Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:59

Is jullie nooit verteld hoeveel het paard aan het werk stond? Hoeveel dagen in de week hij liep. Ik zou toch maar uitkijken of het paard wel zo goed geleerd is als hij straks weer beter in z'n vel zit. Ken wel meer mensen die bewust weinig voeren om ze kalmer te houden. Zeker omdat je hem zelfs in deze conditie eerst nog zou moeten longeren.
Ben wel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.
Ik zou trouwens niet scheren, merk hier al dat de haren weer beginnen te lossen dus daar zou ik mee geen zorgen over maken. Die krijgt straks weer wel een mooie vacht in de zomer.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:57

Vervelend zeg. Ik ben wel benieuwd naar voor en na foto's. Blijft riskant adviseren/oordelen anders.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 18:51

Tigra_ schreef:
Is jullie nooit verteld hoeveel het paard aan het werk stond? Hoeveel dagen in de week hij liep. Ik zou toch maar uitkijken of het paard wel zo goed geleerd is als hij straks weer beter in z'n vel zit. Ken wel meer mensen die bewust weinig voeren om ze kalmer te houden. Zeker omdat je hem zelfs in deze conditie eerst nog zou moeten longeren.
Ben wel benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.
Ik zou trouwens niet scheren, merk hier al dat de haren weer beginnen te lossen dus daar zou ik mee geen zorgen over maken. Die krijgt straks weer wel een mooie vacht in de zomer.


Regelmatig kwam het er achteraf op neer dat hij niet kon waarmaken wat hij van plan was, wat werk voor het paard betreft. Ziekte, slecht weer, te druk met andere dingen, op concours moeten. Smoesjes vond ik.
Ik ben inderdaad bang dat hij helemaal niet goed doorbeleerd is, o.a. om de punten die jij ook noemt.
Met longeren gisteren was hij in het stukje galop behoorlijk gespannen, rennerig en knijperig. Na een rondje of twee ontspande hij wel weer, maar toch...

Scheren wilde ik ook eigenlijk al niet doen. Gisteren even een goede poetsbeurt gegeven en hij glom toch behoorlijk.
Ook vond ik geen pijnplekken of harde spieren bij hem. Dat viel me hartstikke mee.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:59

Je paard in training zetten en vervolgens wordt dat dier nauwelijks getraind terwijl er wel grof geld betaald werd door de onwetende eigenaar
Heb het zo vaak met eigen ogen gezien >;)
Ook bij mensen waarvan ik dacht dat ze betrouwbaar waren.. :x
Voor mij dus nooit een een paard naar trainingsstal brengen
Al zijn er uiteraard ook goede!

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:22

Ik vind het wel heel kwalijk dat een paard zo slecht terugkomt.
Het lijkt erop alsof het paard nauwelijks getraind is, en veel te weinig goede voeding heeft gehad.

Hopelijk herstelt hij wel weer goed.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 22:29

Foto van hem. Ik vind hem er ontzettend ingevallen en schraal uitzien.

Afbeelding

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:32

ja....ik ook....
Met geen mogelijkheid is dit paard goed genoeg gevoerd geweest, arm dier.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:40

Heb 2 x paard weggebracht voor beleren voor voor de wagen, die zijn echt niet zo thuis gekomen..
Hoefden ook niet voor het Mennen gelongeerd en beiden konden binnen maand braaf voor de wagen lopen de eerste had ik met 2 1/2 week al op kunnen halen, maar nog week je laten staan voor bevestigen de 2e had ik graag zelf beleerd, maar omdat ik dat niet kon heft die maand of 3? misschien 4 bij beleeradres gestaan, maar ook met die kon je heel snel zelf weg rijden. (ook gedaan ben wezen kijken en wezen Mennen).

Zijn jullie ervaren menners? Zo niet, dan zou ik ook nog als je hem gaat inspannen er toch nog handig iemand bij nemen, aangezien het allemaal wat vaag klinkt.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:25

ik schrik wel van 5 maanden beleren... dat vind ik echt extreem. en zeker als je t paard mager terugkrijgt en onbevestigd...


Indien je nog een fijne, goede beleerder wil bij jou in de buurt die de puntjes op de i kan zetten of die twijfel kan wegnemen: Raymond Letteboer... indien je wat verder wil: Wito Mink...

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 16:29

Zojuist is de dierenarts geweest. Zijn gebit had nogal wat scherpe punten en zijn twee melktanden rechts- en linksonder waren blijven zitten terwijl de nieuwe tanden er naast zaten. Melktanden zijn weggehaald.
Maar dat was niet de oorzaak van zijn conditie- en voedingstoestand.
De dierenarts vond hem er ook erg slecht uitzien. Conclusie van de dierenarts was, zoals bijna iedereen hier al opperde: te weinig gevoerd, te weinig getraind en ook nog eens niet op de goede manier getraind.

Bloed is afgenomen, we zullen zeker deze week de uitslag krijgen.
Gebit is weer in orde, nu lekker bijvoeren met Seniores priores, Pavo Energy Control en lijnzaadolie. Onbeperkt goed hooi kreeg hij al.
Hopelijk gaat hij snel groeien, zodat we kunnen zien hoever hij werkelijk beleerd blijkt voor de kar.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:45

Ik zit zo eens (mee) te lezen, maar wat ik me afvraag,
Hebben jullie hem aan het einde wel voor de kar zien lopen of met de trainer uit geprobeerd?
Ik lees namelijk dat je nog moet testen hoever hij werkelijk beleerd is voor de kar.
Dadelijk betaal je die man, voor een dienst die niet (goed) is uitgevoerd.
Ik ben zo en zo van mening dat het trainen zowel onder het zadel als voor de kar in een keer goed moet gebeuren. Het kost zo veel tijd, geld en energie om foute aangeleerde dingen weer af te leren.

Want het is wel heel raar, waarom hij na 5 maanden dan geen spieren heeft opgebouwd en nog steeds geen conditie heeft (afgezien van het feit dat hij wat vermagerd is).
Hoeveel is er met hem getraind een half uur per dag? Is hij überhaupt wel getraind?

Wel goed dat je de dierenarts er vandaag al bij hebt laten kijken. Ik hoop voor je dat je paardje niet verpest is (sorry voor de direkte woordkeuze, ik bedoel het niet gemeen) en hij snel weer wat voller wordt.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:01

BridgetF: Mijn man is regelmatig bij hem gaan kijken en is ook 2 of 3 keer met hem wezen rijden. Hij had mij al verteld dat het niet een makkelijk paard was en dat hij ook wel schraler was geworden.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al die tijd mijn twijfels had over de capaciteiten van deze menner als africhter. Mijn man geloofde echter heilig in hem dus ja, ons paard is daar gebleven. Helaas.
Goede maar harde leerschool: volgende keer ga ik beslist mee om te kijken!

Het paard is niet totaal onbespierd, maar niet zozeer op de juiste plaats en vetjes heeft hij al helemaal niet meer.

Dat testen voor de kar bedoel ik meer als in: hoe betrouwbaar hij uiteindelijk is opgeleid. Dus in het bos in alle gangen, in de rijbak in alle gangen. Ik hoorde gisteren dat de 'trainer' hem nog niet eens in galop heeft gehad voor de kar..... Echt ongelofelijk.

De dierenarts concludeerde: te weinig gevoerd en weinig tot zeer weinig getraind en ook nog eens onjuist.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:17

Jeetje dat is wel schrikken zeg, als je je paard zo terug krijgt.

Ik vind eerlijk gezegd 5 maanden ook wel erg lang om een paard fe laten betuigen.
Wij komen veel bij een stal waar ze ook paarden betuigen en die staan er meestal 1 tot 2 maanden, soms iets langer als het moeizaam gaat, maar eigenlijk nooit 5 maanden.
Die paarden zien er ook altijd goed uit.

Ik had als ik jullie was wel een vinger aan de pols gehouden in die 5 maanden.
Het lijkt me dat je toch regelmatig gaat kijken en ook een rondje mee wilt rijden met de wagen om te kijken hoe je paard het doet en hoe hij gereden wordt, zodat je weet hoe je er thuis mee verder moet.

Ik vind het ook raar dat zo'n ervaren iemand niet laat weten dat hij een paard mogelijk niet geschikt vindt om in te spannen en dan dingen gaat bedenken zoals longeren voor het inspannen en uithongeren, verre van professioneel.
Ik zou het er niet bij laten zitten.

Sterkte met jullie paard, hopelijk knapt hij snel op!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 23:42

Nouvel schreef:
Jeetje dat is wel schrikken zeg, als je je paard zo terug krijgt.

Ik vind eerlijk gezegd 5 maanden ook wel erg lang om een paard fe laten betuigen.
Wij komen veel bij een stal waar ze ook paarden betuigen en die staan er meestal 1 tot 2 maanden, soms iets langer als het moeizaam gaat, maar eigenlijk nooit 5 maanden.
Die paarden zien er ook altijd goed uit.

Ik had als ik jullie was wel een vinger aan de pols gehouden in die 5 maanden.
Het lijkt me dat je toch regelmatig gaat kijken en ook een rondje mee wilt rijden met de wagen om te kijken hoe je paard het doet en hoe hij gereden wordt, zodat je weet hoe je er thuis mee verder moet.


Ik vind het ook raar dat zo'n ervaren iemand niet laat weten dat hij een paard mogelijk niet geschikt vindt om in te spannen en dan dingen gaat bedenken zoals longeren voor het inspannen en uithongeren, verre van professioneel.
Ik zou het er niet bij laten zitten.

Sterkte met jullie paard, hopelijk knapt hij snel op!


Zoals je in mijn eerder bericht heb kunnen lezen, is mijn man een aantal keren bij hem geweest. Ook heeft hij hem enkele keren voor de kar gezien en mee gereden.
Helaas ben ik zelf nooit mee gegaan. Dat is stom van mij. Zal niet weer gebeuren.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:01

Pff wat een K verhaal. Hopelijk knapt ie goed op.

Heb toevallig van de zomer mijn merrie ook laten beleren, maar dat duurde echt geen 5 maanden (was ook al onder zadel en alles). Ze was ook geen makkelijke, 3 weken discussie, 3 weken bevestigen/lopen of ze nooit anders gedaan heeft, en terugkomen als een glimmende sportpony. Had meer moeten werken dan in het half jaar bij mij er voor :p

Hoop dat er niets verknald is aan je paardje en veel succes met de goede zorgen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:32

En wat zegt de trainer hier nou van?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:49

Zonder dat je weet hoe het dier is, kun je imo niets zeggen over of 5 maanden lang is en of er 'te weinig bereikt is.' Een paard beleren is geen vast schema.

Wat ik wel vind is dat daar tussentijds overleg over hoort te zijn.

Kan bijvoorbeeld ook stress zijn, dier wat lastig te beleren is wil ook nog wel eens afvallen. Maar is fijn als je dat zou weten voordat je 'm ophaalt :)

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 05:50

Je zegt al hij was niet makkelijk volgens degene die hem beleerde, dat verklaart hoe hij eruit zie een paard wat minder eten krijgt is makkelijker te beleren echt walgelijk.
Hoop niet dat jullie 5 maanden veel geld hebben betaald, zou het zeker aankaarten en de kosten die je nu maakt verhalen.

Zo leer je maar weer als je een paard laat beleren zorg dat je zijn vorderingen volgt en het met eigen ogen ziet.
Dit is gewoon geld verdienen over de rug van het paard.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 06:02

Ps: hoe komt een onbeleerd paard na 5 maanden training al aan een witte drukplek bij zijn schoft?

Wat een walgelijke praktijken bestaan er toch!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:06

Jullie hebben hem wel thuis weer ingespannen toch?
Hoe doet hij dat, gaat dat wel goed of veel stress?

Ik zou toch de trainer nog eens contacten en dit alles bespreken, ben benieuwd wat hij er van zegt.

Verder goed voeren, bietenpulp, lucerne, omegamix, veel hooi en evt een extra vitaminesupplement en dan is hij er vast snel weer bovenop.
Het is nu ook de tijd van de rui en erg koud, dan nemen ze ook snel af in conditie, zeker met wat stress erbij.

Sterkte ermee!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:47

Hannanas schreef:
Ps: hoe komt een onbeleerd paard na 5 maanden training al aan een witte drukplek bij zijn schoft?

Wat een walgelijke praktijken bestaan er toch!


Paard was niet onbeleerd. Hij was al onder zadel gereden. Drukplek komt door anti-rolsingel die hij heeft gedragen omdat ie vast lag in zijn box en met zijn achtervoet tussen de tralies is gekomen. Dat was voor mij en hem nogal traumatisch, vandaar de singel. Stom genoeg heeft hij van de singel heel snel een drukplek gekregen. Gelukkig zijn wij vrij snel daarna verhuisd en hebben we nu boxen zonder tralies, die ook nog eens heel groot zijn.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 10:52

Nouvel schreef:
Jullie hebben hem wel thuis weer ingespannen toch?
Hoe doet hij dat, gaat dat wel goed of veel stress?

Ik zou toch de trainer nog eens contacten en dit alles bespreken, ben benieuwd wat hij er van zegt.

Verder goed voeren, bietenpulp, lucerne, omegamix, veel hooi en evt een extra vitaminesupplement en dan is hij er vast snel weer bovenop.
Het is nu ook de tijd van de rui en erg koud, dan nemen ze ook snel af in conditie, zeker met wat stress erbij.

Sterkte ermee!


Ja, wij hebben hem zondag thuis ingespannen, op zich doet hij dat goed. Wel moesten we hem altijd eerst longeren van die 'trainer'. Daarbij viel het ons dus op dat zijn conditie (lees: uithoudingsvermogen) zo slecht is. Hij staat netjes stil voor de kar met inspannen, vindt het nog wel spannend maar is braaf. Langs de weg was hij braaf, alleen de witte markeringen op de weg vond hij wat eng. We zijn alleen een stuk rechtuit wezen stappen en draven. Verder niks gevraagd van hem. Op zich is hij tuigmak en karmak in het tweespan en kan je hem inspannen en ermee rijden. Dus ja, opzet geslaagd zou je zeggen.
Dank je, het zal wel goedkomen met hem.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:59

Fijn dat dat in ieder geval goed gaat!
Nu rustig aan opbouwen en goed voeren en dan kunnen jullie van het voorjaar lekker aan de slag!