3 jarige krachtvoer geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:05

Eens, dit is niet lekker veel gras.
Ik zie kale stukken en voor de rest strontbossen die de paarden niet eten.
Dat is leuke bezigheidstherapie :)
Niet een wei om dikker in te worden bij zo'n mager paard.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 13:31

Dees schreef:
Verkijk je niet op 'lekker veel gras'....
Ik zie een arme, schrale weide met af en toe een polletje hoog gras omdat het een mestplek is, Het lijkt een matig onderhouden weide. Ik verwacht daar geen groei in je paard van.


Ze staan hier alweer een tijdje en gaan binnenkort weer over. Maargoed, mij gaat het nu niet om het land maar om het bijvoeren

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:32

Land is bijvoeren :)

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 13:54

bruintje123 schreef:
Land is bijvoeren :)


Maar mijn vraag was niet of het land kaal of arm of schraal of weet ik wat is, ook niet of ik moet bijvoeren. Mijn vraag ging wat bijvoeren en hem dikker maken (verantwoord en met genoeg voedingsstoffen voor een jong paard). Bedankt voor de tips over het land.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:55

Dat wat het dier op het land niet tot zich kan nemen, dat zul je aanvullend moeten bijvoeren. Het is gewoon jammer dat zo'n schraal dier het met zo'n weide moet doen.
Dus in feite moet je dubbel bijvoeren: 1 om het dier dikker te krijgen, 2 ter compensatie van de arme weide.

Dat wordt volproppen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:57

Ik denk dat je me niet goed begrijpt.Of ik gewoon wazig was :P

Ik zei, een land met veel gras is een vorm van bijvoeren.
De manier om ze dikker te krijgen.

Ik heb in het verleden wel eens wat paarden gehad voor verkoop die dan ook veel te mager kwamen.
En dan zette ik die op goed land en 2 maanden later kende je die niet terug.
En die gaf ik dan maar een beetje krachtvoer bij. Want gras is een ruwvoer, maar zeker door de waardes die het heeft ook wel een krachtvoer.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:58

kking schreef:
Mijn driejarige zit aan de vitalbix brok en muesli en geef ik nu grasmix van Hartog bij.
Het hooi had minder voedingstof dan normaal...hadden een paar balen nodig om de zomer door te komen dus andere samenstelling dan normaal.

Ik had dit al eens geplaatst...maar geen reactie.
De mijne krijgt nu een week of 2 grasmix bij en ik zie hem groeien....ik gaf ook al aan dat ons hooi minder voedingstof bevatte.
Ik zal even een foto voor je zoeken ter illustratie.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kking op 26-08-17 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:59

Mizora schreef:
Maar echte maagzweren kan je eigenlijk alleen bestrijden met omeprazole. Dit kan je het handigste via het internet bestellen bij abler. Minimaal 4 weken volledige dosis en 2 weken halve dosis (of 4 dagen ¾ dosis, 4 dagen ½ dosis, 4 dagen ¼ dosis). Soms blijkt langer nodig te zijn.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... -bulk-210g

Ja, met 1 aanpassing. 4-6 weken volle dosis (4mg/kg) en dan afbouwen over net zo'n lange periode. Met abler wil dat ook nog te doen zijn qua kosten, dus daar op besparen is niet verstandig.
bv: 400kg pony (1 zakje is voor behandeldosis 175kg) start 3 zakjes 10 dagen (want gewicht valt tussen 2 zakjes in qua nodige dosis) , 2 zakjes 20 dagen en 1 zakje 30 dagen, totaal 100 zakjes en 60 dagen. Let wel dat je die korrels niet met water mag geven, coating moet in de maag oplossen en niet in de mond, anders smaakt het ook nog eens vies. Simpelste is spuit met brede tuut en mengen met iets als schenkstroop/appelmoes als er maar geen water in zit.

Advies van DA zal iets zijn 2 weken vol, 1 week halve dosis en dan pronutrin (ivm ong.40 euro/dagdosis gastroguard, werkelijk nodige behandeling kost dan al snel naar de 3000 euro), maar pronutrin doet in die omstandigheden niks. Daar uit volgend, doet flinke hoeveelheden bietenpulp (ook pectine) evenmin genoeg om mee te behandelen. DA zit vast aan adviseren gastroguard en dat is ivm patenten, etc. gruwelijk duur spul. Kan ook reden zijn dat DA zo'n mogelijk probleem niet noemt/absoluut eerst scopie wil doen. Lijstje symptomen af gaan en afwegen zelf behandeling te starten is zeker te overwegen. Let wel dat als je geen verbetering ziet en wil stoppen na zeg week/10 dagen dat je ook afbouwt, anders krijg je een giga piek in maagzuurproductie en juist maagzweer.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:57

Als je nou gewoon eens begint met voeren in plaats van bijvoeren. Zo te zien heeft je paard weidemaatjes die groeien van lucht. Voor zulke dieren is zo'n wei prima, maar jouw paard heeft daar in deze toestand (en zeker als het de bedoeling is dat hij deze winter buiten blijft, begrijp ik dat goed?) niet voldoende aan. Als een écht volle wei niet tot de mogelijkheden behoort heeft hij in de eerste plaats veel en goed hooi nodig. Uiteraard geef je hem daar dan wat brok of muesli bij, maar zolang de basis niet op orde is gaat geen enkel brokje of supplementje dat voor je oplossen. Wellicht kun je hem bijvoorbeeld 's nachts apart zetten (in een afgezet hoekje van de wei) met onbeperkt goed hooi? Dat is nog niet ideaal, maar je zult er meer verschil mee maken dan met een extra schepje van dit of dat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:05

Op dit gras is voor de leuk. Als jij je paard wil ''bij'' voeren, moet je hem eerst bergen hooi gaan geven. Daarna pas kijken welk hardvoer daarbij past. Je kan niet je jonge paard in de groei op zo een wei zetten, geen hooi geven en dan kilo's biks erin.

Dees, dan begrijpen we elkaar een beetje verkeerd soms. Hardvoer wat bij je paard past, zie ik ook niet snel problemen van. Het ging mij om het dik voeren met hardvoer.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:57

Superpony, ik denk dat wij in de praktijk prima door 1 deur kunnen :D

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:20

Dik voeren met krachtvoer is vrijwel onmogelijke taak.. volume door ruwvoer!!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:32

Van die weide kan een paard niet groeien..

Als je de tijd hebt om tweemaal daags bij te voeren zou je kunnen kijken naar Hartog grasbrok. Ik raad aan het te weken maar er zijn vast mensen die het droog voeren. Heb je geen problemen met een scheve calcium/fosfor verhouding, het is ruwvoer en bevat ook nog meer eiwit dan lucerne.

Geef bijvoorbeeld 2 maals daags een voerschep grasbrok gemengd met een brok of vitamine korrel of muesli.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 01:21

Dees schreef:
Superpony, ik denk dat wij in de praktijk prima door 1 deur kunnen :D


Ik ben niet zo breed :D :+

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:20

kking schreef:
kking schreef:
Mijn driejarige zit aan de vitalbix brok en muesli en geef ik nu grasmix van Hartog bij.
Het hooi had minder voedingstof dan normaal...hadden een paar balen nodig om de zomer door te komen dus andere samenstelling dan normaal.

Ik had dit al eens geplaatst...maar geen reactie.
De mijne krijgt nu een week of 2 grasmix bij en ik zie hem groeien....ik gaf ook al aan dat ons hooi minder voedingstof bevatte.
Ik zal even een foto voor je zoeken ter illustratie.

[ [url=m/LGSBRq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou hem heel graag onbeperkt hooi geven maar dat eten de andere paarden dan op en hij staat er als een banketstaaf naar te kijken dus dat is geen optie. Kking geef jij grasmix bovenop zijn dagelijkse portie voer?

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:23

fransje23 schreef:
Van die weide kan een paard niet groeien..

Als je de tijd hebt om tweemaal daags bij te voeren zou je kunnen kijken naar Hartog grasbrok. Ik raad aan het te weken maar er zijn vast mensen die het droog voeren. Heb je geen problemen met een scheve calcium/fosfor verhouding, het is ruwvoer en bevat ook nog meer eiwit dan lucerne.

Geef bijvoorbeeld 2 maals daags een voerschep grasbrok gemengd met een brok of vitamine korrel of muesli.

Fransje23 ik vind het niet erg om het te weken als dat beter voor hem is, maar kan ik dan daarnaast het voer blijven geven wat ik nu geef? Moet ik dat dan minderen of niet, en moet ik dat meeweken of echt ernaast geven? Sorry ik weet het even niet meer, dat het land kaal is zie ik ook, en ik hoopte dat ze deze week weer over zouden gaan naar een fijn groen stuk, maar daar heb ik nog geen bevestigend antwoord op, en ondertussen doet mijn paard naar hartelust luchtzuigen op alles dat hij tegenkomt..

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:24

ik kan kijken of ik hem een aantal dagen van de week 3 maal daags kan voeren, maar er zijn dagen dat me dat echt niet lukt, kan ik het dan beter helemaal niet doen, of kan ik het voer een aantal dagen verdelen over 2 keer en een aantal dagen verdelen over 3 keer??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:45

Venmenoens...
Wellicht is het dier beter af op een andere stallingsplek. Dit dier heeft duidelijk meer nodig dan deze weide kan bieden. En om eerlijk te zijn, ook meer dan jij op dit moment kunt bieden. Trek dan de beurs en laat een ander (pensionstalling) dit dier dan verzorgen (oplappen).

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:02

Als je bereid bent langdurig geduld te hebben terwijl hij eet en flink wil investeren in het voer, kan deze plek op zich prima. Maar dan ben je wel 2 tot 3x per dag aan het kijken hoe je paard een flinke hoeveelheid ruwvoer+krachtvoer opeet. De maximale hoeveelheid lijkt 0.5kg/100kg paard per maaltijd te zijn. Er zijn mensen die meer geven, maar eigenlijk alle fabrikanten raden, onafhankelijk van het type voer, maximaal deze hoeveelheid aan en soms zelfs minder.

Bij een paardje dat 500kg hoort te wegen komt dat neer op 2.5kg voer (ongeweekt gewogen). Dit kan bestaan uit 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg nature's best. De bietenpulp moet (uiteraard) wel geweekt worden, minimaal 4 uur en 1kg bietenpulp moet met minimaal 4L water weken. Als je de grasbrok en nature's best meeweekt moet je minimaal 7L water gebruiken. Dit mengsel mag hij 3x per dag hebben, maar als je slechts 2x kan voeren kan je de er een half schepje (55g) pavo vitalcomplete of marstall Force bij doen.

Ik gebruik zelf graag Arie Blok pulpbrok omdat deze suikerarm is en betaalbaar (en goed verkrijgbaar, van dezelfde leverancier als hippostar). Maar in principe mag jouw paard alle soorten bietenpulp mits het suikergehalte niet boven de ±12% is (sommige soorten hebben een suikergehalte tot 20-25%, dat is geen paardenvoer). Speedibeet mag ook, maar is wel veel duurder en extreem suikerarm, waardoor een hoop paarden het niet erg lusten.

Grasbrok mag die van hartog zijn, maar je kan ook kijken naar goedkope grasbrok. Die is vaak fijngemalen en zet daardoor nauwelijks uit. Hij is niet geschikt als ruwvoervervanger omdat de vezels ook kapot zijn, maar die krijgt jouw paard al voldoende binnen via de wei (en de nature's best en de bietenpulp):
https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:03

Om eerlijk te zijn wel met Dees eens.
Dit paard hoort als eerste onbeperkt ruwvoer te hebben. En dan komt de rest wel.
Brokken zijn nooit het hoofdvoer om een paard er goed uit te laten zien.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:22

Mizora schreef:
Als je bereid bent langdurig geduld te hebben terwijl hij eet en flink wil investeren in het voer, kan deze plek op zich prima. Maar dan ben je wel 2 tot 3x per dag aan het kijken hoe je paard een flinke hoeveelheid ruwvoer+krachtvoer opeet. De maximale hoeveelheid lijkt 0.5kg/100kg paard per maaltijd te zijn. Er zijn mensen die meer geven, maar eigenlijk alle fabrikanten raden, onafhankelijk van het type voer, maximaal deze hoeveelheid aan en soms zelfs minder.

Bij een paardje dat 500kg hoort te wegen komt dat neer op 2.5kg voer (ongeweekt gewogen). Dit kan bestaan uit 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg nature's best. De bietenpulp moet (uiteraard) wel geweekt worden, minimaal 4 uur en 1kg bietenpulp moet met minimaal 4L water weken. Als je de grasbrok en nature's best meeweekt moet je minimaal 7L water gebruiken. Dit mengsel mag hij 3x per dag hebben, maar als je slechts 2x kan voeren kan je de er een half schepje (55g) pavo vitalcomplete of marstall Force bij doen.

Ik gebruik zelf graag Arie Blok pulpbrok omdat deze suikerarm is en betaalbaar (en goed verkrijgbaar, van dezelfde leverancier als hippostar). Maar in principe mag jouw paard alle soorten bietenpulp mits het suikergehalte niet boven de ±12% is (sommige soorten hebben een suikergehalte tot 20-25%, dat is geen paardenvoer). Speedibeet mag ook, maar is wel veel duurder en extreem suikerarm, waardoor een hoop paarden het niet erg lusten.

Grasbrok mag die van hartog zijn, maar je kan ook kijken naar goedkope grasbrok. Die is vaak fijngemalen en zet daardoor nauwelijks uit. Hij is niet geschikt als ruwvoervervanger omdat de vezels ook kapot zijn, maar die krijgt jouw paard al voldoende binnen via de wei (en de nature's best en de bietenpulp):
https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0

Dankjewel hier kan ik iets mee.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:32

Venmenoens schreef:
ik kan kijken of ik hem een aantal dagen van de week 3 maal daags kan voeren, maar er zijn dagen dat me dat echt niet lukt, kan ik het dan beter helemaal niet doen, of kan ik het voer een aantal dagen verdelen over 2 keer en een aantal dagen verdelen over 3 keer??


Ik hoop toch dat het duidelijk is dat ik alle dagen voer maar niet alle dagen 3 keer kan voeren? Ik krijg hele vervelende prive berichten van iemand? ik stel mijn vraag hier om mijn paard zo goed mogelijk te voeren. In zijn belang (en uiteindelijk natuurlijk ook in mijn belang)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:37

Als voorbeeld, je bedoelt toch dit idee (ik heb geen idee van je weekindeling):
Maandag 2x voeren
Dinsdag 3x voeren
Woensdag 3x voeren
Donderdag 2x voeren
Vrijdag 2x voeren
Zaterdag 3x voeren
Zondag 3x voeren

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:47

Mizora schreef:
Als voorbeeld, je bedoelt toch dit idee (ik heb geen idee van je weekindeling):
Maandag 2x voeren
Dinsdag 3x voeren
Woensdag 3x voeren
Donderdag 2x voeren
Vrijdag 2x voeren
Zaterdag 3x voeren
Zondag 3x voeren


Inderdaad Mizora dat is wat ik bedoel. Hij krijgt uiteraard minimaal 2 keer per dag eten! Zou het een probleem zijn als ik het zou doen zoals jij hierboven aangeeft?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:56

In mijn ogen niet. Wel even rustig opbouwen. Iedere 4 dagen een kwart tot een derde meer voeren.

Dus stel je begint vrijdag 1/9 (dat legt makkelijk uit). Dan voer je vrijdag, zaterdag, zondag en maandag 0.25kg bietenpulp, 0.25kg grasbrok en 0.25kg nature's best per maaltijd (de vitaminekorrel bij de dagen dat je 2x per dag voert mag direct volle dosis).
Dinsdag 5/9, woensdag, donderdag en vrijdag voer je dan 0.5kg bietenpulp, 0.5kg grasbrok en 0.5kg NB per maaltijd.
Zaterdag 9/9, zondag, maandag en dinsdag voer je dan 0.75kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd.
Vanaf woensdag 10/9 voer je dan de volledige dosis van 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd, dan heeft zijn lijf even de tijd om te schakelen.

Het is belangrijk dat je de hoeveelheden echt afweegt en niet gokt met de maatschep. Als je het een tijdje gewogen hebt dan weet je wel ongeveer hoeveel iedere portie is, maar een schep is echt niet standaard een kg. Ik probeer altijd ervoor te zorgen dat ik scheppen heb die ongeveer de juiste portie zijn. Een kwart schep valt iedere keer weer anders, en dat scheelt soms wel 200g. Wij hebben dus een "shettenschep" daarvan gaan er 4 afgestreken in een gewone schep en is een kwart schep gewoon een vaste maat.

Wees je er wel van bewust dat het ook zo geen ideale situatie is. Maar soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en nu kan je in ieder geval eerst stabiliseren.