Voedingstips gezocht

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xLindy91

Voedingstips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 09:09

Hey allemaal :wave:

Mijn paard is sinds kort verhuisd naar een andere stal waar ik zelf zijn voer mag regelen.

Eerst wat informatie over mijn paard:
Het is een KWPN van +/- 1,66m en +/- 600kg
Hij is van nature redelijk koel in zijn hoofd, echter wanneer hij onder het zadel komt paniekerig.
Hij heeft wat last van zijn mest, er komt regelmatig veel mestwater mee en daardoor zijn z'n billen en staart vaak vies.
De mest bestaat uit zachte mestballen, vaak met grove vezels.

Op dit moment krijgt hij per voerbeurt: (2 voerbeurten per dag)
* 1/2 schep Havens Gastro+
* 3 handjes Luzerne
* 50gr Pavo Vital Complete

Hij staat 6 uur per dag op de wei, het hele jaar en op stal heeft hij onbeperkt ruwvoer.

Daarnaast krijgt hij elke dag nog een hele schep slobber (droog gemeten) met NAF opkikker (hoopte dat dat de mest beter zou maken) en NAF magic (met magnesium, voor wat rust in zn hoofd).
Ik geef hem ook 2x in de week preventief een schepje vlozaad, omdat hij nog wel eens zand in z'n darmen heeft.

Ik train hem gemiddeld zo'n 5x per week een half uur tot 3 kwartier.

Ik merk dat dit voer goed werkt voor z'n gedrag, hij oogt rustig en ontspannen.
Wel heb ik het idee dat hij wat energie tekort komt, hij lijkt snel moe te worden.
Ook heeft hij nog steeds last van vieze billen en staart.

Aanvullend: op de vorige stal kreeg hij ander voer, waar hij teveel energie van kreeg en niet zo rustig en ontspannen is als nu, maar ook daar had hij last van vieze billen en staart.
(1 schep geweekte bietenpulp met zemelen en vitaminesupplement, 1 schep brok, 1 schep muesli, 1/2 schep slobber)

Ik ben op zoek naar een voedingspatroon waarmee hij rustig in zijn hoofd blijft, wel genoeg energie krijgt en waardoor hij geen vieze billen en staart meer krijgt.

Zijn hier mensen met soortgelijke "problemen" of tips? *D

_Penny

Re: Voedingstips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:47

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:41

heeft hij altijd Voer/supplementen van Pavo gehad? Mijn paard krijgt daar ook altijd plattere mest van.

Verder: heeft hij genoeg energie? Indien ja zou ik een tijdje (week of 2) "krachtvoer" vermijden, dus geen slobber, brok of muesli met granen. Eventueel wel Fiberforce of Alpen gruen muesli of bietenpulp met extra olie door en daarna een muesli gaan toevoegen. (en goed observeren).

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:59

Aangezien de grootste hoeveelheid voer ruwvoer is per dag, is het belangrijk te weten wat voor kwaliteit ruwvoer je voert. En van daaruit verder te berekenen wat je paard nodig heeft, tekort komt

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

xLindy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 10:19

_Penny schreef:
Heb je darmbalans van ecostyle al eens geprobeerd? dat schijnt goed te helpen bij dunne mest. :j
Hoor er veel goede verhalen over!

https://www.ecostyle.nl/paard/producten/darmbalans

Ik heb al veel supplementen geprobeerd, en ik wil eigenlijk naast een vitaminebrokje geen supplementen meer voeren maar voer vinden waar hij het gewoon goed op doet.

petitparis schreef:
heeft hij altijd Voer/supplementen van Pavo gehad? Mijn paard krijgt daar ook altijd plattere mest van.

Verder: heeft hij genoeg energie? Indien ja zou ik een tijdje (week of 2) "krachtvoer" vermijden, dus geen slobber, brok of muesli met granen. Eventueel wel Fiberforce of Alpen gruen muesli of bietenpulp met extra olie door en daarna een muesli gaan toevoegen. (en goed observeren).

Ik voer al wel een tijdje de vitalcomplete van Pavo, slobber wisselend van Pavo en Subli en zo nu en dan een muesli van Pavo. Maar ook voordat ik zelf Pavo ging voeren had hij al last van z'n mest. Daarvoor kreeg hij brokken van de stal waar hij stond, ik weet niet welk merk dat geweest is dus dat zou zomaar ook Pavo kunnen zijn geweest.

Genoeg energie vind ik lastig te zeggen, hij is wel temperamentvol tijdens het trainen maar als het echt op werken aankomt wel snel moe. Nu ben ik al blij als we een rondje rustig gestapt hebben dus in principe is krachtvoer niet echt nodig nog, dus het is zeker een optie om even zonder granen te voeren en te kijken of het verbeterd.

janouk schreef:
Aangezien de grootste hoeveelheid voer ruwvoer is per dag, is het belangrijk te weten wat voor kwaliteit ruwvoer je voert. En van daaruit verder te berekenen wat je paard nodig heeft, tekort komt

Het ruwvoer is van goede kwaliteit, de balen zijn wel wat wisselend in structuur dus een ruwvoer calculatie laten doen heeft in dit geval niet zoveel zin omdat er teveel verschil in zit. We staan op een pensionstal dus dit kan ik niet aanpassen, daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:31

Is het ruwvoer erg grof? Het kan te grof zijn (voor jouw paard) en daardoor teveel de darmwand prikkelen. Ik dacht altijd hoe groffer hoe beter maar mijn VA vertelde me over dat teveel prikkelen. Dan krijg je ook dat mest water erbij. Ik had het vorige winter ook, ik voer nu wat fijner hooi en pulp (andere reden nl ouder paard en moet wat aankomen). Ik ben benieuwd hoe ze het de winter door gaat doen met name op het mest vlak.
Laatst bijgewerkt door stefje op 27-10-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xLindy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 10:33

stefje schreef:
Is het ruwvoer erg grof? Het kan te grof zijn (voor jouw paard) en daardoor teveel de darmwand prikkelen. Ik dacht altijd hoe groffer hoe beter maar mijn VA vertelde me over dat teveel prikkelen.

Nee dat valt wel mee, een enkele keer zitten er wat takken tussen maar die haal ik er eigenlijk altijd uit. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:37

Grof ruwvoer worden geen takken mee bedoelt maar of het hooi grof is van structuur . Prikt het hard als je er een bal van maakt in je hand of is het zacht en wordt het zo een balletje? Erg grof voer wordt vaak paardenhooi genoemd maar lang niet alle paarden kunnen er mee overweg en vaak is het ook veel te krap qua voedingswaarde. Ken je het verschil tussen verschillende soorten en kwaliteiten ruwvoer? Er zit een wereld van verschil in.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:37

Hoe oud is je paard en hoe lang ovndr het zadel nu? Is nervositeit onder het zadel de oorzaak misschien...

xLindy91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 10:50

Rizette schreef:
Grof ruwvoer worden geen takken mee bedoelt maar of het hooi grof is van structuur . Prikt het hard als je er een bal van maakt in je hand of is het zacht en wordt het zo een balletje? Erg grof voer wordt vaak paardenhooi genoemd maar lang niet alle paarden kunnen er mee overweg en vaak is het ook veel te krap qua voedingswaarde. Ken je het verschil tussen verschillende soorten en kwaliteiten ruwvoer? Er zit een wereld van verschil in.

We staan op een pensionstal dus ik heb niks te zeggen over het ruwvoer. Het is voordroog en meestal prikt het niet en zou er een balletje van gemaakt kunnen worden. Een enkele keer is het inderdaad grover en prikt ook iets, als ik dit zie liggen zorg ik altijd dat ik ander hooi te pakken krijg, maar helemaal voorkomen dat hij dat eet kan ik niet.

stefje schreef:
Hoe oud is je paard en hoe lang ovndr het zadel nu? Is nervositeit onder het zadel de oorzaak misschien...

Hij is 6, zadelmak gemaakt toen hij 4 was. Hij is een aantal keer door verschillende mensen gereden voor erg korte periodes, wat nooit goed afliep. Daardoor heeft hij inderdaad erg veel nervositeit onder het zadel gekregen, zo erg dat hij al in paniek raakte als ik alleen maar mijn voet richting de beugel deed. Hij is nu een maand van mij (hij was eerst van een vriendin daarom ken ik hem al zo lang), en ik ben gewoon weer helemaal opnieuw begonnen en bouw alles rustig op. Ik heb er nog niet op gezeten, alleen opstappen langzaam opgebouwd en ik ben nu zo ver dat de volgende stap daadwerkelijk gaan zitten is. Maar hij zal ook met mij ongetwijfeld nog spanning hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:00

Mijn paarden kunnen niet tegen voordroog. Krijgen ze kramp van en mestwater mee. En er zijn meer paarden die gevoelig reageren op de fermentatie in het voordroog.
Je zou zelf wat balen droog hooi kunnen halen en een week voeren en kijken of het voor jouw paard het verschil maakt voor zijn mest.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:12

idd sommige paarden doen het ook niet goed op voordroog.
Mss even kijken naar wat probiotica om de darmflora te verbeteren.

en nervositeit en/of het zijn is iets anders dan voldoende energie hebben. Ik kan de mijne op eender welk voer knettergek rijden, maar ze in alle rust door een hele training rijden en op het einde nog genoeg power overhouden is iets heel anders.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie