkope voersoorten wel een verminderde kwaliteit van het eiwit, vrep betekent puur dat het opneembare eiwitten zijn, niet of deze van de juiste aminozuren zijn en of ze wel gestabiliseerd zijn. Ruw eiwit is niet meer dan het stikstofgehalte x6.25. Dat kan je dus gemakkelijk verhogen door er ureum of ammonium aan toe te voegen. Dat stukje is er met vrep uit gehaald.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:49

GJ9 schreef:
Interessante ervaring Xyzutu!
Jij voert dus eiwitten bij, om de verhouding eiwitten/energie recht te trekken.
Bij een wat magerder paard zal dat dan minder snel aan de orde zijn.
Tenzij er misschien opvallend veel suiker in het hooi zit, dan wil je misschien niet teveel brok bij hoeven voeren voor de suikers.


Inderdaad. Nu is het wel zo dat het eiwitten bijvoeren in ons geval nu ook een kwestie van wishful feeding is, 8-) want door zijn afwijking in de wervelkolom is de rug het stuk wat het laatst bespierd raakt en waar de spieren het eerst weer verdwijnen. Toen hij te weinig ruwvoer kreeg was die bespiering zo kwetsbaar dat 1 regenbui in de zomer al meteen een spierbevangen paard betekende, alle spieren in de bovenlijn waren weg en die kon ik dan weer wekenlang aantrainen/voeren. In dat opzicht was het specifiek eiwit bijvoeren natuurlijk dweilen met de kraan open aangezien het werkelijke probleem was dat er gewoon te weinig hooi in ging, maar dat wist ik helaas niet, en het eiwitten toevoegen hielp stom genoeg wel.

Nu is hij moddervet en overall goed bespierd, behalve dan op zijn rug, de moeilijke plek. Ik hoop dus dat door hem direct na het trainen van de rugspieren steeds esparcette/wheypoeder te voeren die spieraanmaak op die plek gestimuleerd/vergemakkelijkt wordt, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die plek altijd kaal zal blijven omdat dat nou eenmaal zijn verkeerde bouw is. Vandaar het wishful feeding van de extra eiwitten.

Hij krijgt/kreeg inderdaad geen brok omdat de vetlaag prima tot meer dan prima was, 8-) dus we hadden geen 'ruimte' voor extra zetmeel of suikers, vandaar dat ik het alleen met ruwvoer (esparcette) en losse eiwitten (whey) op probeerde te lossen.
Toen ik hem kocht was hij trouwens ondervoed (200 kilo te licht) en viel op die stal door een vetmestdieet met onbeperkt kuil, 3 kilo merriebrok en 2x per dag een bak maismix alleen maar harder af. In principe kreeg hij toen meer dan voldoende eiwitten, maar blijkbaar kon hij het in die vorm niet opnemen want hij viel alleen maar verder af, dus de vorm heeft ook wel echt invloed op de opname.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 22:51

Super bedankt weer voor de aanvullende info.

Ah, zo kan het verschil dus tussen VREp en Ruw Eiwit ontstaan.
Ik vergeleek bijv. Horsefood Omega power mix met Gastro+. Die zijn even hoog in Ruw eiwit (12.2), maar een aanzienlijk verschil in VREp (75 tov 103 in de Gastro). Kan je dan daarmee zeggen dat de Gastro kwalitatief betere eiwitten heeft? Of kan het alsnog dat de ene VREp de andere niet is? En hoe kan je daar achter komen?
Kan je dan beter iets voeren met een hoog aandeel Soja?

En ken je deze brok? http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rok-horses
Is goedkoop, maar wel naar verhouding hoge VREp en hoge waarden bij de aminozuren. Is het dan een goede brok of kunnen er addertjes onder het gras zitten?

Heb meerdere paarden waar ik voor zit te rekenen en te doen, de ene is idd wel snel dik dus zou misschien naar verhouding energiearmer en wel eiwitrijker gevoerd moeten worden (afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer), de ander heeft wel snel strakke spieren en is niet snel te dik, die kan best een energierijk voer hebben dus. Al weet ik dan weer niet of suikers wel goed zijn.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 22:54

xyzutu2 schreef:
GJ9 schreef:
Interessante ervaring Xyzutu!
Jij voert dus eiwitten bij, om de verhouding eiwitten/energie recht te trekken.
Bij een wat magerder paard zal dat dan minder snel aan de orde zijn.
Tenzij er misschien opvallend veel suiker in het hooi zit, dan wil je misschien niet teveel brok bij hoeven voeren voor de suikers.


Inderdaad. Nu is het wel zo dat het eiwitten bijvoeren in ons geval nu ook een kwestie van wishful feeding is, 8-) want door zijn afwijking in de wervelkolom is de rug het stuk wat het laatst bespierd raakt en waar de spieren het eerst weer verdwijnen. Toen hij te weinig ruwvoer kreeg was die bespiering zo kwetsbaar dat 1 regenbui in de zomer al meteen een spierbevangen paard betekende, alle spieren in de bovenlijn waren weg en die kon ik dan weer wekenlang aantrainen/voeren. In dat opzicht was het specifiek eiwit bijvoeren natuurlijk dweilen met de kraan open aangezien het werkelijke probleem was dat er gewoon te weinig hooi in ging, maar dat wist ik helaas niet, en het eiwitten toevoegen hielp stom genoeg wel.

Nu is hij moddervet en overall goed bespierd, behalve dan op zijn rug, de moeilijke plek. Ik hoop dus dat door hem direct na het trainen van de rugspieren steeds esparcette/wheypoeder te voeren die spieraanmaak op die plek gestimuleerd/vergemakkelijkt wordt, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat die plek altijd kaal zal blijven omdat dat nou eenmaal zijn verkeerde bouw is. Vandaar het wishful feeding van de extra eiwitten.

Hij krijgt/kreeg inderdaad geen brok omdat de vetlaag prima tot meer dan prima was, 8-) dus we hadden geen 'ruimte' voor extra zetmeel of suikers, vandaar dat ik het alleen met ruwvoer (esparcette) en losse eiwitten (whey) op probeerde te lossen.
Toen ik hem kocht was hij trouwens ondervoed (200 kilo te licht) en viel op die stal door een vetmestdieet met onbeperkt kuil, 3 kilo merriebrok en 2x per dag een bak maismix alleen maar harder af. In principe kreeg hij toen meer dan voldoende eiwitten, maar blijkbaar kon hij het in die vorm niet opnemen want hij viel alleen maar verder af, dus de vorm heeft ook wel echt invloed op de opname.


Zo, dat is een verhaal zeg. Kan het dan niet zijn dat al die suikers/zetmeel tegen gingen werken? Darmwerking etc wordt daar misschien niet heel veel beter van...
Ja dat wishfull feeding zal veel voorkomen :D
Dat is net zoiets als dat je sneller effect denkt te zien bij het voeren van dure brokken of supplementen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:56

Misschien ook wel goed om erbij te vermelden: ik wist door bloedonderzoek dat de nieren van mijn paard goed functioneerden, dus daardoor durfde ik ook te experimenteren met meer eiwit toevoegen in de vorm van whey poeder. Iemand anders op Bokt besloot dat ook te doen en het is onduidelijk of haar paard nu wel of niet nierproblemen had, en of die er al waren of dat die na de whey waren ontstaan of dat deze persoon gewoon ergens had gelezen dat eiwitten slecht waren voor de nieren, maar de conclusie was dat ik de nieren van haar paard had vergiftigd. 8-)
Dus in die context: het is misschien heel logisch maar moet misschien benadrukt worden, als je paard nierproblemen heeft dan is het verstandig om de dierenarts te contacteren en niet extra eiwitten toe te voegen, want die zullen zieke nieren alleen maar extra belasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:01

GJ9 schreef:
Zo, dat is een verhaal zeg. Kan het dan niet zijn dat al die suikers/zetmeel tegen gingen werken? Darmwerking etc wordt daar misschien niet heel veel beter van...
Ja dat wishfull feeding zal veel voorkomen :D
Dat is net zoiets als dat je sneller effect denkt te zien bij het voeren van dure brokken of supplementen


Ik denk inderdaad dat hij op de handelsstal een soort suiker&zetmeelvergiftiging heeft opgelopen, want het was absurd wat hij te eten kreeg en hoe hij erbij stond. Dat klopte totaal niet met elkaar.

Lastig als je meerdere paarden hebt met verschillende lichaamstypes. Zo zou ik een moord doen voor een paard die en meer spieren mag en ook meer vetjes zou mogen, want dan kieperde ik er zo een lading eiwitrijke brok in. :D Maar goed, tot die tijd richt ik me maar op wishful feeding. Waarbij ik het nu dus weer erg griezelig vind om hem van het onbeperkt hooi af te halen, want hij is nu weliswaar moddervet maar ook beter bespierd dan ooit. En als ik hooi weghaal, haal ik ook grammen eiwit weg... In dat opzicht is het hier ook echt trial & error.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:18

Mijn ervaring is dat met wheypoeder mijn paardjes flink spieren erbij hebben gekregen in relatief korte tijd. Dit wel in combinatie met regelmatige en gerichte training.

Verder lees ik even mee!

Suzan_bobar

Berichten: 4247
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:28

Mocht je het helemaal willen weten kan ik je de voedingswaarde van de blauwe hengst aanbevelen.

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

Anoniem

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:33

Bedoel je De Blauwe Hengst inschakelen voor een voedingsadvies? Want die zou ik persoonlijk juist afraden, niet alleen omdat de adviezen niet klopten met elkaar maar ook omdat de orthomoleculaire voedingsleer toch wel een aparte invalshoek heeft.

Jonnekee
Berichten: 746
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:42

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat het precieze verschil is tussen Vrep en ruw eiwit ?

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

Suzan_bobar

Berichten: 4247
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:43

Niet voor een voedingsadviezen, maar meer on zelf de achtergrond van voeding te snappen. Wat doen vetten, welke zijn goed welke niet, hoe lees je een etiket en waarom. Etc etc

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:52

Naar aanleiding van een ander eiwit topic en 'problemen' met mijn eigen paardje, voer ik nu sinds een klein half jaartje ook Whey Powder en ben er heel erg over te spreken. Maar een beetje zoals xyzutu, die van mij eet erg slecht zijn ruwvoer dus vermoed dat hij daardoor ook te weinig eiwit binnen krijgt. In combo met het toch aardig in training staan en een ietwat snel opgefokt macho manneke als karakter, heeft hij wat extra nodig.

Mijn andere 2 paarden krijgen het ook maar in een kwart van de dosis als dat die ene het krijgt.
Merrie brok gaf vorig jaar overigens zelfde resultaat, maar daar zit wel een hoop meer andere zooi bij, dus ik was juist opzoek naar een puurder hoog eiwit gehalte wat minder belastend was voor het gehele gestel.

[PP] [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten / canisia @ [RIJ-ITP] AV Raff zijn 2e wedstrijd seizoen en nu wel officieel gup áf
WRAN: L5 +24 - L4 +95 - L3 +58
DAWRA: Walk en jog +20 - Beginners +69 - Amateur +3
Dressuur: B+11 - L1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:54

Interessant en precies wat ik mij nu afvraag.
Hier onbemest land en onbemest ruwvoer en wat achterblijvende spieren.
Maar wellicht is “” gewoon” krachtvoer hier al wel genoeg alleen.... welke hoeveelheid eiwit is dan wel genoeg.
Dat probeer ik een beetje uit te vinden..
Lastig met die vrep en ruw eiwit om dan te snappen waar je naar kijkt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-18 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:08

Volgens het cvb heeft een volwassen pony in rust van 200kg 160g vrep nodig, iedere 100kg lichaamsgewicht extra geeft extra vraag van ±45g vrep.

Volgens het NRC (6e ed.) heeft een paard 144g ruw eiwit nodig per 100kg lichaamsgewicht. Zij gaan dus niet uit van een verhoogde behoefte bij kleinere dieren, maar houden een totaal hogere behoefte aan, gezien de meeste soorten ruw eiwit tussen de 50-75% vrep, indien er dus geen losse stikstof toegevoegd is.

Het voeren van paarden is helaas geen exacte wetenschap, wat al terug te zien is in deze twee toch afwijkende getallen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:35

Ik zou dit topic heel graag nieuw leven in willen blazen,

Vooral omdat er zo serieus, 'wetenschappelijk', maar ook vooral omdat er ervaringen worden gedeeld van een aantal die wéten wat ze precies (willen' voeren en kunnen onderbouwen waarom/hoe/wat ze hun paard geven. _/\o_
Laten we aub alle ervaringen en meningen zo duidelijk blijven onderbouwen!


Ik kom geen wijs uit de richtlijn van hoeveelheid VRep. Hoe moet je verder rekenen vanuit de gegeven waardes voor behoeftes per kg lichaamsgewicht?
Volgens de genoemde richtlijnen in Mizora´s post zou een paard van 500kg op behoefte uitkomen van 295gr vanuit de pony van 200kg gerekend. Maar als ik aanneem dat die 160gr basisbehoefte VRep voor 200kg nodig is, maakt 500Kg paard/200 = 2.5 x dat 500Kg paard toch alweer 400gr Vrep vraagt.

Ik neem aan dat je, ongeacht de vorm eigenlijk altijd wel nauwkeurig een richtlijn voor aantal gr dat je gaat bijvoeren moet hebben? Omdat een teveel en overschot aan Vrep of ruw eitwit altijd? belastender is?

start paardensport Zie profiel voor meer info

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 07:29

Ik heb een paar jaar geleden veel meer eiwit toegevoegd aan het dieet van mijn oudste merrie die toen steeds meer afviel en ook zeer slecht bespierd was op haar bovenlijn.Ze is hier ontzettend goed van bijgekomen en ondanks haar super slechte gebit heeft ze er nog nooit zo goed uitgezien.Haar bovenlijn is ook mooi gevuld nu.Ik hoef nu niet zoveel meer te geven omdat het tekort blijkbaar is aangevuld,dus nu in de winter een kleine hoeveelheid extra en verder niet.Ik ben na uitproberen uitgekomen op soja eiwit,want de rest hielp echt niet en sowieso wil ze geen lucerne eten helaas.

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 00:41

Iemand die ondertussen al langere/meer of andere ervaringen heeft opgedaan met voeren van eiwitten in welke vorm ook?

Toe jongens, heb graag meer info en ervaringen zoals bovenstaand..

start paardensport Zie profiel voor meer info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers