Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:35

Achterwerk schuurt ie niet mee. Echt hoofd, voorpluk, zijkant hals..

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:36

Misschien moet je 'm daar dan wat vaker borstelen?

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:50

Ik borstel m prima...

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:44

Proberen kan altijd

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:46

Luzerne bevalt pony hier nog top.

Ik wil morgen de active + gaan halen om te proberen.

Gebruikt hier iemand ook de lijnzaad?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:51

Saaams schreef:
Luzerne bevalt pony hier nog top.

Ik wil morgen de active + gaan halen om te proberen.

Gebruikt hier iemand ook de lijnzaad?


ik!


Afbeelding

Pony glimt hier uur in de wind 8-)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:52

Saaams schreef:
Luzerne bevalt pony hier nog top.

Ik wil morgen de active + gaan halen om te proberen.

Gebruikt hier iemand ook de lijnzaad?


Ja ik! Sinds ik de Active+ gebruik eet hij zijn Luzerne ook. En ik voer ook de lijnzaadolie. :j Tevreden over alles. Paard doet het er echt prima op!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:56

Super dankje! Ga ik morgen beide meenemen :D

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:55

Ik ben benieuwd of er mensen hun paard geheel op de active+ Muesli hebben?
Ik heb mijn paard overgezet sinds twee weken.

Ik gaf hem 450 gram vitalbix daily complete, 250 gram Pavo care fir life, 600 gram Pavo daily plus, 340 gram nutrimash en daarnaast een emmer Pavo speedibeet met Pavo topsport erdoorheen om aan te komen.

Ik ben nu overgestapt omdat ik eigenlijk van de daily plus af wil. (Mijn andere paard reageert er niet zo goed op en lijkt ook op de lucerne in vitalbix te reageren. Die is nu over op marstall faser light en wiesen cobs.) Het is een heel gedoe zoveel verschillende soorten voer en de pulp ging er ook steed minder in. Hij is nu ook mooi op gewicht, maar zijn bespiering moet ik wel blijven ondersteunen.

Hij krijgt nu 1,8 kilo active+ muesli (twee Pavo overscheppen) en 340 gram nutrimash (om zijn vitamine E en magnesium door te mengen) gemengd met wiesencobs voor het volume.
Daarmee heb ik 3 voerbeurten gevuld.

Nu voeren wij vier keer daags dus heb nog 1 voerbeurt over. Ik voer hem nu nog even de daily plus op en daar meng ik momenteel 800 gram Pavo topsport doorheen.
Ik zoek eigenlijk nog naar iets wat ik hem deze voerbeurt kan geven.

Hoeveel active+ voeren jullie?
Advies vanuit vitalbix is 380 gram per 100 kilo bij zware arbeid, dat zou zijn voor 600 kilo paard 2,28 kilo, zeg maar 2,3 kilo. Nu is het niet zo dat hij heel zwaar werkt, maar hij is nog wel aan het ontwikkelen.

Ik zit te denken om op te hogen naar 2,1/ 2,3 kilo en dat over 3 voerbeurten verdelen zodat ik het bij 1 voersoort kan houden. Dan nog 1 voerbeurt wiesencobs met supplementen ( vitamine E en magnesium). Ook geef ik 120ml lijnzaadolie bij van Pharmahorse. Ik weet alleen niet of dit zijn bespiering voldoende ondersteunt.

Hoeveel active+ voeren jullie? En hoe doen jullie paarden het hierop qua bespiering en energie?

Moet wel zeggen dat mijn paard momenteel heel rustig is, hij is snel wat druk/ stresserig maar is nu echt mooi ontspannen. Dus dat vind ik al fijn.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:53

meiske1577 schreef:
Ik ben benieuwd of er mensen hun paard geheel op de active+ Muesli hebben?
Ik heb mijn paard overgezet sinds twee weken.

Ik gaf hem 450 gram vitalbix daily complete, 250 gram Pavo care fir life, 600 gram Pavo daily plus, 340 gram nutrimash en daarnaast een emmer Pavo speedibeet met Pavo topsport erdoorheen om aan te komen.

Ik ben nu overgestapt omdat ik eigenlijk van de daily plus af wil. (Mijn andere paard reageert er niet zo goed op en lijkt ook op de lucerne in vitalbix te reageren. Die is nu over op marstall faser light en wiesen cobs.) Het is een heel gedoe zoveel verschillende soorten voer en de pulp ging er ook steed minder in. Hij is nu ook mooi op gewicht, maar zijn bespiering moet ik wel blijven ondersteunen.

Hij krijgt nu 1,8 kilo active+ muesli (twee Pavo overscheppen) en 340 gram nutrimash (om zijn vitamine E en magnesium door te mengen) gemengd met wiesencobs voor het volume.
Daarmee heb ik 3 voerbeurten gevuld.

Nu voeren wij vier keer daags dus heb nog 1 voerbeurt over. Ik voer hem nu nog even de daily plus op en daar meng ik momenteel 800 gram Pavo topsport doorheen.
Ik zoek eigenlijk nog naar iets wat ik hem deze voerbeurt kan geven.

Hoeveel active+ voeren jullie?
Advies vanuit vitalbix is 380 gram per 100 kilo bij zware arbeid, dat zou zijn voor 600 kilo paard 2,28 kilo, zeg maar 2,3 kilo. Nu is het niet zo dat hij heel zwaar werkt, maar hij is nog wel aan het ontwikkelen.

Ik zit te denken om op te hogen naar 2,1/ 2,3 kilo en dat over 3 voerbeurten verdelen zodat ik het bij 1 voersoort kan houden. Dan nog 1 voerbeurt wiesencobs met supplementen ( vitamine E en magnesium). Ook geef ik 120ml lijnzaadolie bij van Pharmahorse. Ik weet alleen niet of dit zijn bespiering voldoende ondersteunt.

Hoeveel active+ voeren jullie? En hoe doen jullie paarden het hierop qua bespiering en energie?

Moet wel zeggen dat mijn paard momenteel heel rustig is, hij is snel wat druk/ stresserig maar is nu echt mooi ontspannen. Dus dat vind ik al fijn.



Mijn pony’s werden onwijs heet van de active en ik gaf echt het minimum.... en de haf van stal reageerde ook zo erop. Maar alle pony’s hier zijn van zichzelf al vrij heet, dus misschien dat het daarvan kwam.. ik geef nu iig half daily complete half active maar dan alsnog de minimale dosis en daar doen ze het super op

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:16

Heeft er ook iemand de ervaring met Active + dat paard er juist slomer/kuikenmak van word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:22

Ik voer nog steeds tevreden de vitalbix. Nu de paarden weer op de wei gaan krijgt mn paard ook gluco balance bij. Ik heb echter ook zitten kijken naar hennepzaad/hennepzaadolie/CBD. Dit ter ondersteuning van zn immuunsysteem ivm jeuk (deken heeft ie op, ik was hem regelmatig, smeer zn manen in met lotion).

Kan dit veilig bijgevoerd worden? Zijn er mensen met ervaring hiermee? Moet ik de vitalbix dan aanpassen?

Alvast bedankt voor de antwoorden/tips/ervaringen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:17

Saaams schreef:
Heeft er ook iemand de ervaring met Active + dat paard er juist slomer/kuikenmak van word?

Kuikenmak niet, maar wel dat mijn merrie er opvallend rustiger van wordt. Ze kan nog steeds fel en impulsief wegschieten, maar door het voeren van o.a Active in combi met de DC is het meest scherpe er wel af.

Omdat mijn merrie nogal verhaarde en ik haar wat meer wilde ondersteunen hierin, heb ik haar net even wat meer (10-20%) DC gegeven. Dit had ik dus beter niet kunnen doen. Ze was erg fris, ril en sjokvol energie zodat fatsoenlijk rijden er niet inzat. Het was net of ik haar Red Bull had gegeven. Met dit weten, weet ik dus ook dat ik haar echt niet meer DC hoef te voeren :D

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:29

Saaams schreef:
Heeft er ook iemand de ervaring met Active + dat paard er juist slomer/kuikenmak van word?


Ja ik. Ik heb bijna een jaar bij de dierenarts gelopen om te kijken wat er mis met hem was. Ik had het niet gekoppeld aan het voer.
Zelfs een tijd medicijnen voor cushing, maagzweren etc. gegeven.
Mijn paard werd er echt heel sloom van
Hij kreeg best wel veel vitalbix+ active+ muesli (met voeradvies van vitalbix afgestemd, ook i.v.m. zn lage energie niveau)
Maar voor mijn paard was het niet genoeg. Dus heb hem nu weer terug gezet op zijn oude, extreem energie rijke voer (pavo/ cavalor) en hij is ook weer de oude.
Maar hij wordt ook weer heel snel dik :(

Ik wil hiermee vitalbix niet afvallen, het is volgens mij voor velen een goed product en ze leveren goede service, maar het werkt niet voor elk paard denk ik.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:45

Haha het lijkt nu bijna wel of de felle paardjes er feller van worden en de rustige rustiger _O-

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:52

Myrth97 schreef:
Haha het lijkt nu bijna wel of de felle paardjes er feller van worden en de rustige rustiger _O-

Dat is hier niet het geval. Paardlief wordt niet rustiger van de active+ maar ook niet drukker. Paard blijft gewoon hetzelfde.

Edit: die van mij valt geloof ik wel onder de rustige paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:14

Myrth97 schreef:
Haha het lijkt nu bijna wel of de felle paardjes er feller van worden en de rustige rustiger _O-

Ik heb een temperamentvolle merrie. De dosering welke zij nu krijgt haalt wel het scherpste er wat af, maar als ik meer ga voeren wordt een fatsoenlijk rondje bakwerk lastiger :')
Bij ons ligt het echt aan de dosering van de DC. Al weet ik niet hoe zij gaat reageren als ik de dosis Active+ zou verhogen :-)

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:21

Ik zit een beetje met een voerprobleem en vraag mij af of iemand dit herkent of een oplossing weet:

Mijn paard krijgt van vitalbix 200 gram DC, een scheut Lijnzaadolie+vit.E en een klein beetje Nutrimash om 1 eetlepel magnesiumoxide naar binnen te krijgen. Mijn paard is heel gevoelig voor Mg tekort en heeft veel baat bij die eetlepel. Hij krijgt verder 2-4 plakken hooi per dag een plak stro.

Omdat hij een koudbloed is en vrij gevoelig voor suikers krijgt hij met name in het voorjaar beperkt gras. Sinds dit voorjaar is hij meer aan het werk ivm. eigen rijbak aan huis (4x uur dressuurtraining, 1x 2-3 bos en 1x 45 min. longeren). Hij doet het goed en heeft genoeg energie, een goed uithoudingsvermogen en glimt ontzettend. Maarrrr, hij werd door de fanatiekere training wel wat schraler, en dan met name de bespiering in de hele bovenlijn. Na contact te hebben opgenomen met Vitalbix werd mij aangeraden de de Luzerne te gaan bijvoeren. Dit heb ik gedaan, al opbouwend. Hij krijgt nu ong. 3 voerscheppen per dag + het bovenstaande voer van Vitalbix. Hij komt ook een paar uur per dag op het land, ook om wat bij te trekken.

Nu lijkt het alsof hij stijver en stugger begint te worden. Met longeren blijft hij ontzettend strak in de bovenlijn. Met rijden kan ik hem nog wel uitdagen om te zakken en hem met veel overgangen soepeler te krijgen. Maar de volgende dag aan de longe lijkt het weer op hinkepinke.

Zou dit kunnen komen door de luzerne? Een reactie hierop, of het gevolg van slechtere magnesium opname?

Ik kreeg van een ander de tip om Esparcette te proberen als alternatief, maar ik zie net dat hier ook ontzettend veel ijzer in zit. Dus hetzelfde probleem met Magnesium opname.

Iemand een mening, ervaringen of tips?

ps. ik kan helaas niet veel meer hooi bijvoeren ivm een trage colon met als gevolg van meer hooi een overvol paard dat zich niet lekker voelt vanwege de grote druk op de buik.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:04

Ik zou de dosering magnesium die je nu geeft eens verhogen en kijken hoeveel effect dat heeft.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:54

Inxs schreef:
Ik zou de dosering magnesium die je nu geeft eens verhogen en kijken hoeveel effect dat heeft.


Dat is inderdaad een goed idee. Nog niet aan gedacht. Dat ga ik eerst proberen.

Zou de stijfheid en stugheid ook een andere reactie op luzerne kunnen zijn dan het veroorzaken van het magnesium tekort?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:58

Ziezo_X schreef:
Inxs schreef:
Ik zou de dosering magnesium die je nu geeft eens verhogen en kijken hoeveel effect dat heeft.


Dat is inderdaad een goed idee. Nog niet aan gedacht. Dat ga ik eerst proberen.

Zou de stijfheid en stugheid ook een andere reactie op luzerne kunnen zijn dan het veroorzaken van het magnesium tekort?


Ja, dat is mogelijk. Niet alle paarden verdragen vlinderbloemige en luzerne lijkt daar dan nog extra een reactie te veroorzaken. Esparcette gaat bij sommige paarden wel goed, waarbij luzerne niet goed gaat, maar niet altijd. Aangezien hij geen problemen kreeg van de DC, verwacht ik geen vreselijke gevoeligheid voor luzerne (dat is namelijk ook de draagstof van DC), en zou je het dus kunnen proberen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:09

Mijn Bonte Japie (Tinker Fries kruising) van 14 jaar doet het meer dan geweldig op de Vitalbix Daily Complete.
Hij had een zware (bloed)wormenbesmetting opgelopen en was giga teruggevallen in conditie én bespiering bovenlijn. Inmiddels ben ik ruim 2 maanden verder, en ben ik enorm enthousiast over dit vit./min.brokje. Hij kreeg er eerst dagelijks Speedibeet bij om aan te zetten, maar daar is-ie nu van af, dat hoeft nu niet meer, want hij glanst en blaakt weer. En is weer mooi uitgevuld.

Hij eet het graag, soms doe ik er om de dag) wat Frama Immuunsysteem/Weerstand kruidenpoeder door (als extra conditiestoot, je doet niet zo bar lang met zo'n pot), en ik heb de indruk dat hem dit (buiten de wormenbestrijding - E. Pramox -die natuurlijk ook weer een behoorlijke aanslag op zijn lijf was ) meer dan goeddoet.
Sterker nog: ik ga hem dit brokje year round door blijven voeren, voortaan.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:05

Ziezo.
Jammer dat je het hooi niet kan verhogen. Dat zou namelijk mijn eerste idee zijn.

Wellicht is magnesiumoxide niet de juiste vorm voor jouw paard.
Zelf heb ik goede ervaringen met de groene os magnesiumcitraat.

Eventueel een klein schepje A+ toevoegen?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:12

Ziezo_X schreef:
Ik zit een beetje met een voerprobleem en vraag mij af of iemand dit herkent of een oplossing weet:

Mijn paard krijgt van vitalbix 200 gram DC, een scheut Lijnzaadolie+vit.E en een klein beetje Nutrimash om 1 eetlepel magnesiumoxide naar binnen te krijgen. Mijn paard is heel gevoelig voor Mg tekort en heeft veel baat bij die eetlepel. Hij krijgt verder 2-4 plakken hooi per dag een plak stro.

Omdat hij een koudbloed is en vrij gevoelig voor suikers krijgt hij met name in het voorjaar beperkt gras. Sinds dit voorjaar is hij meer aan het werk ivm. eigen rijbak aan huis (4x uur dressuurtraining, 1x 2-3 bos en 1x 45 min. longeren). Hij doet het goed en heeft genoeg energie, een goed uithoudingsvermogen en glimt ontzettend. Maarrrr, hij werd door de fanatiekere training wel wat schraler, en dan met name de bespiering in de hele bovenlijn. Na contact te hebben opgenomen met Vitalbix werd mij aangeraden de de Luzerne te gaan bijvoeren. Dit heb ik gedaan, al opbouwend. Hij krijgt nu ong. 3 voerscheppen per dag + het bovenstaande voer van Vitalbix. Hij komt ook een paar uur per dag op het land, ook om wat bij te trekken.

Nu lijkt het alsof hij stijver en stugger begint te worden. Met longeren blijft hij ontzettend strak in de bovenlijn. Met rijden kan ik hem nog wel uitdagen om te zakken en hem met veel overgangen soepeler te krijgen. Maar de volgende dag aan de longe lijkt het weer op hinkepinke.

Zou dit kunnen komen door de luzerne? Een reactie hierop, of het gevolg van slechtere magnesium opname?

Ik kreeg van een ander de tip om Esparcette te proberen als alternatief, maar ik zie net dat hier ook ontzettend veel ijzer in zit. Dus hetzelfde probleem met Magnesium opname.

Iemand een mening, ervaringen of tips?

ps. ik kan helaas niet veel meer hooi bijvoeren ivm een trage colon met als gevolg van meer hooi een overvol paard dat zich niet lekker voelt vanwege de grote druk op de buik.


Ik zou eens kijken of je over kunt op de active+ muesli. Mijn paard reageerde ook niet fijn op lucerne, hij lust het ook niet echt, alleen de ruwvoermix van Pavo ging erin. Mijn paard is 1.76m en nu 7 jaar, wordt dressuurmatig gereden.

Op een gegeven moment voerde ik 340 gram DC aangevuld met een flinke emmer pulp, een emmer ruwvoermix en Pavo topsport. Ook nog een tijdje subli atleet geprobeerd. De energie was telkens prima, maar de bespiering bleef toch achter. Ook met een supplement om de spieropbouw te ondersteunen.
Ook nog volledig op marstall gehad maar daar werd hij heel heet en kijkerig van.

Ik ben nu helemaal over met hem op de active+ muesli (ongeveer 2 kilo per dag) en hij wordt nu echt mooi. De active+ muesli heeft in vergelijking met ander voer een vrij hoog gehalte aan lysine wat heel belangrijk is voor de spieropbouw. Energie is gewoon goed gebleven, niet te heet. Ik geef hem drie keer daags active+ muesli en 1 keer een slobber van een klein schepje lijnzaadmeel, een schepje marstall bergwiesenmash en een schep marstall wiesencobs. Door de slobber geef ik vitamine E (Pharmahorse excellent) en magnesium (Paardendrogist infocus) en hij krijgt 120ml lijnzaadolie.

Nu eet die van mij wel zijn hooi voldoende. Als je die van jou misschien meer ruwvoer erbij kan aanbieden, bv door middel van een geweekt grasbrokje bij de slobber is dat wellicht ook fijn.

Ik heb voor de slobber van marstall gekozen omdat deze een hoger eiwitgehalte heeft als die van vitalbix en minder (ik dacht zelfs geen) lucerne bevat.

Al met al voer ik nu een stuk makkelijker met minder soorten voer, mijn paard ziet er beter uit en ik ben ook nog goedkoper uit :D

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:08

Ziezo_X schreef:
Ik zit een beetje met een voerprobleem en vraag mij af of iemand dit herkent of een oplossing weet:

Mijn paard krijgt van vitalbix 200 gram DC, een scheut Lijnzaadolie+vit.E en een klein beetje Nutrimash om 1 eetlepel magnesiumoxide naar binnen te krijgen. Mijn paard is heel gevoelig voor Mg tekort en heeft veel baat bij die eetlepel. Hij krijgt verder 2-4 plakken hooi per dag een plak stro.

Omdat hij een koudbloed is en vrij gevoelig voor suikers krijgt hij met name in het voorjaar beperkt gras. Sinds dit voorjaar is hij meer aan het werk ivm. eigen rijbak aan huis (4x uur dressuurtraining, 1x 2-3 bos en 1x 45 min. longeren). Hij doet het goed en heeft genoeg energie, een goed uithoudingsvermogen en glimt ontzettend. Maarrrr, hij werd door de fanatiekere training wel wat schraler, en dan met name de bespiering in de hele bovenlijn. Na contact te hebben opgenomen met Vitalbix werd mij aangeraden de de Luzerne te gaan bijvoeren. Dit heb ik gedaan, al opbouwend. Hij krijgt nu ong. 3 voerscheppen per dag + het bovenstaande voer van Vitalbix. Hij komt ook een paar uur per dag op het land, ook om wat bij te trekken.

Nu lijkt het alsof hij stijver en stugger begint te worden. Met longeren blijft hij ontzettend strak in de bovenlijn. Met rijden kan ik hem nog wel uitdagen om te zakken en hem met veel overgangen soepeler te krijgen. Maar de volgende dag aan de longe lijkt het weer op hinkepinke.

Zou dit kunnen komen door de luzerne? Een reactie hierop, of het gevolg van slechtere magnesium opname?

Ik kreeg van een ander de tip om Esparcette te proberen als alternatief, maar ik zie net dat hier ook ontzettend veel ijzer in zit. Dus hetzelfde probleem met Magnesium opname.

Iemand een mening, ervaringen of tips?

ps. ik kan helaas niet veel meer hooi bijvoeren ivm een trage colon met als gevolg van meer hooi een overvol paard dat zich niet lekker voelt vanwege de grote druk op de buik.

Je paard zou niet het eerste paard zijn wat niet goed op luzerne reageert. In plaats van te gaan rommelen aan het voer wat je al gaf zou ik de luzerne er weer uit halen en op zoek gaan naar iets anders wat 'm kan helpen om aan te zetten. Zelf ben ik zeer positief verrast door Coolstance Copra (kokosmeel). Het helpt ook nog eens de lever en nieren ondersteunen. Ik doe er ook best lang mee, ben nu denk ik een maand of 2 het aan het voeren en de zak is nog lang niet leeg. Mijn ruin krijgt 2x per dag 700 ml (droog voeren kan wel maar mijne eet het beter als het met wat water is aangemaakt. Wie weet kun je er dan meteen je magnesium doorheen mikken).

Vind dat 't bij Feral toch vaak een beetje wij van wc eend adviseren wc eend is :o Omdat zij luzerne in het assortiment hebben is dat hun oplossing voor verminderde bespiering.