Vitalbix Active+

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:48

Ik ben daarom nu over op de vitalbix active+.

Ik zocht/ zoek inderdaad 1 soort voer waarin voldoende ondersteuning zit voor een sportpaard maar laag in suikers en zetmeel. Inderdaad energie uit vetten, voldoende aminozuren (lysine vooral vaak erg laag) voldoende vitamines en mineralen...

Het valt nog niet mee om zoiets te vinden wat ook nog een beetje leuk betaalbaar is en wat ook makkelijk verkrijgbaar is.

Equimagic ken ik niet, ik ga het eens opzoeken. Bedankt voor de tip :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:08

Mijn vorige paard heeft Active+ een tijdje gekregen toen hij aan de DC niet voldoende had. Mijn stalgenoot voert het haar PRE nu. Hij doet het erg goed op de Active+. In een voer-berekening komt hij er eigenlijk zelfs beter uit dan mijn eigen paard (die op een ander graanvrij voer staat), en hij krijgt naast weidegang en ruwvoer maar 0,5kg Active+ op dit moment.

Het blijft altijd een combinatie van weidegang + ruwvoer + krachtvoer natuurlijk. Wij kiezen heel bewust voor een basis met veel ruwvoer en voor weidegang, zodat krachtvoer alleen dient om specifieke tekorten aan te vullen, en voor onze specifieke tekorten komt Active+ er dus eigenlijk goed uit voor dit paard. Ook stukken minder jeuk dan toen hij op een ander voer stond.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:56

Wij hebben helaas geen weiland.
Ik had al een paard wat zwaar hoefbevangen is geweest en een shetlander. Die kregen beide de DC maar omdat mijn paard nogal bleef jeuken nu even overgestapt op voer met minder/geen lucerne.

Het paard in kwestie is er vorig jaar bijgekomen. Die krijgt nu dus active+.

Ze staan daarnaast overdag op de paddock met onbeperkt hooi en ‘s nachts op stal met onbeperkt hooi.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:06

Volg

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:11

Heeft de active+ wel voldoende eiwitten om de spieren te kunnen 'voeden'?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:15

lieke2 schreef:
Heeft de active+ wel voldoende eiwitten om de spieren te kunnen 'voeden'?


Dat was eigenlijk ook mijn vraag waar ik nog wel benieuwd naar ben :j

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:20

Ik denk dat dat er ook heel erg aan ligt wat en hoeveel ruwvoer je geeft.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 06:44

Charaz schreef:
Ik denk dat dat er ook heel erg aan ligt wat en hoeveel ruwvoer je geeft.


Precies ja! als je redelijk rijk ruwvoer geeft, dekt dat grotendeels de eiwitbehoefte.

Het eiwit in Active+ is niet per se heel laag hoor, met 8,4% verteerbaar eiwit (11% ruw eiwit).

Ter vergelijking: Omega 3 Power mix van Horsefood (echt wel een sportmix), heeft 7,5% verteerbaar eiwit (12,2% ruw eiwit).

Hoeveel je moet voeren om je behoefte te dekken hangt in beide gevallen af van je ruwvoer, maar ik denk niet dat je eiwittekorten hebt púúr vanwege het voeren van Active+ ipv een sportmix.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:14

Wij kopen hooi in van een boer, het is hooi uit kleine baaltjes, onverpakt, wat behoorlijk is uitgebloeid voordat het geoogst wordt. Het gaat per 200 baaltjes per keer ongeveer wat dan in 60 baaltjes per keer geleverd word. Het is vrij grof hooi waar ze onbeperkt toegang tot hebben (behalve de shetlander want dan kan ik hem rollen :+ ).
Mijn andere paard krijgt er alleen DC naast en ziet er top uit.
Deze had net even een zetje nodig maar ziet er nu ook mooier en voller uit, dus ik blijf hem maar voorlopig eens op alleen de active+ houden.

De active+ is de enige muesli die ik tot nu toe heb kunnne vinden met een mooi hoog percentage lysine.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:23

Ik heb ook 1,5 jaar vitalbix gevoerd, brokjes en active+ muesli.

Voor mijn paard wat toch al niet zo heet is van zich zelf gaf het blijkbaar echt te weinig energie.
Ik heb een jaar lang bij de dierenarts gelopen, die ook niet wist waarom die nou zo suf was.

Totdat ik hem als een van de laatste probeersels weer terug heb gezet op zijn oude voer.. wat heel energie- en helaas ook suikerrijk is..
Hij is nu al meer dan een maand weer de oude :)

Ik wilde dit berichtje ook even plaatsen niet om vitalbix af te vallen want hun product en service is echt super (ze hebben ook echt goed mee gedacht met hun voeradvies etc.) maar het werkt denk ik niet voor elk paard

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:42

lindar1985 schreef:
Ik heb ook 1,5 jaar vitalbix gevoerd, brokjes en active+ muesli.

Voor mijn paard wat toch al niet zo heet is van zich zelf gaf het blijkbaar echt te weinig energie.
Ik heb een jaar lang bij de dierenarts gelopen, die ook niet wist waarom die nou zo suf was.

Totdat ik hem als een van de laatste probeersels weer terug heb gezet op zijn oude voer.. wat heel energie- en helaas ook suikerrijk is..
Hij is nu al meer dan een maand weer de oude :)

Ik wilde dit berichtje ook even plaatsen niet om vitalbix af te vallen want hun product en service is echt super (ze hebben ook echt goed mee gedacht met hun voeradvies etc.) maar het werkt denk ik niet voor elk paard


Is helemaal waar: voer blijft altijd een kwestie van 'wat werkt'. Mijn paard heeft een jaar met veel smaak Equifyt greenpower gegeten. En ineens lustte madame het niet meer. Dan zal het op dat moment niet meer dekken wat zij nodig heeft... Het blijft zoeken naar wat voor een individu werkt. Maar vitalbix active+ is in theorie wel een van de mooiere voeren op de voermarkt - of het dan werkt voor een individueel paard blijft proberen en afwachten :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:30

lindar1985 schreef:
Ik heb ook 1,5 jaar vitalbix gevoerd, brokjes en active+ muesli.

Voor mijn paard wat toch al niet zo heet is van zich zelf gaf het blijkbaar echt te weinig energie.
Ik heb een jaar lang bij de dierenarts gelopen, die ook niet wist waarom die nou zo suf was.

Totdat ik hem als een van de laatste probeersels weer terug heb gezet op zijn oude voer.. wat heel energie- en helaas ook suikerrijk is..
Hij is nu al meer dan een maand weer de oude :)

Ik wilde dit berichtje ook even plaatsen niet om vitalbix af te vallen want hun product en service is echt super (ze hebben ook echt goed mee gedacht met hun voeradvies etc.) maar het werkt denk ik niet voor elk paard


Mag ik vragen wat jij nu voert en hoeveel jij voerde van Vitalbix?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:01

meiske1577 schreef:
Mag ik vragen wat jij nu voert en hoeveel jij voerde van Vitalbix?


Voer nu 2x per dag halve schep pavo sportfit en 1/3e schep endurix van Cavalor

Voerde van vitalbix: 240 gr daily complete en 500 gr active + en luzerne. verspreid over 2 voerbeurten. Op aanraden van hun voeradvies
(was verbasterd naar 2x daags 1/6 voerschep vitalbix en een halve schep active+)

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:10

Mijn paarden staan nu ook een jaar op Vitalbix, heb er de luzerne, slobbermash, daily, active+, lijnzaadolie en snoepjes van. Zit een dealer in de buurt gelukkig, bestel telkens voor een maand of 2 voorraad. Mn paarden krijgen sowieso 12 kg per dag hooi, stro om te knabbelen tussen voerbeurten, wilgentakken in paddock en zomers weidegang. De een is met pensioen en de andere een jong paard wat net beleerd is en nog volop in ontwikkeling. Ideaal zo naar de verschillende behoeftes te kunnen mengen, hou het advies van Vitalbix aan. M'n paarden doen het er prima op en eten het graag. De slobber geef ik als beloning na het werk, m'n oudere ruin krijgt dan ook een beetje. Hou het liever op 1 merk voer zodat alles op elkaar afgestemd is. Het is duur, maar doe er lang mee omdat ik alles afweeg en van ander voer ben je ongeveer wel hetzelfde kwijt omdat je er van volume veel meer van nodig hebt.
Jonge paard is al heel druk van zichzelf, kan niet merken dat hij energie te kort zou komen.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 01-05-18 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:14

Oh ja dat is wel veel minder als ik nu voer...

Ik hou 380 gram active+ per 100 kilo aan, dat maakt voor mijn paard 2,280 kilo ( drie keer daags 760 gram, is precies een 1 liter maatbeker van de welkoop)

Mijn paard kan heel gespannen/ heet zijn op “gewoon” voer. Eerst op DC gehad maar werd daar de laatste tijd iets te rustig op. Dus van alles erbij gaan geven en nu maar besloten om over te stappen op active+ wat veel praktischer is en ik moet zeggen hij is nu precies goed qua energie.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:05

meiske1577 schreef:
Oh ja dat is wel veel minder als ik nu voer...

Ik hou 380 gram active+ per 100 kilo aan, dat maakt voor mijn paard 2,280 kilo ( drie keer daags 760 gram, is precies een 1 liter maatbeker van de welkoop)

Mijn paard kan heel gespannen/ heet zijn op “gewoon” voer. Eerst op DC gehad maar werd daar de laatste tijd iets te rustig op. Dus van alles erbij gaan geven en nu maar besloten om over te stappen op active+ wat veel praktischer is en ik moet zeggen hij is nu precies goed qua energie.


Ja he dat zag ik ook in een eerdere post van je. Ik heb het advies van vitalbix aangehouden, en daar ook de vraag neer gelegd van z’n sufheid.
Nu twijfel ik of ik niet gewoon meer vitalbix had moeten geven (ookal kreeg hij al veel meer dan de andere paarden bij ons op stal) maar ben zo blij dat hij het weer goed doet nu, dat ik maar lekker bij ‘fastfood’. Blijf :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:49

Wat is jullie ervaring van de smakelijkheid van de actieve plus? (Moeilijke eter...)

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:46

Wie is er van regulier krachtvoer (pavo, havens etc.) overgegaan naar vitalbix?

Ik geef nu ongeveer 2 kg pavo sportsfit of triple p op een dag, maar twijfel over een overstap naar vitalbix.

Als ik 2 kg vitalbix active aanhoud per dag ben ik meer dan 80 euro kwijt in de maand . Heb ik echt die 2 kg nog nodig dan of kan ik ook minder gaan geven?

Wat js jullie ervaring bij een paard actief in training? Hoeveel voeren jullie van de active +?

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:10

Mijn merrie krijgt ongeveer 700-800 gram Active+ per dag. Verder weidegang en ruwvoer. Ik merk dat de paarden bij ons op stal al best veel voedingsstoffen halen uit het ruwvoer. Dus mijn merrie heeft voldoende aan nog geen kilo Active+ per dag. Maar dat zal zeker per paard en voermanagement verschillen. In de winter, als er minder gras staat, voer ik er nog Pavo 18plus muesli bij. Omdat ik het anders duur vind worden om nog meer Active+ te voeren.
Voorheen kreeg mijn merrie ongeveer een kilo basisbrok per dag. Sinds ze Vitalbix krijgt heeft ze wat meer beheersbare energie tijdens het rijden, minder explosief, en goede spieropbouw (zeker voor een paard van 20 jaar). EN waarom ik ooit eigenlijk begonnen ben met Vitalbix, ze is stukken minder jeukerig, staat al het hele seizoen zonder eczeem/vliegendeken.
Je kunt ook een combinatie geven van de Daily Complete brokjes en Active+. DC is een heel geconcentreerd vit/min brokje en daar hoef je maar weinig van te geven.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitalbix Active+

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:42

Ik geef de combi, 250 gr DC en 200 gr Active +. Erg tevreden over, mok gaat over en ze heeft fijne beheersbare energie!