Mijn paard is sinds kort verhuisd naar een andere stal waar ik zelf zijn voer mag regelen.
Eerst wat informatie over mijn paard:
Het is een KWPN van +/- 1,66m en +/- 600kg
Hij is van nature redelijk koel in zijn hoofd, echter wanneer hij onder het zadel komt paniekerig.
Hij heeft wat last van zijn mest, er komt regelmatig veel mestwater mee en daardoor zijn z'n billen en staart vaak vies.
De mest bestaat uit zachte mestballen, vaak met grove vezels.
Op dit moment krijgt hij per voerbeurt: (2 voerbeurten per dag)
* 1/2 schep Havens Gastro+
* 3 handjes Luzerne
* 50gr Pavo Vital Complete
Hij staat 6 uur per dag op de wei, het hele jaar en op stal heeft hij onbeperkt ruwvoer.
Daarnaast krijgt hij elke dag nog een hele schep slobber (droog gemeten) met NAF opkikker (hoopte dat dat de mest beter zou maken) en NAF magic (met magnesium, voor wat rust in zn hoofd).
Ik geef hem ook 2x in de week preventief een schepje vlozaad, omdat hij nog wel eens zand in z'n darmen heeft.
Ik train hem gemiddeld zo'n 5x per week een half uur tot 3 kwartier.
Ik merk dat dit voer goed werkt voor z'n gedrag, hij oogt rustig en ontspannen.
Wel heb ik het idee dat hij wat energie tekort komt, hij lijkt snel moe te worden.
Ook heeft hij nog steeds last van vieze billen en staart.
Aanvullend: op de vorige stal kreeg hij ander voer, waar hij teveel energie van kreeg en niet zo rustig en ontspannen is als nu, maar ook daar had hij last van vieze billen en staart.
(1 schep geweekte bietenpulp met zemelen en vitaminesupplement, 1 schep brok, 1 schep muesli, 1/2 schep slobber)
Ik ben op zoek naar een voedingspatroon waarmee hij rustig in zijn hoofd blijft, wel genoeg energie krijgt en waardoor hij geen vieze billen en staart meer krijgt.
Zijn hier mensen met soortgelijke "problemen" of tips?