Voeding voor (sport) haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 23:21

Hallo mede-bokkers!

Ik heb sinds een paar maandjes mijn eigen Haflinger *\o/* .
Het is een merrie van 6 jaar en ze is professioneel ingereden op 3,5 en daarna alleen maar recreatief mee buiten gereden. Ik ben wel bezig met haar oppakken in de bak en dit gaat super goed! Ze was wat aan de zware kant toen ze hier kwam maar ze had ook al een tijdje stil gestaan bij haar oude huisje. Dit was er dan ook verbazingwekkend snel al af.
Ik heb haar eerst gewoon op gras gehad en toen met hooi bijvoeren en nu compleet op hooi en hier en daar een gras sprietje. Ze staat 24/7 op de weide met een schuilstal en het hooi komt uit een hooiruif met daarin een gaas van 5x5 voor betere opname. Ik ben vanaf het moment dat we hooi bij gingen voeren ook dagelijks een handje metazoa gaan voeren, omdat ik best actief trainde en ik merkte dat ze niet echt goed glansde en haar hoeven wat brokkelde. Ze glanst nu weer als een spiegeltje dus dat is zeker opgelost.

Maar nu vraag ik me af of ik genoeg voer. Ik rijdt ongeveer 4 a 5 keer in de week, sowieso 1 hele dag vrij per week en op de andere dag vaak een wandelingetje of wat vrijheidsdressuur. Ik rijdt nu vooral dressuurmatig, niet echt op niveau omdat ze natuurlijk nog niks kent. Maar nu vraag ik me af of ik haar niet meer moet voeren vooral qua eiwitten en misschien vitamine E voor de spieren. De oude eigenaresse zei dat ze gevoelig was voor eiwitten en dat ze dan zou gaan schuren. Geen idee hoe ze dit weet want ze heeft nooit krachtvoer gegeven. Maar dat zei ze, maar zover ik weet kunnen paarden geen jeuk krijgen van eiwitten toch?
Hoe dan ook hierdoor ben ik een beetje aan het rondkijken of ik wat kon vinden wat me goed leek maar ik vind het erg lastig.

Oh en ik merk wel dat ze erg heet word van de metazoa, ookal zit hier minimaal suiker in we zijn al meerdere keren onstuur(en rem)baar langs de weg gevlogen maar dan hebben we inmiddels redelijk onder controle. Maar ze hoeft dus niet echt voer voor energie, dat haalt ze al uit de lucht :')

ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Groetjes, Faith


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:36

Als ik het goed begrijp zit ze mooi in de vacht, is ze actief en mooi in conditie? Dan zou ik het gewoon zo houden en niets veranderen!

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:46

Mijn haflinger werd ook heet en schrikkerig van metazoa. Ben toen overgegaan naar de Marshall force, maar miste daar wat energie voor het zwaardere en langdurig werk. Pavo sportfit had ik in het begin geprobeerd, werd hij explosief van. Toen lijnzaadolie geprobeerd, reageerde hij goed op. Maar zo'n gedoe met voeren. Toen de subli omega mix, werkte wel maar had het gevoel dat ik nog wat miste. Dacht ook dat er in de voeding eiwitten extra gegeven moest worden, dus subli atleet bijgevoerd. Geen verschil, en na een ruwvoercheck ook overbodig. Hij krijgt nu Vitalbix active. Niet explosief, maar genoeg energie voor zwaar werk. Hij zit goed in zijn vel en voor mijn gevoel het voer voor hem.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 23:46

Delphi schreef:
Als ik het goed begrijp zit ze mooi in de vacht, is ze actief en mooi in conditie? Dan zou ik het gewoon zo houden en niets veranderen!

