Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:52

Goedenavond allemaal,

Voor mijn toekomstige paard, die 1 Augustus komt, ben ik op zoek naar een voer wat het hooi en gras kan aanvullen qua vitaminen en mineralen. Omdat ze voornamelijk recreatief gebruikt zal worden ben ik dus niet op zoek naar een krachtvoer.
Het gaat om een Haflinger merrie van 8 jaar waarvan het veulen net is afgespeend. Ze komt overdag op het land te staan en in de avond op stal met hooi.

Al spittende op o.a dit forum kwam ik een aantal merken tegen maar dan komen er toch weer vragen naar boven en ik wou toch even gebruik maken van jullie kennis:

1. Marstall Force
Klinkt op zich goed, maar als ik naar de ingrediënten kijk snap ik niet waar al die vitaminen en mineralen vandaan komen, deze zullen dus worden toegevoegd.

2. Vitalbix Daily Complete of de JPGEF (Balancer)
Komen al iets beter over qua ingrediënten, maar verder eigenlijk hetzelfde verhaal als de Force.

Het mooiste zou ik het toch vinden als ze de vitaminen e.d toch zoveel mogelijk uit de ingrediënten kunnen halen.
En zo kwam ik dus bij de Agrobs producten terecht.
Maar dan twijfel ik tussen de Weidemineral-Cobs, de Naturmineral of de Wiesencobs. Van de laatste is eigenlijk niet echt bekend wat er in zit behalve diverse gras- en kruidensoorten.

Naar wat zou jullie voorkeur gaan?
Of weten jullie nog andere (vitaminen)brokken die een optie zouden kunnen zijn?
Ik zelf heb helaas nog geen verstand van verhoudingen, daar ben ik nog druk mee bezig. Het wordt natuurlijk ook afwachten wat ze lekker gaat vinden of waar ze het goed op gaat doen. Maar ik wil zo goed mogelijk beginnen....

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door maitestar23 op 24-07-17 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:54

Gewoon een vitaminebrokje??
Metazoa of balancer (gezond en fit)

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:59

Vleddertje1 schreef:
Gewoon een vitaminebrokje??
Metazoa of balancer (gezond en fit)


Van Metazoa heb ik hier al meerdere keren gelezen dat ze er heet van worden en daar heb ik eigenlijk niet zo'n trek in...

Lindagek
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-15

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:05

Vital Complete van Pavo

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:08


Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:53

Metazoa zijn mijn pony's helemaal top op. Dus het hangt er vanaf hoe jou paard het er op doet.
Net als de care4life, schijnen sommige paarden ook heel ril van te worden, ik hard er eentje die ging hoesten van die kruiden die er in zitten.

Marstall Force en Pavo Vital bleven mijn pony's wat mat, niet helemaal lekker verharen, soms zand likken en weinig uithoudings vermogen.
Toen de Metazoa geprobeerd, duidelijk veel meer uithoudings vermogen (zonder heet te worden) en gewoon goed in hun vel.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:05

Op de marstall force deden de pony's het hier ook slecht. Ze begonnen flink zand te likken en verder merkte ik geen verschil.
Daarna ben ik overgestapt naar Vitalbix. Daar doen ze het super op! Hier krijgen ze verder ook alleen maar gras.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:12

Ik voer sinds kort (1 weekje) ook vitalbix. Ik vindt het zelf een erg fijn product en het word goed gegeten. Had veel positieve verhalen gehoord over vitalbix en het is qua prijs goed te doen.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 13:26

Bedankt allemaal voor de reacties en tips tot nu toe!
Ik neem alles zeker mee in de overweging en verder wordt het toch uitproberen waar ze het goed op gaat doen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:28

Subli bikkels

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:57

Ik lees even mee, was namelijk ook opzoek naar een goede vitaminenbrok voor mijn oudje en mijn shet maar ik hoor zo veel verschillende verhalen.

hollie

Berichten: 910
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: winterswijk-miste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:03

Ik voer sinds een maand of 2 de Subli Mineralen bikkels,

Ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb zelf 5 Haflingers en de jonkies en zogende merrie krijgen het

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:21

Ik voer Metazoa aan een paard dat al heet word van basisbrok. Geen problemen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:23

Ik denk dat er niet een antwoord op te geven is. Omdat alle paarden er anders op reageren en het ook niet altijd eten.
Mijn ervaring met marstall force: slecht in de vacht, mest eten en uiteindelijk de brokjes niet eten
Pavo vc: enorme jeuk
Healthy herbs: slecht in de vacht, geen energie, slokdarm verstopping en uiteindelijk niet meer eten
Metezoa: geen ervaring mee, maar zit een te hoog ijzergehalte in wat mijnervan weerhoudt om t te geven
Vitalbix: paard staat inmiddels volledig op hun daily complete, wat nutrimash en de olie (vindt hij trouwens niet enorm lekker) en ziet er ontzettend goed uit en goed in zn vel.

Kijk anders via voervergelijk wat jou het meeste aanspreekt, kijk of je er bijv een proefverpakking van kan krijgen en vervolgens testen bij je paard. Uiteindelijk zal je aan je paard wel zien wat je het beste kan geven

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:28

Hier eerst begonnen met de Pavo Vital Complete.
* At het mondjes maat
* Ging mest eten.

Over gestapt op de Marstal Force
* At het slecht
* Mest eten.

Metazoa SuperFit Broxxx
Ze at het super, deed het er super goed op.
Ivm komst veulen haar overgezet op merrie brok. Ook hierop deed ze het goed.

Nadat haar veulen was afgespeend weer terug op de Metazoa.
Een drukke hitte petit onder mijn kont.
Of dit kwam doordat haar veulen was afgespeend (die had haar echt flink leeggetrokken) en ze nu weer net ff te goed in haar vel kwam? Geen idee.
Maar eerder was het voor haar wel de vitamine korrel

Toen nog de Vitalbix geprobeerd, maar dat vond ik echt helemaal niks. Geen energie, slecht eten, en opeens giga mok

Nu op een gewone muesli van Horsefood en daar doet ze het super goed op

MaxLoverXXL
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-16

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:51

Metazoa!

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:53

De brok van superfit horse

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:59


Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:07

Mineralen bikkels van Subli,
Hier de paarden er ook op staan, die worden dik van lucht.

Ook vond ik overal gaten in de wei, sinds ik de bikkels voer geen paard meer zien graven, likstenen houden het langer vol, paarden vrolijk en mooi in de vacht.
En nog lekker betaalbaar. +- 12 euro per zak van 20 kg, en voer in totaal 1 kg per dag. Hiervoor van alles anders gehad maar werden dik, sloom, en trokken alles uit de grond om maar iets binnen te krijgen.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 18:32

Jotoma schreef:
Ik denk dat er niet een antwoord op te geven is. Omdat alle paarden er anders op reageren en het ook niet altijd eten.

........

Kijk anders via voervergelijk wat jou het meeste aanspreekt, kijk of je er bijv een proefverpakking van kan krijgen en vervolgens testen bij je paard. Uiteindelijk zal je aan je paard wel zien wat je het beste kan geven


Daar ben ik me ook van bewust hoor. Daarom bereid ik me graag voor en maak een soort top 10. Als nr 1 niet bevalt gaan we naar nummer 2.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:57

Wij voeren de Balancer van JPGEF; de verhoudingen / hoeveelheden in deze brok zijn afgestemd op de gemiddelde waarden van Nederlands hooi. Wij hebben tot nu toe ons hooi nooit laten testen, vandaar dat we voor die brok zijn gegaan. Van de hooilichting van 2017 willen we wel laten testen; wie weet passen we ons daarna aan. Bij ons wordt de balancer iig goed gegeten (5 paarden), maar wij hebben ook wel eens een zak gekocht van iemand wiens paard het echt niet wilde eten.

Metazoa heeft mijn voorkeur niet ivm hoof ijzergehalte (dit zit ook al ruim voldoende in hooi).

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:07

Ik heb inmiddels naar de merken die mij interesseren mails gestuurd voor proefzakjes.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Op zoek naar aanvullend voer (vitaminebrok?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:10

Ik voer vital complete van Pavo en ben tot nu toe zeer tevreden!

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:19

Ik heb zelf een ouder paard van 25 die op de balancer pro van jpgef staat. Daar ben ik heel erg tevreden over! Ook heb ik op de vitalbix gestaan maar daar had mijn oudje niet genoeg aan en kon er nogal fris van worden.

Als ik een jonger paard had die eigenlijk voldoende had aan alleen ruwvoer zou ik inderdaad kijken naar de weide- of naturmineral van Agrobs kijken, daar komt het volgens mij zoveel mogelijk uit natuurlijke kruiden en planten. Of evt de vitalbix of normale balancer van jpgef. In de wiesencobs zitten volgens mij geen toegevoegde vitaminen voor een compleet vitamine plaatje (correct me if im wrong), dat zijn alleen grasbrokken

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:31

kverhage schreef:
In de wiesencobs zitten volgens mij geen toegevoegde vitaminen voor een compleet vitamine plaatje (correct me if im wrong), dat zijn alleen grasbrokken


Dat dacht ik eigenlijk ook, maar volgens het verhaaltje op de site is het een basisvoer of om ruwvoer op te waarderen.
Maar de andere 2 producten van hun vind ik beter klinken eigenlijk.