Stoppen met magnesium bijvoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Stoppen met magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 21:34

Ik voer mijn pony al een poosje magnesium bij omdat hij trilde na het werk en snel zweette. Ik merk echt verschil bij hem en dat is heel fijn.
Nu vroeg ik mij alleen af of ik dit nu altijd bij moet blijven voeren of dat het ook kan zijn dat het lichaam dit vanzelf meer aan gaat maken?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stoppen met magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:32

Magnesium is een mineraal, dat maakt het lichaam niet aan. Het kan het enkel opnemen uit het voer. Hoe goed het opgenomen wordt uit het voer kan verschillen, maar de kans is groter dat dit van het voer (zowel ruwvoer als krachtvoer) afhangt dan van hoe goed je pony het opneemt.

Wat je kan proberen is of je het wat kan afbouwen. Maar niet meer dan een kwart tegelijkertijd (dus als je nu 8g voert, dan 6g voeren) en minimaal 2 weken de nieuwe hoeveelheid uitproberen. Door het rustig af te bouwen en dan ook de tijd te nemen om te voelen hoe je paard het op deze dosis doet, kan je kijken wat voor jouw dier de minimaal benodigde hoeveelheid is.

Andersom werkt het trouwens ook, je zou zelfs nog de dosis met een kwart kunnen verhogen voor 2 weken of je nog verschil merkt.

Om welke reden zou je willen afbouwen?

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Stoppen met magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 23:35

Bedankt voor je reactie. Ik wil het afbouwen omdat ik mijn pony het liefst niks bij voer en ik vroeg me af of er dan geen overschot zou kunnen ontstaan. Wel had ik gelezen dat een overschot niet schadelijk is en door de nieren weer uitgescheiden wordt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stoppen met magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:42

Je kan zeker geen overschot voeren met magnesium in de gebruikelijke hoeveelheden. Niets bijvoeren is, behalve als je een ruwvoeranalyse hebt inclusief mineralen en daaruit komt dat bij de hoeveelheid ruwvoer die je voert geen supplementen nodig zijn, niet verstandig. Ik moet namelijk de eerst ruwvoeranalyse die hieraan voldoet nog tegen komen.

Vrijwel alle soorten ruwvoer in Nederland/west-europa bevatten te weinig koper, zink en selenium en suboptimale hoeveelheden natrium en magnesium. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer ruwvoeren met te weinig calcium en/of fosfor. Vitamine A, D en E zijn in ruwvoer (anders dan gras) ook eigenlijk altijd te weinig. Vitamine D kan dan nog gecompenseerd worden door gewoon buiten staan, zeker als het dier geen deken draagt, maar vit. A en E zijn eigenlijk altijd te weinig om de simpele reden dat vitaminen afgebroken worden tijdens het drogen en bewaren.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Stoppen met magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 09:40

Okee, goede tip, dat wist ik niet. Hij doet het er ook wel echt goed op zo. Misschien toch overwegen om te blijven voeren :)