Zand uit darmen paard halen.

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jansje73

Zand uit darmen paard halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-17 22:02

Beste Bokkers,

voor mijn tinkers ( ruin en merrie) ben ik op zoek naar een voeding en supplement om het zand uit de darmen gemakkelijker eruit te krijgen.

MIJN PAARDEN STAAN NU AAN DE ZANDWEGKUUR BROKJES SAND-OIL 369 VAN DE DA! ( kuur voor 7 dagen)

Wat ik zoek is iets voor mijn paarden wat ik dagelijks door het voer aan mijn paarden kan geven. Nu is mij ook verteld dat ik (ruwe) lijnzaad vers kan malen per keer en dat in een kleine hoeveelheid kan geven. En een ander vertelde mij dat geweekte pulp ook wel werkt. ( wel een bieten pulp met lage suiker gehalte)

Ik heb kant en klare lijnzaad brokjes gevoerd, was daar zelf niet al tevreden over. De brokjes vind ik wel erg hard en energie rijk.

Wie heeft ervaring met vers gemalen ruwe lijnzaad ? En werkt bieten pulp ook om zand uit de darmen te halen ?

wat raden jullie mij aan ?

Mijn ruin heeft een aanleg om snel dik te worden en hoeft ook niet frisser te worden , ik rijd recreatie ! Mijn merrie lust geen olie.

c_alsemgeest

Re: Zand uit darmen paard halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:21

Linosan, ofewel goud lijnzaad. Kan je dagelijks geven zowel heel rauw of even tot snot gegaard in heet water. Het blauwzuur is eruit gefokt en produceert veel slijm.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:50

Lijnzaad is nu eenmaal een dikmaker. Het bestaat voor een derde uit vet.

Bietenpulp lijkt door de structuur van de vezels ook wat te doen. Ik weet niet zeker of het werkelijk onderzocht is. Daarnaast blijkt eens in de maand 5 dagen psylliumvezels voeren het meest effectief. Bij PaardNatuurlijk of bij pitpit.nl is het het goedkoopst.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:02

Waarom wil je iets dat je dagelijks kan geven? Die van mij krijgt eens in de zoveel maanden een kuurtje sand oil 369 en dat werkt tot nu toe prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:08

Ik voerde mijn tinker vroeger dagelijks een kopje gekookt lijnzaad. Dat leek prima te helpen, en hij ging er enorm van glimmen en kwam beter door zijn vacht. Hier nooit gemerkt dat hij er dikker of drukker door werd.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:51

Ik doe altijd een handje Subli psyllium slobber (zandweg) door het voer. 1x in de zoveel tijd een kuurtje van 7 dagen. Paard vindt het erg lekker....

If it's not an icelandic, it's just a horse

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:55

Ik doe elke maand een kuurtje psyllium vezels, 5-7 dagen. Water erbij en klaar, werkt voor mijn Fjord en Shet heel goed.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 20:03

BeeMed schreef:
Waarom wil je iets dat je dagelijks kan geven? Die van mij krijgt eens in de zoveel maanden een kuurtje sand oil 369 en dat werkt tot nu toe prima.

Sand Oil 369 werkt super. Alleen is het kosten plaatje voor 2 paarden is wel veel duurder en in een pot zit 1.5 kilo. Nu zoek ik een ZWK wat goed werkt en goedkoper is en meer inhoud in een pot. Als ik iets kan vinden wat dagelijks gegeven kan worden , krijgen mijn paarden ook 1 keer per maand een ZWK van 5 a 7 dagen. Bij de dagelijkse ondersteunen om het zand uit de darmen te krijgen en niet de dure pot van sand oil meer te hoeven geven , dit vervangen door een goedkoper alternatief.

Het wil niet zeggen dat ik niet meer Sand Oil 369 zal geven aan mijn paarden , wel een pot of 2 in voorraad voor het geval nood ze het toch nodig moeten hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:25

Ik heb wel nog een andere tip: grof ruwvoer neemt ook zand mee uit de darmen. Paarden die dag en nacht grof hooi beschikbaar hebben zullen ook minder snel last hebben van zand in de darmen.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:27

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:30

Zorgen voor goed ruwvoer en niet te kort afgegraasde wei iig.

Ik heb weleens zandweg van paardnatuurlijk gegeven, is dit niet iets om gewoon af en toe door het voer te doen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:45

jansje73 schreef:
BeeMed schreef:

Sand Oil 369 werkt super. Alleen is het kosten plaatje voor 2 paarden is wel veel duurder en in een pot zit 1.5 kilo. Nu zoek ik een ZWK wat goed werkt en goedkoper is en meer inhoud in een pot. Als ik iets kan vinden wat dagelijks gegeven kan worden , krijgen mijn paarden ook 1 keer per maand een ZWK van 5 a 7 dagen. Bij de dagelijkse ondersteunen om het zand uit de darmen te krijgen en niet de dure pot van sand oil meer te hoeven geven , dit vervangen door een goedkoper alternatief.

Het wil niet zeggen dat ik niet meer Sand Oil 369 zal geven aan mijn paarden , wel een pot of 2 in voorraad voor het geval nood ze het toch nodig moeten hebben.

Dat van dat kosten plaatje begrijp ik, is duur spul. Maar hebben je paarden ook daadwerkelijk vaak zand? Ik doe af en toe zo een testje. Mest met water in een handschoen en dan een poos laten hangen om te kijken of er zand naar de bodem zakt. Gelukkig heb ik nog nooit veel zand aangetroffen. Om die reden geef ik dan ook niet vaak een zandkuurtje.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 20:49

BeeMed , ik doe ook op zijn tijd een testjes om te kijken of mijn paarden zand in de darmen hebben. Dat hebben ze gelukkig niet al te vaak. En zodra ik zand vind in de mest dan geef ik ze ZWK.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:04

ik koop mijn psyliumvezels of vlozaad ( ongemalen pitjes) bij pit & pit.
psyliumvezels kost hier 20,- per kg.
heel vlozaad kost 11,50 per kg. en wordt hier erg graag gegeten. ik doe dan 3 eetlepes per grote pony.
wel weken natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 02:01

Ik geef ze af en toe deze; https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Bestel dan 2x de 2,5kg en betaal dan ook geen verzenden.

Voor 4 paarden doe ik daar best even mee. Geef een maatbekertje per dag ene week lang. Ik week het niet, dus gooi het droog over het voer. Dit doe ik al een paar jaar zonder problemen.

Heb voorheen de husk gegeven, nat gemaakt en daar aten ze omheen.

Ik heb ook weleens met meerdere mensen besteld en dan wordt het steeds goedkoper.

Wat hierboven gezegd wordt, telt ook. Goed ruwvoer dat ook voldoende beschikbaar is en veel vrije beweging. Stilstaan, legt alles stil feitelijk. Darmen moeten in beweging blijven en geprikkeld worden door vezels.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie