Pavo 18 plus voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 09:53

Het was inderdaad een wond op de schoft

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/


Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:57

Ja hoor, je kunt er rustig midden in de winter een deken op leggen :j

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:58

Is de 18+ i.c.m speedibeet geschikt voor paarden met cushing?

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:00

Ja, dat is geen probleem. Ons paard had zelfs alleen rond het vriespunt met wind en regen een deken op voor 2 weken. Daarna werd het kouder (en dus echte sneeuw in plaats van regen en natte sneeuw) waardoor het niet langer nodig was omdat de vacht niet meer nat werd.

Een seizoen eerder had hij een aantal dekens met ieder een iets andere pasvorm, daardoor drukte hij steeds op een iets andere plek, passende dekens waren op zijn rug namelijk ook eigenlijk niet te vinden. Maar op deze manier konden we die winter overbruggen, hij was toen niet afgehard (had tot half september op stal gestaan) en was veel te mager. Het jaar erop was zijn gewicht op orde en had hij de gehele tijd buiten gestaan en was het probleem voorbij. Vet isoleert namelijk ook. Maar eigenlijk moet je dan al eerder beginnen met bijvoeren.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:02

In principe wel _MG, daarvoor is het wel geproduceerd. Maar zonder speedibeet zou ik het niet voeren dan, omdat er voersoorten zijn die lager in Z+S zijn. Het totaalplaatje met speedibeet maakt dat 18+ dan toch voldoende laag is.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:02

Mizora schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Dit is makkelijker dan het hele verhaal opnieuw uitschrijven. 18+ gecombineerd met speedibeet is door voedingsdeskundigen doorgerekend dus ik ga er vanuit dat dit op orde is. Maar gewoon bietenpulp wordt niet gecombineerd met iets over het algemeen, daar zijn die zemelen dan voor bij grote hoeveelheden.

Maar speedibeet is gewoon bewerkte bietenpulp. Dus ik snap niet waarom je stelt dat je speedibeet zonder zemelen zou kunnen bijvoeren bij 18+ en bietenpulp wel gecombineerd zou moeten worden met zemelen bij 18+?
Ik combineer het zelf trouwens wel met zemelen, paarden vinden het ook erg lekker :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:07

Kan je ook 18+ geven aan een haflinger wat vollop in training is. Hij is snel dik.. dus voor mij zou denk ik een halve schep naast vitamine korrel. 2 handjes lucerne. en onbeperkt hooi, genoeg moeten zijn? Of zal ik toch meer geven..

Kan je t ook zonder speedibeet geven

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:19

Ik geef het zonder speedibeet aan mijn ouwe ruin hij vindt speedibeet ook niet echt lekker. Hoop wel dat hij het straks weer gaat eten want vind het wel een waardevolle aanvulling. (En anders komt er voor hem een zakje luzerne)

Ik zou het niet geven aan een haflinger die snel dik wordt... het is juist voer dat gemaakt is voor oudere paarden die lastiger voedingsstoffen opnemen uit het gewone standaard voer. Als je iets wil dat echt laag is in energie zijn er wel andere muesli's te vinden. Kijk maar eens op http://www.voervergelijk.nl

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 12:03

Mizora schreef:
Krijgt ze verder krachtvoer? Ik zou beginnen met een kg (1.5 voerschep), dat kan prima eens per dag en dan zie je wat het doet. Je kan het later altijd nog verder opvoeren, eventueel gecombineerd met bietenpulp of speedibeet. Meer dan 2kg (3 voerscheppen)zou ik in een maaltijd niet voeren, zelfs niet met 18+. Als je wel meer dan dat wilt voeren zou ik de rest aanvullen met speedibeet, dat mag je paard semi-onbeperkt. Dat is namelijk een ruwvoer en kan dus geen kwaad. Wel zorgen dat ze de hoeveelheid binnen 12 uur op heeft, anders wil het wel eens viezig worden.


Ik had nog even terug gelezen :) Als ik het de tweede keer lees dan neem ik het beter op. Maar dit klinkt echt goed en dit ga ik zo proberen te voeren. Bedankt!

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:13

Wel even (thuis of op stal) even wegen wat in jouw voerschep een kg is. Want dat wisselt per type schep (en ik heb dit voer nog nooit zelf gevoerd dus nog nooit gewogen).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 12:15

Mizora schreef:
Wel even (thuis of op stal) even wegen wat in jouw voerschep een kg is. Want dat wisselt per type schep (en ik heb dit voer nog nooit zelf gevoerd dus nog nooit gewogen).


Bedankt zal ik doen.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:20

Bambi1995 schreef:
En als ik het toch wil proberen zonder deken omdat ze super veel in de schuilstal staat. En ze heeft dan een wintervacht. Kan ik er dan midden in de winter een deken opleggen?

Als ze zelf al veel beschutting opzoekt komt ze kennelijk tekort. Deken op dus.

plutolover schreef:
Kan je ook 18+ geven aan een haflinger wat vollop in training is. Hij is snel dik.. dus voor mij zou denk ik een halve schep naast vitamine korrel. 2 handjes lucerne. en onbeperkt hooi, genoeg moeten zijn? Of zal ik toch meer geven..

Eerder minder, te dik zijn zelf maakt paard ook minder actief omdat lijf dat in de weg zit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 12:33

tamary schreef:
Bambi1995 schreef:
En als ik het toch wil proberen zonder deken omdat ze super veel in de schuilstal staat. En ze heeft dan een wintervacht. Kan ik er dan midden in de winter een deken opleggen?

Als ze zelf al veel beschutting opzoekt komt ze kennelijk tekort. Deken op dus.

plutolover schreef:
Kan je ook 18+ geven aan een haflinger wat vollop in training is. Hij is snel dik.. dus voor mij zou denk ik een halve schep naast vitamine korrel. 2 handjes lucerne. en onbeperkt hooi, genoeg moeten zijn? Of zal ik toch meer geven..

Eerder minder, te dik zijn zelf maakt paard ook minder actief omdat lijf dat in de weg zit.


Ik denk dat ze niet te kort komt want met 30 graden staat ze ook vaak binnen. Ze vind het gewoon fijn binnen. Met alle temperaturen staat ze dus vaak binnen.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:16

Ik denk dat ik op de nature best blijft. Of ik probeer 1 zak.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:07

@plutolover... waarom zou je 18plus willen voeren?
Als je haflinger gewoon wat aan de dikke kant is is Natures Best een prima keuze.
De 18plus muesli heeft meer energie, meer zetmeel, meer suiker, meer vet, meer eiwit en minder vezels dan de muesli die je nu voert. Bij Natures Best wordt aangegeven dat het geschikt is voor sobere rassen en voor dikke en nerveuze paarden... bij 18Plus staat dat het voor oudere en magere paarden is.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:13

De mijne krijgt het nu sinds 6 maanden.. had een hoop ander voer geprobeerd maar dit vond ik het beste werken. De mijne werd ook wat schraal maar is inmiddels met training erbij weer chubby aan het worden. :D wil ook nog weleens seniores priores proberen maar dat moet 4u weken en dat redt ik gewoonweg niet.. :=

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 22:28

Je kan 18plus toch ook gewoon voeren als je niet heel actief meer met haar rijdt. Dus soms nog een buiten ritje?

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:13

Mijn paard krijgt al jaren 18plus en is nu geheel met pensioen. Dus ja kan prima voor paarden die weinig aan het werk zijn.
Heb je niet al een zak gekocht? Het wordt nu kouder dus als ze al wat ingevallen is heeft ze de energie hard nodig.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 08:26

Ik heb een ontzettende drukke baan dus ik kan nergens tijd vinden om naar de winkel te gaan. Ik was van plan om het vrijdag te kopen dan ben ik vrij.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:40

Ik ben 3 weken geleden begonnen met 18+, luzerne en een supplement van equilin, de basic en de balancer. Dit aangevuld met ruwvoer en slobber na arbeid; mijn paard is er zeker energieker van. Hij bokt aan de longeerlijn en hij is weer een stuk rilleriger. Zoals ik hem ken. Momenteel longeren we alleen en werk aan de hand, maar 5 november komt de zadelmaker. Dat zal nog wel een feest worden :=

nicolevdveen
Berichten: 52
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:48

Mijn shetje van 20 jaar doet het hier wel goed op, geef ze ook andere supplementen bij maar ze staat zeker niet dun. Wellicht een ander voer proberen of iets met bietenpulp..?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:02

Waarom ik ook graag 18plus wilt proberen. Is dat ik me paard wat actiever wil hebben.

Ik heb het met de Pavo sportfit vergeleken. Er zit weinig verschil in. Het grote verschil is dat in 18+ minder suiker en zetmeel in zit dan de sportfit

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:18

plutolover schreef:
Waarom ik ook graag 18plus wilt proberen. Is dat ik me paard wat actiever wil hebben.

Ik heb het met de Pavo sportfit vergeleken. Er zit weinig verschil in. Het grote verschil is dat in 18+ minder suiker en zetmeel in zit dan de sportfit


Suiker en zetmeel zijn juist de dingen waar paarden wat actiever van worden (snelle energie)...
Ik zou juist gaan afvragen wat ervoor zorgt waarom je haflinger niet actief genoeg is.
Teveel overgewicht? Spierpijn? Heeft hij een ziekte onder de leden? Krijgt hij alle voedingsstoffen wel binnen? Of ben je als ruiter wel consequent genoeg met je hulpen? Is wat je doet wel motiverend genoeg? (Er zijn 1001 redenen waarom een paard weinig energie toont)
Natuurlijk kan je een zak 18plus proberen maar ik zou eerder denken aan handje haver toevoegen aan het voer. (misschien beetje ouderwets)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 09:18

Ik snap niet waarom je dan 18plus zou kiezen. Ik wil juist niet dat ze actiever wordt. Ze moet gewoon hetzelfde blijven.

Mon Amie *16-01-1993 † 16-11-2018

Neem een kijkje op mijn blog: Van mier tot olifant. Allerlei leuke dierenweetjes
https://vanmiertotolifant.blogspot.com/

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:36

Bambi1995. Omdat in 18+ meer suiker en zetmeel in zit dan in de nature best die ik nu geef

Mijn haf heeft geen overgewicht, verder helemaal gezond. Ik mis bij hem beetje de power.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers