Keltisch Zeezout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mickskeh

Berichten: 148
Geregistreerd: 30-08-10

Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-12 09:44

Hallo allemaal,

bij ons op stal zijn er een aantal stalgenootjes die hun paard Keltisch Zeezout aanbieden. Dit lossen ze op in gewoon drinkwater, zodat het paard het gewoon op kan drinken. Als ze dit goed drinken, willen ze het 'normale' drinkwater vervangen door gezout drinkwater (nu bieden ze het beide aan). Ze zeggen dat dit zout je paard reinigt van binnen uit en dat het dus goed voor je paard is.

Nu heb ik altijd geleerd dat je je paard absoluut geen zout water moet laten drinken (als we met de paarden naar zee gaan bijvoorbeeld), omdat dat niet goed zou zijn voor je paard. Als ze veel binnen krijgen zouden ze bijvoorbeeld uitdrogen en een verhoogde bloeddruk krijgen.

Wie kan mij vertellen wat keltisch zeezout nu precies doet en of het wel of niet goed voor je paard is? Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:58

Oké, het word dus steeds gekker met deze wereld...
Het enigste wat imo gereinigd moet worden, is 't hoofd van je stalgenootjes, sorry als dat grof is. :o
Een paard leeft van hooi, gras, mischien kuil, en een goede liksteen. Alles wat je er extra in propt, gaat er imo ook zo weer uit, eeuwig zonde, dag centjes.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:06

Ik denk dat je wel beide aan moet blijven bieden, een paard heeft niet altijd zout nodig. Kennis van mij is erg tevreden over dit product.

Gypsy, misschien even verder denken dat je neus lang is, keltisch zeezout is zout met mineralen dus of je nu een steen geen of opgeloste korrels zout, komt aardig op hetzelfde neer. Daarbij zou het zo kunnen zijn dat het je paard reinigd, beide is niet bewezen, dus de waarheid ligt in het midden, maar ik merk wel dat mineralen voeren in de vorm van leem, zeemineralen, veendrenkstof, algen, oid een positief effect heeft op mijn pony's. Degene die mok hadden hebben het al jaren niet meer. Mijn oude merrie is er heel erg van opgeknapt en denk dat ze mede daardoor nu nog leeft. Ook haar pyodermie is verdwenen sinds ik leem smeer met essentiele olieën terwijl ze eigenlijk 3 weken of langer op de AB moest maar al chronisch diaree heeft. Dit omdat alleen wassen met betadine niets hielp en uiteindelijk haar hele hoofd, rug en achterwerk was aangetast. Binnen 3 dagen waren de smettende wonden weg en enkel nog schilvers.

Ik denk dat het veroordelen van iets dus niet geheel op zijn plaats is. Een mening of je het wel of niet wilt gebruiken is welkom maar beweren dat paarden het niet nodig hebben en het er zo weer uitwerken vind ik wel wat ver gaan.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:15

Er zullen best wat mineralen inzitten, maar imo kun je voor de juiste hoeveelheid en samenstelling beter een liksteen nemen lijkt me.

De meeste supplementen die ik voorbij zie komen, zijn helaas pure oplichterij. Een dure pot biotine bv, maar 98 procent bestaat dan domweg uit suiker... Tja...

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:20

Een paard moet zelf kunnen kiezen om het al dan niet tot zich te nemen. Zout maakt dat het paard meer gaat drinken, dus niet heel gek dat als je zout door het drinkwater gaat mengen, ze dat goed drinken???

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:28

Citaat:
Van de site van bio-ron:
Het bevat meer dan 94 minerale, metalen in een goed opneembare vorm en gunstige verhoudingen.


zijn er meer als ik een liksteen zit. Discussie punt, heeft een paard meer mineralen nodig als de huidige likstenen aanbieden? Zo ja zit er dan voldoende in de voeding?
Laatst bijgewerkt door lailapri op 26-04-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:36

@ lailapri: je hebt het over gunstige verhoudingen, ben erg benieuwd naar wat die verhoudingen zijn, en wat je bron is dat dit ook voor paarden de juiste verhoudingen zijn. Kan via google alleen vinden waarom het zo goed zou zijn voor mensen, maar niet voor dieren?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:38

het is enkel een quote van internet, zal het even aanpassen. En kijken of ik de verhoudingen kan vinden, maar daar was ik al naar opzoek.

Wat daar ook op de site staat:
Citaat:
Biedt de dieren NAAST de normale drinkwatervoorziening ook een mogelijkheid te drinken van een kwaliteit water waarin je 1 tot 3 gram Keltich Zeezout per liter in hebt opgelost!

Laat de dieren zelf kiezen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:42

Aha, want op zich is het wel zo dat de verhoudingen in veel likstenen veel verschillen (waarom snap ik niet, je zou zeggen dat er maar 1 balans is in wat in zo'n mineralensteen zou moeten zitten). Heb er altijd interesse in in wat nou de beste manier is om zout en andere mineralen aan te bieden, en van deze had ik nog niet gehoord. Lijkt me inderdaad in alle gevallen goed om het paard te laten kiezen, en het niet standaard toe te voegen..

