Pony eet geen hooi, wat geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:24

Ze moet echt gaan eten,en niet een paar hapjes maar flink....als ze dat niet doet binnen een paar dagen kun je haar beter in laten slapen om een lijdensweg te voorkomen,ze zal zich steeds zieker gaan voelen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 10:24

geerke schreef:
Puur zand??Hoe kan dit?En ze heeft geen koliek?


Nee dat is het rare, heb eerder een pony gehad met zandkoliek en die had maar een beetje zand gegeten, die kreeg echt koliekverschijnselen. Deze helemaal niet! Daarom ook niet gemerkt dat ze zoveel zand binnen kreeg. Ik wou dat ze veel eerder al symptomen van koliek had laten zien, dan hadden we eerder wat kunnen doen...

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 10:26

geerke schreef:
Ze moet echt gaan eten,en niet een paar hapjes maar flink....als ze dat niet doet binnen een paar dagen kun je haar beter in laten slapen om een lijdensweg te voorkomen,ze zal zich steeds zieker gaan voelen


Dat is ook de bedoeling. We geven haar een kans, maar als ze alleen maar verslechterd dan is er weinig hoop.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:27

Kan de dierenarts komen voor sondevoeding/ naar de kliniek?
+ anti misselijk medicijndn

Niet banketstaaf maar poetsen.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:29

Waarom word er geen voer met sonde binnengebracht?
Dier gaat dood als hij niet eet. Zo aanmodderen helpt duidelijk niet..

Ik zou veeart met sonde een paar liter slobber laten inbrengen.

Regel een spuit zonder naald. En spuit een paar spuiten slobber per uur in de mond als zijnde wormemkuur.

Beest moet eten!!

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:29

Hannanas schreef:
Kan de dierenarts komen voor sondevoeding/ naar de kliniek?
+ anti misselijk medicijndn

Dit is wel vaak de enigste redding voor pony's met leververvetting.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:31

bigone schreef:
Hannanas schreef:
Kan de dierenarts komen voor sondevoeding/ naar de kliniek?
+ anti misselijk medicijndn

Dit is wel vaak de enigste redding voor pony's met leververvetting.


Überhaupt voor veel dieren, ook bij katten.

Hup eten er in! Geen eten is geen kans. En dat zand..ja dat komt er toch in door de mens.

Financieel is dit natuurlijk niet goedkoop, maar persoonlijk vind ik wel dat ieder dier een goede kans geboden moet worden :o

Niet banketstaaf maar poetsen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:35


&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:37

Ojee, arme pony!
Is de tandarts ook geweest?? Veel shetlanders hebben problemen met hun gebit. Als het wel lijkt of zij geïnteresseerd is in eten, kán zij misschien niet eten?! er hoeft maar een haakje aan een kies te zitten, wat heel veel problemen kan veroorzaken!
Hoop echt dat zij er weer bovenop komt!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:47

Puur zand uit de darmen? Dan zit dat paard toch helemaal verstopt dat krijg je er met een paar eetlepels psyllium nooit uit. En zo'n kuur kun je ook maar een dag of 10 geven.
En dan ook nog leververvetting.

Persoonlijk was ik er mee gestopt, arm beest.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:48

De veearts had toch al naar het gebit gekeken?

Ik vind het positief dat de pony wel wil eten, en dat er nu zand uit begint te komen.

Denk dat ik toch de veearts hier weer bij zou halen TS. Als het zand de oorzaak is is dat er misschien met paraffine ook wel uit te krijgen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:54

Probeer anders eens een grote pan wortels te koken dit te prakken en evt te mengen met je slobber zodat dit een lekkere zoete massa word. Kan je ook evt nog mengen met appel.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 11:13

Da heeft inderdaad gebit gecontroleerd, iets bijgevijld en twee melkkiezen verwijderd voor de zekerheid.

Pony staat nu enthousiast te eten van een mengsel van wortel, appel en muesli.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:39

Gelukkig dat ze nu wat eet ts.. Wat een spanning ..!

Fleur ❤️

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:46

HippoLogic schreef:
Agossie dat is vreselijk nieuws :(:) Ik duim voor je! Laat jezelf vooral geen schuldgevoel aanpraten,. Ik wens je veel sterkte.


Nou, zoiets kan ook een leermoment zijn voor andere eigenaren....

Wanneer een paard al 14 dagen minder lijkt te eten ben je al zeker anderhalve week te laat met actie ondernemen.
Zoiets kun je misschien een paar daagjes aankijken, maar dan moet je actie ondernemen. Dat is gewoon je zorgplicht.

Hooi in het zand voeren terwijl het overal en nergens sterft van de topics en artikelen over het gevaar van zandkoliek is ook niet handig.

Heel akelig voor ts, en naar om mee te maken, maar je kunt gewoon veel ellende voorkomen.... gezondheid van dieren prevaleert boven het gevoel van eigenaren wat mij betreft.

Succes en beterschap! Hopelijk komt ie er snel bovenop!

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 13:55

Ninx schreef:
HippoLogic schreef:
Agossie dat is vreselijk nieuws :(:) Ik duim voor je! Laat jezelf vooral geen schuldgevoel aanpraten,. Ik wens je veel sterkte.


Nou, zoiets kan ook een leermoment zijn voor andere eigenaren....

Wanneer een paard al 14 dagen minder lijkt te eten ben je al zeker anderhalve week te laat met actie ondernemen.
Zoiets kun je misschien een paar daagjes aankijken, maar dan moet je actie ondernemen. Dat is gewoon je zorgplicht.

Hooi in het zand voeren terwijl het overal en nergens sterft van de topics en artikelen over het gevaar van zandkoliek is ook niet handig.

