Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:26

Wiwabalia schreef:
Ik zet 2 bakjes klaar voor stal om te voeren, zit ong. 400/500 gram mueslï in en de oerbalans verdeeld over die twee bakjes.

Na het rijden/voordat ik wegga krijgt ze nog een klein schepje van mij waar nog wat magnesium poeder doorheen zit.

Denk 1 kg per dag


In de Agrobs myo flakes zitten zie ik wel vit/mineralen, zou dat dan niet teveel worden i.c.m. Oerbalans?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:54

Oh daar heb ik zelf niet naar gekeken, mijn merrie laat dat soort “grasmixen” bijna altijd links liggen dus vandaar mijn keuze voor de mueslï.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:40

chubster schreef:
Wiwabalia schreef:
Ik zet 2 bakjes klaar voor stal om te voeren, zit ong. 400/500 gram mueslï in en de oerbalans verdeeld over die twee bakjes.

Na het rijden/voordat ik wegga krijgt ze nog een klein schepje van mij waar nog wat magnesium poeder doorheen zit.

Denk 1 kg per dag


In de Agrobs myo flakes zitten zie ik wel vit/mineralen, zou dat dan niet teveel worden i.c.m. Oerbalans?



Die van mij krijgt ook agrobs myo flakes naast haar balancer van agrobs.

Volgens agrobs en de verkoper kan het geen kwaad, en krijgen ze niks teveel binnen.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:30

Iemand tips voor mij? Ik heb een 7jarige tinker kruising ruin, die erg sober te houden is. Hij staat nu op voordroog en krijgt ‘om met de rest mee te doen’ 2x per dag een kwart schepje pavo nature’s best, en van mij na het werk pavo fibre nuggets gemengd met pavo slobber, of een beetje Havens Cool mix, allemaal in kleine hoeveelheden vooral als beloning. Met deze hoeveelheid is hij al flink hollands welvaren :'). Omdat hij dus weinig krijgt vul ik het aan met Pavo Multivit 15. Ik weet dat dit een compleet vitaminebrokje is en had dit nog over van mijn vorige paard en ben dat eerst gaan opvoeren. Het is nu bijna op en ik ben benieuwd wat nog meer passend zou kunnen zijn. Pony heeft voldoende energie van zichzelf :') dus ik zoek niet iets waar hij heet/druk van zou kunnen worden. Ik dacht zelf aan Marstall Force of gewoon Pavo Vital. Maar misschien heeft iemand een ander idee of tips :D

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:37

chubster schreef:
Wiwabalia schreef:
Ik zet 2 bakjes klaar voor stal om te voeren, zit ong. 400/500 gram mueslï in en de oerbalans verdeeld over die twee bakjes.

Na het rijden/voordat ik wegga krijgt ze nog een klein schepje van mij waar nog wat magnesium poeder doorheen zit.

Denk 1 kg per dag


In de Agrobs myo flakes zitten zie ik wel vit/mineralen, zou dat dan niet teveel worden i.c.m. Oerbalans?


Daar zitten alleen maar grassen in, geen toegevoegde vitamines en minderalen. Is hetzelfde als bijv. de Fibrenuggets van Pavo of de Wiesencobs van Agrobs, alleen zitten de Myo Proteïn Flakes hoger in eiwit.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:20

amandananana schreef:
Iemand tips voor mij? Ik heb een 7jarige tinker kruising ruin, die erg sober te houden is. Hij staat nu op voordroog en krijgt ‘om met de rest mee te doen’ 2x per dag een kwart schepje pavo nature’s best, en van mij na het werk pavo fibre nuggets gemengd met pavo slobber, of een beetje Havens Cool mix, allemaal in kleine hoeveelheden vooral als beloning. Met deze hoeveelheid is hij al flink hollands welvaren :'). Omdat hij dus weinig krijgt vul ik het aan met Pavo Multivit 15. Ik weet dat dit een compleet vitaminebrokje is en had dit nog over van mijn vorige paard en ben dat eerst gaan opvoeren. Het is nu bijna op en ik ben benieuwd wat nog meer passend zou kunnen zijn. Pony heeft voldoende energie van zichzelf :') dus ik zoek niet iets waar hij heet/druk van zou kunnen worden. Ik dacht zelf aan Marstall Force of gewoon Pavo Vital. Maar misschien heeft iemand een ander idee of tips :D



prima opties hoor om mee te starten en te proberen!

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:36

Hoe bevallen de jpgef brokjes, zowel de normale als de balancer zonder melasse/ soja?

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:12

Iemand enig idee hoeveel gram eiwit je moet rekenen voor een Pssm2 paard per dag (incl hooi)? Uitgaand van gemiddelde arbeid.

Slmt9

Berichten: 4795
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:17

Er wordt tussen de 50-200gr eiwitten aanbevolen. Afhankelijk van welke sojaschroot zit je op 44% eiwit of 47%.
Dan kan je circa tussen de 150gr en 450gr geven.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:09

Wie kan me helpen? Ik heb ergens gelezen dat een paard minimaal 9 g magnesium per dag nodig heeft, maar kom er niet uit of dit dan gaat om magnesium op zich of elementair magnesium. Ik voer nu Pavo vital en daar zit 0,12% magnesium in, dus maar 0,12 g per portie. Is dit nu veel te weinig en moet ik het bij voeren? Of bedoelen ze in de vital welelementair magnesium? ik zou niet durven zeggen hoeveel er in het hooi zit

Josien_

Berichten: 9001
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:53

ik had al even gezocht, maar waar halen jullie de sojaschroot die je aan je paard voert en hoe veel voer je dan?
Wij voeren nu Mijten Bodybuilder bij, maar willen mogelijk overstappen naar sojaschroot als dat goedkoper is en net zo effectief.

Slmt9

Berichten: 4795
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:58

Je kan het online kopen via Grever of van Leeuwen.
Afhankelijk van hoeveel eiwitten je paard nodig heeft kan je bepalen. Ik voer tussen de 100-200gr per dag. Een senior die enkel hooi krijgt en ik verdenk van PSSM.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:37

Ik zag dat er een nieuwe balancer van Agrobs op de markt is, Gipfelsturmer, ziet er qua samenstelling wel goed uit, lijkt wel net iets meer vitamine en mineralen te hebben.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:52

Laatst las ik op Instagram een post van een -peut/-paat over dat Vitalbix schadelijk is en dat je beter Okapi Puur P of Marstall Force kunt nemen als balancer. Om achter de reden te komen moest je wel eerst de cursus voeding aanschaffen ;) Maar nu vroeg ik me toch af of de kenners hier daar iets zinnigs over kunnen zeggen ? Wat zit er in Vitalbix wat slecht zou kunnen zijn?

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:22

Als je op internet leest, spreekt iedereen elkaar tegen.
T is soms maar net welke “ weg je volgt”.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:40

ja ik heb dat gelezen en het antwoord stond er bij.
heb klein zinnetje gekopieerd:

Citaat:
In de eerste instantie heb ik haar uitgelegd waarom de vitalbix (met de huidige samenstelling) niet zo'n goed idee is. Dus ik vertelde haar:

"De Vitalbix bevat organisch gebonden mineralen, waaronder organisch gebonden selenium. Als je bij de laatste modules aankomt, zul je gaan begrijpen waarom dit echt een heel slecht idee is."


.
de rest heb ik achterwege gelaten.
het is inderdaad wat zoals muze zegt, welke weg je volgt.
ik ben begonnen met krachtvoer bij mijn paarden en in de jaren er na overgestapt naar balancers en minder/ geen krachtvoer. en nu ben ik weer terug op krachtvoer geven.
en paard doet het er prima op.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:22

Heeft iemand ervaring met die vitaminekorrel van Florian?

Mijn paard krijgt voor de rest onbeperkt voordroog en een volle schep seniors priors in de winter per dag.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:19

Is er hier ook iemand die Subli mineralen bikkels voert of heeft geprobeerd? Tevreden? Gestopt?

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:47

Mijne deden het op de mineralenbikkels beter dan op vitalbix en force.
Maar inmiddels over op Equilin waar ze het nog beter op doen.

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:49

Mooi dat ze het gehalte suiker en zetmeel hebben aangepast. Dat was eerder erg hoog

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:47

Ik gebruik ze als beloningsbrokjes. Hebben de perfecte grootte en ze vinden ze erg lekker.

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:09


ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:24

gemaakt van water uit de beringzee?
ja ik weet niet, ik ga vaak even googlen met dat soort producten omdat ik wil weten wat het is en wat het doet,word het vaker gebruikt….en kom bar weinig info tegen,alleen van het merk heltie zelf.
en ik vraag me dan echt af of er echt in zit van wat ze zeggen.

Slmt9

Berichten: 4795
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:49

ellepel schreef:
gemaakt van water uit de beringzee?
ja ik weet niet, ik ga vaak even googlen met dat soort producten omdat ik wil weten wat het is en wat het doet,word het vaker gebruikt….en kom bar weinig info tegen,alleen van het merk heltie zelf.
en ik vraag me dan echt af of er echt in zit van wat ze zeggen.


Dit valt mij vaker op bij hun producten. Ik kan het daardoor niet voor waarheid aannemen en het komt op mij vooral over als marketing.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:10

Muze schreef:
https://heltieanimal.com/nl-nl/product/ ... mineralen/

Iemand hier ervaring mee?
Door t voer?


Ik geef het in een bak met water zodat ze zelf kunnen kiezen, en valt mij op sinds ik dit geef dat paard geen zand meer likt en vaak na t rijden (zeker als bezweet is) als eerste van dit water begint te drinken, dus ik ben wel positief.