Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 00:31

Tijd maakt me niet uit. We hebben nog jaren de tijd. :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:34

Ik ben blij dat u er zo over denk, want die jaren zult u wel nodig hebben. Mag ik vragen of u dit paard van een privé-persoon of van professioneel gekocht hebt ?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 00:37

Privé. :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:52

Ja dat is dan begrijpelijker. De meeste privé-personen valt zo'n vervormde rug niet meer zo op. En ze zijn ook heel vaak niet zo competent. Dan weten ze zelf niet beter, dan zit er geen opzet achter. Mensen die regelmatig paarden verkopen, weten dat een dergelijk rug [afdruk] klachten gaan opleveren. Vooral omdat men tegenwoordig daar veel alerter op is.
Gewoon goed voeren, hier stonden nuttige adviezen genoeg, regelmatig laten screenen door uw osteopaat of dierenarts. Ik neen aan dat u dat sowieso doet. En ik zelf zou, zoals ik dat al aangaf, dagelijks een redelijke tijd met haar werken. Doorwerken zonder dat ze zich grote moeite moet doen. Dat is wat ik bedoel met een ontspannen inspanning. zo dat ze , niet uitgeput, maar aangenaam moe op stal komt. zoals kleine kinderen ook uitgeraast/uitgespeeld kunnen zijn. Die ontspanning komt dan ook door in haar beweging. Zelf zou ik vaker eens longeren en dan niet al te diep in stellen. Eerder lang met de mondspleet voor het boeggewricht. Te laag ingesteld is absoluut niet gunstig voor een dergelijk probleem.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:07

Maar beste Kadankovitch dit paard zal met dit zadel nooit ontspannen en aangenaam op stal komen na arbeid. Dit paard heeft een op de schoft uitgesneden zadel nodig met dito sjabrak of op zijn minst een goed anatomisch sjabrak. Elk ander sjabrak gaat drukking/schuurplekken geven, zelf met passen zadel. En zeker niet een bontje onder een passend zadel leggen. Dat werkt dit soort situatie juist in de hand. TS is niet de eerste nog de laatste die deze fout maakt. Veel paarden zijn zo al naar de knoppen gereden.

En TS waar lees je dat ik het over verkopen heb? Ik zeg dat je je paard aan een ander over moet doen die wel verstand van paarden heeft en naar je paard wil luisteren.
En als je het zo goed met je paard voor hebt, waarom blijf je dan rijden? Geef het dier rust en training vanaf de grond waarbij recht richten, verzamelen en achterwaarts de basis is. Zeker als tijd van geen belang is.
Echt met voeding alleen kom je er niet, en zo door blijven rijden ook niet.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 12:14

Ik geef hem wel gratis weg! :7

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar neemt jouw paard het voer wel goed op?
Mijn paard kreeg ook veel goed voer, maar bleef schraal. De vogeltjes stonden al klaar om zijn verse mest uit te pluizen omdat daar gewoon muesli in zat...
Hij verteerde het minder goed in de darmen. Ik heb hem toen bixpeq brokjes gevoerd van Horsefood en binnen 2 weken zag ik duidelijk verandering qua verschijning en betere mest.
Als je paard het niet goed kan opnemen dan kun je alles blijven voeren maar haalt hij er niet voldoende uit.
Het werkt geloof ik met gist culturen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 12:23

In de mest zie ik geen bijzonderheden, wel is ze erg kieskeurig met eten en vist ze eruit wat ze wel wil hebben. Ze valt niet aan op haar krachtvoer maar eet vaak door aan haar hooi.

Als er tekorten geweest zouden zijn denk ik dat er iets uit het bloedonderzoek was gekomen.. Daar kwam geen tekort uit!

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:26

Op stal hadden we ook een schraal paard ( alles onderzocht) en mijn paard was ook wat ingevallen.
Wij voeren veulenbrok. Daar komen ze mooi op gewicht van :) misschien kun je dat nog proberen

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:09

aikon schreef:
Maar beste Kadankovitch dit paard zal met dit zadel nooit ontspannen en aangenaam op stal komen na arbeid. Dit paard heeft een op de schoft uitgesneden zadel nodig met dito sjabrak of op zijn minst een goed anatomisch sjabrak. Elk ander sjabrak gaat drukking/schuurplekken geven, zelf met passen zadel. En zeker niet een bontje onder een passend zadel leggen. Dat werkt dit soort situatie juist in de hand. TS is niet de eerste nog de laatste die deze fout maakt. Veel paarden zijn zo al naar de knoppen gereden.

En TS waar lees je dat ik het over verkopen heb? Ik zeg dat je je paard aan een ander over moet doen die wel verstand van paarden heeft en naar je paard wil luisteren.
En als je het zo goed met je paard voor hebt, waarom blijf je dan rijden? Geef het dier rust en training vanaf de grond waarbij recht richten, verzamelen en achterwaarts de basis is. Zeker als tijd van geen belang is.
Echt met voeding alleen kom je er niet, en zo door blijven rijden ook niet.

Ik wil u daarin eigenlijk niet in tegenspreken, Ik had bij het regelmatige werk veel meer het longeren in gedachten. Het probleem met het zadel, Is voor mij te specifiek om hier en detail te behandelen. Zoals in niet geloof in de internet trainingen van Rien als een afdoende vervanging van goede les, zo geloof ik niet dat ik hier een 100% sluitende oplossing voor dit probleem. En dat het een probleem is, zijn we het allemaal overeen.
Ik zie het meer als het aandragen van ideeën. Mevr. Upendo wilt duidelijk het beste voor haar paard, De vraag is hoe dit aan te pakken en daar kan de mening over verschillen.
Ik vind het wel erg jammer dat dit paard in die staat verkocht is, daarmee het probleem is doorgeschoven naar de koper die zich ongetwijfeld had verheugd op probleemloos rijplezier.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:05

Inderdaad, dat is feitelijk de vraag.
Blijf ik overigens van mening dat de oplossing niet gezocht moet worden in voer, maar in of de training te samen met mogelijk aanpassing in hanarchement.
Als dat het allemaal niet is blijft er m.i. maar 1 ding over en dat is fysiek.

TS Is er bij jou op stal geen goede begeleiding te vinden die dit voor je kan uitzoeken? Best complex probleem, zeker als je daar minder ervaring mee hebt.

Voor ons bokkers blijft het beoordelen daarvan natuurlijk altijd lastig zo vanachter de compu.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:59

upendo schreef:
Ik geef hem wel gratis weg! :7

Tof !!! :D

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:04

Ruim negen maanden later toch maar even een update. :)

Paard heeft inmiddels een aantal maanden een hooiruif in haar stal gekregen. Ze bleek driekwart van haar hooi door haar stal heen te lopen waarna ze het niet meer at. Dus we gaven voldoende ruwvoer, maar er kwam niet voldoende binnen. Sinds we eerst hebben gekeken of er verandering was met een slowfeeder en daarna dus een hooiruif in haar stal hebben gehangen vloog het erbij. Ze kreeg zelfs een buikje. ;)
Ze staat nu op twee keer een halfje brok per dag plus een handje muesli zodat ze het makkelijker eet en daar doet ze het goed op: ze valt niet meer in.

Qua bespiering op haar rug bleek inderdaad het zadel niet goed te liggen. De zadelmaker die ik had had de kussens zo dik opgevuld dat ze de spieren die ontstonden meteen weer wegdrukten: inderdaad spieratrofie. Ik ben via via op een holistisch zadelmaker gekomen en binnen negen maanden is er aan beide kanten bij de schoft zo'n 7 cm aan bespiering bij gekomen. De zadelmaker komt er om de drie maanden bij, er is nog geen keer geweest dat de boom van mijn nieuwe zadel niet verbreed hoefde te worden. :) Omdat het vorige zadel drukte kon ze niet fijn over de rug lopen en dat begint nu steeds meer te komen. We zijn er nog niet, het is nog een lange weg, maar ik ben blij dat ik zelf met haar aan de slag ben gegaan.

Zo loopt ze er nu bij:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:11

:oo wat een verschil!!!! Fijn hoor :)

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:16

Wauw wat een mooierd is ze en goed gedaan!! Het duurt even, maar de beloning is er dan ook!

Zou ik mogen weten welke zadelmaker je hebt gehad?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:01

Wat goed zeg!! Wat voor zadel heb je nu? Ze ziet er top uit :)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 10:14

Haha dank jullie wel! Het heeft heel wat denkwerk gekost :P

Niksie, ik heb Raisa erbij van Zadel Logisch! :)

En Estelle, er ligt nu een Fairfax Gareth op! :D

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:45

ik vind de mais lijnzaad brok van horsefood erg goed werken :)

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:29

Wauw wat een verschil! Wat fijn dat je nu weer lekker verder kan!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:53

Wat een fijne update!