Heel akelig voor ts, en naar om mee te maken, maar je kunt gewoon veel ellende voorkomen.... gezondheid van dieren prevaleert boven het gevoel van eigenaren wat mij betreft.

Succes en beterschap! Hopelijk komt ie er snel bovenop!


Oordelen over een situatie die je niet van dichtbij kent is makkelijk maar ook gevaarlijk. Jij weet niet onder welke omstandigheden wij die pony's houden, al jaren.
Dacht je nou dat ik geen actie had ondernomen als ik geweten had dat die pony ziek was?
Ik kan pas sinds 2/3 dagen echt zien dat ze minder tot uiteindelijk niks ging eten. Daarvoor was het niet duidelijk, zag ze er prima uit en gedroeg zich zeker niet ziek. En nog steeds niet.

Bedankt voor je laatste zin.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:01

Heb je al geprobeerd om hem aan de hand te laten grazen in het weiland of evt gewoon in de tuin? Seniores priores slobber is ook fijn om extra te geven, vinden ze vaak heerlijk en is speciaal bedoeld als ruw en krachtvoer vervangen voor pony's die moeite hebben met eten ( door bijv. gebit ) nu is gebit bij die van jou niet aan de orde, maar dit is zeker het proberen waard denk ik.. Moet wel 6 tot 8 uur weken..

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:05

TS ik denk toch echt dat je beter je pony naar de kliniek kan brengen hoor, als ze eet kan het nog goed komen, en omdat ze nu niet wilt eten (ondanks dat ze wel hongerig aantoont en probeert) kunnen ze daar via sonde je paardje nog redden hopenlijk, maar op deze manier steeds die hele kleine beetjes gaat toch niet genoeg zijn ben ik bang hoor..

heel veel sterkte in ieder geval..

.::: You musn't be afraid to sparkle a little brighter, darling :::.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:20

Voor een sondevoeding kan de dierenarts ook thuis komen eventueel. Dat hoeft niet perse op de kliniek.

Ik zou wel opletten voor een suikerbom. Straks raakt je pony ook nog bevangen.

Fleur ❤️

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:27

pearlie schreef:
Oordelen over een situatie die je niet van dichtbij kent is makkelijk maar ook gevaarlijk. Jij weet niet onder welke omstandigheden wij die pony's houden, al jaren.
Dacht je nou dat ik geen actie had ondernomen als ik geweten had dat die pony ziek was?
Ik kan pas sinds 2/3 dagen echt zien dat ze minder tot uiteindelijk niks ging eten. Daarvoor was het niet duidelijk, zag ze er prima uit en gedroeg zich zeker niet ziek. En nog steeds niet.

Bedankt voor je laatste zin.


Je zegt wel eerder dat de pony enorm is afgevallen. Dan gaan er toch alarmbellen rinkelen?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-17 14:28

Nabster schreef:
pearlie schreef:
Oordelen over een situatie die je niet van dichtbij kent is makkelijk maar ook gevaarlijk. Jij weet niet onder welke omstandigheden wij die pony's houden, al jaren.
Dacht je nou dat ik geen actie had ondernomen als ik geweten had dat die pony ziek was?
Ik kan pas sinds 2/3 dagen echt zien dat ze minder tot uiteindelijk niks ging eten. Daarvoor was het niet duidelijk, zag ze er prima uit en gedroeg zich zeker niet ziek. En nog steeds niet.

Bedankt voor je laatste zin.


Je zegt wel eerder dat de pony enorm is afgevallen. Dan gaan er toch alarmbellen rinkelen?


De afgelopen weken is ze iets afgevallen, maar dat was op zich niet verkeerd. Het snelle en zichtbare afvallen is van de laatste dagen.
Als je een foto ziet van 2 maanden terug en nu is er een enorm verschil, maar tussen nu en vorige week ook. Terwijl het verschil tussen vorige week en twee maanden terug nauwelijks te zien is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:38

pearlie schreef:
Oordelen over een situatie die je niet van dichtbij kent is makkelijk maar ook gevaarlijk. Jij weet niet onder welke omstandigheden wij die pony's houden, al jaren.
Dacht je nou dat ik geen actie had ondernomen als ik geweten had dat die pony ziek was?
Ik kan pas sinds 2/3 dagen echt zien dat ze minder tot uiteindelijk niks ging eten. Daarvoor was het niet duidelijk, zag ze er prima uit en gedroeg zich zeker niet ziek. En nog steeds niet.

Bedankt voor je laatste zin.



Ik kan alleen maar reageren op wat je zelf aan informatie deelt.
Je zegt: Mijn shet van bijna 3 jaar eet al twee weken erg slecht

Na die 2 weken open je hier een topic en zeg dat er contact gelegd is met een tandarts.

Eerlijk? Natuurlijk is dat allemaal rijkelijk laat. Maar het heeft weinig zin om daarover te debatteren.
Ik denk alleen dat het goed is om te benoemen zodat anderen, die dit topic lezen, leren dat je zoiets niet zolang kunt aankijken.
Ik wil dan ook niet onaardig zijn, maar iets benoemen in het belang van het dier.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:47

Zou je niet een kuurtje puur lever kunnen geven, ter ondersteuning van de lever?
Heel veel sterkte!

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:53

Zorgen dat ze nu niet met zand in aanraking komt , klinkt raar maar paarden willen bij buikpijn dit juist gaan eten om pijn te verlichten.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:56

Sommige dingen leer je door ervaring en ja soms heb je niet altijd snel door dat er echt iets mis is.
Ts zo te lezen doe je hardstikke je best voor je paard om er voor te zorgen dat hij weer beter word. Hopelijk komt hij er goed door heen. Sterkte, wijsheid en Beterschap!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers