Paard teveel afvalstoffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 20:47

Hallo bokkers

Ik heb in febr mijn pony gekocht (7 jr connemara merrie) van een gehandicaptenmanege, hier heeft zij lichamelijk intensief niet veel hoeven doen.
Toen ik haar kocht heb ik haar direct laten behandelen door mijn osteopaat (febr), eind mei was ze onregelmatig in draf en wilde niet graag lopen, oorzaak is onbekend maar het gebeurde de dag na een masseur. Verdenking is dat ze zelf de druk weg wilde hebben en zich in het si gewricht heeft vast gezet.

Deze maand kwamen dezelfde klachten ineens terug, in draf niet in tact (rechts achter) en wat kramperig maar totaal niet overdreven kreupel. Osteopaat weer laten komen: vast in de bekken, strakke rug en strakke re hamstring.

De osteopaat gaf aan dat ze waarschijnlijk door de verandering in training sinds februari teveel afvalstoffen vast houd in haar lichaam wat dan zorgt voor verkleving van het bindweefsel, de dag na de behandeling ging ze al weer bokkend de wei door en zoals verwacht was er daarna niks meer te zien van haar onregelmatigheid.
Osteopaat raadde andere voeding aan en magnesium.
Wij doen veel stretchoefeningen en ze is redelijk lenig aan de hand.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en wat jullie voeren of doen aan training/behandeling.
Ze krijgt hier in de ochtend en avond een klein handje sportbrok van stal. Na het rijden krijgt ze 2 maatbekers met pavo natural best, 50gr marstall force en 50gr pavo eplus.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:51

Je zou eens bloed kunnen laten prikken en o.a. naar Vitamine E en selenium kunnen kijken.

Wat betreft je voerschema zou ik de sportbrok en muesli schrappen ( omdat je nu veel producten door elkaar heen voert met verschillende waardes en gehaltes) en kiezen voor luzerne en een goede vitaminenbrok zodat je een stabiele basis hebt qua voeding.

Qua huisvesting zou ik zeggen; lekker 24/7 naar buiten en bewegen!

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:58

Sportbrok schappen kan niet. Als ze niks krijgt gaat ze enorm in nijd met haar buurvrouw. Die kunnen elkaar niet hebben tijdens voeren. Trappen tegen de stalwand ect. Als ze maar en klein handje krijgt is er niks aan de hand.

Huisvesting is van 10 tot 6 buiten en verder paddock of stal. Hier gaan we niks aan veranderen. We hebben het enorm naar ons zin op stal en pony is na 6uur ook echt wel klaar met de wei en staat voor het hek te koekeloeren.

Stoppen met de muesli kan wel. Goede vitaminebrok, tips? Marstall Force stond al goed aangescheven.

Bloedprikken is inderdaad een goede optie

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:09

Heeft je osteo je geen tips gegeven om je pony te ondersteunen? Mijn osteo dees dat wel; ik kreeg ook een flesje homeopathische druppels van haar voor mijn pony: Detox van Phytonics.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:17

Waarom twee scheppen Naturals Best en óók nog eens 50 gram Force? Zou me niks verbazen als je pony vooral overgedoseerd wordt op heel wat stoffen..

En daarboven op nog eens Eplus (wat een onzinsupplement trouwens := Bestaat uit 42% luzerne, suiker en een beetje magnesiumfosfaat wat door paarden ook nog eens slecht opgenomen wordt)

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:18

Ze gaf een tip met iemand die met haar samenwerkt. Deze komt een meting doen en aan de hand daarvan voer icm kruiden. Nu vond ik dit alleen aan de dure kant. 630gram voor €30 waarvan ze dan 20 gr per dag mag :+
En ze gaf dan de tip magnesium.
Vandaar dat ik alternatieven zoek.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:19

Focussed schreef:
Waarom twee scheppen Naturals Best en óók nog eens 50 gram Force? Zou me niks verbazen als je pony vooral overgedoseerd wordt op heel wat stoffen..

En daarboven op nog eens Eplus (wat een onzinsupplement trouwens := Bestaat uit 42% luzerne, suiker en een beetje magnesiumfosfaat wat door paarden ook nog eens slecht opgenomen wordt)


Ik heb totaal geen voerkennis verder. De muesli krijgt ze gewoon na het rijden, als kleine aanvulling. De vitaminebrok omdat stalgenoot dit had aangeraden en de eplus vanwege de verkoper in de winkel :+

Maar als je tips hebt hoor ik het graag. Open het topic niet voor niks

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:20

ja kan proberen bowen therapie en lymfedrainage dit zorg voor het verbeteren van de afvoer van afvalstoffen dit heeft mijn pony tijdens het revalideren erg geholpen

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:21

evita13 schreef:
ja kan proberen bowen therapie en lymfedrainage dit zorg voor het verbeteren van de afvoer van afvalstoffen dit heeft mijn pony tijdens het revalideren erg geholpen


Bedankt voor de tip, kende ik niet. ik ga hier even naar kijken en overleggen met de osteo of dit iets kan bijdragen voor ons.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:23

ik heb evt wel iemand die je kan helpen . als je wil kan ik de website ff toesturen

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:24

Overleg anders eens met je dierenarts en laat desnoods even bloedonderzoek uitvoeren.

Niet zomaar dingen gaan voeren, want baat het niet dan schaadt het niet gaat helaas heel weinig op.
Vitamine E zoals hier lukraak wordt geopperd niet zomaar voeren. Staat het paard op gras, dan krijgt het al vaak genoeg binnen, zeker als je daarbovenop ook nog krachtvoer voert (en het zit óók nog een in de Force EN in de Eplus). Vitamine E kan het lichaam niet uitscheiden, dus dat stapelt zich op wanneer er te veel van binnenkomt en ook daar kan je paard echt ziek van worden.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:25

Metingen? Afvalstoffen vasthouden?? Ik zou eerst eens beginnen met een simpel bloedonderzoek. Dat ze na een behandeling weer loopt te bokken kan echt niet door vastzittende afvalstoffen komen.
Indien hij/zij het nu over tying up oid had gehad dan snapte ik het nog iets. Maar zonder bloedonderzoek op spierenzymen/tekorten of overdosering kun je niets zeggen. Dus gewoon een bloedonderzoek ipv je het geld uit de zak te laten kloppen voor allerlei middeltjes die een godsvermogen kosten.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:26

Is het dan verstandig om te stoppen met de eplus of met de eplus en force?

Ik zal na het weekend de dierenarts bellen, iemand die weet of hun ook kunnen vaststellen dat er daadwerkelijk teveel afvalstoffen worden vastgehouden?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:28

bigone schreef:
Metingen? Afvalstoffen vasthouden?? Ik zou eerst eens beginnen met een simpel bloedonderzoek. Dat ze na een behandeling weer loopt te bokken kan echt niet door vastzittende afvalstoffen komen.
Indien hij/zij het nu over tying up oid had gehad dan snapte ik het nog iets. Maar zonder bloedonderzoek op spierenzymen/tekorten of overdosering kun je niets zeggen. Dus gewoon een bloedonderzoek ipv je het geld uit de zak te laten kloppen voor allerlei middeltjes die een godsvermogen kosten.


Bedankt voor je aanvulling :)

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:29

Ik zou ook bloed laten prikken. Magnesium kan wel helpen ter ontspanning, maar bij verzuring (in de richting van spierbevangenheid) is vitamine E en selenium idd ook een factor.

Zelf geef ik Neutradex als er hier ééntje te lang te gek gedaan heeft, vind ik wel een goed product, en is vrij verkrijgbaar. Lymfedrainage lijkt me idd ook een goeie, en de training wat lichter maken, en/of specifieke oefeningen op die spiergroepen (bijv. balkjes draven).

Maar als het specifiek één been is, kan daar natuurlijk ook iets mee aan de hand zijn (bijv. lichte artrose), en door een andere manier van bewegen kunnen de spieren die ermee samenhangen zich ook vastzetten. Dus het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar als het door afvalstoffen is, lijkt het me vreemd dat het maar aan één kant zou zijn.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 22:34

Ik bel maandag even de dierenarts, toevallig komt hij maandag op stal. Maar dan ben ik aan het werk en ze kennen mijn pony niet, op enten na.
Dan informeer ik even naar een bloedonderzoek.

Nu reist mij de vraag wat moet ik tot die tijd doen met het huidige voerbeleid. Wel of geen force en eplus?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:15

Gewoon goed ruwvoer en een klein handje meusli/brok en dan even de onderzoeken afwachten.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:29

Ik lees veel positieve dingen over dr Schaette Ursonne Premium.
Misschien is dat goed voor je paard, ikzelf ga het ook gebruiken voor mn tinker ook mijn paard heeft moeite met afvoer afvalstoffen en is daardoor snel spierbevangen.
Leverwaarden ook steeds verhoogd niet shocking hoog...maar toch...

menu wat ze nu krijgt is:
Klodder geweekte grasbrok, vialbix complete, vit.e , magnesium en biergist en lijnzaadolie en omega 3 olie.

Maar toch is het nog steeds niet 100% naar mijn gevoel moet ze eens goed opgeschoond worden.

Tinker ook gekocht toen ze 5jaar was en nu 3jaar later nog steeds bezig om haar weer goed te krijgen want ze had een waslijst aan gebreken.

Ik zou ook bloedonderzoek laten doen om een denkrichtig te krijgen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:01

Aangezien ze op de gehandicapten Manege niet veel heeft hoeven doen en nu neem ik aan, instensiever bereden wordt en door de osteopaat wordt behandeld, zal dit ook wel z'n weerslag hebben op het gehele lichaam en spieren etc. Dan kan gevoeligheid optreden. Daarnaast een verandering in het voer nu ze op een andere stal staat. Als er verdenking is van afvalstoffen zou ik een algemeen bloedonderzoek laten doen en een aantal weken laten rusten ( niet rijden ) kijken hoe het dan gaat. Voor zon paardje is het allen tezamen best een grote verandering en moet hier lichamelijk ook aan wennen ( niet gelijk allerlei supplementen en poeders er tegen aan gooien )

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard teveel afvalstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 16:42

Zij heeft min 2 dagen in de week rust en regelmatig een paar dagen tot een week en ik ben ook van mening dat rust roest.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:38

Geef je osteopaat een schop onder zijn broek, en haal er een goede dierenarts bij.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:58

bigone schreef:
Metingen? Afvalstoffen vasthouden?? Ik zou eerst eens beginnen met een simpel bloedonderzoek. Dat ze na een behandeling weer loopt te bokken kan echt niet door vastzittende afvalstoffen komen.
Indien hij/zij het nu over tying up oid had gehad dan snapte ik het nog iets. Maar zonder bloedonderzoek op spierenzymen/tekorten of overdosering kun je niets zeggen. Dus gewoon een bloedonderzoek ipv je het geld uit de zak te laten kloppen voor allerlei middeltjes die een godsvermogen kosten.

Helemaal mee eens. Hoe kan iemand zo maar vaststellen dat het paard afvalstoffen vasthoudt??

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:10

Saaams schreef:
evita13 schreef:
ja kan proberen bowen therapie en lymfedrainage dit zorg voor het verbeteren van de afvoer van afvalstoffen dit heeft mijn pony tijdens het revalideren erg geholpen


Bedankt voor de tip, kende ik niet. ik ga hier even naar kijken en overleggen met de osteo of dit iets kan bijdragen voor ons.


Mijn paard heeft ook Bowen therapie op dit moment. Na twee behandelingen al heel fijner paard, veel voorwaartser en lekker bokken in de wei. Werkt in op de zenuwen ("nerves" in het engels is toch zenuwen?) en niet op spieren. Is veel effectiever, schijnbaar :D.

Sportbrok en muesli is niet echt gezondste wat is eigenlijk. Alleen heel veel verstand heb ik er ook niet van dus kan je niet zoveel aanraden. Mijn paar is ook een heel ander ras, dus wat voor hem nu werkt hoeft niet per se voor jullie te werken ;). Succes in ieder geval, komt goed!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:49

Ik ben het in dit geval niet eens met rust roest. Zal in elk geval zonder bloedonderzoek niet uitgaan van afvalstoffen. Dit paard heeft ergens blijkbaar last /pijn van en zal er maar een dierenarts bij laten komen voordat je gewoon blijft door rijden met alle gevolgen van dien. Lijkt me eerder overbelasting door verandering van training.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:22

a kan proberen bowen therapie en lymfedrainage dit zorg voor het verbeteren van de afvoer van afvalstoffen dit heeft mijn pony tijdens het revalideren erg geholpen
[/quote]

Bedankt voor de tip, kende ik niet. ik ga hier even naar kijken en overleggen met de osteo of dit iets kan bijdragen voor ons.[/quote]

Mijn paard heeft ook Bowen therapie op dit moment. Na twee behandelingen al heel fijner paard, veel voorwaartser en lekker bokken in de wei. Werkt in op de zenuwen ("nerves" in het engels is toch zenuwen?) en niet op spieren. Is veel effectiever, schijnbaar :D.

Sportbrok en muesli is niet echt gezondste wat is eigenlijk. Alleen heel veel verstand heb ik er ook niet van dus kan je niet zoveel aanraden. Mijn paar is ook een heel ander ras, dus wat voor hem nu werkt hoeft niet per se voor jullie te werken ;). Succes in ieder geval, komt goed![/quote]

Wie heeft dat verteld dat Bowen therapie op de zenuwen werkt.? En niet op de spieren.?
Het werkt namelijk niet op de zenuwen of de spieren alleen wel indirect.
Bowen Therapie is bindweefsel massage, als het bindweefsel los is krijgt de rest meer ruimte. Dus lees gewrichten organen spieren.