Zelf voeder maken of kweken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MrCheval

Berichten: 15
Geregistreerd: 27-09-16
Woonplaats: zuid holland

Zelf voeder maken of kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 08:45

Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kweken of samenstellen van voer? Vooral krachtvoeders ben ik benieuwd naar.
Ruwvoer is waarschijnlijk makkelijker.


Maar ik ben vooral benieuwd wat de samenstelling is en ervaring met het maken ervan. Op het internet lees ik steeds dezelfde info, veel ruwvoer telkens in kleine hoeveelheden en zo min mogelijk zetmeel. Nu bestaat veel van de verkrijgbare mengels en krachtvoeders uit hoofdzakelijk granen dus zetmeel.

Groeten,


tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf voeder maken of kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:15

Ruwvoer kan behoorlijk lastig zijn omdat het meestal ruimte vreet en machines eist.
Genoeg voor jaar/winterseizoen aan extra verbouwen of dat nu graan of voerderbieten is, gaat ook niet in een bloempot.

Wil je voedzaam groen/ruwvoer geven en dat zelf maken, dan zal je wel graan (gerst meestal) moeten inkopen en dat ong. 7 dagen laten kiemen. Dat doe je zonder grond in een kunststof bak en dan kan je de hele mat voeren. Stelling + aantal bakken + water en ruimte op kamertemperatuur, licht is niet nodig om te kiemen, want dat is eigenlijk wat je dan voert.

1e hit youtube :
https://www.youtube.com/watch?v=D2eQaKcYYfU

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:33

Waarom al die moeite terwijl er tientallen soorten goed voer bestaan?
Samenstellen is een vak waar jaren van investering tegenover staan; dat leer je niet via internet of in een cursusje.
Gewoon naar een goede 'voerboer' gaan is verstandiger en makkelijker.

*****

MrCheval

Berichten: 15
Geregistreerd: 27-09-16
Woonplaats: zuid holland

Re: Zelf voeder maken of kweken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 16:26

Kiemen! Daar had ik dus nog niet aan gedacht. Die video ga ik zo gelijk even zien.

In de zomer kunnen ze buiten staan en in de winter hebben ze ongeveer een hectare met zn twee. Het zijn trekpaarden.
Ruwvoer hebben ze dus door de weidegang in eerste instantie. Daar wil ik ook planten inzaaien (en het liefst zichzelf uitzaaien) zodat ze daar voldoende ruwvoer vanaf krijgen jaar rond. Dit is de meest ideale situatie en zal misschien pas na lange tijd worden bereikt.

Daarnaast dus het extra voer, is dat ook te verbouwen? Ruimte genoeg in ieder geval.

Het gaat me om de kwaliteit, kosten, leuk om een terrein in te richten en meer autonomie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers