Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 18:46

Zonder direct aanwijsbare reden is mijn merrie weer erg bol/ opgeblazen.
Verder mooi op gewicht.

Mijn merrie heeft een historie van darmproblemen.
Ze krijgt standaard probiotica en iets ter ondersteuning van de maag.
7,5 kilo mooi hooi, en we zitten nu op 3 uur gras pd.

Wat ik me afvroeg: door veel ruwe vezels te voeren, en daarnaast vlug verteerbaar voedsel zoals gras, krijg je misschien file vorming?
Het hooi heeft, in haar toch ietwat slechte darmen, 'meer tijd nodig. Het gras ligt erachter en vormt gas, maar het gas kan niet goed weg door al het ruwvoer?
Zou zoiets kunnen?

Zou het een kwestie zijn van OF gras en dus snel verteerbaar, OF hooi en dus trager?
Zijn er meer mensen mee darmklantjes die dit herkennen?


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:55

Wat voor darmproblemen heeft je merrie en wat voor hooi voer je nu?(grof of fijn)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 18:57

Fijn hooi.

Merrie is ooit eens half opgevreten door bloedworm.
De darmen zijn nooit meer de oude geworden.

(Ondanks 4x pj mestonderzoek plus 2x pj preventief ontwormen)

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:16

Gras is niet snel verteerbaar, hooi is uiteindelijk ook gewoon gedroogd gras, maar bevat wel meer vocht en suikergehalte kan wisselen in de loop van de dag.
Door het hoge vochtpercentage kan de buik in volume toenemen of is ze ook echt gassig?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:20

Is het hooi van dit jaar of van vorig jaar?

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 01:38

Hier ook eentje die gevoelig is op de maag en darmen, zoals je weet. Met ook een vrij heftige bloedwormbesmetting in het verleden. Ze krijgt hooi en soms (niet elke dag) gras. Ik merk geen verschil. Ze heeft wel een bolle buik -dat mag, na 16 veulens- maar gas merk ik bij haar nooit wat van. Althans niet vanwege gras/hooi. Afgelopen winter een paar keer gaskoliek maar toen kreeg ze juist helemaal geen gras. Kwam door een slechte weerstand. Ze krijgt wel gauw diarree als ik eens een verkeerde baal heb, en dan stopt ze met eten tot er weer ander hooi is.

Met een kat heb ik eens gehad dat ik diepvriesvlees en brokjes allebei voerde. Het diepvriesspul deed er langer over om door de kat verteerd te worden dus je moest time-managen wanneer je wat voerde anders ging de boel rotten in de maag. Maar dat had de dierenarts van tevoren goed uitgelegd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 06:38

Sinds ik mijn paarden Gastro plus voer halve kilo per dag, zijn de maag- en darm problemen weg. http://www.paardenvoeders.nl/gastro-plus

Ik hoor van bevriende paardeneigenaren veel goede resultaten. Het is het proberen waard.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gras en hooi; snel en langzaam verteerbaar. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 12:47

Tja... en toen kwam ik erachter wat het probleem is.... Deze merrie heeft meermalen zandkoliek gehad, ze heeft zelfs op de kliniek gestaan waar ze er een emmer zand uitgepeuterd hebben. Ze zoekt altijd naar lekkere dingetjes en krijgt daardoor teveel zand binnen. Enfin, daar al haar hele omgeving op ingericht.... veel bestrating, altijd wat te knagen.
Maar terwijl ik me maar stond af te vragen waarom ze bol was, zag ik ineens dat zij... maar ook enkele van haar kuddegenoten, lekker zand stonden te vreten. Echt met hele happen naar binnen..... djeezzzz.
En een paard met matige darmen werkt dat zand er niet snel uit. Dat gaat irriteren en daardoor blaast ze op... helaas een bekend beeld voor mij.

En dus maar maatregelen nemen. Grrr......

Gastro heb ik veel van gelezen.... Ik hik, als eigenaar van sobere pony's, alleen een beetje aan tegen de gehalten in dit voer.....

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:53

Ik heb ook twee sobere paarden: Haflingers.
Maar echt met een halve kilo verdeeld over der dag gaat het heel goed.
het is het proberen waard. En als het niks wordt neem ik de zak voer graag van je over als je in de buurt woont. (schiphol).

Je hebt best kans dat ze zand eet, omdat ze last van haar maag en darmen heeft.

Je zou ook kunnen overwegen om dagelijks natrium bi carbonaat (backing soda - zuiveringszout) over het voer te geven. Dat zit namelijk ook in Gastro plus. Dat neutraliseert het maagzuur.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: perdjes en 51 bezoekers