voer rantsoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

voer rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 11:04

hallo iedereen,

Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft voer en hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen.
ik heb twee Welsh pony's lopen van 1.25 die intensief voor de wagen lopen en waar ik een goed voer rantsoen voor aan het zoeken ben. ik ga proberen alles zo goed mogelijk op te schrijven.

- pony's gaan in de ochtend tot laat in de avond naar buiten en staan dan in een grote paddock.
ze gaan 2 uur per dag op het gras (mits dit mogelijk is) en hebben de rest van de dag + nacht onbeperkt sober hooi tot hun beschikking.
- pony's worden regelmatig stevig getraind (wonen op de Veluwe) en worden op sgmw wedstrijden uitgebracht.

ik ben op zoek naar voer waar ze voldoende energie uithalen en wat ik kan variëren van hoeveelheid als ze een dag wat minder doen of vrij hebben.
ik heb een pony die snel last van de maag heeft en lucht zuigt, dus ben op zoek naar een musli en GEEN brok.
het liefst wil ik ze zo weinig mogelijk voeren maar wel zorgen dat ze voldoende binnen krijgen van alles.
ik vind ze op de bovenlijn een beetje schraal dus zoek een voer die voldoende eiwit heeft en heb ze het liefst op vet/olie lopen en niet op heel veel suikers.

ze krijgen nu de vitamine korrel van je paard gezond en fit en de equifirst Energy Omega-3 maar ze mogen wat mooier in de spieren komen en ik vind ze een beetje down (weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen )
Er zijn zo veel merken en soorten dat ik het even niet meer weet.....
ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen zodat mijn pony's het goede voer krijgen.

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:11

Jouw 'casus' lijkt veel op de mijne en ik ben al weken aan het rondkijken, dus ik lees sowieso even mee.

Waar mijn plan nu uit bestaat: Agrobs Naturmineral voor de vitaminen en mineralen. Hiervan voer je echt maar heel weinig (10-15 gram per 100 kg), lijkt me ideaal. En deze hoeveelheid kun je indien nodig iets opschroeven. Zijn hele kleine brokjes, maar Agrobs heeft ook een mooie muesli waar je naar zou kunnen kijken.

Dan gemicroniseerd lijnzaad als extra eiwitbron, voor extra energie en goed voor de maag, darmen en vacht.

Dan wil ik er nog een klein beetje Grünhafer van Agrobs doorheen gaan geven om het kauwen te stimuleren. Dit product is geschikt voor paarden met een gevoelig darmstelsel.

Alles laag in suiker en zetmeel, ook mijn voorwaarde.

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:19

https://www.garvo.nl/nl/artikelgroepen/ ... ys/#a=3145 de fyto gold dus, niet dat supplement dat iedere keer omhoog komt en wat ikzelf niet ken, heb ik gevoerd in Nederland en vond ik echt top. Je paarden blijven maar gaan en gaan zonder dat ze (te) heet worden, ze krijgen er prachtige glans van en mooie spieren. Ik was hier echt heel tevreden over en is een soort muesli. Hier een link naar de verkooppunten https://www.garvo.nl/winkels/verkooppunten/, van te voren eventjes bellen of ze de fyto gold hebben. Bij grote hoeveelheden komen ze het geloof ik ook brengen.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: voer rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 14:03

Ik zoek eigenlijk 1 musli en /of een vitamine korrel zodat ik niet weet ik hoeveel verschillende zakken hoef te hebben wijslander.
Zat zelf met de topsport van de pavo in mijn hoofd omdat daar ook wat eiwit in zit. Er is zo veel op de markt dat ik het niet meer weet haha

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:33

megaspan schreef:
Ik zoek eigenlijk 1 musli en /of een vitamine korrel zodat ik niet weet ik hoeveel verschillende zakken hoef te hebben wijslander.
Zat zelf met de topsport van de pavo in mijn hoofd omdat daar ook wat eiwit in zit. Er is zo veel op de markt dat ik het niet meer weet haha


Dat zou ik ook het liefst willen, maar ik heb het (nog) niet kunnen vinden. Pavo topsport zal te hoog zijn in zetmeel gok ik?

Setteli

Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: voer rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:47

Dan zou ik voor de Competion Concentrate van Dodson and Horrel gaan. Niet het goedkoopste voer, maar je hoeft hier maar weinig van te voeren. Mijn paard kreeg toen ze volop getraind werd hier max 1,5 schep per dag van. Jouw pony's kunnen dan met een stuk minder toe.

Soms ontkom je er niet aan om een vitaminekorrel bij te voeren voor de balans.
Ik voer zelf de Ultimate Balancer van Dodson and Horrel.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:44

ik heb 2 grote shetlanders die heel wat kilometers per week lopen. en het hele seizoen menritten. zo'n 3 keer per maand.
ik ben heel tevreden over vitalbix.
ik voer ze vitalbix active + en daarbij een handje vitalbix daily ( vitaminebrok). en omega olie.
dit voer is laag in zetmeel en suiker en ze doen het geweldig hierop.
zeer actief zonder gek te zijn.
afgelopen zondag een rit gehad van 39km en ze wilden nog de hele tijd draven op het laatst. en ze waren nauwelijks nat. top conditie dus.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 15:37

dingogirl schreef:
ik heb 2 grote shetlanders die heel wat kilometers per week lopen. en het hele seizoen menritten. zo'n 3 keer per maand.
ik ben heel tevreden over vitalbix.
ik voer ze vitalbix active + en daarbij een handje vitalbix daily ( vitaminebrok). en omega olie.
dit voer is laag in zetmeel en suiker en ze doen het geweldig hierop.
zeer actief zonder gek te zijn.
afgelopen zondag een rit gehad van 39km en ze wilden nog de hele tijd draven op het laatst. en ze waren nauwelijks nat. top conditie dus.



Mag ik vragen hoeveel en hoevaak jij ze dan geeft van de vitalbix?

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:48

ik geef 2 keer per dag 250 gr vitalbix active, en 2 keer 75 gr vitalbix daily.
en iedere keer een scheutje olie erover.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: voer rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:54

Ik voer bijna hetzelfde als jou, wat bij mijn welsh pony echt het verschil maakte is chevivit vitamine e. Dit zit enkel in gras, het word wel aan brok toegevoegd maar is zeer moeilijk houdbaar waardoor je er dus uiteindelijk te weinig van geeft.

1 pompje per dag of om de dag doet wonderen! Pony ging van blootliggende ruggengraat naar model bankstel. := en dat zonder training.

Verder durf ik de hoeveelheid lijnzaadolie flink op te voeren voor meer energie maar sinds de chevivit niet meer nodig.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:40

ik voer 3-4 keer per week ook vit E bij. en dan in een capsule waar alleen natuurlijke vit e in zit.
zover ik weet zit in chevivit ook selenium. en dat gehalte was hoog genoeg bleek uit bloedonderzoek.
vit E was wat laag. ( toen voerde ik nog geen vitalbix) maar in vitalbix zit een hoog gehalte vit E, dus misschien is dat bijvoeren niet meer nodig, maar ben het een paar keer per week dus blijven bijvoeren.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 10:25

Ik heb mijn pony's op de vitalbix daily en de vitalbix active gezet nu.1 pony doet het er goed op maar de andere kakt helemaal in helaas.
Ik moet dus op zoek naar iets anders om hem op gewicht te houden.

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

Setteli

Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:59

Kijk anders eens op de site van Rene Wielens, http://www.rwdh.nl
Hier kun je specifiek zoeken naar voer, en je kunt hem ook altijd mailen. Hij is zeer bereid om overal in mee te denken.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers