Probleem met pil geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:03

Ik zit met de handen in het haar. Onze ponymerrie van 24 moet dagelijks een pil. Hij is klein, prascend.

Ruim twee jaar lang ging het probleemloos. Ik vouwde de pil tussen een klein stukje brood en dat at ze graag op. Sinds een paar maanden lukt het nauwelijks meer. Ze wil het brood niet. Allerlei broodsoorten geprobeerd, met wisselend succes. Met veel moeite lukte het dan meestal wel.

De laatste weken met andere dingen geëxperimenteerd, dat hielp even, maar nu niet meer. Het gekke is dat het bij andere mensen zelden een probleem is; alleen ben ik meestal alleen en is er dus niemand om te helpen.

Ik heb deze dingen geprobeerd:

brood met:
- hoestdrank (is ze normaliter dol op)
- zelfgemaakte appelmoes
- stroop
- zelfgemaakte jam

eigenlijk mag ze niet veel zoet, maar ik moet dit pil erin krijgen, en het gaat maar om een paar vierkante centimeters brood en een paar druppels van de toevoegingen.

Zonder brood likt ze de appelmoes, hoestdrank etc van mijn hand, of uit het bakje en laat de pil vallen. Die dingen kosten 2 euro per stuk, dus ik kan dan niet steeds een nieuwe geven.

fijnmaken wil ik liever niet, want ze likt mijn hand of het bakje niet erg grondig af.

Ik heb ook andere momenten geprobeerd; ze kreeg hem in principe 's ochtends, maar eerder (voor het ontbijt) of veel later helpt niet.

Haar eten bestaat uit seniores priores, maar ze eet de emmer niet goed genoeg leeg; er blijft altijd wat aan de wand zitten, dus ik kan er dan niet zeker van zijn dat ze alles binnenkrijgt.

Paardensnoepjes lust ze niet en wortel wil ik niet proberen, omdat de kleur van de pil en van de wortel erg overeenkomen; ik kan dan niet goed bepalen of ze hem wel binnenkrijgt.

Ik heb ook een keer de pil in een stukje bleekselderij gestopt, maar dan lag de pil even later op de grond.

Iemand nog ideeën?

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:08

Als je eerst een heel klein beetje seniores geeft, daar de pil in stopt en als dat op is de rest van haar voer?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:10

Ja probleem had ik ook.
Geprobeerd met een druif (lukte ca. 3 dagen), toen een stukje appel (lukte niet), maar nu hol ik een stukje wortel uit, tot iets meer dan de diepte van de pil, stop de pil erin en prop het gaatje weer dicht met één van de stukjes die ik uit de wortel haalde.
Omdat het maar een stukje wortel is, weet je ook zeker als die weg is, dat alles op is.
Lukt nu al een jaar op deze manier, dus kan ik je zeker aanraden.
En als er eentje pillen weigert of kan sorteren, is het die van mij wel :+

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:11

In een appel banaan of komkommer??

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:11

Isapaardje schreef:
Ja probleem had ik ook.
Geprobeerd met een druif (lukte ca. 3 dagen), toen een stukje appel (lukte niet), maar nu hol ik een stukje wortel uit, tot iets meer dan de diepte van de pil, stop de pil erin en prop het gaatje weer dicht met één van de stukjes die ik uit de wortel haalde.
Omdat het maar een stukje wortel is, weet je ook zeker als die weg is, dat alles op is.
Lukt nu al een jaar op deze manier, dus kan ik je zeker aanraden.
En als er eentje pillen weigert of kan sorteren, is het die van mij wel :+


Wat een slim plan!

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:13

Dat met die wortel ga ik proberen.
Appel lukt dus niet, banaan lust ze niet en komkommer is hetzelfde probleem denk ik, ze eet de komkommer en laat de pil vallen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:22

Ja klopt, is ook mijn ervaring. Zacht fruit werkt niet, brood ook niet.
Ze voelen dat harde stukje van de pil (denk ik) en dan laten ze het vallen.
De mijne krijgt ook een hele prascend pil, is dus best veel, en die knakt ook echt tussen de tanden en dan spuugt ze vervolgens alles uit.
Bij een wortel nog nooit gehad. Dan moet ze flink knabbelen om die door te krijgen, dus pil gaat ongemerkt mee naar binnen.
Dus ook echt heel stuk wortel voeren, geen blokjes maken en de pil er tussen leggen, maar echt in de wortel stoppen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:36

Hier helaas het zelfde probleem. En mijn paard staat inmiddels op twee tabletten per dag dus ik kan soms wel huilen als hij ze weer in de modder uitspuugt :')

Jaren lang ging het gewoon goed in een stukje brood maar nu eet hij zelfs geen brood zonder pil meer. De pil in natte groenten of fruit lukt ook echt niet want hij valt zo snel uit elkaar door het vocht dat de smaak volgens mij alleen maar viezer wordt. In zijn voer weet hij er precise omheen te eten.

Ik stop de pillen nu zo in zijn mond, op de plek waar je je vinger ook in zijn mond stopt voor het bit. In eerste instantie deed ik het in zijn wangzak maar dan lossen ze niet zo snel op dus spuugde hij ze alsnog uit. Nu leg ik ze op zn tong en houd ik zijn hoofd een klein minuutje een beetje omhoog.

Ik baal er wel enorm van omdat mijn paard het echt heel vies vind en tegenwoordig al van me wegloopt als ik aan het eind van de middag op de wei kom, maar zonder is ook geen optie dus doen we het maar even zo.

Mijn paard kwijlt sinds een tijd ook heel erg (geen gebitsprobleem) met eten dus met een wortel ben ik bang dat de tabletten deels met kwijl en stukjes wortel naar buiten komen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:39

Heb je ook al roggebrood geprobeerd?? Daar kon ik altijd alles in verstoppen aan pillen en poeders.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:40

En is het een optie om het pilletje in een paar stukjes te breken en dit door de appelmoes te roeren in een grote spuit? En dan ver genoeg in de mond spuiten en deze even een paar tellen dicht te houden dan.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:44

Wij hebben in de afgelopen aardig wat ervaring opgedaan met het geven van prascend/pargolide aangezien er bij ons op stal meerdere oude paarden staan.
het vervelende is dat ze er een soorg van achterdochtig van worden naar voer en dan niet meer willen eten, terwijl ze vaak niet in zo'n overvloedige conditie zijn dat ze dat lang vol moeten gaan houden

1 van de paarden die we nu hebben krijgt m in een stukje appel, klein gaatje in het kwartje appel prikken, pilletje er in en direct voeren, anders wordt de smaak inderdaad te overheersend.

1 ander paard krijgt m in een uitgeholde wortel. ook er in stoppen en direct geven.

en 1 andere daar gebruiken we een oude metacam spuit voor. Pillete er in, klein beetje water er bij, ongeveer 1 centimeter. kwartierje wachten, goed schudden. Rest van de spuit vol trekken met appelmoes en in de mond spuiten. ze vind het heerlijk.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:45

Ik deed het ook zoals Isapaardje, met wortel of appel. Dat ging gelukkig goed hier.
Met een klein handje muesli wil soms ook nog wel eens werken.
En anders door de vijzel en met stroop op het brood smeren, dan heb je iig geen harde stukjes.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:48

En een grote voerbak?Mijn oude dame kon ook de emmer niet goed leeg eten.Toen bij de kringloop een oud baby badje gekocht en nu kan ze alles goed zien en eet ze alles op,ook de pil.

dollyspikkel

Berichten: 1040
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:58

Wortel deels uithollen en de pil erin werkt al jaren goed bij het paard van een vriend van mij.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:02

Mijn pony krijgt ook pergolide en bij hem gaat het beter als ik de halve pil in kwartjes geef, minder kans dat hij het dan stuk bijt en proeft. Appels, brood, wortels hoef ik niet te proberen, alles wat nat is of een andere structuur heeft valt teveel op. Ik geef het nu in een heel klein handje kleine korrels (Ultimate Balancer), die soortgelijk zijn in grootte, vorm en hardheid. Ze krijgen dan iedere avond als ik kom als eerste een handje korrels, daar staan ze echt voor aan het hek, dus hij krijgt het gelukkig altijd binnen. De keerzijde is dat ze wat meer voergericht zijn, uit de hand geven had ik liever niet gedaan, maar het doel heiligt de middelen.

De enige periode dat hij het niet op deze manier heeft willen eten is toen we geëxperimenteerd hebben met de dosis. We hebben gekeken of een kwart meer voor hem beter was en binnen een paar dagen weigerde hij het dus te eten. Gezien het best veel bijwerkingen heeft in de verkeerde dosis denk ik dat hij zich er misselijk/slecht van is gaan voelen en ben ik blij dat hij dat duidelijk aan gaf. Terug naar de lagere dosis en binnen een paar dagen geen problemen meer. Was ook een stuk vrolijker/vlotter weer. Dus misschien speelt dat ook mee, dat de dosis niet meer de juiste is voor je pony.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:07

Wat ik meestal deed: de pil met een vijzel fijnstampen, door wat appelmoes roeren en dat in een grote spuit doen. En dan gewoon als een wormkuur in de wang spuiten :j Werkte hier perfect.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:11

Hier is iedereen verzot op pepermunt :):)

Prascend gaat hier vlot mee tussen twee uitgeholde pepermunten die met een beetje spuug :P op elkaar geplakt zitten!
Heb de Engelse van Dirk vd Broek, 66 cent een zak en precies zacht genoeg voor dit doel :j

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:46

Lastig! Ik vind een wortel uitholen wel een goede.
Zelf geef ik pillen in een banaan.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 16:03

Pepermunt is vanwege de suiker onmogelijk (paard is ook nog IR). Maar vandaag met uitgeholde wortel geprobeerd en dat ging goed. Hopen dast het zo blijft.

Ik ging vanochtend gewoon met een stukje brood naar haar toe, zonder pil. Maar zodra ze dat brood ziet, draait ze weg. Kom ik zonder brood, komt ze meteen naar me toe. Kennelijk zijn die pillen erg vies.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:03

Ik heb laatst ergens gelezen dat iemand de pil rectaal geeft.

Ik heb dit stukje gekopieerd uit de PPID facebookgroep, echter zelf geen ervaring mee:

Mijn eigenwijze merrie met PPID weigerde haar medicatie - en ja ik heb alles geprobeerd wat hier ook gesuggereerd wordt en ze spuugde het of slim uit of als ik het met een spuitje binnen spoot werd ze chagrijnig zodra ze me zag en liep ze altijd weg.

Toen kwam mijn DA op het idee om de pillen rectaal te geven.
Want ze had ze toch echt wel nodig... Zonder werd ze al snel bevangen.
Collega's dachten dat hij een 1 april grap maakte maar bij de producent vonden ze het wel een interessante casus.
Dus verzoek was om bloed te prikken nadat ik het oraal gegeven had en dan nog een keer nadat ik twee weken rectaal gegeven had.

Eerste paar keer heb ik een halster aangedaan en moest ik eerst even staart masseren voor ze toestond dat ik de pil (met een handschoen) naar binnenschoof. Maar al snel bleef ze stil en ontspannen staan. Tegenwoordig lijkt ze bijna haar staart op te tillen als ik in de wei kom. En de test heeft bewezen dat ook dit gewoon werkt.

Ik ben er echt super blij mee wat een drama moment was is nu gewoon routine - ze doet het goed en ik kan nu zelfs aan mijn moeder vragen het over te nemen als ik er een keer niet ben - die spuit of pil in de mond duwen was een drama dat ik niemand aan wou doen.

Misschien een tip voor anderen die paarden hebben die dit lastig innemen...

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:28

Hevonen schreef:
Pepermunt is vanwege de suiker onmogelijk (paard is ook nog IR). Maar vandaag met uitgeholde wortel geprobeerd en dat ging goed. Hopen dast het zo blijft.


Dan zou ik die wortel ook weg laten want daar zit evenveel suiker in :)

hier word de prascend vermalen in door wat appelmoes gedaan en zo in zn mond gespoten. volgens de dierenarts maakte 1x per dag zo'n klein beetje suiker niet zoveel uit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:56

In een spuit met wat water oplossen en in haar mond spuiten, net zoals een ontworming. Gaat hier al jaren goed met mijn 2 cushies. Ben je ook meteen zeker dat alles binnen is.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:12

Hier met een klein handje muesli neemt ze t wel.
maar als brood zo'n probleem is en ze voornamelijk SP houdt; zijn de tanden wel goed bijgehouden?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:20

Een bekend probleem en hier ook werkelijk alles geprobeerd, tot een halve snoeptrommel aan toe (noodgedwongen). En zelfs dat werkte uiteindelijk niet meer.
In het begin ging het met brood of in rietbladeren gerold goed, totdat de dosis naar 1/2e tablet ging. Ik werd er haast radeloos van, zovaak als ze het tabletje er weer uit wist te werken.
Degene waar ze stond had een speciale pillenspuit voor haar schapen. Een dun en lang ding waardoor het tabletje verder op haar tong land en meestal niet terug komt. En sinds ze weer hooi krijgt en daar wel dol op is, want door de prascend ging ze alles behalve gras w.o. brok weigeren, laat ze het ook beter toe omdat ze weet dat ze hooi krijgt erna.

Prascend wordt nog viezer qua smaak als het met water in contact komt, dus in fruit of wortel wilde ook niet.

Dit ding dus (als het plaatje werkt). Echt ideaal voor die kleine tabletjes. Panacur pillenschieter heet het.
Afbeelding

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Probleem met pil geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:26

Wij gaven het aan onze merrie met een klein handje brok. Dus gewoon wat brokjes op je hand met het pilletje erbij en at ze zo op.