Teveel hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:08

Het zou je verbazen maar die van mijn kennis staan er echt quasi de hele winter zo bij:
En dan nog valt die dikke merrie niet af.
Hebben wel bijna 3 ha maar overal staat het zo kort.

Afbeelding

Ik kan niet zeggen dat ik dit leuk vind en ze liever de weides niet laat maaien, maar is hun keuze.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:16

Oef, dat is wel erg kort gras. Bedenk dat kort gras altijd bezig is met overleven, dat is juist niet wat je wil. Gras kan beter langer zijn, dan eten ze langer en vult meer. Nu blijven ze aan dat korte gras vol energie knagen, dat verteerd heet snel. Waarna ze vervolgens nog meer gaan grazen.
Op termijn is dat een dode grasmat want ze trekken de wortels er uit ook.

Een paard zoals die van jou heeft echt veel meer hooi nodig. Denk aan 4 baaltjes per week. De meeste mensen vullen hun slowfeeder al 2 of 3x per dag. Overigens zit er in mijn netten ook altijd nog iets als ik ze weer vul. Er is altijd een restje niet lekker, niet geschikt of niet interessant om te eten.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:19

DeMolenhoek schreef:
Dat is zelfs te weinig. Een pakje hooi per dag krijgen hun hier. Nu zelfs gewoon grote bollen onbeperkt


Ze staat nu ook nog de hele dag op de wei, dus ze krijgt 's ochtends met voeren hooi wat vaak niet op is als ze naar buiten gaat, en vanaf het moment dat ze weer binnen staat heeft ze bijna nonstop hooi.

Zodra ze de paddocks op moeten zal het wel meer worden, maar vooralsnog redden we het hier prima mee. :j

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:38

Dat is wel heel erg weinig gras. Wat je voert is echt veel te weinig. Wil je paard het hooi niet eten dan kan het ook met de kwaliteit van het hooi te maken hebben of met de tanden van je paard. Met zo weinig gras zou je paard veel meer hooi moeten willen eten.Zeker als het kouder wordt want een paard houdt zichzelf warm met de vertering van ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:48

Kaitlyn schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dat is zelfs te weinig. Een pakje hooi per dag krijgen hun hier. Nu zelfs gewoon grote bollen onbeperkt


Ze staat nu ook nog de hele dag op de wei, dus ze krijgt 's ochtends met voeren hooi wat vaak niet op is als ze naar buiten gaat, en vanaf het moment dat ze weer binnen staat heeft ze bijna nonstop hooi.

Zodra ze de paddocks op moeten zal het wel meer worden, maar vooralsnog redden we het hier prima mee. :j


Was op de OP bedoeld, mijn excuses voor de vergissing :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:14

DeMolenhoek schreef:
Kaitlyn schreef:


Ze staat nu ook nog de hele dag op de wei, dus ze krijgt 's ochtends met voeren hooi wat vaak niet op is als ze naar buiten gaat, en vanaf het moment dat ze weer binnen staat heeft ze bijna nonstop hooi.

Zodra ze de paddocks op moeten zal het wel meer worden, maar vooralsnog redden we het hier prima mee. :j


Was op de OP bedoeld, mijn excuses voor de vergissing :)


Excuus haha, zo had ik het niet begrepen!

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:31

Rizette schreef:
Dat is wel heel erg weinig gras. Wat je voert is echt veel te weinig. Wil je paard het hooi niet eten dan kan het ook met de kwaliteit van het hooi te maken hebben of met de tanden van je paard. Met zo weinig gras zou je paard veel meer hooi moeten willen eten.Zeker als het kouder wordt want een paard houdt zichzelf warm met de vertering van ruwvoer.

Qua hooi eet hij 50% van een enkel hooi rantsoen (draver zal rond de 500kg horen te wegen), de rest komt nu nog uit het gras, kennelijk heeft dat een grotere aantrekkingskracht dan de hooiruif en dat hoeft niks met de kwaliteit van het hooi te maken te hebben.

Mineralenkorrel, liksteen (wel mineralen, geen ijzer), schoon drinkwater en je komt een heel eind. Let wel op dat je zometeen als het kouder wordt de hoeveelheid hooi flink groter zal worden zowel omdat er dan meer warmte nodig is als dat het dan rijker en simpeler is dan het gras. Het is nu nog flink warm en hoewel het einde weideseizoen nadert, is gras nog steeds lekkerder en de energie behoefte niet zo groot bij paard dat niks doet en het weer aardig richting voor paard ideale temperatuur gaat. Kou + wind + regen en je springt zo naar 15-20kg per dag als je onbeperkt voert. Hoeveel meer je moet voeren met maatje er bij hangt van leeftijd en gezond gewicht maatje af, shet heeft nu eenmaal minder nodig dan bv een 2e draver.

Koop een meetlint en meet je paard elke week/maand, dan kan je makkelijker bijhouden of hij aankomt/afvalt. Enkel op het oog kan lastig zijn, ook omdat je hem elke dag ziet, dan vallen de kleine veranderingen minder snel op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:50

tamary schreef:
Koop een meetlint en meet je paard elke week/maand, dan kan je makkelijker bijhouden of hij aankomt/afvalt. Enkel op het oog kan lastig zijn, ook omdat je hem elke dag ziet, dan vallen de kleine veranderingen minder snel op.


Dit inderdaad. Je kunt ook kijken of er een weegbrug in de buurt is (diervoerfabrikanten en fouragehandelaren hebben die, bijvoorbeeld).
Wat je aanvullend kunt doen is wegen hoeveel hooi je in je hooinet doet, dat even noteren, en vervolgens als het net weer leeg is weer de tijd noteren. Wij voeren één keer per dag tussen de 25 en 40 kg hooi; we wegen alle netten en schrijven op hoe laat we het voeren. Als we de dag erna weer voeren, wegen we wat we nog aan hooi over hebben en wat we er nieuw bij geven (en hoe laat). Zo kunnen we schommelingen goed in de gaten houden en beter inschatten wat we moeten voeren.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:55

Is je draver al lang uit de koers? Ze vallen altijd af in het begin namelijk.

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:24

Mijn draver was niet goed genoeg om te koersen. Is daarna omgeschoold als rijpaard maar het fijne weet ik er niet van helaas. Ik hoop nog eens bij te praten met de oude eigenaresse. Vandaag voor het eerst mogen longeren met hem bij de buren, zoveel nieuwe prikkels. Ga morgen brok halen om bij te voeren hoewel hij er mooi uitziet en tevreden oogt. De buuf die mij begeleid heeft met dravers gewerkt, anders was ik er echt niet aan begonnen! Zowel de buuf als dochter gaven beiden aan dat hij er prachtig uitziet. Hij liep tijdens het longeren mooi, rechts was lastig, de galop ook maar hij heeft dan ook een jaar stilgestaan. Toch pakt hij het goed op en doet zijn best. Ik ga het verbruik bijhouden door de slowfeeder te wegen. Met de brok zal ik alert zijn op het eiwit-gehalte.

m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:26

Ik geef mijn pony's Pavo Summerfit koeken. Hier zitten bij alle aanvullende vitamientjes in ! <3

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:34

m_vandalen schreef:
Ik geef mijn pony's Pavo Summerfit koeken. Hier zitten bij alle aanvullende vitamientjes in ! <3

En een heleboel suiker. Zo gezond zijn die koeken niet.