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:01

Een paard drinkt heel wat liters op een dag. Als je dat allemaal zou vervangen door zout water, verstoor je de mineralenbalans, krijgt een paard te veel mineralen binnen. Een gevolg is dat het paard dat wil corrigeren en meer wil drinken............ gevolg nog meer mineralen............. nog meer drinken........ Overbelasting van de nieren, want het teveel aan vocht moet er ook weer uit en een mineralen - vocht onbalans die je niet meer oplost.


Niet verstandig lijkt mij!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:13

ja weet je,de zoutbehoefte is per paard verschillend,en als ze zweten verliezen ze ook nog eens zout.
kwestie van goed kijken naar het rantsoen van je paard of er voldoende zout in aanwezig is.
bij tekort kun je het aanvullen door een liksteen of inderdaad zout aan het voer toevoegen.
aan het water kan ook,maar niet teveel natuurlijk.

ik weet dat bij teveel zout een paard meer gaat drinken en dus meer plassen,dus daar kun je dan op letten.
gemiddeld moet je rekenen op 0.5-1.0% zout per paard per dag wat in de voeding moet zitten.

beste is gewoon een zoutblok,meeste paaren weten precies hoeveel ze nodig hebben.
soms zijn er paarden die uit verveling teveel aan zo'n blok zitten,die moet je dan natuurlijk meer afleiding geven

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:15

Ik geef toch denk ik liever een liksteen. Ik kan er niks aan doen en heb niet genoeg kennis om het te onderbouwen, maar iets aan een dier zout water laten drinken staat mij gewoon enorm tegen...

<3 Tirzah & Serena <3

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:48

ik geef de mijne ook een liksteen maarbied ze daarnaast dus nog wel eens andere dingen aan.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:13

Zijn er geen likstenen van keltisch zeezout?

<3 Tirzah & Serena <3

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:07

gat in de markt!

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:13

Dat zou ik namelijk wel durven geven, maar zout water vind ik eng. Ben denk ik toch bang voor uitdroging enz.

<3 Tirzah & Serena <3

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:18

strooi je een beetje in een voerbak kan het paard eraan likken en als het op is doe je er weer wat bij.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Mickskeh

Berichten: 148
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-12 19:46

Dank jullie wel allemaal! dat maakt het weer iets duidelijker :) Het is dus op zich wel goed, maar alleen als ze het zelf kiezen en niet als ze zeg maar geen keuze hebben. Op zich ook wel logisch, maar dan is het toch hetzelfde idee als een liksteen?

@ lailapri waarom is keltisch zout dan beter dan normaal zout of een liksteen, want die heeft ook mineralen? Andere samenstelling? Ik kan namelijk wel vinden waarom het eventueel goed zou zijn voor mensen, maar voor dieren staat er weinig op internet..

@Gypsy, ze voeren ook yoghurt aan de paarden, maar daar ga ik toch maar niet aan ;)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:51

Ik gebruik het zelf en moet zeggen dat het mij erg goed bevalt..Ik bied het soms ook aan bij de paarden en die vinden het erg lekker,het bevat erg veel mineralen ect...

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Mickskeh

Berichten: 148
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-12 19:54

en hoe bied jij het aan pleiada?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:56

Ik los het op in water en zet een bakje neer,naast het gewone water..Wel vind ik het jammer dat ze er geen liksteen van hebben..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:40

Oud topic ik weet het..
Maar zijn hier nog recente gebruikers ervaringen?

En dan een klein beetje door her voer na een lange rit/ training met warm weer.
Pony zweet snel en veel.
En hier las ik over dat het een waardevolle extra kan zijn..

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:55

Mickskeh schreef:
Hallo allemaal,

bij ons op stal zijn er een aantal stalgenootjes die hun paard Keltisch Zeezout aanbieden. Dit lossen ze op in gewoon drinkwater, zodat het paard het gewoon op kan drinken. Als ze dit goed drinken, willen ze het 'normale' drinkwater vervangen door gezout drinkwater (nu bieden ze het beide aan). Ze zeggen dat dit zout je paard reinigt van binnen uit en dat het dus goed voor je paard is.

Nu heb ik altijd geleerd dat je je paard absoluut geen zout water moet laten drinken (als we met de paarden naar zee gaan bijvoorbeeld), omdat dat niet goed zou zijn voor je paard. Als ze veel binnen krijgen zouden ze bijvoorbeeld uitdrogen en een verhoogde bloeddruk krijgen.

Wie kan mij vertellen wat keltisch zeezout nu precies doet en of het wel of niet goed voor je paard is? Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!


Ik zou himalaya likstenen ophangen, verschilldende omdat ze allemaal andere verhoudingen hebben. Dan kan het paard zelf samenstellen hoeveel het nodig heeft.
Zout water zou ik niet doen, dan kunnen ze niet kiezen en krijgen ze misschien veel te veel zout binnen. Paarden weten zelf wat ze nodig hebben. Als je het maar aanbiedt.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:39

Keltisch zeezout is gewoon zeezout uit Frankrijk (wat de naam niet doet vermoeden). Zijn geweldige marketing maakt tot superfood :+
Geniaal hoe ze de voorheen populaire himalaya zout tot slecht weten te veroordelen om hun 'koop bij ons' nog sterker te promoten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ufurio4e en 12 bezoekers