pijnstillers laten eten

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Renee_S

pijnstillers laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-14 10:12

Beste Bokkers,

Mijn VP moet de komende 2 weken s avonds pijnstilling in de vorm van poeder. Dit vind hij absoluut vreselijk smaken. Hij krijgt het als hij naar binnen gaat door zn krachtvoer heen, verbloemd met een hoop appelmoes.
Nou is hij ontzettend slim en heeft hij na 3x wel in de gate dat die appelmoes dus niet lekker is, en eet hij het niet meer.
Weet iemand nog andere middeltjes? Dan kunnen we de variatie er in houden en blijft hij het hopelijk eten.

Dank jullie wel!

PS, we gaan liever niet met spuiten aan de slag maar willen zo veel mogelijk proberen dat hij hwt zelf blijft eten

Flabbergast

Re: pijnstillers laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:14

Heel veel meer opties dan door de slobber kan ik niet bedenken.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-14 10:15

EsmeeBlom schreef:
Heel veel meer opties dan door de slobber kan ik niet bedenken.

Dat krijgt hij eigenlijk nooit maar kan ik inderdaad ook wel eens proberen, bedankt!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:17

Wat voor pijnstiller moet je geven? Ik heb toen eens gehad die gewoon in een wormenspuit zat, een soort dikke pasta... Was wel even dwingen, maar zat er dus zo in...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:20

Als je het nou iedere dag door iets anders doet? De ene dag appelmoes, dan stroop, dan slobber oid?
Dan weet hij niet direct dat het iets vies is en heb je meer kans dat ie het eet?

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-14 10:24

Pluttersput schreef:
Wat voor pijnstiller moet je geven? Ik heb toen eens gehad die gewoon in een wormenspuit zat, een soort dikke pasta... Was wel even dwingen, maar zat er dus zo in...

Hij krijgt butagran, poeder in een zakje. En we willen hem indien niet nodig dus liever niet dwingen

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-14 10:26

SuperAssie schreef:
Als je het nou iedere dag door iets anders doet? De ene dag appelmoes, dan stroop, dan slobber oid?
Dan weet hij niet direct dat het iets vies is en heb je meer kans dat ie het eet?

Dit was inderdaad ook een beetje mijn idee, daarom zoek ik lekkere gerechten haha :) stroop is inderdaad ook een goeie! Slobber wordt misschien lastiger want ik zie dat dit met warm water gemaakt wordt, en dat hebben we niet op stal. Of ik moet het thuis aanmaken en meenemen op mn fiets haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:30

Mijn paard vondt buut ook heel erg vies en was met niets voor de gek te houden... Stroop, honing, suikerwater, appelmoes, slobber enz enz. Hij at gewoon niet.

Ik loste een zakje gewoon op in beetje water in zo'n grote injectie-spuit en spoot het gewoon in zijn mond, net als een wormenspuit. Dan wist ik in ieder geval zeker dat hij alles binnen kreeg. Meteen daarna kreeg hij een paar wortels.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:31

Poeder mengen met appelmoes en in een lege spuit doen. En die als een wormenkuur in mond spuiten, zo weet je zeker dat hij alles op tijd binnenkrijgt

Meneer Anton M dressuur Z vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 5 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:20

Buut is vreselijk smerig, de veelvraat hier vrat het ook niet ondanks allerlei culinaire hoogstandjes.
Gewoon in een spuit, hup achterin, snoepje erachteraan, grote jongen. Gaat prima hoor en 't moet er toch in he

Nulla tenaci invia est via

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:41

Volle voerschep lucerne wil wel helpen, is zelf bitter van smaak.
Ik krijg hier alles naar binnen met gewoon lucerne, is in elk geval goed voor de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:21

sonita schreef:
Volle voerschep lucerne wil wel helpen, is zelf bitter van smaak.
Ik krijg hier alles naar binnen met gewoon lucerne, is in elk geval goed voor de maag.

Heb ik ook geprobeerd. Mijn paard presteert het om de meeste lucerne er tussen uit te peuteren, maar het poeder lag keurig netjes in de voerbak :') . Als ik het nat maakte en dan at hij het gewoon niet.. Verder sluit ik mij compleet aan bij Margreet. Het MOET er gewoon in.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-14 00:43

Gister en vandaag dag een en twee overleefd. ongeveer 1/3 pot appelmoes per voerbeurt, maar hij heeft t op, zonder miepen.
Zoals ik ook in de OP had gezet wil ik echt pas met spuiten aan de slag wanneer het nodig is. We (ik en de eigenaar) hebben natuurlijk liever dat hij het gewoon eet. en zolang hij dat doet blijven we het dus via zn voer doen.
Ik ben dus vooral opzoek naar maniertjes om het voor hem zo prettig mogelijk te maken door zn voer, beetje variatie in smaakjes en truckjes dat hij het gewoon eet en blijft eten.
Appelmoes ging er goed in. Hij viel niet zo aan als dat hij normaal doet, en het duurde allemaal iets langer, maar na een kwartier was de bak toch echt helemaal leeg. Knappe pony :) Nou hopen dat het aanslaat.
Maar andere voermiddeltjes zijn dus nog steeds welkom!
Ik zit er ook aan te denken om het klokhuis uit de appel te boren en de appelmoes-buut pap daar in te smeren. zou zoiets werken?

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 01:55

Ik gaf buut op advies van de arts in een spuit met wat daro suikervrije hoestsiroop. Werkte fantastisch!

Paarden Bewegingstherapie Paard & Souplesse
Facebook https://www.facebook.com/pages/Paard-So ... 258?ref=hl

Volg Paard & Souplesse op Facebook voor interessante artikelen, workshops en verslagen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:44

Ik denk dat je het beter in een spuit in kan spuiten. Dat is snel en je weet zeker dat hij het binnen heeft. Niets zieligs aan. Mooie gehoorzaamheidstraining. En veel gemakkelijker voor jullie.
Echt......hij heeft het zo door dat het door zijn eten zit, en dan eet hij zijn eten voorlopig niet.

Meneer Anton M dressuur Z vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 5 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:46

stukje brood met perensiroop/gelei, poeder erop en dichtvouwen?

eigenlijk hier geen enkel paard dat geen butagran opeet door z'n voer. ik doe hooguit wat meer olie door de muesli zodat het beter blijft plakken...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:48

Heb er hier ook 1 die dus zo is. Die heb ik slobber gedaan met spul er in. Krijgt normaal ook nooit slobber en is een kies kauwer maar dat ging er zo in

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:20

dierenarts bellen voor een andere pijnstiller, metacam ging er bij mijn paard als snoepje in.

Accept both compliments and criticism. It takes both sun and rain for a flower to grow.
Normal is an illusion, what's normal for the spider is a choas for the fly!
If I was meant to be controlled, I would have come with a remote.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-14 18:21

mystery1980 schreef:
dierenarts bellen voor een andere pijnstiller, metacam ging er bij mijn paard als snoepje in.

Dit lijkt me niet zo zeer nodig, aangezien hij het wel gewoon eet. ze zal niet voor niets Fenylbutazon voorgeschreven hebben, lijkt me een andere werkzame stof dan metacam?

Anyway, hij eet het so far heel goed! Ik zorg inderdaad gewoon dat het met stroop/appelmoes/olie blijft plakken aan zijn krachtvoer, zodat er niks kan blijven liggen aan los poeder, en vul zijn dieet aan met lekkers. Gister handje lucerne er bij, vanavond heb ik appeltjes en worteltjes in kleine stukjes gehakt en die gaan er dan door.

's Ochtends krijgt hij zijn schepje krachtvoer zonder iets erdoor, dus hij zit niet altijd met vieze prut :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:54

vaak kiezen voor een bepaald middel omdat het goedkoper is of omdat er meer winst op gemaakt wordt. Dus even overleggen met je dierenarts is helemaal niet gek. Gelukkig dat hij het nu wel eet.

Accept both compliments and criticism. It takes both sun and rain for a flower to grow.
Normal is an illusion, what's normal for the spider is a choas for the fly!
If I was meant to be controlled, I would have come with a remote.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:59

Buut is gewoon heel bitter en bovendien niet zo goed voor de maag, metacam is veel vriendelijker en de meeste paarden vinden het lekker (en je geeft het al met een spuit of over het eten).

Het nadeel van het over allerlei verschillende soorten eten geven is, dat als je pech hebt het paard op een gegeven moment niets meer zomaar op eet omdat hij zo achterdochtig wordt van dat spul dat elke keer in het voer zit.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:41

Stroop, honing, slobber en appelmoes. Als dat niet werkt dan met een klein beetje water in een spuit en dan maar achterin. Belangrijker dat t binnenkomt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:30

Buut is echt heel erg vies, ik vind het niet zo gek dat je paard het niet wil.
Kan je niet een waterkoker op stal zetten? Er zal vast wel ergens een stopcontact zijn toch?

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:38

Metacam is net zo slecht voor de maag als buut. Gewoon 50/60 cc spuit halen en de buut met beetje water en appelmoes vermengen en erin tjoppen. Buut is ook het goedkoopste alternatief, metacam is erg duur. Succes!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:13

Wat ik deed was:
twee boterhammen, beide wat vochtig maken met water, dan de buut erop en de andere boterham erop doen. Vervolgens een flinke schep zeewier en wat biks. Dan was het zo op.
Appelmoes, appelstroop, slobber etc. trapte die allemaal niet in