Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sintara

Berichten: 7381
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:59

Volgens mij klopt het wel aardig, lucerne bevat inderdaad ca 600 mg/kg ijzer

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 06:43

Ik vind de hoeveelheid ijzer in metazoa inderdaad ook wel meevallen. Marstall Force bijvoorbeeld bevat veel meer ijzer. Omdat je van een vitaminebrok geen kilo's geeft zou ik me daar bij metazoa niet zo druk over maken

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Slmt9

Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:02

Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Als je voeranalyse gaat doen, kijk dan niet alleen naar wat er in je brok zit. Neem dan ook ruwvoer mee, daar gaan veel meer kilo’s van naar binnen. Denk na over of je paard regen-, leiding-, of grondwater binnen krijgt. In t laatste geval kan t ijzergehalte ook veel te hoog zijn.
Neem de cijfers van supplementen die je geeft.

Met alleen wat grammetjes van een vit/mineralenbrokje ben je nog ver van kunnen denken dat je een scheve verhouding voert.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:12

Metazoa beviel mij best goed. Ik gaf de timothee versie.
Goed gegeten werd het.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:48

Van metazoa werden er hier een paar gek, dus die kregen het niet meer, die werden heel ril, terwijl dat niet hun aard was op welk ander voer dan ook. Eentje deed het wel goed erop - op verder hetzelfde ruwvoer en water. Kan zo individueel zijn. Ik voer het dus niet meer, die stalgenoot wel.
Maar blijft toch zoeken: vitalbix beviel mijn ruin heel goed maar mijn merrie nu minder. Marstall force beviel mijn merrie op zich goed, maar moest ik energie bij gaan voeren. VS200 beviel mij uiteindelijk het beste van de soorten die ik geprobeerd heb voor mijn merrie. (Ruin heb ik niet meer)

Slmt9

Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:52

Ja, victorious bevalt hier ook het beste.
Na 2x3kg los te hebben gekocht nu maar eens 9kg gekocht.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:01

Op zich vond ik dat wel ok maar de laatste keer een zak die tegen de houdbaarheid aanzat.
En dat vind ik niet netjes.
Maakte niks uit werd me gezegd.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:07

Muze schreef:
Op zich vond ik dat wel ok maar de laatste keer een zak die tegen de houdbaarheid aanzat.
En dat vind ik niet netjes.
Maakte niks uit werd me gezegd.


Dat heeft met de service te maken natuurlijk, niet met het product zelf :)

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:10

Klopt. Maar ik bestel t niet meer. Aangezien er maar 1 adres is waar het te bestellen is.
Voor mij dan principe.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:16

Ik bestel er ook niet meer ivm service.

Ik ben net weer overgestapt naar Lexa Amino, maar dit wordt door mijn nieuwe merrie ook met lange tanden gegeten. Iemand nog een ideetje voor een vitaminebrok met extra aminozuren?

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:22

Tessebes schreef:
Ik bestel er ook niet meer ivm service.

Ik ben net weer overgestapt naar Lexa Amino, maar dit wordt door mijn nieuwe merrie ook met lange tanden gegeten. Iemand nog een ideetje voor een vitaminebrok met extra aminozuren?


Jpgef balancer plus pro?

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:27

Lastig. Ik zoek dat ook. De vs bestel ik dus niet meer.
Vitalbix gaf eerder jeuk.
Jpgef eet de mijne niet. Voor mij zou dan idd amino van lexa nog overblijven..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Slmt9

Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:34

Ja, de service van pure paardenvoeding vind ik ook wisselend.
De houdbaarheid wordt inmiddels op de site vermeld en ik houd rekening met een week levertijd. Dan komt het altijd wel goed.

Als ik iets anders had waar mijn paard het net zo goed op deed, zonder lucerne en met zulke mooie voedingswaarde, had ik dat gedaan. Mja, dat is niet zo.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:36

Oh staat de houdbaarheid er nu bij ja?
Wellicht verandert mn gedachte dan nog eens...
Vond t wel een fijn brokje op zich.
Maar ga eerst nog eens Vitalbix proberen denk ik.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:44

Vrijbuiter34 schreef:
Jpgef balancer plus pro?


Dat heb ik hiervoor gegeven, maar is vrij prijzig, omdat je hiervan 200 gram per dag moet geven.

Slmt9

Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:04

Muze schreef:
Oh staat de houdbaarheid er nu bij ja?
Wellicht verandert mn gedachte dan nog eens...
Vond t wel een fijn brokje op zich.
Maar ga eerst nog eens Vitalbix proberen denk ik.


Ja viel me de laatste keren met bestellen op.
Dan nog is t wat twijfelachtig hoor. Er staat vers in juni binnengekomen, tht november 2020. Normale brok is toch altijd een half jaar houdbaar, dit maar 5 maanden?
Daarom koop ik normaal per 3 kilo, daar doe ik 2 maanden mee. Maar nu dus 9 kilo gekocht.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:52

Ik heb een groot gedeelte van dit topic doorgenomen, zo veel verschillende meningen haha!

Ik heb momenteel een 4-jarige die nog niet beleerd is, hier beginnen we volgende maand mee. Momenteel krijgt ze vrijwel onbeperkt ruwvoer en tijdens de voerbeurten 2x per dag Lucerne van Hartog. Gebruikelijk krijgen de paarden hier op stal 2x per dag basisbrok. Ik vind dit echter nog niet nodig voor de mate van 'training', waardoor ik op zoek ben naar een andere aanvulling op het ruwvoer en luzerne.

Ik wilde graag Marstall Force geven samen met de luzerne, en dit eventueel (alleen indien 'nodig') aanvullen met een kleine hoeveelheid basisbrok. Na verder onderzoek zie ik ook veel positieve reacties over Vitalbix Daily Complete.

Als ik een berekening maak kom ik echter vele malen goedkoper uit met de Marstall. Klopt dit?

Vitalbix €28,95 per 14 kilo - aanbevolen hoeveelheid 300g per dag - €18,87 per maand
Marstall €39,99 per 20 kilo - aanbevolen hoeveelheid 100g per dag - €6,08 per maand

Klopt mijn berekening dat de Marstall degelijk goedkoper is? Is de Marstall voor mijn doeleinden net zo goed, of is de Vitalbix in theorie beter? Wat kan ik het beste geven?

Help?? :')

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:58

Hier was het vooral moeilijk om contact met de verkoper van die vs200 te krijgen. Uiteindelijk gelukt en een zak besteld en ze vinden het allemaal wel heel erg lekker en doen het er lichamelijk ook duidelijk goed op. Ik heb recent ook agrobs nuturmineral binnen gekregen en die eten ze ook allemaal erg graag. Ik ben nog niet zeker welke ik verder ga blijven geven, in de vs200 zit net wat meer in maar de verzendkosten zijn hoog tegenover agrobs die op meer plekken verkrijgbaar is.

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:07

Hier eten ze marstall niet. Krijg het er nu alleen in met een scheut lijnzaad en dan alleen bij mijn merrie. Zelfs de Ik-vreet-alles pony laat het staan.
Ik kwam van Pavo, kreeg de ruin jeuk van.
De ruin en de pony krijgen nu subli maar vind het niet fijn dat die brokken zo groot zijn. Mijn ruin heeft slechte tanden en ik heb het idee dat hij die grote brokken lastiger eet omdat hij ze niet op kan likken. Hij is super picky, hij hield na een dag of 5 op met de Marstall eten :+
Ik weet nog niet wat het nu gaat worden. Twijfel over vitalbix omdat dat ook niet super smakelijk blijkt te zijn

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:17

Marstall Force is volgens mij wel goedkoper ja, hoeveel het scheelt weet ik niet. Ik geef het nu wel maar ga na deze emmer ook op iets anders overstappen gezien het ijzergehalte en omdat onze paarden al grondwater krijgen en ik een ijzeroverschot wil voorkomen. Maar welke het dan wel moet worden ben ik ook nog niet uit :')

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:18

Maartje_M schreef:
Hier eten ze marstall niet. Krijg het er nu alleen in met een scheut lijnzaad en dan alleen bij mijn merrie. Zelfs de Ik-vreet-alles pony laat het staan.
Ik kwam van Pavo, kreeg de ruin jeuk van.
De ruin en de pony krijgen nu subli maar vind het niet fijn dat die brokken zo groot zijn. Mijn ruin heeft slechte tanden en ik heb het idee dat hij die grote brokken lastiger eet omdat hij ze niet op kan likken. Hij is super picky, hij hield na een dag of 5 op met de Marstall eten :+
Ik weet nog niet wat het nu gaat worden. Twijfel over vitalbix omdat dat ook niet super smakelijk blijkt te zijn


Ik voer mijn merrie nu 3 dagen Marstall om te proberen en te kijken of ze het lust, maar tot nu toe gaat alles er smakelijk in. Ze is voor wat ik tot nu toe heb gemerkt gelukkig wel een makkelijke eter, dus ik hoop dat dit zo blijft :o. Kregen ze bij jou de Marstall los of gaf je er nog iets doorheen? En was je er verder wel tevreden mee?

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:20

NienkeV1994 schreef:
Marstall Force is volgens mij wel goedkoper ja, hoeveel het scheelt weet ik niet. Ik geef het nu wel maar ga na deze emmer ook op iets anders overstappen gezien het ijzergehalte en omdat onze paarden al grondwater krijgen en ik een ijzeroverschot wil voorkomen. Maar welke het dan wel moet worden ben ik ook nog niet uit :')


Oh dat ijzeroverschot had ik nog niet eerder gehoord. Bij ons krijgen de paarden gewoon leidingwater, kan het dan geen kwaad?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:29


Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:51

DenieesB; die Marstall is echt wel goedkoop, maar volgens mij klopt het wel.

Ik had hierboven gezegd dat ik van JPGEF balancer pro plus 200 gram moet geven, maar dat moet 400 gram zijn. Dan kom je op 36 euro per maand, dat vind ik echt een beetje te gek.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:09

Tessebes schreef:
DenieesB; die Marstall is echt wel goedkoop, maar volgens mij klopt het wel.

Ik had hierboven gezegd dat ik van JPGEF balancer pro plus 200 gram moet geven, maar dat moet 400 gram zijn. Dan kom je op 36 euro per maand, dat vind ik echt een beetje te gek.


Jaa ik vind het echt niet erg om geld aan goede voeding uit te geven, maar als het allemaal niet zo duur hoeft vind ik dat ook weer een beetje onzin. Als Marstall net zo goed is als zijnde toevoegingen (het ijzer even daar gelaten, dat moet ik dan nog uitzoeken) dan Vitalbix of bijvoorbeeld JPGEF, ga ik liever eerst Marstall proberen.

Het gaat er puur om dat mijn paard geen tekorten krijgt, voldoende energie heeft en lekker in haar vel zit. Gezien de prijs van Marstall in verhouding zo laag ligt, maar ik hier niet zo veel over las, dacht ik misschien is het wel helemaal niet zo goed?

Heb al wel gelezen dat ieder paard weer anders reageert per merk, dus dat zal toch uitproberen worden denk ik.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers