Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 17:53

Sinds twee weken staat mijn merrieveulen (bijna zes maanden) thuis. Ze heeft de beste start gehad voor een opgroeiend veulen, maar.. ze heeft daar nooit brokjes leren eten. Nou ben ik vol goede moed aan de Vitalbix Breed&Grow begonnen, want precies afgestemd op de groei van een jong paard. Eén probleem: ze lust het niet. Echt niet. Of ik het haar nou uit laat zoeken in een voerbak of elk korreltje apart ( :') ) aanbied, ze moet het niet. Sabbelt erop en spuugt het vervolgens weer uit.

Ze staat 24/7 buiten en krijgt nu voordroog van eigen land. Omdat ze nu al heel groot is (1.30m ongeveer) vind ik het echter wel belangrijk dat ze niets tekort komt. Daarom ben ik op zoek naar een goede brok/muesli voor een opgroeiende koudbloed waarbij het belangrijk is dat het ook nog eens smakelijk is.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:01

Hippostar veulenbrok eten ze heel goed !

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:08

Als ze genoeg heeft aan gras en hooi, zijn de brokjes niet nodig.Goede keus om voor een granen- en melasse vrije brok te gaan van Vitalbix! Zeker geen pavo, hippostar of ander smerig brokje gaan geven.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:12

Ja, ik was er ook blij mee. Maar als ze het niet eet... De brok/muesli is ook puur ter aanvulling. Zeker omdat ze zo ontzettend hard groeit (en groot wordt, minimaal 1.65 := ) wil ik niet dat ze in deze belangrijke fase tekorten oploopt.

Pavo ben ik geen fan van. Mijn ruin staat op Cavalor en doet het daar wel heel goed op. Wellicht dat zij iets hebben wat voor haar geschikt is.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:13

Ik denk dat je een probleem gaat krijgen met iedere brok. Een veulen leert brokken eten van z'n moeder. Het zal niet zijn dat ze het niet lust, maar ze weet gewoon niet wat ze ermee aan moet.
Ik heb hier ooit een veulen uit Zweden gehad dat wel haver kende, maar ook geen brok. Die heb ik met appelstroop aan de brok gekregen.
Je zou ook kunnen proberen de brok te weken, eventueel zelfs met veulenmelk, zodat het zachter wordt en bekender ruikt/smaakt.

Wat is trouwens een zinnig veulen? :+

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:23

Ibbel schreef:
Wat is trouwens een zinnig veulen? :+


Geheel offtopic, het betekent kieskeurig. Gebruiken ze voornamelijk/alleen in het noorden van het land :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:30

Ibbel schreef:
Ik denk dat je een probleem gaat krijgen met iedere brok. Een veulen leert brokken eten van z'n moeder. Het zal niet zijn dat ze het niet lust, maar ze weet gewoon niet wat ze ermee aan moet.
Ik heb hier ooit een veulen uit Zweden gehad dat wel haver kende, maar ook geen brok. Die heb ik met appelstroop aan de brok gekregen.
Je zou ook kunnen proberen de brok te weken, eventueel zelfs met veulenmelk, zodat het zachter wordt en bekender ruikt/smaakt.

Wat is trouwens een zinnig veulen? :+


Dit!! Brokjes eten leren ze idd van de moeder!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:46

Eet het veulen misschien wel slobber?
Misschien een proefzakje slobber halen van vitalbix en een klein beetje daarvan klaar maken met een handje brokjes?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:52

Vitalbix heeft sowieso een specifieke smaak.. al onze grote paarden eten t ook niet!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:58

Bij mij op stal staat een jaarling merrie die ook niet aan de musli/brok te krijgen was. Die van mij (jaarling) is er gek op en die twee zijn altijd samen. Dus :)* : Emmer met musli gepakt, baby's gepakt en die van mij musli geven. In no time werd die ander jaloers, dus ook neus in de emmer. Eerst een hap nemen en weer uitspugen. Dus weer die van mij een hap laten nemen, merrie weer jaloers, dus weer de emmer naar haar. En op den duur snapte ze het en kauwde ze het weg.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:09

Eerst wist ze inderdaad niet wat ze er mee aan moest. Nou eet ze de brokjes wel (die ondergetekende korreltje voor korreltje aan haar voert :+ ) maar ze kauwt erop en spuugt ze weer uit. Ze heeft er ook echt wel belangstelling bij (want, Tinker) maar ze lijkt ze gewoon niet lekker te vinden...

Ze heeft wel distels, brandnetel en van alles nog wat leren eten van haar moeder, maar brokjes...

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:20

Hier hebben de veulens brok en muesli mee leren eten met hun moeders. Op een gegeven moment ben ik ze apart brok gaan voeren. Toen ik van brok wisselde (kleiner formaat brokjes), aten ze de brok niet meer. Gemengd met de muesli die ze al kenden, aten ze het wel. Zo achterdochtig zijn ze dus kennelijk.

Het is echt (denk ik) niet de smaak, maar het feit dat ze het niet kent.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:43

Ik heb toen ze hier kwam vitalbix (volgens mij de ponybrok) gegeven. En nu krijgt ze gewoon simpele ponybrok. Ze moest er echt even aan wennen maar nu gaat het prima

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:11

Ja ik wou net zeggen,veulen is niet zinnig,maar kent het nog niet.

Maar ik zou deze brokjes gewoon aan houden, blijf het aanbieden.
Komt vanzelf een moment dat ze het wel eet.
wat me hier altijd op valt is dat als ik wat nieuws heb de paarden het ook niet meteen eten.
Tot ze het van een ander zien en dan doen ze het wel..
Was met de kokossticks helemaal erg haha, heeft echt lang geduurd!

Eventueel kans om je veulen met een ander dier te laten eten zodat ze het af kan kijken?
Desnoods je andere dier gewoon wat brok en vuelen ook een emmer met wat aan bieden

Wat ook een idee is om te mengen met een heel klein beetje ander voer.
Eventueel geraspt worteltje, appeltje,mini stukje brood..etc...
Je hebt ze thuis he, kun je misschien van andere paardenhouders een beetje lenen om te mengen?

mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:41

Ik heb geen antwoord voor je, maar ik kan je wel even bijspringen dat het echt wel kan dat ze het niet lust ipv niet kent.

Ik heb hier namelijk net zo'n veulen rondlopen, en die is gewoon super kieskeurig. Moeders staat er gewoon bij, die is wel erg beschermend naar haar voer dus direct uit de emmer mee eten kon niet. Maar ze krijgt al van jongs af aan brok aangeboden als haar moeder ook eet en heeft ook een 'peetoom' waar ze gerust van kon jatten als hij brok had (resultaat: veulen met de kop in de emmer die alles weer even hard uitspuugd). Maar ze lust gewoon bijna niets. Ondertussen wordt ze door de kudde te oud geacht om nog mee te mogen eten uit emmers van anderen dus moet ze het doen met haar eigen emmer.
Ze geeft er ook niets om als de rest haar eten opeet als ze er met lange tanden naar staat te kijken en de hele nacht in de stal aanbieden (ze staat al wel in haar eigen box) helpt ook niet.

Wat die van mij in ieder geval allemaal niet lust is: Subli merriebrok, VitalBix Breed&Grow, Garvo veulenbrok, Havens veulenbrok, Subli basisbrok, veulenbrok van lokale voerhandel en Pavo veulenbrok.
Wat ze tot nu wel lust: Subli basismuesli en de basisbrok van een lokale voerhandel.

Nu krijgt ze dus maar elke dag wat muesli met wat Pavo veulenbrok (omdat die me het meest aanstond qua samenstelling) erdoorheen. Maar over het algemeen vreet ze gewoon om de veulenbrokken heen en is de muesli helemaal op. Iets anders lekkers erbij aanbieden werkt in dit geval dus ook niet echt. Ik ben ondertussen al bijna 4 maanden zoet met dit spelletje :') , ik zie wel of ze het ooit gaat eten (ik hoop het wel, want ik wil haar wel graag ondersteunen in de groei).

Ik wil jou in ieder geval even succes wensen en ik hoop dat je een iets minder koppig type hebt :')


silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:55

Nu krijgt ze dus maar elke dag wat muesli met wat Pavo veulenbrok (omdat die me het meest aanstond qua samenstelling) erdoorheen. Maar over het algemeen vreet ze gewoon om de veulenbrokken heen en is de muesli helemaal op. Iets anders lekkers erbij aanbieden werkt in dit geval dus ook niet echt. Ik ben ondertussen al bijna 4 maanden zoet met dit spelletje :') , ik zie wel of ze het ooit gaat eten (ik hoop het wel, want ik wil haar wel graag ondersteunen in de groei).

Ik wil jou in ieder geval even succes wensen en ik hoop dat je een iets minder koppig type hebt :')[/quote]

Ik wil geen kritiek leveren ! Maar ik heb altijd geleerd dat je nooit Brok en Muesli tegelijk moet voeren.
nou laat jou veulen de brok liggen, maar brok word door speeksel zacht en daar gaat de muesli aan kleven. Muesli moeten ze goed kauwen , en dat gebeurt dan niet. Het gaat dus onvoldoende gekauwd mee naar binnen.

mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:18

Lief bedoeld van je Silvia, maar dat is hier echt geen probleem. De brok is gewoon nog hard en niet-plakkerig eer ze klaar is en ze kauwt prima op de muesli. De enige brok die ze wel eet, vindt ze niet meer de moeite waard als we het mixen met de veulenbrok. Dus het is even roeien met de riemen die we hebben totdat ze (hopelijk) de veulenbrok gewoon 'los' eet.
Daarnaast wordt mijn muesli ook gewoon zacht als ik er water bij doe (dus net zoals de brok), dus het zal ook aan de muesli liggen denk ik.


silvia58

Berichten: 1827
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:22

Okay, ja soms is het idd roeien met de riemen die je hebt :D
Ik ben heel blij dat mijn 2 veulens die nu 5 weken bij de moeder weg zijn
meteen goed gingen eten. Lijkt me erg lastig als ze het niet echt lekker vinden.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 21:38

Ze heeft ook wel van de Vitalbix gegeten hoor, maar dat was een paar keer en nu lust wil ze het dus niet meer. Ze neemt het aan, kauwt erop en spuugt het uit.

Zal van de week eens wat gewone brokjes proberen. Dat is gewone Subli, kijken wat ze daar van vindt.

Met een ander dier laten eten is lastig, mijn ruin accepteert haar volledig maar is wel echt heel happig ( :)) ) op z'n eigen bakje voer. Dat nodigt niet echt uit om haar ook te laten eten. De rest wordt niet echt bijgevoerd.

Ze eet overigens prima hoor, ze heeft haar plekje in de groep helemaal gevonden en drukt zich rustig tussen de rest van de Tinkers en Shires (ruim 1.80m :)) ) in om bij het hooi te eten.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:43

Kun je het niet mengen met iets?

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:45

Berdien schreef:
Ze heeft ook wel van de Vitalbix gegeten hoor, maar dat was een paar keer en nu lust wil ze het dus niet meer. Ze neemt het aan, kauwt erop en spuugt het uit.

Zal van de week eens wat gewone brokjes proberen. Dat is gewone Subli, kijken wat ze daar van vindt.

Met een ander dier laten eten is lastig, mijn ruin accepteert haar volledig maar is wel echt heel happig ( :)) ) op z'n eigen bakje voer. Dat nodigt niet echt uit om haar ook te laten eten. De rest wordt niet echt bijgevoerd.

Ze eet overigens prima hoor, ze heeft haar plekje in de groep helemaal gevonden en drukt zich rustig tussen de rest van de Tinkers en Shires (ruim 1.80m :)) ) in om bij het hooi te eten.

Zou je, op een bestraat stukje oid, de brokken van je ruin op een groot oppervlakte, zeg een paar vierkante meter, kunnen uitstrooien? Zodat ze dat samen met hem kan opstofzuigeren zonder dat er een discussie ontstaat over de bak? Als je even goed veegt van tevoren zodat 't goed zandvrij is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 21:49

Interessante tip! Enige lastige is dat ze nu niet bij stal staan, stal is een kleine kilometer van de wei waar ze staan. En aangezien ze ook niet echt gewend is om mee te wandelen.. := Maar misschien kan ik iets bij de wei regelen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:59

Misschien dat een speciekuip ook al groot genoeg is om samen uit te eten? Hij hoeft natuurlijk niet helemaal vol :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welke brok/muesli voor zinnig veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:07

Heeft het veulen nooit brok gekregen bij de moeder?
Want anders met die brok gaan mengen
Kan me bijna niet voorstellen dat fokmerries helemaal geen krachtvoer krijgen

Overigens kan je ook de probreed muesli van cavalor proberen
Wat eet je ruin?
Perfo mix bijvoorbeeld verschilt niet veel met de probreed dan kan je daar van proberen

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 22:09

Haha, niet? Denk dat één van de twee dat anders best een Goed Plan vindt :)) Denk dat speciekuip te klein is, Flynn neemt z'n muesli zeer serieus. Daar moeten geen kleine gele neusjes te dichtbij komen.

Bij mijn weten niet. Hebben altijd op goede weides gestaan. Merrie stond er ook altijd (zeer) goed bij.

Flynn krijgt FiberForce van Cavalor.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, HarmanyL, Macs, Patriesje, Rainer en 56 bezoekers