Brok voor na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lonneke

Berichten: 1494
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: limburg/venlo

Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:41

Nou de titel zegt het al, ik ben op zoek naar een brok om na het rijden te geven.

Ik heb een 5 jarige friese merrie. Swinters heel fijn te rijden maar als ze somers 24/7 buiten staat is ze altijd erg loom.
Ik wil haar graag iets bij geven na het rijden omdat ik niet elke dag de tijd heb om een aantal uur voor het rijden te gaan voeren.
Of zal ze er op deze manier nog weinig baat bij hebben?

Wat zouden jullie hiervoor aanraden?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:31

Bij paarden is het heel simpel.
Nooit voeren direct na het rijden.
En je voert voor de dag van morgen dus wat je vandaag voert, zal je paard morgen profijt van hebben

HypoCare

Berichten: 1
Geregistreerd: 20-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:28

_Lonneke schreef:
Nou de titel zegt het al, ik ben op zoek naar een brok om na het rijden te geven.

Ik heb een 5 jarige friese merrie. Swinters heel fijn te rijden maar als ze somers 24/7 buiten staat is ze altijd erg loom.
Ik wil haar graag iets bij geven na het rijden omdat ik niet elke dag de tijd heb om een aantal uur voor het rijden te gaan voeren.
Of zal ze er op deze manier nog weinig baat bij hebben?

Wat zouden jullie hiervoor aanraden?


Hoi Lonneke,
Wat krijgt jouw fries zomers en swinters aan voeding binnen? Je kunt haar prima na het rijden bijvoeren, echter heeft voeren om de verbruikte energie tijdens de training te compenseren weinig effect. Ik zou je willen adviseren iedere dag dezelfde hoeveelheid basisbrok te voeren om haar een basis niveau aan energie te geven (uiteraard is het verstandig het voer bij te schaven als je een langere tijd niet met haar traint). Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes Lotte

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:33

Wat ik met de mijne deed (of zou doen als ze 24/7 kan eten, is nu niet meer het geval): paar uur voor het rijden uit de wei halen, zodat ze kan uitbuiken.

Idd heeft het geen zin om iets te geven na het rijden, dient enkel om het verbruikte weer aan te vullen.

_Lonneke

Berichten: 1494
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: limburg/venlo

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 21:16

Swinters krijgt ze sochtends en savonds een halve kg basisbrok. En dan staat ze overdag buiten en snachts binnen.

Somers alleen hooi en 24/7 buiten

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:35

Interessante discussie. Ik ben wel benieuwd hoe andere mensen het doen.
Ikzelf voer standaard equifit (zonder haver e.d.). En als ik weet dat er een zware week/rit aan zit te komen begin ik een week op voorhand wat basisbrok bij te voeren (eerst een klein beetje en langzaam wat meer). Tot de dag van de rit zelf, daarna voer ik geen extra brok meer, die is dus puur voor de energie.
Verder hebben ze altijd hooi/gras, d.w.z. maximaal 4 uur een kale strook gras om te knabbelen verder altijd genoeg ruwvoer.

M.b.t. rijden de dag zelf doe ik dan t volgende:
Ik heb eens gelezen dat paarden hun maag relatief weinig gebruiken en dat deze dus snel leeg is. Een lege maag + rijden geeft een maag die op en neer gaat en dus maagzuur dat overal heen gaat -> maagzweren. Dus ik kom op de wei aan. Geef ze ruwvoer, laat ze ongeveer een half uur eten terwijl ik de mest opruim. Train dan. En na t rijden krijgen ze eventueel brokken. De equifit geef ik een aantal uur na de brokken omdat mij t volgende is geleerd: een paard verteerd ruwvoer of brokken op een verschillende manier. Als je ze dus tegelijk voert, kan een paard dat niet optimaal verteren.

Wat denken jullie hierover?

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:41

Wellicht is het iets om wat vitaminen en mineralen bij te voeren.
Zoals bijvoorbeeld pavo vital complete.
Zodat ze wel de benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:44

Maar ze staat op hooi en geen gras? Dus zelfde hooi als 's winters op stal?

Is het van 1 partij en heb je de mogelijkheid om ene ruwvoeranalyse te doen? Dan kun je aanvullen waar ze tekort komt.

Wel of niet na het rijden voeren ligt aan heel veel dingen. Als jouw paard alles kan halen uit 24/7 hooi is er niks aan de hand. Zijn er tekorten, moet je die aanvullen en zou ik proberen dat wel elke 24 uur aan te bieden. Vitamine brokjes worden niet in grote hoeveelheden gegeven.

Rij je je paard echt in het zweet, moet je zorgen dat je paard genoeg zout binnen krijgt en vocht natuurlijk.

Als je per se wat wil geven en jij geeft altijd basis brok, is het na het rijden voeren niet heel anders dan bij paarden op stal. Paarden op stal krijgen ook vaak na het rijden in hun stal te eten. Of het nut heeft?? Dat ligt er dus aan wat ze eten aan ruwvoer, wat de inspanning is en wat je voert aan brok. Maar zelf zeg ik; nee, onzin.
Ik zou dan zelf liever een paar uur voor het rijden wat geven, maar dat kan dus niet. Tenzij je klusjes te doen hebt?

Als je op een lege maag rijdt, zou ik wel wat geven, maar kan ook ene goede berg hooi zijn bijv.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:48

Mij is ook geleerd vlak voor het rijden niets te geven. Dit om koliek te voorkomen.

En inderdaad dat het voer dat je vandaag voert, pas morgen opgenomen is en je paard er dus dan pas de voedingsstoffen uit kan halen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:49

En over welk nut heb je het dan superpony?
Het voer wordt toch alsnog verteerd en opgenomen?

Edit: zie nu de reactie voor mij. Ne bedoelt nut voor diezelfde dag dus. Oke, ik maakte me al zorgen dat ik voor niets voer :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:26

Het paard is loom omdat hij zomers geen brok krijgt zoals ik het lees. Als ze het na het rijden geeft, is dat niet elke dag begrijp ik en dus 1 maal daags. Dan kun je er geen bergen kilo's in gaan gooien. Althans, dat kan wel........maar is niet goed.

Natuurlijk wordt het verteerd en opgenomen, maar het is per ingredient verschillend hoelang dit duurt en wat het doet. Kort door de bocht heeft ze niks aan de '' snelle suikers'' als ze hem na het rijden voert en dan 2 dagen later weer eens gaat rijden.

Je moet weten waarom hij loom is en of het eventueel door tekorten komt.

_Lonneke

Berichten: 1494
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: limburg/venlo

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:27

Hij staat op gras. Maar er staat niet veel meer dus vandaar dat er ook hooi word bijgevoerd.
Ze kan dus altijd wel eten.

Ik rijd inderdaad niet elke dag.
Door werk en nu een kleine lukt het niet om van te voren te gaan voeren en hij staat op pension dus echt klusjes heb ik daar niet.

Maar als ik het begrijp gaat na bet rijden wat geven me niet helpen.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:32

Die van mij krijgt standaard een halve kilo musli met lucerne na het rijden in de winter. En twee x pd vanuit stal halve kilo biks. Ik voer dat puur uit beloning. In de winter staat hij 24/7 buiten en krijgt hij een halve schep musli met vitamine poeder na het rijden. Dat poeder heeft bij mijn pony het lome eraf gehaald schijnbaar kwam hij vitamine tekort

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:41

_Lonneke schreef:
Hij staat op gras. Maar er staat niet veel meer dus vandaar dat er ook hooi word bijgevoerd.
Ze kan dus altijd wel eten.

Ik rijd inderdaad niet elke dag.
Door werk en nu een kleine lukt het niet om van te voren te gaan voeren en hij staat op pension dus echt klusjes heb ik daar niet.

Maar als ik het begrijp gaat na bet rijden wat geven me niet helpen.


Dan zou ik naar iets kijken zoals vitalbix en een grasmix. Ik zelf vind de Equifyt Sainfoin een mooie mengeling.
De vitalbix is een vitamine brokje. Wij geven die nu ook al even maar 1x daags omdat ze op een natuur weide staan met de Sainfoin. ( en coolstanca dan )
In principe maken we af en toe een staprondje en krijgen ze hun voer ook pas bij terug komen. Maar als we geen rondje rijden, krijgen ze het zo.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:48

F inly, krijgt je paard 2x halve kilo van stal en van jou nog eens halve kilo muesli?
dus anderhalve kilo krachtvoer begrijp ik?

wat doet jouw paard voor werk per dag? pure nieuwsgierigheid hoor!!

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:39

connie64 schreef:
F inly, krijgt je paard 2x halve kilo van stal en van jou nog eens halve kilo muesli?
dus anderhalve kilo krachtvoer begrijp ik?

wat doet jouw paard voor werk per dag? pure nieuwsgierigheid hoor!!


Klopt die van mij staat 3x pw voor de wagen (intensief) en word nog 1a2 x gelongeerd aan een halster puur lang en laag. Ik heb musli met niks erin wegens allergie en biks gewoon van stal. Hij doet het hier prima op :j

Plus onbeperkt hooi in de winter
Laatst bijgewerkt door F_inley op 21-08-17 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:44

Het is een sprookje dat je geen krachtvoer vlak voor het rijden kunt geven. Wel eens in de vetgate van een endurancewedstrijd gekeken? Wordt gewoon brok en muesli gevoerd. Wat je níet moet doen is je paard voeren en dan wachten met rijden. Eén tot anderhalf uur na het eten van krachtvoer krijgt je paard nl een suikerdip (eten is dan uit de maag, insuline nog hoog) en heeft dan dus juist géén energie. Tenzij je dus direct gaat rijden na het voeren: dan wordt de energie uit het voer daadwerkelijk direct gebruikt, krijg je géén suikerpiek waardoor insuline omhoog gaat en dus ook geen suikerdip na het verteren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brok voor na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:17

Maar dan gaat het er echt om wat je voert alsnog. Als mensen een heel dagrantsoen erin willen stoppen, is dat best veel. En hoe kort of lang ervoor heeft het paard nog ruwvoer in zijn maag gehad. Wat voer je aan hardvoer?
Ik vind niet iedereen in de endurance zo voeren wat je een recreatie ruiter wilt aanbevelen. Die hebben ook andere wensen qua prestatie. Endurance valt onder duursport, dat is toch anders dan een sport waar meer op kracht wordt gereden, zoals met kort op elkaar volgende dressuur oefeningen.

Ons ( inmiddels overleden ) paard met maagproblemen stond op 24/7 hooi, maar gaven we alsnog na het poetsen en zadelen een handje ruwvoermix voor het rijden. Geen granen bijvoorbeeld.