weidehooi of kruidenhooi; hoeveel verschil?!

Moderators: Dyonne, Nicole288, C_arola, Pistasche, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

weidehooi of kruidenhooi; hoeveel verschil?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 12:33

Ik heb in de afgelopen jaren zowel weidehooi, als kruidenhooi als voordroog gevoerd.
Alhoewel voordroog goed verkrijgbaar is, en praktisch, heb ik daar toch niet echt een goed gevoel over.

Ik heb afgelopen jaar kruidenhooi gevoerd (uit frankrijk), prachtig spul.
Nu sinds een aantal maanden weidehooi van de buurman, ziet er ook prima uit..... en toch, ruin loopt nog wat te kriebelen, en de mest is net een fractie 'anders'....
En dus begon ik te peinzen: zou het kruidenhooi nu echt een superieur product zijn wanneer je het afzet tegen nederlands weidehooi?
Het kruidenhooi is prijzig, maar wanneer het echt veel beter is bespaar je wellicht weer op supplementen e.d.
Of ben je ronduit gestoord wanneer je 100 euro neertelt voor 400 kilo hooi?

Enfin, wie heeft daar een heel sterk idee over en wil dat delen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:06

Het verschil is best heel groot. Het gewone weide hooi komt van een land dat regelmatig bemest word en wat vetter is dan de kruiden hooi uit Frankrijk.
Dat verklaard ook dat de mest van je paard dan meestal wat dunner word.
Ik vind het niet gestoord dat jé daar veel voor zou betalen. Dat moet iedereen zelf weten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:25

5 euro voor een klein baaltje hooi=20kg is in deze omgeving heel normaal en dan is het lang niet altijd mooi spul. Nu baaltjes voordroog van 120kg voor 20 euro. Omgerekend naar 20kg hooi is dat 4.30/baal. Wel iets goedkoper maar vergeleken met luxe kruidenhooi ook niet zoveel. Wel constante hoge kwaliteit.

Als het kruidenhooi goed bevalt zou ik het zeker aanhouden als je het kan missen.

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.

Nies_

Re: weidehooi of kruidenhooi; hoeveel verschil?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:53

Als ik kruidenhooi koop word ik zelf hartstikke ziek (allergie) dus dat er verschil is, is wel duidelijk. Mijn kieskeurige paarden leken het ook lekkerder te vinden. Ik vind je niet gek als je liever duur kruidenhooi voert dan goedkoper weidehooi, maar voor mijzelf is het dus geen optie.

Rizette

Re: weidehooi of kruidenhooi; hoeveel verschil?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:01

Ik heb geen idee wat beter is want ik ken geen kruidenhooi. Ik ben meer van wat de boer niet kent........En na alle perikelen met die giftige plantjes in dat Duitse hooi koop ik het liever van de buurman. Gewoon in grote pakken maar dan wel als hooi er in gegaan niet nattig.. Mooi 1 keer goed bemest dus geen spul zonder voedingm maar ook geen dunne mest. Dunne mest kun je trouwens ook krijgen van te scherp gras.Te grof scherp gras dat prikkelt de paardendarmen voor de koeienpens is het goed. Vaak denken we dat wat van ver komt goed is. Hoe minder bemest ook hoe minder voedingswaarde maar dat is dus ook niet altijd goed.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie