Hoeveel Gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Hoeveel Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 17:20

Ik vraag me zomaar eens wat af. Een van onze paarden krijgt geweekt kuil. Ze is 24, loopt ongeveer 4 keer per week een rustig ritje van een kleine drie kwartier, en staat uiteraard de hele dag buiten (op een paddock). Ze eet nu geweekt kuil.
Wat ik me afvraag; stel nou dat ik iedere ochtend in plaats van kuil te voeren met haar ga grazen? Hoelang zou ik dan met haar grazen tot ze voldaan is (of in ieder geval net zo voldaan als met haar portie kuil)? Uiteraard is het heel rustig opbouwen vanwege eventuele gevoeligheid die gepaard zou kunnen gaan met overgang naar gras (in het verleden nooit gevoeligheid getoond trouwens bij 24/7 gras). Ik denk dat gras uit de natuur (wij lopen achter de stal zo het bos in) altijd nog beter is dan ruwvoer van een rol of baal.
Wat denken jullie hiervan? Ik hoor graag jullie mening! Hoelang graas ik met haar aan de hand zodat ze net zoveel voedingsstoffen, VEP en VREP binnen krijgt als met een bult kuil?

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Hoeveel Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 20:27

Ze heeft vandaag lekker een half uur gegraasd en was toen echt minder blij net het kuil dan normaal ;-).

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Hoeveel Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:50

Ze zal wel blij zijn met het lekkere gras. Dan wordt het kuil dan ook meteen minder aantrekkelijk.

Maar qua voedingswaarde is het een ander verhaal.
Goed gras (verantwoord bemest) is een volledig voer. Maar ze moeten wel mega lang grazen. Daarom is het ook zo'n goede bezigheid, goed voor maag, darmen, de rug en de geest.
Hoelang ze precies grazen als ze 24 uur per dag buiten blijven, daar is onderzoek naar gedaan. Je vindt het op "paardnatuurlijk.nl"
Jet getal ben ik vergeten, ik gok zo'n 8 uur per dag.
Aan de hand laten grazen zal dus altijd te kort zijn, tenzij jij natuurlijk helemaal zen bent:)

Verder is gras uit het bos erg mager gras, met weinig in, veel minder dan in goed weidegras.

Ik weet nu natuurlijk niet hoeveel jouw paard behoeft.
Is het een sober ras dat direct bijkomt?
Je paard is niet meer zo jong. Maar op die leeftijd moet je bij de ene beginnen aangepast (meer en beter opneembare voedingsstoffen) voeren en bij de andere is dat uit den boze want ze zouden direct hoefbevangen worden.

Van hieruit bekeken zal het aan de hand laten weiden een lekker en gezond snoepje blijven, ook leuk voor de band tussen mens en paard. Doen dus.
Het andere voer zal je wel moeten blijven geven.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoeveel Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:51

Wat voor gras is het?
Koeiengras bouw je anders op dan sprieten op arme grond.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Hoeveel Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 22:05

Dank voor het duidelijke antwoord! Het antwoord op de vraag van Azmay staat al in de OP.