90% magnesiumoxide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:21

Mizora schreef:
Je mag het in principe gewoon permanent geven. Magnesium kent eigenlijk geen overdosering.

Wat je hier vertelt is fout, én het is gevaarlijk.

Teveel magnesium in het voer is één van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van enterolieten. Enterolieten zijn darmstenen. Je kunt het vergelijken met nierstenen bij mensen. Darmstenen veroorzaken koliek. In het begin gaat het om milde koliek, maar het is typisch dat de koliek regelmatig terugkeert. Naarmate de steen (of stenen, want er kunnen in de darm meer dan één steen gevormd worden) groter wordt, wordt ook de koliek ernstiger. Uiteindelijk raakt de darm volledig afgesnoerd, en zonder operatie wordt de koliek fataal.

Mijn advies: geef geen magnesium aan je paard. Er zit meer dan genoeg magnesium in ruwvoer, en extra magnesium is gewoon levensgevaarlijk.

https://equusmagazine.com/diseases/understanding-enteroliths-8139

il faut d'abord durer


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:57

Lastig, met mijn paardjes gaat het stukken beter sinds ze extra magnesium krijgen...

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:51

Teveel magnesium is niet 1 van de belangrijkste oorzaken, paarden voor meer dan 50% luzerne als ruwvoer voeren is de belangrijkste oorzaak:

Citaat:
In one survey, 98 percent of horses with enteroliths were receiving a ration that consisting of at least 50 percent alfalfa hay


Daarnaast wordt er aangegeven dat het meer voorkomt in gebieden die hoog in de mineralen zitten, waaronder magnesium.

In Nederland zie je voornamelijk kraptes. Ik ben nu bezig met een berekening voor een drachtige merrie en daar moet de laatste maanden ruim mineralen bij onbeperkt ruwvoer anders krijgt ze niet genoeg calcium en fosfor binnen en magnesium ook maar net aan. Dat is in dat soort gebieden absoluut niet aan de orde.

In Nederland wordt eigenlijk nooit meer dan 1/6e van het totale rantsoen aan luzerne gevoerd. Hierdoor is de Ca:P:Mg-verhouding ook al anders en die is bij dit soort dingen ook van belang.

Maar uiteraard kan je uiteindelijk wel overdoseren, dat kan je zelfs met water, snel gebeurt dat absoluut niet in Nederland(/ België). De vs is nu eenmaal echt anders op voedingsgebied.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:16

Nee, je hebt het verkeerd voor.

Teveel magnesium is wel degelijk één van de belangrijkste oorzaken van darmstenen. Het gaat er hem om dat er teveel magnesium in de dikke darm terecht komt. Of dat magnesium dan van luzerne komt, of van een supplement speelt absoluut geen enkele rol.

Teveel magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, maw de inhoud van de dikke darm wordt basisch. In een basische omgeving zal het magnesium (dat zich eerst nog in een waterachtige oplossing bevindt) kristaliseren. Op die manier wordt struviet (=magnesiumammoniumfosfaat) gevormd, en dat is het materiaal waaruit darmstenen worden opgebouwd.

En tenslotte, neen, er bestaat in België en Nederland geen krapte wat magnesium aangaat. Dat is een fabeltje, dat in zijn oorsprong nog berust op een rekenfout. Op basis van ruwvoer alleen al krijgt een paard gemiddeld anderhalve keer de gewenste hoeveelheid magnesium binnen. Magnesiumtekorten komen hier eigenlijk nooit voor, tenzij een paard écht ondervoed is.

Hier nog een link naar een case study van een Japanse dame, die darmstenen ontwikkelde nadat ze drie jaar een magnesium oxide supplement had genomen:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/ymj/62/1/62_55/_article

il faut d'abord durer

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:35

Ik kon de 90% magnesium niet krijgen bij de welkoop. Hebben nu 45% besteld bij welkoop, maar die wil ik eigenlijk niet.
De 90% is niet meer leverbaar werd mij verteld.
Had ik gewoon iemand die het niet goed voor me uitzocht of is het echt niet meer leverbaar?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:49

BigBen schreef:
Nee, je hebt het verkeerd voor.

Teveel magnesium is wel degelijk één van de belangrijkste oorzaken van darmstenen. Het gaat er hem om dat er teveel magnesium in de dikke darm terecht komt. Of dat magnesium dan van luzerne komt, of van een supplement speelt absoluut geen enkele rol.

Teveel magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, maw de inhoud van de dikke darm wordt basisch. In een basische omgeving zal het magnesium (dat zich eerst nog in een waterachtige oplossing bevindt) kristaliseren. Op die manier wordt struviet (=magnesiumammoniumfosfaat) gevormd, en dat is het materiaal waaruit darmstenen worden opgebouwd.

En tenslotte, neen, er bestaat in België en Nederland geen krapte wat magnesium aangaat. Dat is een fabeltje, dat in zijn oorsprong nog berust op een rekenfout. Op basis van ruwvoer alleen al krijgt een paard gemiddeld anderhalve keer de gewenste hoeveelheid magnesium binnen. Magnesiumtekorten komen hier eigenlijk nooit voor, tenzij een paard écht ondervoed is.

Hier nog een link naar een case study van een Japanse dame, die darmstenen ontwikkelde nadat ze drie jaar een magnesium oxide supplement had genomen:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/ymj/62/1/62_55/_article


Sorry hier moet ik toch even op reageren.

Hoe komt het dan dat alle paarden die ik op verschillende stallen op bloed getest hebben magnesium tekort hebben?
Terwijl ze ruimschoots voldoende ruwvoer krijgen.

Mijn dierenarts zegt dat tegenwoordig er nauwelijks nog magnesium in de grond zit, dus ook niet in het gras.

Mijn huidige merrie krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer en zelfs magnesiumcitraat bijgevoerd en toch heeft ze ernstig tekort.

Heeft de welkoop deze magnesium nog?
Dan ga ik deze eens proberen, kijken of ze dit wel opneemt.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:58

ja dat verkopen ze nog, Magnesium Gries heet het

mijn DA vertelde precies hetzelfde er zit gewoon weinig magn in de grond dus in het gras en in het hooi
ik geef het al 8 jr aan mijn paard

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:00

Oké dan ga ik morgen gelijk langs

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:28

Ik heb nu een pot Paardendrogist infocus geprobeerd en merk veel verschil.
Ik gaf voorheen magnesium citraat.
De infocus is magnesium oxide en tryptofaan. Mijn gespannen paard is veel ontspannener. Ik merkte na een kleine week al verschil.

De pot is nu bijna op.
Ik twijfel om nieuwe te bestellen of toch voor de magnesiumoxide van welkoop te gaan.

Zou de tryptofaan in infocus het verschil maken? Iemand hier ervaring mee?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:42

Silly1972 schreef:
Sorry hier moet ik toch even op reageren. Hoe komt het dan dat alle paarden die ik op verschillende stallen op bloed getest hebben magnesium tekort hebben? Terwijl ze ruimschoots voldoende ruwvoer krijgen.

Omdat bloedonderzoek geen betrouwbare methode is om de magnesium status van paarden te bepalen. Dat is puur natte vinger werk. Beter betrouwbaar is urine onderzoek, meerdere stalen over een periode van 24 uur.

Silly1972 schreef:
Mijn dierenarts zegt dat tegenwoordig er nauwelijks nog magnesium in de grond zit, dus ook niet in het gras.

Er zitten nu minder mineralen in de grond dan pakweg 60 jaar geleden, maar in de meeste gronden in België en Nederland is er in ruwvoer nog altijd meer dan genoeg magnesium aanwezig om aan de behoeften van paarden te voldoen.

Silly1972 schreef:
Mijn huidige merrie krijgt nagenoeg onbeperkt ruwvoer en zelfs magnesiumcitraat bijgevoerd en toch heeft ze ernstig tekort.

Als jouw merrie onbeperkt ruwvoer krijgt, én magnesium bijgevoerd, dan is de kans veel groter dat ze een overschot dan een tekort heeft. En bij een overschot verhoog je het risico op darmstenen en koliek.

il faut d'abord durer

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:02

Kan het magnesiumgehalte in ruwvoer niet gewoon getest worden dan?
Dan is het lijkt mij vrij simpel te bepalen hoe de gemiddelde kwaliteit ruwvoer is in NL

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:41

Toch vond ik het een raar verhaal Bigben.
Waarom test elke dierenarts dan via het bloed?
En waarom weten zij dit niet en jij wel?

Geen van mijn paarden heeft trouwens ooit koliek gehad en reageerde altijd goed op extra magnesiumoxyde.
Zeker bij mijn eerste paard, merkte ik het al heel snel als ik stopte met bijvoeren.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:34

Ik voer magnesiumoxide van de welkoop al jaren (je doet ook een eeuwigheid met zo'n zak..). Het is nu op en in de loop van de jaren een veel rustiger paard gekregen. Ik ga kijken wat ze doet als ik hiermee stop. Ik heb nooit een groot verschil gemerkt in ieder geval. Onlangs bloedwaarden laten testen en deze waren wel keurig qua magnesium.

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:25

Ladyson schreef:
Ik voer magnesiumoxide van de welkoop al jaren (je doet ook een eeuwigheid met zo'n zak..). Het is nu op en in de loop van de jaren een veel rustiger paard gekregen. Ik ga kijken wat ze doet als ik hiermee stop. Ik heb nooit een groot verschil gemerkt in ieder geval. Onlangs bloedwaarden laten testen en deze waren wel keurig qua magnesium.


Ik merk ook niet zo heel veel verschil dus wil ook stoppen als mijn zak leeg is. Jij denkt dan dat je een rustiger paard hebt gekregen door de leeftijd of is er iets anders wat mee telt?

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:37

bij mijn welkoop is de magnesiumoxide al een jaar niet meer te krijgen. Heeft iemand andere alternatieven?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:38

Ëens bij een koeienboer in de buurt gaan vragen? Die voeren het ook vaak bij. Misschien mag je wel een emmertje kopen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:04

Ania schreef:
bij mijn welkoop is de magnesiumoxide al een jaar niet meer te krijgen. Heeft iemand andere alternatieven?


Ik heb hem bij mij in de buurt bij een groothandel voor dierenvoeding gekocht. Die hebben voer voor koeien, schapen, paarden enz.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:25

welke groothandel is dat?

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:38

De meeste Welkoop winkels(in principe bijna allemaal) kunnen het gewoon bestellen. Mits het dus een Welkoop is en geen Boerenbond.
Belangrijk is de naam waarop gezocht word in de computer.

Er staan namelijk meerdere soorten in de computer waarvan maar 1 bestelbaar is. (Ik werk namelijk zelf bij de Welkoop)

De witte zakken van 20 kg staan in ieder geval in de computer als
Magnesium oxyde gries 20 kg met een prijs van rond de 14.95 uit mn hoofd.

Het staat ook niet in de webshop omdat het geen standaard assortiment product is.

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:39

Ginger1991 schreef:
De meeste Welkoop winkels(in principe bijna allemaal) kunnen het gewoon bestellen. Mits het dus een Welkoop is en geen Boerenbond.
Belangrijk is de naam waarop gezocht word in de computer.

Er staan namelijk meerdere soorten in de computer waarvan maar 1 bestelbaar is. (Ik werk namelijk zelf bij de Welkoop)

De witte zakken van 20 kg staan in ieder geval in de computer als
Magnesium oxyde gries 20 kg met een prijs van rond de 14.95 uit mn hoofd.

Het staat ook niet in de webshop omdat het geen standaard assortiment product is.


raar dat de ene vestiging het wel kan leveren en een ander niet.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:17

Ania schreef:
Ginger1991 schreef:
De meeste Welkoop winkels(in principe bijna allemaal) kunnen het gewoon bestellen. Mits het dus een Welkoop is en geen Boerenbond.
Belangrijk is de naam waarop gezocht word in de computer.

Er staan namelijk meerdere soorten in de computer waarvan maar 1 bestelbaar is. (Ik werk namelijk zelf bij de Welkoop)

De witte zakken van 20 kg staan in ieder geval in de computer als
Magnesium oxyde gries 20 kg met een prijs van rond de 14.95 uit mn hoofd.

Het staat ook niet in de webshop omdat het geen standaard assortiment product is.


raar dat de ene vestiging het wel kan leveren en een ander niet.


Dit heeft te maken met de leverancier, er zijn een aantal frenchise ondernemingen die misschien een andere leverancier hebben voor hun veevoeders.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:32

Weet iemand bij welke Welkoop ik het kan krijgen? Zelf woon ik in België ... Ik had via de webwinkel willen bestellen maar daar vind ik het product niet terug?

Don't take anything for granted

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:47

Silly1972 schreef:
welke groothandel is dat?


Dit is AVO Hermus maar ik weet niet of deze winkel in meerdere plaatsen zit. Hier zit ie iig in Made, Noord-Brabant.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:51

in Rockanje besteld het ook, daar haal ik het al jaren

wel raar dat ze het niet kunnen bestellen voor je...

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:21

Ik heb het kunnen bestellen de magnesium gries inderdaad

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charc, IASCrawler, MaxEnHenkie en 40 bezoekers