Noodzaak supplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 12:42

Mijn paard is 13 jaar oud. Loopt ZZL en de bedoeling is richting ZZZ. In hoe verre heeft een paard baat bij een supplement en waar begin je?
Spieren? Gewrichten? Of door elkaar? Ik weet het niet goed, kan ik het hem gemakkelijker maken? Of moet het lijf zelf sterk genoeg worden? Zin of onzin? Waarom ik dit schrijf? Soms oogt hij moe en wat stijfjes. Maar zie door de bomen het bos niet, elk merk claimt iets fantastisch te hebben.. En honderden euro's uitgeven heb ik ook geen zin in. Wie heeft de tip?

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:45

Bloed laten prikken en kijken of er tekorten zijn.

Voor de rest is het geldklopperij en het kan zelfs schade toebrengen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:49

Laat ik vooropstellen dat het niet noodzakelijk is om een supplement te geven. Als het goed gaat zonder, top! Je begint met te kijken naar je paard. Heeft hij snel wat last van z'n spieren? Of kan hij wat meer body gebruiken? Moet hij echt opwarmen en begint hij erg stijf? Hoe is hij qua gedrag? Is er sprake van artrose of stijve gewrichten, dat soort dingen. Hierop kan je vervolgens gaan kijken waar je je paard bij wilt ondersteunen.

Een van mijn paarden kan (overdreven gezegd) wat neurotisch in het gedrag zijn, die heb ik op Kamille staan om wat rustiger tussen de oren te zijn waar hij het prima op doet. Andere paarden hebben juist veel baat bij magnesium, waar de mijne totaal niet op reageerde. M'n andere paard reageert echter heel fijn op magnesium voor z'n spieren. Zo is het toch uitproberen welk supplement iets doet voor je paard. Het kan zomaar zijn dat het meest gebruikte supplement geen effect heeft op jouw paard.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:52

Er zijn veel supplementen met hetzelfde doel maar niet alles zal werken voor jouw paard.

Wat ik zou doen, is een bloedonderzoek laten doen en aan de hand daarvan beslissen wat je kunt geven.

Mijn inmiddels verkochte pony was ook altijd stijfjes, na een bloedonderzoek kwam eruit dat hij snel verzuurde spieren had, wij zijn hem toen Neutradex gaan geven en ook met succes; een soepele, blije pony. Dit was wel op aanraden van de DA. :j

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 12:55

Hoe uitgebreid en duur is dan zo'n bloedonderzoek wel niet. Als je niet specifiek ergens op wil testen? En zit stijfheid in gewrichten of spieren?

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:44

Udo2001 schreef:
Hoe uitgebreid en duur is dan zo'n bloedonderzoek wel niet. Als je niet specifiek ergens op wil testen? En zit stijfheid in gewrichten of spieren?


Een bloedonderzoek is rond de €150.

Stijfheid zit zover ik weet in spieren.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:51

Change3x schreef:
Udo2001 schreef:
Hoe uitgebreid en duur is dan zo'n bloedonderzoek wel niet. Als je niet specifiek ergens op wil testen? En zit stijfheid in gewrichten of spieren?


Een bloedonderzoek is rond de €150.

Stijfheid zit zover ik weet in spieren.


Wel een momentopname, mijn dierenarts raadde aan om 3 keer te testen voor een echt goed beeld en dan regelmatig opnieuw omdat er toch altijd vanalles veranderd in hooi/graswaardes en behoefte als ik het echt goed wilde doen. Gezien er geen klachten waren en ik meer nieuwsgierig was vond ze het voor mij dan ook echt niet nodig.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:07

Er zit wel een verschil tussen tekort hebben aan, wat eventueel uit een bloedonderzoek kan komen, en ondersteuning van.
Mijn eigen bloedwaarden zijn goed, geen tekorten, maar als ik na 15 km hardlopen geen extra magnesium neem dan voel ik dat de volgende dag echt wel.

Waar je dan moet beginnen is lastig, maar 'moe en stijfjes' lijkt me eerder in spieren te zitten dan in gewrichten. Als je dan kijkt naar wat er voor vermoeide spieren/spierpijn/spierherstel op de markt is zal je zien dat het vooral Vitamine E en Magnesium supplementen zijn. Dat is geen rocket science, dat zijn nou eenmaal belangrijke nutriënten voor spieren.
Het zal toch een kwestie van uitproberen zijn wat voor jouw paard goed werkt. Kijk vooral goed naar de ingrediënten in plaats van fancy namen. Zelf gebruik ik de supplementen van http://www.pharmahorse.nl naar tevredenheid. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:21

Hoeveel brok voer je en komt dat overeen met het voeradvies van de fabrikant?
Is de box groot genoeg, opstaan heeft paard aardig wat ruimte voor nodig, te weinig kan aanleiding zijn tot niet liggen, maar ook ruggegraad niet op 1 lijn kunnen hebben en dus ongelijk kracht zetten om overeind te komen (spierpijn).
Hoeveel loopt paard vrij buiten naast het werk, en als die voornamelijk stil staat in een paddock kan een deken nodig zijn (regen geeft sommige paarden flink stijve rugspieren). Ligt er een deken op? Is je paard geschoren en zo ja welk model? Broekspier (achterhand) verstijfd vrij snel bij afkoeling. Niet voor niets dat in de endurance voornamelijk voorhand gekoeld wordt en bij iets lagere temperaturen tegelijk deken over de achterhand ligt. Uitrijdeken is niet altijd genoeg of handig met trainen. En ik ben zelf ook niet zo voor benen scheren, pezen en gewrichtsvloeistof koelen dan ook vrij rap af en dat geeft ook stijfheid/mogelijk meer slijtage. Deken komt er ook niet en zweten doen ze er nauwelijks.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:24

Enigste wat ik echt als supplement bijgeef is chevivit. Hierin zit selenium en vitamine E.

Er kwam namelijk uit de bloedtest dat daar een tekort aan was.
sindsdien krijgen al mijn paarden het. vitamine e zit namelijk wel in gras maar in hooi of brokken vermindert de aanwezige hoeveelheid snel. daarom in een supplement.

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:16

Udo2001 schreef:
Mijn paard is 13 jaar oud. Loopt ZZL en de bedoeling is richting ZZZ. In hoe verre heeft een paard baat bij een supplement en waar begin je?
Spieren? Gewrichten? Of door elkaar? Ik weet het niet goed, kan ik het hem gemakkelijker maken? Of moet het lijf zelf sterk genoeg worden? Zin of onzin? Waarom ik dit schrijf? Soms oogt hij moe en wat stijfjes. Maar zie door de bomen het bos niet, elk merk claimt iets fantastisch te hebben.. En honderden euro's uitgeven heb ik ook geen zin in. Wie heeft de tip?


Eerst de rantsoen van je paard in licht brengen. Kijken als je daar moet of kan aanpassingen in maken. Dan pas kijken of supplementen nodig of zinvol zijn. Zo kan jezelf wel die honderden euro's besparen!

En natuurlijk ook kijken naar je trainingsschema. Push je te hard (en ik zeg niet dat je dat doe hoor!) of moet je eventjes een stapje terug nemen, of vervang een trainingsdag met een rustig buiten rit, of juist een dag vrij in de weiland......

En ik begrijp je, er zijn veel supplementen op de markt, is te gek voor worden. Soms lees ik de etiketten en denk wat een geldklopperij!

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 00:22

Change3x schreef:
Udo2001 schreef:
Hoe uitgebreid en duur is dan zo'n bloedonderzoek wel niet. Als je niet specifiek ergens op wil testen? En zit stijfheid in gewrichten of spieren?


Een bloedonderzoek is rond de €150.

Stijfheid zit zover ik weet in spieren.


De meeste supplementen gericht op spieren bevatten Vitamine E, selenium en/of magnesium. Belangrijke nutritenten voor spieren maar andere nutrienten zoals spoorelementen (zinc, koper) en essentiele aminozuren spelen ook een groot role bij de stoffwisseling in de spieren. Daarom mijn comment van eerst na de hele rantsoen kijken.

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:11

Ik geef na een zware training of lang transport Neutradex voor de spieren om te helpen het melkzuur sneller af te voeren en ze kinder kans krijgen op spierpijn.
Verder niet echt iets. Goed voeren en veel vrije beweging

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:16

SaraB schreef:
De meeste supplementen gericht op spieren bevatten Vitamine E, selenium en/of magnesium. Belangrijke nutritenten voor spieren maar andere nutrienten zoals spoorelementen (zinc, koper) en essentiele aminozuren spelen ook een groot role bij de stoffwisseling in de spieren. Daarom mijn comment van eerst na de hele rantsoen kijken.

En vergeet bij voorbeeld de zuiverheid van het bloed ook niet. Bij een gezond paard maken de nieren een hormoon aan wat ervoor zorgt dat het beenmerg genoeg rode bloedcellen aanmaakt. Als de nierfunctie niet goed is loopt dit spaak en kan het bloed niet meer goed afvalstoffen afvoeren uit de spieren.

Er is zo veel wat voor stijfheid kan zorgen. In bovenstaand voorbeeld zouden extra aminozuren, die op zich nuttig zijn voor de opbouw van de spieren, averechts werken. Het is dus zinvol om eerst te achterhalen waarom het paard stijf is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-17 20:30

Ik heb niet het idee dat zijn bloed niet goed is. Meer als ondersteuning voor zwaardere trainingen. Want anders zou hij ook niet gemakkelijk zijn zwaardere oefeningen doen lijkt mij?

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:41

wat ik mijn paard aan supplementen geef is : lijnzaadolie, elektrolyten ivm vele zweet, vit e+ selenium en na een hele intensieve training/ strandrit smeer ik hem in met cooling gel.

elektrolyten en vit e+ selenium is wel van pharmahorse

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Noodzaak supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 07:51

Op advies van de fysio ga ik equistro excell e vrijgeven. Vitamine e, magnessium en selenium in vloeibare vorm.

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equus_c en 49 bezoekers