ze zit nu opzich mooi in de vacht, valt me alleen heel erg op dat als ze een deken op heeft die voor wat schuurt de haren heel lang scheef blijven, ook van de singel blijven ze lang een andere kant op staan. Ze is nu weer ietsjes te zwaar naar mijn zin maar ze moet ook iets hebben om om te zetten in spieren. Ik denk dat het ook vooral een ruwvoer buikje is.
Maar, denk je niet dat ze nu te weinig heeft om spieren te gaan opbouwen? En hoe merk je het als dat wel zo is?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 23:49

maya12333 schreef:
Mijn haflinger werd ook heet en schrikkerig van metazoa. Ben toen overgegaan naar de Marshall force, maar miste daar wat energie voor het zwaardere en langdurig werk. Pavo sportfit had ik in het begin geprobeerd, werd hij explosief van. Toen lijnzaadolie geprobeerd, reageerde hij goed op. Maar zo'n gedoe met voeren. Toen de subli omega mix, werkte wel maar had het gevoel dat ik nog wat miste. Dacht ook dat er in de voeding eiwitten extra gegeven moest worden, dus subli atleet bijgevoerd. Geen verschil, en na een ruwvoercheck ook overbodig. Hij krijgt nu Vitalbix active. Niet explosief, maar genoeg energie voor zwaar werk. Hij zit goed in zijn vel en voor mijn gevoel het voer voor hem.

jaa ik lees wel vaker dat ze er heet van worden, daarom twijfel ik ook om toch over te stappen, lijkt me voor haarzelf ook niet fijn als ik haar 1 dagje rust geef is ze alleen maar aan het rennen in de wei en de dag daarna zit er een bom onder me. Marstall Force leek me eerst ook wel wat maar ze moet inderdaad wel genoeg energie hebben. Ik heb ze liever wat te heet dan andersom. Ik ga eens zoeken naar die Vitalbix active! Bedankt voor de tip!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 19:13

geen andere adviesen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:09

Mijn jonge sporthaf krijgt equifyt, greenpower / pre-active, en na het werk een beetje balance. Doet ze het goed op, zeker de greenpower is echt wel een aanrader vind ik :)

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:18

Hoi!

Ik ga dit weekend over op vitalbix. Kijk eens op de site voor een gratis voedingsadvies: http://www.vitalbix.nl

Heel handig heb er veel aan gehad! :)

stitchlover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:46

Ik denk dat de Vitalbix daily complete wel wat voor jullie kan zijn!
Gratis voeradvies in de link van Mareeq is inderdaad een aanrader!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:58

Ik zou nog niet zoveel veranderen.
Een paard heeft echt niet zoveel nodig bij het trainen op zon laag niveau.
Ik zou vanaf ongeveer M/Z niveau eens gaan kijken wat je paard dan nodig heeft.
Mijn kruising haf heeft het tot het Z prima gedaan op een vitamine brokje.
Daarna had ze meer nodig en ben ik over gegaan naar marstall champion.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

dresjoepie

Berichten: 2506
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:00

Heb je misschien en foto van je pony? Dat oordeelt wat makkelijker :o

Over scheve haren die zijn afgeschuurd zou ik me niet te veel zorgen maken dat komt gewoon omdat de haren lang zijn door de wintervacht

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:25

Mijn haflinger krijgt een halve kilo Pavo Natures Best en een beetje haver. Daarnaast in de winter slobber van zemelen en gekookte lijnzaad. S'morgens kuil, smiddags in de wei hooi, en voor de nacht hooi. Ze loopt Z2 dressuur, is lekker voorwaarts en heeft genoeg energie

Minolda Z1+14 met pensioen.
Fhara van de Smidshof Z2+8 met pensioen
Loletta M1+5
Lenthe Loren M2+9

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 23:05

@Skippy01 Dat ga ik eens opzoeken! Dankjewel!!

@Mareeq daar heb ik inderdaad ook advies aangevraagd, ze rade aan vitalbix daily in een redelijk hoge hoeveelheid te geven, met een schep luzerne en in de winter de lijnzaad olie.

@Def maar het lijkt me voor haar niet fijn dat ze zo heet is, zelf vind ik het in de bak heel fijn omdat ze dat heel fijn omzet in werklust maar ik merk ook wel eens dat ze soms echt heel graag wilt concentreren maar het gewoon niet lukt.

@dresjoepie Oja ik zal even een afbeelding plaatsen:
Afbeelding
Afbeelding
zo ziet ze er op het moment uit

@mimp3 Ik wilde eerst nature's best voeren maar vond daar toch wat te veel zetmeel inzitten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:25

Ze ziet er prima uit. Meer of ander voer heeft ze niet nodig als sober paard, en zo hard hoeft ze nou ook weer niet te werken. Metazoa of Vitalbix is prima. Ik denk dat het even onbestuurbaar zijn meer komt door het wennen aan elkaar; het duurt een poos voordat je echt een team bent samen. Dat is meestal niet gefixed in een paar maandjes.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 23:30

Floortz schreef:
Ze ziet er prima uit. Meer of ander voer heeft ze niet nodig als sober paard, en zo hard hoeft ze nou ook weer niet te werken. Metazoa of Vitalbix is prima. Ik denk dat het even onbestuurbaar zijn meer komt door het wennen aan elkaar; het duurt een poos voordat je echt een team bent samen. Dat is meestal niet gefixed in een paar maandjes.

Wanneer vind je dat een paard dan wel hard moet werken?
Het onstuurbare weet ik niet zo goed, het zou best kunnen wat jij zegt maar het komt zo uit het niks, het is altijd op hetzelfde stuk (gras) en laatst schoot ze ervoor op de stoep al weg waarbij ze alle kanten op gleed, ik snap er echt niks van. Ze lijkt niet echt bang of gestrest ofzo, terwijl 5 van de 10 keer loopt ze er langs zonder dat er iets aan de hand is.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:42

Ik zou dan eerder de Metazoa veranderen in een ander vitamine brokje. Ik voer bv balancer van jepaardgezondenfit. Mijn pony is ook snel heet maar heeft daar bij deze brokjes nooit last van gehad.
Luzerne is een eiwit bron. Als je paard gevoelig is voor eiwitten kan daar reactie op komen. Mijn pony kan niet zo goed tegen luzerne, als zij niet hoog in training staat. Toen wij Z reden kreeg mijn pony die schep luzerne ook. Omdat zij die eiwitten toen nodig had. Als zij deze niet nodig had voor haar lichaam kreeg ze er jeuk en bultjes van. Olie geeft langzame energie vrij. Daar zou je pony dus niet heet van moeten worden. In de winter is lijnzaadolie sowieso nooit verkeerd.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:49

Ik moet ook zeggen dat ik vijf keer per week trainen best heel veel vind. Voor een zesjarig paard die nog niet veel kent en alleen recreatief is gereden.
Vanaf jouw foto's vind ik haar gewicht goed maar de bovenlijn van jouw paard wat arm bespierd.
Het is maar een foto en ik ken je paard natuurlijk niet in het echt, maar dit valt mij op aan de foto.
Ik zou dan eerder kiezen voor twee a drie keer per week een correcte dressuur training waarbij je echt werkt aan goed rug en buikspier gebruik van je paard en daarnaast een keer longeren, wandelen, grondwerken.
Bij vijf keer per week geef je de spieren ook niet genoeg rust om te herstellen en zo bouwen er ook geen spieren op.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Vanillia

Berichten: 7655
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:27

Faitherr schreef:
Het onstuurbare weet ik niet zo goed, het zou best kunnen wat jij zegt maar het komt zo uit het niks, het is altijd op hetzelfde stuk (gras) en laatst schoot ze ervoor op de stoep al weg waarbij ze alle kanten op gleed, ik snap er echt niks van. Ze lijkt niet echt bang of gestrest ofzo, terwijl 5 van de 10 keer loopt ze er langs zonder dat er iets aan de hand is.


Dat klinkt meer als iets wat je rijtechnisch op moet lossen en niet iets wat je in het voer moet zoeken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 11:11

Vanillia schreef:
Faitherr schreef:
Het onstuurbare weet ik niet zo goed, het zou best kunnen wat jij zegt maar het komt zo uit het niks, het is altijd op hetzelfde stuk (gras) en laatst schoot ze ervoor op de stoep al weg waarbij ze alle kanten op gleed, ik snap er echt niks van. Ze lijkt niet echt bang of gestrest ofzo, terwijl 5 van de 10 keer loopt ze er langs zonder dat er iets aan de hand is.


Dat klinkt meer als iets wat je rijtechnisch op moet lossen en niet iets wat je in het voer moet zoeken.

dat is ook waar, maar ik neem het allemaal mee in mijn conclusie dat ze misschien niet weet wat ze aan moet met haar energie.


Def schreef:
Ik zou dan eerder de Metazoa veranderen in een ander vitamine brokje. Ik voer bv balancer van jepaardgezondenfit. Mijn pony is ook snel heet maar heeft daar bij deze brokjes nooit last van gehad.
Luzerne is een eiwit bron. Als je paard gevoelig is voor eiwitten kan daar reactie op komen. Mijn pony kan niet zo goed tegen luzerne, als zij niet hoog in training staat. Toen wij Z reden kreeg mijn pony die schep luzerne ook. Omdat zij die eiwitten toen nodig had. Als zij deze niet nodig had voor haar lichaam kreeg ze er jeuk en bultjes van. Olie geeft langzame energie vrij. Daar zou je pony dus niet heet van moeten worden. In de winter is lijnzaadolie sowieso nooit verkeerd.

Ja dat lijkt mij ook een goed idee, zelf dacht ik dan aan vitalbix maar ik dacht ik vraag naar ervaringen. Ik ga eens kijken bij die balancer! Ik weet zelf niet of ze gevoelig is voor eiwitten dit is mij alleen verteld, maar dat meisje heeft zelf nooit bijgevoerd en zich niet echt verdiept in het voer. Olie lijkt mij ook een goed idee.


Def schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik vijf keer per week trainen best heel veel vind. Voor een zesjarig paard die nog niet veel kent en alleen recreatief is gereden.
Vanaf jouw foto's vind ik haar gewicht goed maar de bovenlijn van jouw paard wat arm bespierd.
Het is maar een foto en ik ken je paard natuurlijk niet in het echt, maar dit valt mij op aan de foto.
Ik zou dan eerder kiezen voor twee a drie keer per week een correcte dressuur training waarbij je echt werkt aan goed rug en buikspier gebruik van je paard en daarnaast een keer longeren, wandelen, grondwerken.
Bij vijf keer per week geef je de spieren ook niet genoeg rust om te herstellen en zo bouwen er ook geen spieren op.

Vergeten te vermelden maar alle trainingen gaan in overleg met de fysio waarbij ze in behandeling is, zij had liever dat ik 5 a 6 keer in de week afwisselend train dat dat ze hier door de blubberwei sprintjes blijft trekken en zich overbelast.

Die bovenlijn vind ik interessant, zou heel goed mogelijk kunnen zijn omdat ze alleen buiten heeft gereden dus nooit echt op spieren getraind is. Ik ben nu dan ook vooral bezig met de achterhand eronder te krijgen (onder begeleiding van de fysio) en haar over de rug te laten lopen. Ik vind zelf dat haar achterhand er nu ook wel een beetje zielig bespierd uit ziet, maar ik verwacht ook nog niet zo veel omdat we natuurlijk net begonnen zijn.

Maar zie jij verder nog een mogelijkheid waardoor de bovenlijn achter kan blijven in bespiering? Zadel past goed, nagevelijkheid gaat steeds beter.

stitchlover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:45

Het kan zo zijn dat in haar huidige rantsoen te weinig eiwitten zitten (zeker 's winters zitten weinig eiwitten in het gras) hierdoor kan een 'tekort' ontstaan waardoor de spieropbouw door training niet toe wil nemen. Je zou voorzichtig kunnen proberen luzerne hiervoor bij te geven en kijken hoe je paard hierop reageert.

luzerne is een natuurlijke bron van eiwitten. Deze zijn samen met vetten en regelmatige doelgerichte training nodig om spieren te kunnen kweken. Let wel op, neem een luzerne waarin géén melasse is toegevoegd om stuiven te voorkomen. Neem het liefste een luzerne waarin ook het luzerneblad is verwerkt. Hierin zitten de meeste bouwstoffen (zoals de eiwitten) die luzerne zo'n mooie aanvulling (kunnen) maken.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:48

Dat van stitchlover is een goede tip.
Ik begrijp uit je verhaal dat je goede begeleiding hebt van de fysio, dat is al heel fijn.
Ik kan zo niet oordelen over jouw manier van trainen natuurlijk. Vaak zie je dat paarden die niet goed over de rug worden gereden een arm bespierde bovenlijn hebben. Maar dit is ook iets wat tijd nodig heeft. Ik durf daar bij jou zo niets over te zeggen omdat ik de achtergrond van het paard niet ken en geen beeldmateriaal heb gezien van jouw trainen.
Maar ik denk dat je goed bezig bent als je je goed laat begeleiden door een fysio!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:01

Haflingers zijn sobere paarden dus let erg op met bijvoeren. Ik vind 4 a 5 keer per week beetje dressuur geen zware training. Ze zit goed in de vacht zeg je en ze heeft genoeg energie. Lekker zo houden! Spieren trainen gebeurd ook niet zomaar. Dat kan je weten als je zelf regelmatig in de sportschool staat ;) Dat heeft gewoon tijd nodig.

Daihyo

Berichten: 87972
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:10

Hier ook een haflinger die heet wordt van Metazoa. Mijn haf doet het goed op een vitaminebrokje met normale training (4-5 dagen in de week). Hij krijgt Marstall Force met wat muesli om het er doorheen te mengen omdat hij het anders niet eet.
Daarnaast geef ik magnesium. Dat is ook fijn voor de spieren. En als ik merk dat de bovenlijn wat invalt, voer ik eiwitten bij in de vorm van Agrobs Fetura. Dat is een grasbrok dat hoog in de eiwitten staat. Merk ik dat hij terugvalt in energie, krijgt hij 1 of 2 handjes zwarte haver bij.
Dat gaat prima zo :j
Hij is eerder te heet dan te sloom.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 12:19

Heel erg bedankt voor de tips!

Ik ga alle genoemde voer soorten even opzoeken en ook even overleggen met de fysio en desnoods de dierenarts.
@Def dus jij zegt dat als ze leert om goed over de rug te lopen dat die bovenlijn dan vanzelf komt?

Anick

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Voeding voor (sport) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:11

Dengie is een nieuw paardenvoeder in Nederland. Het komt uit Engeland en is gebaseerd op luzerne.
Ze hebben complete voeders, maar ook supplementen als je geen extra voer zou willen geven. Dengie maakt haar producten op 100% natuurlijk basis en een hoop producten zijn ook melasse vrij.
Er zijn nog niet veel verkooppunten, maar die worden uitgebreid.
Je kunt Dengie verkrijgen bij Voergoed Fourage www.voergoed.com, Pure paardenvoeding, The Horsery Ruitersport, Willemse Dierenvoeders.

Op de facebookpagina Dengie NL kun je ook altijd terecht voor vragen.

~Pablo~JJ Hints Cool Te~Radical M Tad Cher~ Blacks Boston Deluxe~ Sensation In Art~

http://www.magsshowhorses.com voor western les (en clinics) op locatie door heel Nederland & training en showen van uw paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers