Paard eet zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:58

Hoi bokkers,

Mijn paard staat af en toe in de paddock als het slecht weer is en ze niet op het land kunnen. Het probleem is dat ze zand eet, niet oplikt maar echt happen uit het zand neemt 8)7. Nu heb ik al een graaskorf om gedaan, maar nu krijgt ze het ook voor elkaar om daarmee zand te eten. Vandaag zat haar hele mond er weer onder _-:( . Zijn er ook bokkers die hier last van hebben? En hoe lossen jullie dit op?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:01

Meestal duid zand eten op een mineralen tekort, ik zou dus een likblok proberen.

En een zandkuurtje is waarschijnlijk ook geen overbodige luxe.

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:03

Ik heb geleerd dat zand eten een teken is van mineralen te kort. Heeft ze toegang tot een goede zoutliksteen?

En zoals Elisa zegt zou ik ook een zandkuurtje geven, zodat ze geen zandkoliel krijgt.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:11

Mineralen tekort, verveling of maagzweer zijn de mogelijke antwoorden die ik langs zie komen. Wat krijgt ze dus te doen op de paddock en is er reden (andere symptomen) om maagzweer te vermoeden?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:17

Ze heeft al een zoutblok in stal, maar kijkt er eigenlijk bijna niet naar om. Ik heb al verschillende soorten likstenen geprobeerd. Zandkuurtje is inderdaad weer besteld. Verveling zou kunnen, maar ze staat er voor drie uurtjes ongeveer in. Voor de rest ligt er wel een speelbal in, maar dat vindt ze ook niet interessant. Maagzweer weet ik niet, ik zal me hier even in verdiepen!

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:21


xpattystagor

Berichten: 541
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:34

mijn oude verzorgpaard at ook happen zand. die werd door de eigenaar zeer ondervoed en had gewoon heel erg honger. meer hooi gegeven en ze is zo gestopt met zand happen!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:37

@Carol_Beer: Bedankt voor de link, alleen ik kan niks vinden over zand eten? Misschien dat ik er overheen heb gelezen

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 19:38

xpattystagor schreef:
mijn oude verzorgpaard at ook happen zand. die werd door de eigenaar zeer ondervoed en had gewoon heel erg honger. meer hooi gegeven en ze is zo gestopt met zand happen!


Mijn paard krijgt meerdere keren per dag hooi. Meer hooi zou misschien kunnen, alleen die van mij is aan de dikke kant dus ik ben daar wat voorzichtig mee. Krachtvoer krijgt ze ook bijna niet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:51

Krijgt ze in de paddock hooi? Hang anders een fijnmazig hooinet op. Dan is er daar lekker lang mee bezig en gaat ze zich niet vervelen.

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:58

Zorgen voor meer dan voldoende goed ruwvoer.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:58

Mijn merrie heeft dit ook een hele tijd gedaan, heel vervelend.
Ook zo'n graaskorf om gehad, maar soms deed ze ze af en soms schepte ze gewoon daarmee het zand op.
Ook heb ik haar een goede liksteen gegeven en mineralen mixen gekocht. Van de dierenarts een zandweg kuur gekregen maar dit wilde ze haast niet eten.

Ik heb toen aan de staleigenaar gevraagd of er hooi in de paddock kon, maar dit kon helaas niet.
Omdat het toen te erg werd ben ik naar een andere stal gegaan. Hier stond ze veel meer buiten (bij die vorige stal stonden ze vrij veel binnen) en nu doet ze het niet meer.
Ik weet niet of je wat aan mijn ervaring hebt, maar ik denk dat het bij mijn merrie door stress/verveling kwam.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:00

Gini schreef:
Krijgt ze in de paddock hooi? Hang anders een fijnmazig hooinet op. Dan is er daar lekker lang mee bezig en gaat ze zich niet vervelen.


Nee, ik zou eventueel met de staleigenaren kunnen overleggen of het mogelijk is. Ben alleen bang dat ze dan alsnog zand gaat eten, omdat ze ook niet snel omkijkt naar hooi. Voorheen kreeg ze kuil vond ze veel fijner als hooi, maar omdat ze zo snel dik wordt krijgt ze dit niet meer.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:03

sadekeshia schreef:
Mijn merrie heeft dit ook een hele tijd gedaan, heel vervelend.
Ook zo'n graaskorf om gehad, maar soms deed ze ze af en soms schepte ze gewoon daarmee het zand op.
Ook heb ik haar een goede liksteen gegeven en mineralen mixen gekocht. Van de dierenarts een zandweg kuur gekregen maar dit wilde ze haast niet eten.

Ik heb toen aan de staleigenaar gevraagd of er hooi in de paddock kon, maar dit kon helaas niet.
Omdat het toen te erg werd ben ik naar een andere stal gegaan. Hier stond ze veel meer buiten (bij die vorige stal stonden ze vrij veel binnen) en nu doet ze het niet meer.
Ik weet niet of je wat aan mijn ervaring hebt, maar ik denk dat het bij mijn merrie door stress/verveling kwam.


Ja, ik denk dat het bij die van mij ook verveling is. Meestal in de zomerperiode staat ze ook op het land, maar aangezien het zo nat is staat ze nu in de paddock. In de winterperiode alleen maar paddock en soms stapmolen. Van stal verwisselen is voor mij niet nodig, omdat ik het juist belangrijk vindt dat ze naar buiten gaat. En in de wintermaanden is het niet mogelijk om op het land te zetten, dus vind ik een paddock wel een goede optie.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:17

Hier ook fanatieke zand eter wat de logica is geen idee maar als ik knoflook snippers voer vreet ze geen zand... in het weiland wel in bak en paddock

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:21

snorkel1986 schreef:
Hier ook fanatieke zand eter wat de logica is geen idee maar als ik knoflook snippers voer vreet ze geen zand... in het weiland wel in bak en paddock


Misschien dat knoflooksnippers toch enigszins invloed heeft op je paard. Mijn paard eet ook geen zand in het weiland, maar wel in de paddock.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:25

Ze heeft vrije beschikking over zout steen en een mineralen blok
Op de wei eet ze bijna geen zand bak waar ze in de winter effe in mogen om te rolen en te sprinten hoeft ze geen 10 min in te staan of ze vreet... echte happen

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 20:43

snorkel1986 schreef:
Ze heeft vrije beschikking over zout steen en een mineralen blok
Op de wei eet ze bijna geen zand bak waar ze in de winter effe in mogen om te rolen en te sprinten hoeft ze geen 10 min in te staan of ze vreet... echte happen


Bij die van mij hetzelfde verhaal. Echt een drama, vandaar dat ik al een korf om hebt. Maar ze krijgt nog steeds wel wat zand binnen door de korf heen vermoed ik.