Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-15 21:21

Aangezien mijn paard afgelopen donderdag de diagnose stofallergie + COPD gekregen heeft moest ik op zoek naar een andere oplossing voor mijn hooi. Goede voordroog is haast niet te vinden, en hooi weken is erg moeilijk voor me omdat ik een soort eczeem heb op mijn handen en eigenlijk moet vermijden ze vaak nat te maken.

Het moest dus een hooistomer worden, dat leek ons de beste optie. Alleen zijn die krengen heel erg duur, dat zagen we toch niet echt zitten gezien we dan nog niet eens weten of het paardje daar baat bij zal hebben...
Gelukkig vond ik online hier en daar handleidingen voor zelfbouw-stomers, de keuze voor zelfbouw was dus gauw gemaakt

Omdat ik erg verbaasd was door het gemak waarmee ik zelf een stomer kon bouwen, wil ik deze ervaring graag delen met Bokt.

De ingrediënten

  • Men gaat naar de plaatselijke doe-het-zelfzaak om een behangafstomer te kopen. De mijne werd een Black&Decker (deze) omdat die kon aangesloten worden op de standaard koppelstukken.
  • Vervolgens zijn de juiste koppelstukken nodig.
    In mijn geval was dat :
    - Dichtingsring, die vond ik helaas enkel in 1/2"
    Afbeelding
    - Sok, 1/2" omdat hij de dichtingsring zou passen
    Afbeelding
    - Verloopnippel, om de sok van 1/2" aan te sluiten op de slang van de stomer die 1/4" is
    Afbeelding
    - Koppelstukje om de sok aan de binnenkant aan te sluiten op de PVC-buis binnenin
    Afbeelding
    - Stuk PVC buis om binnenin de stoom te verdelen
  • Tot slot is een bak voor het hooi ook onmisbaar, ik koos voor een zwarte afvalemmer van 80l waarvan je het deksel met een draai naar rechts netjes kan afsluiten.
    Afbeelding

Dit alles kostte me samen in onze plaatselijke doe-het-zelf om en bij de 60€

De handleiding

  • Een gat maken in de ton waar de stoom door kan, dit deed ik met een cirkelvormige boor. Ik koos de maat zó dat de rubber dichting er perfect in paste.
  • De rubber ring en de sok in het gat krijgen (Als het goed is moet dit wat moeilijk gaan, anders is je dichting wellicht niet helemaal afgesloten)
  • Aan de buitenkant van de ton met het verloopstuk de slang van de stomer aansluiten, eventueel wat vlas gebruiken in de dichting
  • Gaten in de PVC-buis boren :=
  • Langs de binnenkant van de ton met de juiste dichting de PVC-buis op de sok aansluiten.

Zo, dat ging best makkelijk toch? Dat was in elk geval mijn gevoel.

Het resultaat

Klaar!
Afbeelding

De dichting, best netjes gelukt vind ik :)
Afbeelding

De binnenkant, de PVC-buis met gaatjes die de stoom verdeelt doorheen het hooi
Afbeelding

Eerste test (het water op de grond is er niet uit gelekt hoor, dat heb ik ernaast gegoten := ) Afbeelding

De beoordeling

Voorlopig ben ik voorzichtig positief, ik heb vandaag de eerste lading gestoomd hooi gevoerd en het COPD-paardje heeft niet gehoest tijdens het eten. Alle pony's lijken het hooi ook best te lusten :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:27

Knap gedaan! Erg nuttig denk ik voor veel lezers!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:35

He wat goed zeg!!

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:50

Heel mooi gemaakt. Hoe lang laat je het stomen? Kost het erg veel stroom?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:52

Heel knap gemaakt, omdat stoom naar boven gaat zou je eigenlijk een soort rooster onderin moeten leggen en daarop je hooi. Of het in een hooinet stoppen en het ophangen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-15 11:53

jobamara schreef:
Heel knap gemaakt, omdat stoom naar boven gaat zou je eigenlijk een soort rooster onderin moeten leggen en daarop je hooi. Of het in een hooinet stoppen en het ophangen.


Ik gebruik inderdaad een hooinet :)

Ik laat het een uurtje stomen, tot het reservoir leeg is. Ik heb erin gevoeld en het leek allemaal vochtig. De slang met gaatjes trek ik wel een beetje door het hooi zodat de stoom tot binnenin geraakt.

Het verbruik kan ik nog moeilijk inschatten omdat ik het nog maar één keer geprobeerd heb, maar ik zal het eens proberen op te volgen :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:56

Ik heb er ook 1 gemaakt voor de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, maar dan met een bak van 370 liter. Prijs lag daarom ook een stukkie hoger :+ Is een mooi ding geworden, maar heb m helaas nu wel te koop staan. Overgestapt op voordroog := Ding is nooit gebruikt :')

Edit: Wij hebben inderdaad een gaas op de bodem liggen, ligt op houten blokjes. Zo kan het stoom zich verspreiden voordat het naar boven trekt door het hooi :)

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:58

Ik denk dat je met deze handleiding veel mensen kunt helpen inderdaad! Hoe duur zijn de hooistomers als je ze kant en klaar koopt? (wist niet eens dat die dingen bestonden joh :') )

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:59

Spruitjee schreef:
Ik denk dat je met deze handleiding veel mensen kunt helpen inderdaad! Hoe duur zijn de hooistomers als je ze kant en klaar koopt? (wist niet eens dat die dingen bestonden joh :') )


Een 80 liter geloof ik rond de 600 euro :+

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:33

Haygain hooistomer google maar zijn verschillende modellen

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-15 18:34

Nirvana_ schreef:
Ik heb er ook 1 gemaakt voor de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, maar dan met een bak van 370 liter. Prijs lag daarom ook een stukkie hoger :+


Waauw, dat is wel lekker zo'n grote bak :D

Maar deze is voor mij eigenlijk ideaal :D Er is geen elektriciteit op de wei, dus ik neem hem elke dag mee naar huis om te stomen. Hij past namelijk netjes in de koffer :j

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:30

Eline91 schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik heb er ook 1 gemaakt voor de eigenaresse van mijn verzorgpaarden, maar dan met een bak van 370 liter. Prijs lag daarom ook een stukkie hoger :+


Waauw, dat is wel lekker zo'n grote bak :D

Maar deze is voor mij eigenlijk ideaal :D Er is geen elektriciteit op de wei, dus ik neem hem elke dag mee naar huis om te stomen. Hij past namelijk netjes in de koffer :j


Oh jeetje, dat is wel een heel gesleep := Gelukkig staan de paarden hier aan huis, met overal voldoende electriciteit, dus dat was het probleem niet geweest!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 03:10

wow! Ik ben echt onder de indruk! wat goed dat je dit deelt met iedereen
.

Equine Nutritionist www.equinevitality.nl
Post Graduate Certificate in Equine Science (Nutrition & Inspannings fysiologie) - Royal Dick Veterinary School, University of Edinbrugh

saartjuh88
Berichten: 212
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Cabauw

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:45

Zo goed bezig! zit er ook aan te denken om er een te maken. Voeren op stal ook voordroog maar in de zomer meestal hooi en daar heeft ie echt last van. Vind m niet heel groot maar heb hem ook maar een paar maanden nodig dus dan is het wel een goede maat denk ik. Bedankt voor t plaatsen!

Different (Valdez x Glendale): Dressuur b+11; l1 + 10

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:30


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:29

Iemand nog een goed idee waar ik een grote bak vandaan kan halen om in te stomen ? Mijn stalgenootje gaat verhuizen en neemt haar hooistomer mee ( ze heeft groot gelijk !). Dus ik meot nu op zoek naar een alternatief.....
Een gebruikte kliko hier in de buurt kan ik niet zo gauw vinden.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:07

Een klein vrieskistje werkt ook prima, beter dan een kliko zelfs omdat de wanden isoleren en het deksel beter sluit.

Ik heb mijn zelfgemaakte hooistomer ooit verkocht aan een bokker omdat ik hem eigenlijk ook niet genoeg gebruikte (alleen als het echt goed vroor), dat was een 360 ltr kliko.
Overigens had ik de plaat van de behangstomer gewoon in de kliko onderin liggen en het doorvoergat ook niet ook niet afgedicht; je bouwt nl geen druk van betekenis op om daar enig effect van te hebben.
het is hooguit makkelijk dat je de slang los kunt koppelen.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:22

Wij hebben er ook een gebouwd, van een grote kunststof bak, waar 1 baal in past, onderin een koperen buis gemaakt met gaten zodat de stoom gelijkmatig door het hooi heen gaat, de slang van de stomer daaraan gekoppeld. Op de buis een rooster zodat het hooi er niet rechtstreeks op komt te liggen. De bak is wel geïsoleerd/ dubbelwandig gemaakt.
De temperatuur kwam ruim boven de 70 graden, wat nodig is om schimmels en bacteriën te doden. We hebben de stomer heel lang gebruikt i.v.m. een hoestend paard maar nu dus niet meer; paard hoest helemaal niet meer, maar de stomer was een enorme uitkomst.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hooistomers die je kant en klaar kan kopen zijn erg duur ( de grote Haygain rond de 2000,-)! Een doe-hetzelf-bak werkt net zo goed :o

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:27

Ja, het wordt idd goed warm in een kliko of grote bak. Ik kan het hooinet altijd net vastpakken, zo heet wordt het.
Inmiddels kliko's gevonden op marktplaats ( een bedrijf die er honderden heeft staan in Heerjansdam).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:06

mooi topic, ga dit zeker in de gaten houden! Prachtig de vindingrijkheid van onze medebokkers!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:54

Nadeel van een kliko, of een andere hoge bak, is dat de stoom minder goed verdeeld wordt dan in een plattere bak. Daarom hadden wij voor de grijze bak gekozen, de stoom wordt zo heel goed verdeeld door het hooi, alles wordt even heet en vochtig. Het rooster aan de onderkant is ook prettig omdat de buis/ pijp/ slang dan niet verstopt raakt en de stoom onderop al goed door de hele bak verdeeld wordt.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:17

ElCid schreef:
Nadeel van een kliko, of een andere hoge bak, is dat de stoom minder goed verdeeld wordt dan in een plattere bak. Daarom hadden wij voor de grijze bak gekozen, de stoom wordt zo heel goed verdeeld door het hooi, alles wordt even heet en vochtig. Het rooster aan de onderkant is ook prettig omdat de buis/ pijp/ slang dan niet verstopt raakt en de stoom onderop al goed door de hele bak verdeeld wordt.


Geen idee of dat zo is ?! De kliko die we nu gebruiken zit altijd helemaal vol met stoom hoor.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-15 19:18

ElCid, waar heb je die bak gevonden? :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:01


Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:55

Weten mensen al wat van het stroom gebruik met deze do het zelf dingen?
Vind die pallet bak echt heel mooi ook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, Eowyn_95, jazzejam, Kim_S, manubres, Stelvio en 43 bezoekers