Voeding Senioren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 07:51

Ik heb twee paarden die zich in uitstekende conditie bevinden; een 24-jarige KWPN-merrie en een 25-jarige Quarter Horse. Beiden hebben een prima gebit, een goede en glanzende vacht, en ze lopen allebei 3 tot 4 dagen per week bitloos onder het zadel. Ze staan in de nachtelijke uren op stal en overdag staan ze op een zandpaddock.
Tot nu toe krijgen ze een enorme berg ruwvoer en voor de lekker (en omdat ik het sneu vind wanneer alle voerbakken rinkelen met brokjes behalve die van hen) krijgen ze tweemaal daags een handje basisbrok.
Beiden zijn gezond en hebben geen allergieën of andere dingen om met betrekking tot voeren rekening mee te houden. Ze komen beiden ook altijd goed door hun vacht. Alleen in de winter vinden ze het soms wat lastig om zich warm te houden zonder gewicht te verliezen. Dat wordt ondersteund met een outdoor-deken.
Kortom; geen problemen. Echter, voor mijn eigen gevoel vind ik het prettig om mijn opa en oma wat extra te geven.
Wat is nou hét ideale voedingssupplement om oude paardjes net dat beetje extra te geven? Waarom gebruik je dat?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:48

Waarom wat extra's geven als ze het perfect doen ???? Alles wat je extra geeft kan alleen maar de balans verstoren.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 11:51

Omdat oudere paarden ook dingen nodig kunnen hebben wat we niet meteen zien; ondersteuning van de botten bijvoorbeeld. Dat soort dingen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:53

Misschien dan een algemeen vitaminen en mineralen supplement ? Zoals vitalbix b.v. ( zitten ook goede eiwitten in ).

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 11:58

Dat soort dingen heb ik ook al voorbij zien komen in mijn zoektocht. Maar wat zit daar specifiek in voor senioren? Misschien bestaat er zoiets als een mineralen-supplement voor bejaarden?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:00

De eiwitten b.v erin is erg goed voor oudere paarden meestal.
Maar als je specifiek voor oudere paarden wilt, ik denk dat je dan in duitse merken moet gaan zoeken. Lexa b.v. of misschien ook Marstall.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:56


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:54

Onze paarden zijn ook iets ouder, maar heb nog niet veel aangepast, omdat ze nog goed kauwen en ze zich ook nog niet bejaard voelen.

We hebben quarter van 18, nf en shet van 19 en quarter van 24. Ze staan op hooi en krijgen nu alleen een vitamine brokje op de sainfoin van Equifyt.

De 24jr was erg verwaarloosd toen ze 4jr geleden bij ons kwam en heeft wel in de winter steeds op speedibeet en wiesencobs gestaan.
In het voor-en najaar heb ik lijnzaad bijgevoerd.

Veel mensen vinden de sp een goede aanvulling. Die hebben we gehad na het verwijderen van de tanden van de shet voor hem, maar ik zou zolang ze kauwen daar niet voor kiezen. En anders straks toch hele jaar rond de speedibeet, wiesencobs en een vitamine brokje kiezen, aangevuld met wat zemelen, afhankelijk of ze nog wel of niet ruwvoer kunnen eten. Als je veel moet voeren en de calc/fosfor verhouding zou scheef worden, ga ik daar wel naar kijken.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:42

Dank jullie voor de tips tot zover!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voeding Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:45


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:18