Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:05

Tessebes schreef:
Iemand een tip waarmee de balancer van JPG&F te vervangen. Mevrouw heeft van de een op de andere dag besloten het niet meer te eten. Ook niet door slobber.

Misschien Pure Balancer? Ik heb best uitgebreid gezocht en dit kwam meest overheen, samen met DH Ultimate. Maar ik wilde/kan niet ontvangen via de post (flat icm waardeloze postbode).

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 23:38

Ik geef nu sinds 2 weken de balancer Pro plus van JPGEF, ik ben hiermee begonnen omdat mijn paard regelmatig haar eigen mest opat.
Zie tot nu toe wb het mest eten nog geen verbetering maar valt ook op dat mijn paard regelmatig aan het zand begint te likken?
Iemand hier bekend mee?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:09

ik zie dat wel eens als ze gaan verharen.
wat ik goed vind helpen is zeewier :j
je kunt dat proberen.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:15

ellepel schreef:
ik zie dat wel eens als ze gaan verharen.
wat ik goed vind helpen is zeewier :j
je kunt dat proberen.


Ja dank je, heb ik ook al geprobeerd, maar vind het jammer dat de balancer niet
het probkeem van het mest eten wegneemt, sims lijkt t wel of t erger geworden is zelfs :( had gehoopt dat door de toevoeging van een vit/mineralensupplement het juist op zou houden?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:26

Zeewier is daarvoor hier vaak ook de oplossing.

Het kan zijn dat als er sprake van tekorten zijn (silicium zit bijv in zand), twee weken niet lang genoeg is om het recht te trekken.
Het kan ook zijn dat deze balancer niet degene is die werkt voor je paard. Bij bijv Marstal force bleef die van mij het ook doen.
Door ziekte konden de darmen van mijn paard een tijd voedingsstoffen niet goed opnemen, dan maakte het ook niet uit welke balancer ik gaf.

Denk dat als je de oorzaak weet je ook gericht kan behandelen.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:51

Slmt9 schreef:
Zeewier is daarvoor hier vaak ook de oplossing.

Het kan zijn dat als er sprake van tekorten zijn (silicium zit bijv in zand), twee weken niet lang genoeg is om het recht te trekken.
Het kan ook zijn dat deze balancer niet degene is die werkt voor je paard. Bij bijv Marstal force bleef die van mij het ook doen.
Door ziekte konden de darmen van mijn paard een tijd voedingsstoffen niet goed opnemen, dan maakte het ook niet uit welke balancer ik gaf.

Denk dat als je de oorzaak weet je ook gericht kan behandelen.


Ja blijft lastig, dan zou ik of een darmonderzoek moeten laten doen of misschien bloed prikken?
Ja ik wil het nog paar weken geven en dan aankijken of het werkt en anders weer op zoek naar andere balancer, ik heb oerbalans ook al geprobeerd, zou niet weten welke balancer dan zou kunnen werken?
Zeewier geef ik regelmatig bij verdenken op zand eten, maar helpt niet voor het mest eten helaas.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:01

chubster schreef:
ellepel schreef:
ik zie dat wel eens als ze gaan verharen.
wat ik goed vind helpen is zeewier :j
je kunt dat proberen.


Ja dank je, heb ik ook al geprobeerd, maar vind het jammer dat de balancer niet
het probkeem van het mest eten wegneemt, sims lijkt t wel of t erger geworden is zelfs :( had gehoopt dat door de toevoeging van een vit/mineralensupplement het juist op zou houden?


Heeft je paard wel gewoon hooi op de momenten dat hij zand of mest eet?

Is er qua ruwvoer nog iets veranderd? Hier gingen ze ontzettend zand eten van kuil bijvoorbeeld

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:00

In twee weken kun je niet beoordelen wat het effect is van een vitaminebrok. Ik zou het nog wat tijd geven.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:26

Net de zak cavalor nutri support open gemaakt.
Ik vind het er maar vies uit zien of is dit normaal?

Zak is nog een jaar houdbaar.


Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:41

chubster schreef:
Ja blijft lastig, dan zou ik of een darmonderzoek moeten laten doen of misschien bloed prikken?
Ja ik wil het nog paar weken geven en dan aankijken of het werkt en anders weer op zoek naar andere balancer, ik heb oerbalans ook al geprobeerd, zou niet weten welke balancer dan zou kunnen werken?
Zeewier geef ik regelmatig bij verdenken op zand eten, maar helpt niet voor het mest eten helaas.


Lastig, ik heb te weinig informatie om te kunnen bedenken wat ik zelf zou doen.
Ik weet niet wat voor ruwvoer je geeft en hoeveel. Is er net een wormonderzoek en is een pre/probiotoca dan zinvol. En zo zijn er nog zoveel meer invalshoeken.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:43

ze zijn wel licht van kleur maar op de foto lijken ze wit uitgeslagen. DAt horen ze niet te zijn. meer licht bruin zo uit mijn hoofd. (al even geleden dat ik ze ook had). bij mij zagen ze er niet zo uit in ieder geval.

Ik zal cavalor mailen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:04

plutolover schreef:
ze zijn wel licht van kleur maar op de foto lijken ze wit uitgeslagen. DAt horen ze niet te zijn. meer licht bruin zo uit mijn hoofd. (al even geleden dat ik ze ook had). bij mij zagen ze er niet zo uit in ieder geval.

Ik zal cavalor mailen


Goede morgen maar even een foto maken van de zak met batchnummer en houdbaarheidsdatum.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:08


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:37

ik zie nu niet dat ik duidelijk ben haha iets met werk en tussendoor reageren op een berichtje haha

ik zou als ik jou was @felicity cavolor mailen misschien krijg je antwoord van ze. Soms helpt het ook om vai instagram een bericht te sturen. Want volgens mij hoort dit niet. Weet niet wanneer je de zak gekocht hebt? en anders naar de winkel waar je het gekocht hebt?

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:54

Slmt9 schreef:
chubster schreef:
Ja blijft lastig, dan zou ik of een darmonderzoek moeten laten doen of misschien bloed prikken?
Ja ik wil het nog paar weken geven en dan aankijken of het werkt en anders weer op zoek naar andere balancer, ik heb oerbalans ook al geprobeerd, zou niet weten welke balancer dan zou kunnen werken?
Zeewier geef ik regelmatig bij verdenken op zand eten, maar helpt niet voor het mest eten helaas.


Lastig, ik heb te weinig informatie om te kunnen bedenken wat ik zelf zou doen.
Ik weet niet wat voor ruwvoer je geeft en hoeveel. Is er net een wormonderzoek en is een pre/probiotoca dan zinvol. En zo zijn er nog zoveel meer invalshoeken.


Nee paard eet alleen aan de mest als er verder niks te eten is, ik zie haar een drol laten en omdraaien en ervan eten :9
Paard krijgt 5-6 x per dag gestoomd hooi en doet het bijna alleen op stal, overdag staan ze of in de bak of wei en zie ik haar het niet doen

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:55

Tessebes schreef:
In twee weken kun je niet beoordelen wat het effect is van een vitaminebrok. Ik zou het nog wat tijd geven.



Ja dat denk ik ook en ik wil het ook nog aankijken tot de zak op is, maar dan zou ik wel iets van verbetering moeten zien

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:57

ellepel schreef:
chubster,heb je al iets van probiotica geprobeerd tegen het mest eten?
eventueel wat mest van een gezond paard in wat water oplossen en dit door het voer mengen.
staat hier ook wel.
https://thunderbrook.co.uk/why-does-my- ... horse-poo/
even naar onder scrollen


Nee probiotica nog niet geprobeerd, ervaringen met een goede?
Maar geef wel juist de balancer om van al die extra supplementen af te zijn, want volgens mij zit dat ook in de JPGEF dacht ik

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:02

Slmt9 schreef:
chubster schreef:
Ja blijft lastig, dan zou ik of een darmonderzoek moeten laten doen of misschien bloed prikken?
Ja ik wil het nog paar weken geven en dan aankijken of het werkt en anders weer op zoek naar andere balancer, ik heb oerbalans ook al geprobeerd, zou niet weten welke balancer dan zou kunnen werken?
Zeewier geef ik regelmatig bij verdenken op zand eten, maar helpt niet voor het mest eten helaas.


Lastig, ik heb te weinig informatie om te kunnen bedenken wat ik zelf zou doen.
Ik weet niet wat voor ruwvoer je geeft en hoeveel. Is er net een wormonderzoek en is een pre/probiotoca dan zinvol. En zo zijn er nog zoveel meer invalshoeken.



Ja dat is dus ook het moeilijke dat er zoveel dingen kunnen zijnā€¦
Ruwvoer is gestoomd hooi en wormonderzoek gaat dmv mest opsturen.
Als ik haar onbeperkt zou geven, misschien dat ze het dan niet doet, maar is niet mogelijk met ook 2 shetjes erbij en dat ze heel dik ervan wordt, krijgt nu min. 6 x per dag gestoomd hooi en plak stro, is altijd zo gegaan en nooit problemen hiermee gehad.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:49

plutolover schreef:
ik zie nu niet dat ik duidelijk ben haha iets met werk en tussendoor reageren op een berichtje haha

ik zou als ik jou was @felicity cavolor mailen misschien krijg je antwoord van ze. Soms helpt het ook om vai instagram een bericht te sturen. Want volgens mij hoort dit niet. Weet niet wanneer je de zak gekocht hebt? en anders naar de winkel waar je het gekocht hebt?


Dankjewel voor de tip.

Ik heb Cavalor gemaild. Ik heb de zak vorige week donderdag gekocht. En vanmorgen open gemaakt. Houdbaarheidsdatum is 07-2022. Daar lijkt niks mis mee.

Ik kan zaterdag ook wel even terug gaan naar de boerenbond waar ik hem gekocht heb.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:58

Gewoon mee terug gaan. :)

Gebeurt wel eens. Komt niet vaak voor, maar soms gebeurt het dat een product niet helemaal is zoals het hoort te zijn.

Ergste wat ik ooit heb gevonden was een dode muis in mijn zak voer. Lekker uitgedroogd en gemummificeerd. :') werd ook helemaal niet moeilijk over gedaan. :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:07

@chubster Kan je geen hoge bak neerzetten waar je paard wel uit kan eten, maar de shetlanders niet? Mogelijk komt ze toch wat tekort. Met zand eten moet je echt uitkijken!

Ik ben zelf eens bijna een pony aan zandkoliek verloren... Vandaar dat ik er altijd voorzichtig mee ben. Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik zeker ook een zandkuur geven

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:22

Kidde schreef:
@chubster Kan je geen hoge bak neerzetten waar je paard wel uit kan eten, maar de shetlanders niet? Mogelijk komt ze toch wat tekort. Met zand eten moet je echt uitkijken!

Ik ben zelf eens bijna een pony aan zandkoliek verloren... Vandaar dat ik er altijd voorzichtig mee ben. Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik zeker ook een zandkuur geven



Ze doet het voornamelijk als ze opstal staat en daar staat ze naast de shetties wel met eigen deur dus daar zou ik haar apart kunnen voeren en dat doe ik ook, maar ze krijgt echt veel hooi per x en onbeperkt wordt ze heel dik van helaas.
Ik geef elke maand kuur met psylliumzaad en elke week slobber met lijnzaad. Ben ook
Heel alert met zand dus neem preventief maatregelen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:31

Je zou jpgef ook een berichtje kunnen sturen wat ze je adviseren. Wellicht heeft die tekorten en kan je hem een paar weken over doseren. Ik zou wel even overleggen over de hoeveelheid dan.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:33

Laura_ schreef:
Je zou jpgef ook een berichtje kunnen sturen wat ze je adviseren. Wellicht heeft die tekorten en kan je hem een paar weken over doseren. Ik zou wel even overleggen over de hoeveelheid dan.


Ja dat is een goed idee

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:05

chubster schreef:
Ik geef nu sinds 2 weken de balancer Pro plus van JPGEF, ik ben hiermee begonnen omdat mijn paard regelmatig haar eigen mest opat.
Zie tot nu toe wb het mest eten nog geen verbetering maar valt ook op dat mijn paard regelmatig aan het zand begint te likken?
Iemand hier bekend mee?


Volgens mij kan het wel iets van 2 maanden duren voordat je effect zou kunnen zien van een andere brok. Zou nog even afwachten.